camillah skrev:jo så klart er den mer troverdig... men jeg mener bare at den kan være feil som alt annet.. bevis er det vi har kommet fram til utifra mange tester osv.. men kan jo hende det vi mener er rett fra starten av er i utgangspunktet feil så da blir jo det vi finner ut av senere også feil hvis du skjønner?
Man må ta stilling til alt som
potensielt kan være tilfelle, men det er intet argument for at overtro/religion liksom skal være likestilt vitenskapen.
Hvem som helst kan komme med et kvasifilosofisk utsagn som ikke kan tilbakevises, og så "briljere" med at ingen kan tilbakevise det - derfor må det være sant. Eller jeg kan påstå at det lever usynlige knekkebrødmark på Mars og bruke som argument at man ikke kan motbevise påstanden. Men i slike tilfeller har vi noe som heter logikk og sannsynlighet å operere etter, og der kan jaggu også vitenskapen stå til hjelp.
Moonstone skrev:
Det er ikke snakk om å sette evolusjonsteorien på prøve, for den er nok ganske riktig, rent fysisk og logisk sett.
Det morsomme er å spørre seg selv om vi faktisk lever her, eller om det hele kun er en drøm, at alle sansene våre spiller oss et puss? Altså, som ideen Matrix filmen bygger på.
Vi mennesker må ikke bli altfor vitenskapelige og stive at vi ikke kan leke med ideer?
Nei, men det du er inne på nå er ren filosofi og sirkelargumentasjonen som vanligvis oppstår rundt dette.
Det er spennende å leke seg med disse tankene, men de kan aldri benyttes som noen form for indisie eller argument.
Absolutt alt er mulig i
fantasien - og nettopp kursivbruken på det ordet er viktig å merke seg. Det er nyttesløst å føre en diskusjon hvor man legger det slik til rette at absolutt alt er mulig. Da kan man sitte og argumentere frem og tilbake til man går i graven uten å komme noen som helst vei.
Noen liker slike diskusjoner, andre forsøker å holde seg på grei avstand.
Personlig syns jeg selverklærte filosofer ofte får for mye kredibilitet for sine tilsynelatende "dype" utsagn og skrifter. Det er fort gjort å glemme at det i bunn og grunn bare er fantasi og forsøk på å gjøre det ekstra vanskelig for de som jobber med å faktisk finne svar.