Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderFinnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av Moonstone »

Dietl skrev:Det var ett utrolig dårlig argument du kommer med. "finnes det beviser for at vi lever?" Selfølgelig, det kan man bare gå inn på evulosjonen å se. Den er faktisk anerkjent av vitenskapen. Så er det noen som trenger å bevise noe,så er det jo dere.
Da så du ikke den sanne essensen i spørsmålet.
Det er ikke snakk om å sette evolusjonsteorien på prøve, for den er nok ganske riktig, rent fysisk og logisk sett.
Det morsomme er å spørre seg selv om vi faktisk lever her, eller om det hele kun er en drøm, at alle sansene våre spiller oss et puss? Altså, som ideen Matrix filmen bygger på.
Vi mennesker må ikke bli altfor vitenskapelige og stive at vi ikke kan leke med ideer?

Filosofen Descartes sa: "Jeg tenker, derfor er jeg."
Men er det slik?
Man kan jo drømme at man tenker også.
Hva om vi faktisk er våkne når vi sover, og sover når vi er våkne?

Moro å leke med spørsmål og mulige svar, for ting er nok ikke så absolutt som vi tror ;)
Antall ord: 193
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av camillah »

kunne ikke sagt det bedre selv :)
Antall ord: 6
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dietl
UTESTENGT ! Ref regelverket !
Innlegg: 37
Startet: 27 Jun 2008 21:37
15

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av Dietl »

camillah skrev:kunne ikke sagt det bedre selv :)

Nå har jeg vært borte i 2 timer omtrent. Og det har haglet inn med svar som faktisk setter meg på prøve for å bevise at jeg har rett. Men hvor er deres beviser? Jeg kan fremlegge bevis, hvor jeg har rett. Men kan dere det ?
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av camillah »

nei, jeg kan ikke legge fram bevis, for som jeg har sagt flere ganger så har jeg aldri opplevd noen ånder.. eneste jeg kan beviset er at det mediumet jeg gikk til har evner som jeg tørr å påstå at ikke så veldig mange har... så da må du nesten gå til han for å få bevis...

hvor er beviset ditt??
Antall ord: 61
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dietl
UTESTENGT ! Ref regelverket !
Innlegg: 37
Startet: 27 Jun 2008 21:37
15

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av Dietl »

Jeg bare korrgigerer meg selv til forrige tråd. Jeg trenger _IKKE_ bevise noe.
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av Kimbara »

camillah skrev:jo så klart er den mer troverdig... men jeg mener bare at den kan være feil som alt annet.. bevis er det vi har kommet fram til utifra mange tester osv.. men kan jo hende det vi mener er rett fra starten av er i utgangspunktet feil så da blir jo det vi finner ut av senere også feil hvis du skjønner? ;)
Man må ta stilling til alt som potensielt kan være tilfelle, men det er intet argument for at overtro/religion liksom skal være likestilt vitenskapen.

Hvem som helst kan komme med et kvasifilosofisk utsagn som ikke kan tilbakevises, og så "briljere" med at ingen kan tilbakevise det - derfor må det være sant. Eller jeg kan påstå at det lever usynlige knekkebrødmark på Mars og bruke som argument at man ikke kan motbevise påstanden. Men i slike tilfeller har vi noe som heter logikk og sannsynlighet å operere etter, og der kan jaggu også vitenskapen stå til hjelp.
Moonstone skrev: Det er ikke snakk om å sette evolusjonsteorien på prøve, for den er nok ganske riktig, rent fysisk og logisk sett.
Det morsomme er å spørre seg selv om vi faktisk lever her, eller om det hele kun er en drøm, at alle sansene våre spiller oss et puss? Altså, som ideen Matrix filmen bygger på.
Vi mennesker må ikke bli altfor vitenskapelige og stive at vi ikke kan leke med ideer?
Nei, men det du er inne på nå er ren filosofi og sirkelargumentasjonen som vanligvis oppstår rundt dette.
Det er spennende å leke seg med disse tankene, men de kan aldri benyttes som noen form for indisie eller argument.

Absolutt alt er mulig i fantasien - og nettopp kursivbruken på det ordet er viktig å merke seg. Det er nyttesløst å føre en diskusjon hvor man legger det slik til rette at absolutt alt er mulig. Da kan man sitte og argumentere frem og tilbake til man går i graven uten å komme noen som helst vei.
Noen liker slike diskusjoner, andre forsøker å holde seg på grei avstand.

Personlig syns jeg selverklærte filosofer ofte får for mye kredibilitet for sine tilsynelatende "dype" utsagn og skrifter. Det er fort gjort å glemme at det i bunn og grunn bare er fantasi og forsøk på å gjøre det ekstra vanskelig for de som jobber med å faktisk finne svar.
Antall ord: 402
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av camillah »

hvorfor trenger ikke du å bevise noe? syns da det blir feil.....
Antall ord: 11
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dietl
UTESTENGT ! Ref regelverket !
Innlegg: 37
Startet: 27 Jun 2008 21:37
15

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av Dietl »

camillah skrev:hvorfor trenger ikke du å bevise noe? syns da det blir feil.....

For det første, hva skal jeg bevise? Du må heller spør meg om hva jeg skal _motbevise_ ! .............. .......................................................................................


Redigert av mod.
Redigert vekk det som er av direkte person angrep
Spørsmål\ris\ros tas over PM

MVH
MOD DJ
innlegget er også låst for at bruker ikke kan redigere tilbake
Antall ord: 67

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av Kimbara »

camillah skrev:hvorfor trenger ikke du å bevise noe? syns da det blir feil.....
Hvis man motargumenterer en påstand er det ikke oppgaven ens å komme med negative beviser. Det sier seg selv at er umulig i de fleste tilfeller (jeg snakker nå selvsagt om det "overnaturlige").
Poenget er at den som kommer med påstanden sitter med bevisbyrden.

Hadde jeg f.eks. sagt "det eksisterer ingen Gud" hadde jeg sittet med en bevisbyrde, men jeg gjør ikke det - jeg spør "hvordan vet du at det eksisterer en Gud?", og fremlegger en rekke argumenter som viser at sannsynligheten/logikken er for fraværende til å kunne komme med påstanden "Gud finnes".

Hvis diskusjonen så går inn på f.eks. evolusjonsteorien kontra intelligent design kan jeg komme med en rekke beviser for evolusjonsteorien, hvilket jeg også har gjort og kommer til å gjøre.

Så bevisbyrden avhenger av påstand.
Antall ord: 150
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av TheTech »

Kimbara skrev:Hadde jeg f.eks. sagt "det eksisterer ingen Gud" hadde jeg sittet med en bevisbyrde, men jeg gjør ikke det - jeg spør "hvordan vet du at det eksisterer en Gud?", og fremlegger en rekke argumenter som viser at sannsynligheten/logikken er for fraværende til å kunne komme med påstanden "Gud finnes".
Det er kanskje litt utenom temaet, men da jeg var 10-14 år så lå jeg i sengen min og fikk ikke sove... Jeg foldet hendene mine og sa: "Hvis du fins Gud, gjør til at hunden min bjeffer". Plutselig, bjeffet hunden min, som satt på stuen...

Mulig at det bare var tilfeldigheter, men serriøst, det var ganske creepy...
Antall ord: 117

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av camillah »

ja, det skjønner jeg.. man vet aldri, men det er en veldig morsom tifleldighet..

Jeg sov en gang og drømte om en person som jeg var sammen med hver dag i sommeren før og som jeg ikke hadde hatt kontakt med på noen år.. så våknet jeg av at hun ringte sånn plutselig..
Antall ord: 58
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Clairvoyant92
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 26 Jul 2009 03:49
14

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av Clairvoyant92 »

Jeg tror en grunn for at det ikke finnes noen ordentlige bilder/filmer av gjenferd og ånder, er at den materielle delen av dem tilhører en annen tid, og vil dermed være vanskelig å fange i et bilde tatt i vår tid..
Antall ord: 44
Det finnes to følelser i verden, som alt spinner ut fra: Frykten og Kjærligheten. -Idag velger jeg Kjærlighet <3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av ludoburgero »

Jeg skriver under på det dere sier, Horus^ og Greedy Eyes!
BA. skrev:For den som er opptatt av å kategorisere så er du inne på noe her.

Vi er alle på forskjellige nivåer i en skala fra blindt troende til blindt nektende. Blindt nektende blir forsåvidt det samme som blindt troende, fordi ingen av disse er interessert i å lære nytt og evt. endre oppfatning.

Vi kan også være på forskjellige nivåer på denne skalaen i forskjellige saker, men ofte ender man opp på omtrent samme sted i de fleste saker. De troende har lettere for å tro andre påstander, og mistro myndigheter og autoriteter, mens de skeptiske har en tilbøyelighet til å akseptere mer av hva myndighetene og autoritetene sier.
Så det du mener er at vi alle må se mer? I form av både å tro og være skeptisk/analytisk?
Da er vi isåfall enige. Jeg tror likevel at det er lite av disse blinde du snakker om, fordi det dreier seg mer om hva de vil vise til andre og overbevise seg selv om.

Sånn jeg ser det, så er vi alle tilbøyelige til nesten hva som helst. Det kommer ned på primale behov, egoistiske ønsker og en søken etter noe større enn seg selv. Det er her det bunner.
Og hva du nå gjør er å skille troende fra skeptiske, noe jeg ikke er så interessert i.
Jeg er (som du kanskje ser utifra det jeg nettopp skrev) mer interessert i å finne en felles plattform, der "begge parter" møtes - slik at de kan identifisere seg med hverandre og utifra dette kunne diskutere mer konstruktivt, utover det å kreve bevis og måtte forsvare seg.
(slik som Horus^ var inne på)
Antall ord: 294
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av Moonstone »

Kimbara skrev:
Moonstone skrev: Det er ikke snakk om å sette evolusjonsteorien på prøve, for den er nok ganske riktig, rent fysisk og logisk sett.
Det morsomme er å spørre seg selv om vi faktisk lever her, eller om det hele kun er en drøm, at alle sansene våre spiller oss et puss? Altså, som ideen Matrix filmen bygger på.
Vi mennesker må ikke bli altfor vitenskapelige og stive at vi ikke kan leke med ideer?
Nei, men det du er inne på nå er ren filosofi og sirkelargumentasjonen som vanligvis oppstår rundt dette.
Det er spennende å leke seg med disse tankene, men de kan aldri benyttes som noen form for indisie eller argument..
Helt enig, men det var heller aldri min intensjon å bruke det som argument for å bevise noe som helst heller. Jeg er bare intressert i å holde muligheten oppe for at det KAN være sånn også.
Kimbara skrev:Absolutt alt er mulig i fantasien - og nettopp kursivbruken på det ordet er viktig å merke seg. Det er nyttesløst å føre en diskusjon hvor man legger det slik til rette at absolutt alt er mulig. Da kan man sitte og argumentere frem og tilbake til man går i graven uten å komme noen som helst vei.
Noen liker slike diskusjoner, andre forsøker å holde seg på grei avstand.
Personlig syns jeg selverklærte filosofer ofte får for mye kredibilitet for sine tilsynelatende "dype" utsagn og skrifter. Det er fort gjort å glemme at det i bunn og grunn bare er fantasi og forsøk på å gjøre det ekstra vanskelig for de som jobber med å faktisk finne svar.
Jeg er både litt enig og uenig med deg her, og det er helt greit.
Filosofer er vel egentlig mer intressert i å bruke fantasien og stille intressante spørsmål enn å finne svarene på dem.
Begge er egentlig like viktige, spør du meg.
Hadde ikke filosofi og vitenskap gått hånd i hånd, så hadde nok Jorda vært flat enda...i hodene våre vel og merke.
Spørsmål ble stilt, og svar ble funnet, som igjen ledet til opplysning og nytt perspektiv.
Antall ord: 363
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av BA. »

TheTech skrev:
Dietl skrev:Det var ett utrolig dårlig argument du kommer med. "finnes det beviser for at vi lever?" Selfølgelig, det kan man bare gå inn på evulosjonen å se. Den er faktisk anerkjent av vitenskapen. Så er det noen som trenger å bevise noe,så er det jo dere.
*Venter spent på et bevis om at vi lever*

Hvem er "dere"?
Definer "lever"

Hvis du vil ha bevis for at du lever, ut fra en ganske grei definisjon, kan du holde et speil/glass foran munn og nese mens du puster. Hvis det dugger der, så puster du. Da lever du.
Antall ord: 103
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links