Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynMoral.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Moral.

Innlegg av Moonstone »

kevenandre skrev:Jeg tror også mange av de gamle faktisk er litt misunnelige på de unge, pga den moderne tiden vi lever i. Jeg sier ikke at alle gjør det, det er derfor dette blir et så vanskelig tema. her er det ingen rett eller galt svar mener jeg, her er det opp til hvær enkel person og bestemme selv.
Ja, det er uten tvil noen som er misunnelige på den friheten vi har nå, kontra den snevre verden de selv vokste opp i, hvor hverdagen ble mest styrt av etikette, skam og religiøse doktriner.
Husk at det er et stort gap mellom 1920-30 tallet som de vokste opp i, og til idag, både teknologimessig og ikke minst sosialt.

Det er ei gammel dame jeg kjenner som hele tiden lurer på hvordan unger som ikke er døpt i det hele tatt kan leve bra, om man blir mer utsatt for ulykker, mobbet osv.
Også om par som ikke er gift, om hvordan det da er mulig å bli lykkelig og akseptert i samfunnet.
Også selfølgelig hvordan folk kan leve uten tro på Bibelen.. Alt dette er helt utenklig for henne.
Vi må ikke glemme at da hun vokste opp var dette akseptert etikette som "bare var sånn", og skulle være sånn, og som det ikke ble stilt mye spørsmål til.
Men idag er dette en svunnen tid, og nå er det nye ting som "bare er sånn" for oss.
Det er ikke rart at de ikke kjenner seg igjen i "vår verden" og vi i dems.

kulturkræsj..
Antall ord: 271
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Moral.

Innlegg av Metodisten »

Men når dere snakker om dette så bør dere huske på att det som var før nødvendigvis ikke var dårligere enn det som er nå, bare for att det var før.

Det er det en del folk som tenker. " Jammen vi er nå i 2009... " sier de. Som om det kvalifiserer til å være bedre en eller mere fornuftig i seg selv, enn noe som var i 1933 f.eks.
Mye blir nok bedre, spesiellt teknologisk selfølgelig, men mye kan og bli dårligere.
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Moral.

Innlegg av ludoburgero »

Metodisten skrev:
ludoburgero skrev:
Metodisten skrev:Kansje når de er blitt like utvikklede, materialistiske ,egoistiske og fått ett sosialdemokrati de og ,som tar ansvaret som familie og venner egentlig skulle hatt ( det ekkle trygdekontoret),- så blir de like ufordragelige de og ?
Til dels enig, men det er jo jævlig greit for de som faller utenfor samfunnet her til lands da?
:badgrin: joda, kunne bare ikke dy meg med å spre litt edder å galle :666
Det har sin funksjon det også ;)
Antall ord: 80
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Moral.

Innlegg av ludoburgero »

Metodisten skrev:Men når dere snakker om dette så bør dere huske på att det som var før nødvendigvis ikke var dårligere enn det som er nå, bare for att det var før.

Det er det en del folk som tenker. " Jammen vi er nå i 2009... " sier de. Som om det kvalifiserer til å være bedre en eller mere fornuftig i seg selv, enn noe som var i 1933 f.eks.
Mye blir nok bedre, spesiellt teknologisk selfølgelig, men mye kan og bli dårligere.
Ja, akkurat det er en gjenganger.
"Det er gammeldags syn"...

Moral i seg selv er viktig å ha, men det er ingen moral som holder for evig, tror jeg.
Antall ord: 121
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links