Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Paranormale / uvanlige hendelserElektronikk og åndelige energier?

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Divine Spirit »

Kom å tenke på en annen ting.

Jeg kjøpte en svært avansert klokke okt -03
Siden den har en rekke funksjoner som bruker en del strøm: Kompass, barometer, termometer, høydemåler, m.m. Så står det uttrykkelig at batteriet vil holde maksimalt i 2år, hvis man er sparsom med funksjonene. Det er nå des -09 og klokken går som den skal uten at jeg skiftet batteri noen gang?
Antall ord: 74
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
viskas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 29 Mai 2009 11:31
14

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av viskas »

Divine Spirit skrev:Kom å tenke på en annen ting.

Jeg kjøpte en svært avansert klokke okt -03
Siden den har en rekke funksjoner som bruker en del strøm: Kompass, barometer, termometer, høydemåler, m.m. Så står det uttrykkelig at batteriet vil holde maksimalt i 2år, hvis man er sparsom med funksjonene. Det er nå des -09 og klokken går som den skal uten at jeg skiftet batteri noen gang?
Var det slik det ordrett ble skrevet, eller er det gjengitt etter husken? Høres litt bastant ut fra produsenten sin side. "Maksimalt 2 år" og i tillegg "hvis en er sparsom med funksjonene".
Batteriet holdt vel lengre enn de hadde forutsett. Uttalelsene deres er vel ikke basert på noe annet enn teoretisk beregnet batteriforbruk basert på et tenkt bruksmønster. Kan tenke meg at ting som lys (om dette finnes på den) er det som bruker mest strøm. Hva tror du det kan skyldes?
Antall ord: 163

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Horus^ »

Jeg har ikke trukket in ånder i noen av mine inlegg. Jeg har heller aldrig påstått at det er "overnaturlig". Men det er nok ganske så unaturlig å få statiske-støt av vann?
Eller mener du det er naturlig?
Hvis du har jordingsfeil, så er det fullt mulig å få støt av vannet i huset.
Det kan i verste fall være livsfarlig. Har du sjekka om noe slikt kan være tilfelle?
Antall ord: 75
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Divine Spirit »

Horus^ skrev: Hvis du har jordingsfeil, så er det fullt mulig å få støt av vannet i huset.
Det kan i verste fall være livsfarlig. Har du sjekka om noe slikt kan være tilfelle?
Det var som nevnt tidligere i en bøtte (plastik) som sto på stue gulvet (tregulv) uten noen kontakt med ledningsnettet eller noe annet. Men ellers, nei det er ikke noe jordingsfeil her i huset. Og det har bare skjedd den ene gangen, ca 4år siden.
Antall ord: 83
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Heksepusen »

Horus^ skrev:
Jeg har ikke trukket in ånder i noen av mine inlegg. Jeg har heller aldrig påstått at det er "overnaturlig". Men det er nok ganske så unaturlig å få statiske-støt av vann?
Eller mener du det er naturlig?
Hvis du har jordingsfeil, så er det fullt mulig å få støt av vannet i huset.
Det kan i verste fall være livsfarlig. Har du sjekka om noe slikt kan være tilfelle?
Jeg får svare her jeg også siden jeg også har opplevd dette her.
Ja jeg var kjapt til og tilkalle elektiriker og jeg hadde heller ikke noe jordingfeil eller noe annet feil med el nette.
Antall ord: 113
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Horus^ »

Divine Spirit skrev:
Horus^ skrev: Hvis du har jordingsfeil, så er det fullt mulig å få støt av vannet i huset.
Det kan i verste fall være livsfarlig. Har du sjekka om noe slikt kan være tilfelle?
Det var som nevnt tidligere i en bøtte (plastik) som sto på stue gulvet (tregulv) uten noen kontakt med ledningsnettet eller noe annet. Men ellers, nei det er ikke noe jordingsfeil her i huset. Og det har bare skjedd den ene gangen, ca 4år siden.
Ahh okei :)
Da har jeg ikke noe innlysende svar, utenom at det kanskje var plasten som lagret spenning.. har jo mange typer plast, som faktisk kan være statisk ledende :)
Antall ord: 116
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Heksepusen »

( Jeg kverullerer ikke) jo det er jo en teori det også da, en meget bra en også.

Plast kan jo faktis reagere forskjellig på ting også når det gjellder å gi støtt.
Så jo jeg holder litt på den teorien også jeg.
Antall ord: 43
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Divine Spirit »

viskas skrev: Var det slik det ordrett ble skrevet, eller er det gjengitt etter husken? Høres litt bastant ut fra produsenten sin side. "Maksimalt 2 år" og i tillegg "hvis en er sparsom med funksjonene".
Batteriet holdt vel lengre enn de hadde forutsett. Uttalelsene deres er vel ikke basert på noe annet enn teoretisk beregnet batteriforbruk basert på et tenkt bruksmønster. Kan tenke meg at ting som lys (om dette finnes på den) er det som bruker mest strøm. Hva tror du det kan skyldes?
Jeg har letet etter bruksanvisningen, men finner den ikke.
Det er ikke lys på klokken. Det ser ut som en vanlig analog, klokke. Men den er helt digital. Alltså ikke en quartz-klokke som de fleste er. Viserne flyttes elektronisk rundt, og fungerer også som kompass-nål, osv. Så på en slik type klokke (helt elektronisk) så er det nok lettere å beregne levetiden på batteriet. Men ja, det sto maksimalt 2år, eller kortere om man bruker funksjonene hyppig. Husker ikke ordrett hva som sto...

Surfet rundt på nettet og fant dette på wikipedia:
Tissot har de siste årene blitt kjent for sine T-touch-klokker, svært avanserte armbåndsur med et berøringsfølsom safirglass. Disse klokkene har funksjoner som kompass, termometer, barometer og altimeter. Klokkene har vært vist frem i filmer som Lara Croft-serien og Mr. & Mrs. Smith.

Surfet enda mer og fant dette i et forum:
Tissot states a battery life of 2 years

Så nå håper jeg at jeg har et poeng med at klokken fremdeles går etter over 6år med samme batteri!? Jeg har ikke hørt om noen klokker som går så lenge? Og denne er avansert...
Antall ord: 289
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Divine Spirit »

Heksepusen skrev:( Jeg kverullerer ikke) jo det er jo en teori det også da, en meget bra en også.

Plast kan jo faktis reagere forskjellig på ting også når det gjellder å gi støtt.
Så jo jeg holder litt på den teorien også jeg.
Ja det er mulig? Det var en helt vanlig enkel billig plast-bøtte fra butikken.
Men så vidt jeg vet isolerer plast fra strøm. Men det er ikke umulig at det kan være slik som dere antyder? Men for meg blir det merkelig at et materiell som ikke kan lede strøm kan avgi statisk-støt. Men, jeg aner ikke?
Antall ord: 109
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Horus^ »

Det kommer som sagt helt an på hvilken type plast det er benyttet i bøtta. Forskjellige typer syntetisk plast kan som kjent avgi statisk elektrisitet, som f.eks PVC, plastfilmer osv.
Antall ord: 32
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Heksepusen »

Divine Spirit skrev:
Heksepusen skrev:( Jeg kverullerer ikke) jo det er jo en teori det også da, en meget bra en også.

Plast kan jo faktis reagere forskjellig på ting også når det gjellder å gi støtt.
Så jo jeg holder litt på den teorien også jeg.
Ja det er mulig? Det var en helt vanlig enkel billig plast-bøtte fra butikken.
Men så vidt jeg vet isolerer plast fra strøm. Men det er ikke umulig at det kan være slik som dere antyder? Men for meg blir det merkelig at et materiell som ikke kan lede strøm kan avgi statisk-støt. Men, jeg aner ikke?
Det er derfor jeg holder alle muligheter åpne for jeg syns også slikt er litt rart, så jeg kan vel si at jeg ligger veldig å vipper på hva jeg skal tro eller ikke.
Antall ord: 145
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Divine Spirit »

Horus^ skrev:Det kommer som sagt helt an på hvilken type plast det er benyttet i bøtta. Forskjellige typer syntetisk plast kan som kjent avgi statisk elektrisitet, som f.eks PVC, plastfilmer osv.
Ja det er nok mest sansynlig PVC i bøtta regner jeg med?
Har den samme bøtta fremdeles, og bruker den til vask og alt mulig. Men bare den ene gangen jeg fått støt av den. Når jeg tenker på det, så kan jo vanlige ballonger "lades" opp statisk slik at de henger på veggen av seh selv. Men jeg har aldrig fått støt av en ballong?
Antall ord: 107
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Asbjørn »

Teoretisk KAN man i gitte situasjoner få statisk støt, av forskjellige materialer.

Støt i denne sammenheng er en utladning - dvs overskudd av ekeltroner ett sted hopper over til det neste - og skaper en bedre balsne / likevekt.

Statisk elektrisitet oppfører seg på en annen måte enn vanlig elektrisitet nettopp ved at det er løsrevne elektroner som "ligger på overflaten" - som etslags belegg...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Statisk-elektrisk-ballong.png
( klikk på bildet for full størrelse )
Et godt eksempel på dette er statisk elektrisitet når man gnir en gummiballong mot håret, og henger den på veggen....

Se også wikipedia :
http://nn.wikipedia.org/wiki/Van_de_Graaff-generator

Statisk elektrisitet kan gi merkbare støt, men de er kortvarige, og ved å gjenta å ta på gjenstanden som gav støtet, vil man gjerne ikke merke noe - da spenningsforskjellen nå er opphevet.

Det kan være BÅDE personen OG plastbøtta som hadde opparbeidet statisk elektrisitet, - hvilken vei "spenningen flyttet seg ( strømmen gikk ) er uavhengig av støt-følelsen. Den blir det samme.

Luftfuktigheten har mye å si for om man får statisk elektrisitet eller ikke.
Jo tørrere luft, og omgivelser, jo større risk for statiske støt.

Jeg var selv meget plaget med statiske støt da jeg jobbet på Haukeland Sjukehus, for endel år tilbake.
Jeg lærte meg teknikken å holde en nøkkel i handa, som jeg tok borti metallflater, dørhåndtak osv, FØR jeg selv berørte disse.

Dermed ble den statiske gnisten overført via nøkkelen og til/fra godset, - slik at når jeg selv etterpå tok på dørhåndtak, osv, så var jeg blitt utladet via nøkkelen.
Jeg så ofte hvor det gnistret mellom nøkkel og gods, når jeg holdt nøkkelen i handa.

Det er ikke strømmen som gir "støtet" det er gnisten, det merker man når man prøver direkte med hud mot metall, kontra nøkkel i handa mot metall...
Statisk elektrisitet har veldig lite effekt - energi - og er mer irriterende enn farlig - om man ikke er elektroniske kretser, da...

Det ER mye paranormalt der ute, men det er veldig mye naturlige forklaringer også ;)

Så la oss se etter naturlige forklaringer først, DERETTER - når vi IKKE finner naturlige forklaringer, kan vi se på mulige paranormale løsninger... ;)

Så mye av vår paranormale etterforskning består i å finne ut om det kan være naturlige og vitenskapelige forklaringer bak hendelser.
Når slike forklaringer ikke kan bevises, eller forklares, - så starter den EGENTLIGE paranormale etterforskning...

A
Antall ord: 430

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Divine Spirit »

Kan vi da slå fast at siden vann leder strøm, så kan bøtten ha vært statisk ladet, og derfor funket vannet som en leder? På en eller annen måte?
Antall ord: 33
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Horus^ »

Divine Spirit skrev:
Horus^ skrev:Det kommer som sagt helt an på hvilken type plast det er benyttet i bøtta. Forskjellige typer syntetisk plast kan som kjent avgi statisk elektrisitet, som f.eks PVC, plastfilmer osv.
Ja det er nok mest sansynlig PVC i bøtta regner jeg med?
Har den samme bøtta fremdeles, og bruker den til vask og alt mulig. Men bare den ene gangen jeg fått støt av den. Når jeg tenker på det, så kan jo vanlige ballonger "lades" opp statisk slik at de henger på veggen av seh selv. Men jeg har aldrig fått støt av en ballong?
Jeg sier ikke at det er det. Jeg veit bare at jeg selv har fått støt ved berøring av forskjellige plast artikler før. Grunnen til at du ikke får støt av ballongen, er vel fordi spenningsforskjellen mellom deg og ballongen er for lik til at det skjer noen stor utladning av elektroner? Du lader opp ballongen på deg selv vettu :)
Antall ord: 176
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links