Ja, det er uten tvil noen som er misunnelige på den friheten vi har nå, kontra den snevre verden de selv vokste opp i, hvor hverdagen ble mest styrt av etikette, skam og religiøse doktriner.kevenandre skrev:Jeg tror også mange av de gamle faktisk er litt misunnelige på de unge, pga den moderne tiden vi lever i. Jeg sier ikke at alle gjør det, det er derfor dette blir et så vanskelig tema. her er det ingen rett eller galt svar mener jeg, her er det opp til hvær enkel person og bestemme selv.
Husk at det er et stort gap mellom 1920-30 tallet som de vokste opp i, og til idag, både teknologimessig og ikke minst sosialt.
Det er ei gammel dame jeg kjenner som hele tiden lurer på hvordan unger som ikke er døpt i det hele tatt kan leve bra, om man blir mer utsatt for ulykker, mobbet osv.
Også om par som ikke er gift, om hvordan det da er mulig å bli lykkelig og akseptert i samfunnet.
Også selfølgelig hvordan folk kan leve uten tro på Bibelen.. Alt dette er helt utenklig for henne.
Vi må ikke glemme at da hun vokste opp var dette akseptert etikette som "bare var sånn", og skulle være sånn, og som det ikke ble stilt mye spørsmål til.
Men idag er dette en svunnen tid, og nå er det nye ting som "bare er sånn" for oss.
Det er ikke rart at de ikke kjenner seg igjen i "vår verden" og vi i dems.
kulturkræsj..