Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

FILMER, BØKER OG MUSIKKGitarprat

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, matmod, mod klarsyn, mod univers, Mod Fakta og, mod drømmer, mod si hei, mod_spøkeguiden, Chatmoderatorer, Mod prat & gen, mod healing, mod hjem, mod engler

Dagros

Gitarprat

Innlegg av Dagros »

En fugl sang om at dette passa best her, så jeg prøver, og ser om det blir sletta eller flytta ;)

Jeg tenkte at her kan man diskutere gitar. Hvordan gitar man bør kjøpe for forskjellige musikkstiler, hvordan mikker, hvordan strenger, you name it 8)

Så, jeg kicker den i gang, siden jeg starta den:
Jeg vurderer å kjøpe en Ibanez JEM777DY, siden det er en outrageous gitar ut ifra reviewsa jeg har lest. Hva mener dere om den?
Evt andre giterer dere liker og vil anbefale?

Vel, Wizard neck er en av de raskeste gitarhalsene, og den sitter stort sett på JEM og RGer, tror jeg, altså Ibanezer ;)

Ka dere trur?
Antall ord: 113

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Gitarprat

Innlegg av Metodisten »

med min minimale kunnskap på feltet.
Steve Vai bruker ibanez. Han får jo fingrene med seg. Kjenner ikke den eksakte modellen, har mere lyden av Fender og gibson i hodet jeg.

Fender stratocaster f.eks er jo en klassiker. Den har ikke den fete heavylyden, men den har særpreg. En hører med en gang om det er en stratocaster.
Typisk, dire straits (mark Knopfler),Eric Clapton og sånne. Den lyden.

Fender Telekaster er en annen mye brukt klassiker. Den har snert. Mye brukt av de beste og raskeste country gitaristene. Men og mye brukt i Rock. Da blir det liksom noe annet. Status quo og mange andre bruker den.

Gibson er jo en annen ting. Om du liker slash som du sa så er det jo en Gibson det går i. Det er mange modeller innen gibson men det er liksom Les Paul èn da en snakker om.
Den er hul inni som en fele. Derfor har du den litt runde hule lyden du kjenner fra Guns and roses.

Mange kopimodeller av alle disse. De beste kopiene er faktisk veldig mye gitar for pengene. Helt det samme som de dyre orginale blir det ikke.

Det eneste rådet jeg egentlig kan gi deg er å stole på den eneste autoriteten på området som gjelder, dine egne ører. Ikke hør på folk som sier det og det er fett. Da risikerer du å bruke flere tusen kroner på en gitar. Så sitter du og skrur og skrur fordi du aldri blir helt fornøyd med lyden.
Det er noe som heter smak og ulike lydfarver i allt dette også. Da må du stole på deg selv. Prøv dem og prøv dem mye.

De fleste ting i verden blir jo dårligere jo eldre de blir.
Det som er kult med gitarer og instrument ofte generelt, er att de blir bedre jo eldre de blir. Det har med det som skjer når treverk eldes. Derfor syns jeg det kan være like lurt å kjøpe ett bedre merke du vet du vil like brukt, enn noe du ikke helt vet hva er, flett nytt.
Antall ord: 360

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Re: Gitarprat

Innlegg av Dagros »

Steve Vai signaturen er da altså JEM-modellene. Veldig fine gitarer 8)

Også vil jeg nevne RG550, en utrolig bra gitar, tror jeg :)

Ibanez RG350DX, er den noe tess?
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atheos

Re: Gitarprat

Innlegg av Atheos »

Dagros skrev:Steve Vai signaturen er da altså JEM-modellene. Veldig fine gitarer 8)

Også vil jeg nevne RG550, en utrolig bra gitar, tror jeg :)

Ibanez RG350DX, er den noe tess?
Tremoloen på RG350 kan være litt vanskelig å få justert skikkelig. Ellers så er det en grei gitar til en grei pris. Jeg hadde gått for en 80, tidlig 90-talls RG550.

Jeg syntes at det er dumt å betale ekstra for en signatur og et bærehåndtak. Og pickups som låter veps.
Antall ord: 85

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Re: Gitarprat

Innlegg av Dagros »

Atheos skrev:
Dagros skrev:Steve Vai signaturen er da altså JEM-modellene. Veldig fine gitarer 8)

Også vil jeg nevne RG550, en utrolig bra gitar, tror jeg :)

Ibanez RG350DX, er den noe tess?
Tremoloen på RG350 kan være litt vanskelig å få justert skikkelig. Ellers så er det en grei gitar til en grei pris. Jeg hadde gått for en 80, tidlig 90-talls RG550.

Jeg syntes at det er dumt å betale ekstra for en signatur og et bærehåndtak. Og pickups som låter veps.
Er ikke en slik RG550 vanskelig å få tak i, om man ikke bestiller den fra Amerika?
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atheos

Re: Gitarprat

Innlegg av Atheos »

Dagros skrev:
Atheos skrev:
Dagros skrev:Steve Vai signaturen er da altså JEM-modellene. Veldig fine gitarer 8)

Også vil jeg nevne RG550, en utrolig bra gitar, tror jeg :)

Ibanez RG350DX, er den noe tess?
Tremoloen på RG350 kan være litt vanskelig å få justert skikkelig. Ellers så er det en grei gitar til en grei pris. Jeg hadde gått for en 80, tidlig 90-talls RG550.

Jeg syntes at det er dumt å betale ekstra for en signatur og et bærehåndtak. Og pickups som låter veps.
Er ikke en slik RG550 vanskelig å få tak i, om man ikke bestiller den fra Amerika?
Jo litt. Men jeg kjøpte en for ett drøyt år siden på finn.no. Dukker stadig opp noen.
Antall ord: 125

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Gitarprat

Innlegg av Moonstone »

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for Gibson Les Paul, Gibson SG, og Musicman gitarer.

Classic Gibson spillere som Jimmy Page, Mark Knophler, Robby Krieger, Slash, har full kontroll og mestrer å spille på de gitarene. Det er en egen stil og teknikk som skal til på de gitarene.
En varm og hul lyd :sang
Antall ord: 54
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Re: Gitarprat

Innlegg av Dagros »

Ibanez RG550 fra 80-90-tallet er vel verdt pengene, det tror jeg nok :)

Hva Les Pauls angår, så har jeg planer om å kjøpe Gibson Les Paul 1957 Gold Top, om jeg får råd (vinner i lotto???), og bytte ut de daværende mikka med Seymour Duncan Alnico Pro 2, som er Slashs favorittmikk, og som gir en fin lyd til gitaren :)

Og da MÅ man jo nesten ha Slash's signaturpedal, Dunlop Crybaby Slash Signatur, også, for å komplettere en del av samlinga. Ikke komplettere, da, men utvide samlinga, samt. å gi gitaren et mer variert lydbilde. Denne pedalen er verdt penga, tror jeg nok :)
Antall ord: 108

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Re: Gitarprat

Innlegg av Dagros »

Metodisten skrev:Gibson er jo en annen ting. Om du liker slash som du sa så er det jo en Gibson det går i. Det er mange modeller innen gibson men det er liksom Les Paul èn da en snakker om. Den er hul inni som en fele. Derfor har du den litt runde hule lyden du kjenner fra Guns and roses.
Ja, Slash er et av forbildene mine innen gitarist-yrket, om jeg kan kalle det det :D
Slash er jo en av de beste :)

Jeg lukter litt på Gibson Les Paul 1957 Gold Top Dark Back til ca. 31K ;)

Slash-signaturgitarene er så dyre, men kan få kjøpt en Epiphine Les Paul Gold top Slash-signatur, for ca. 10K... Dyrt, men verdt penga. Også ER det vel Seymour duncan Alnico Pro II, noe som gir Slashs tone, ei av de beste ever 8)

Ikke reklame, bare hint om bra GITARER...
:badgrin:
Antall ord: 152

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Gitarprat

Innlegg av Kimbara »

Gitarer er som med utstyr generelt - det er hva man lager med dem som teller. Altfor mange er utstyrsfetisjister, og legger enorm vekt på å ha "bra" utstyr.

Men hva er "bra"? Er det nødvendig med gitar, pickup og strenger av ypperste merke? Svaret er i de fleste tilfeller nei.
Man må se det i forhold til forskjellige ting:

*Hva skal jeg bruke det til? (Liten vits i å kjøpe en Les Paul bare for å spille på gutterommet)

*Hvor mye penger har jeg? (Vil man virkelig brenne av 20 laken på en gitar når dette betyr å spare lommepenger/lønn i flere år?)

*Er det egentlig noe forskjell i lyden mellom den dyre og billige gitaren? (Som med vin er det nok mange som liker å tro de hører enorme forskjeller på gitarer, men skal man holde bena litt på jorden er det ikke alltid forskjellen er av betydelig grad)

*Kan jeg noe om musikkproduksjon? (Om man har hjemmestudio hjelper det ikke noe å ha verdens beste utstyr om man ikke skjønner hvordan man lager en god mix. Man kan lage suverene lydbilder med billige gitarer om man bare kan triksene. Legg penger i gode kabler og lydkort istedet).

Det man bør se etter når man kjøper seg gitar er først og fremst at de er riktig satt sammen, og ikke er av en slik kvalitet at de detter fra hverandre etter et halvt år. Sjekk at halsen er rett og at tonene er konstante oppover. Lite er mer frustrerende enn å spille på en gitar som er umulig å stemme skikkelig.

Styr unna systemer som Floyd Rose og liknende om du er ny på elgitar. Selv om det er tøft med muligheter for kraftig bruk av whammy uten å måtte stemme om gitaren, er det ikke så tøft å bytte strenger med dette systemet. Kjøper man forskjellige strengetyper hver gang man bytter er man ofte nødt til å manipulere fjæra i systemet for å få stemt den skikkelig. Det er også et lite helvete å finstemme den.

Forhør deg med personalet i en butikk du stoler på (mange butikker forsøker bare å selge, men de fleste instrumentbutikker med respekt for seg selv har et personale med god peiling og lidenskap for musikk) og forklar hva du er ute etter å få ut av instrumentet ditt.

Og det viktigste: Vær kreativ med de midlene du har (eller har råd til)! Sonic Youth, for eksempel, valgte konsekvent å kjøpe billige gitarer for å kunne eksperimentere mest mulig uten å bruke en shitload med penger.
Antall ord: 427
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Re: Gitarprat

Innlegg av Dagros »

Slik som overnevnte "Gibson Les Paul 1957 ('57) Gold Top" enten "Dark Back" eller da også vanlig farget, i "trefargen" kun med lakk på. Vel, jeg tror "Dark Back" er best, hva visualiseringsprosessen som gir førsteinntrykket da gir. Førsteinntrykket er jo viktig for å få en bra opplevelse av å både SE gitaren og SPILLE på gitaren, og da blir automatisk en Gibson et bra gitarvalg :)

Eneste "dumme" er humbuckerne, men funker sikkert bra, de også 8)

Men altså, er mange bra gitarer ;)
Antall ord: 83

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marius92
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 16 Mai 2008 23:08
15

Re: Gitarprat

Innlegg av Marius92 »

Jeg ville heller ha satset på en Joe Satriani modell =D
Antall ord: 11
MG corperative.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Re: Gitarprat

Innlegg av Dagros »

Marius92 skrev:Jeg ville heller ha satset på en Joe Satriani modell =D
Hmmm.. :p

Jojo, sikkert grei gitar, det :)
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links