Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Foto & BilderFremkalling av 135 film.

Her snakker vi om foto, bilder av spøkelser, orber, etc. Stedet for alt som har med foto, fotografering, støv på bilder, orber, og annet.
Atheos

Fremkalling av 135 film.

Innlegg av Atheos »

Er det noen som vet om ei sjappe i Oslo/Akershus/Hedmark som er gode på fremkalling av 35mm film?

Evt et bra "postordre"-lab.
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Casandra
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 131
Startet: 25 Jan 2009 23:19
15
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Buskerud

Re: Fremkalling av 135 film.

Innlegg av Casandra »

35 mm? Sitter du på en master da eller?
I såfall er det ikke lett å få den spilt over.

Du kan prøve nordisk film postproduction.
De kan sikkert hjelpe deg videre hvertfall :)
Antall ord: 34
Hilsen Casandra
Det er ikke hvor du starter som er viktig, men hvor du bestemmer deg for å ende opp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atheos

Re: Fremkalling av 135 film.

Innlegg av Atheos »

Casandra skrev:35 mm? Sitter du på en master da eller?
I såfall er det ikke lett å få den spilt over.

Du kan prøve nordisk film postproduction.
De kan sikkert hjelpe deg videre hvertfall :)
Nei det er standard fotofilm jeg snakker om. Ikke filmfilm :P. Ordla meg litt feil. Japan Foto osv har litt lett for å slurve.
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Casandra
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 131
Startet: 25 Jan 2009 23:19
15
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Buskerud

Re: Fremkalling av 135 film.

Innlegg av Casandra »

Du er virkelig treg i dag du... hehehe...

Jeg er veldig fornøyd med www.fotoknudsen.no
Antall ord: 17
Hilsen Casandra
Det er ikke hvor du starter som er viktig, men hvor du bestemmer deg for å ende opp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Fremkalling av 135 film.

Innlegg av zind »

Jeg har desverre ikke noen gode råd, jeg planlegger faktisk eget mørkerom her til 135mm + 200mm SH + våtplate. Men jeg sniker gjerne inn et spørsmål om noen som vet om flinke folk som fremkaller sort hvitt film fortsatt, uten at det koster skjorta :)
Antall ord: 48
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atheos

Re: Fremkalling av 135 film.

Innlegg av Atheos »

zind skrev:Jeg har desverre ikke noen gode råd, jeg planlegger faktisk eget mørkerom her til 135mm + 200mm SH + våtplate. Men jeg sniker gjerne inn et spørsmål om noen som vet om flinke folk som fremkaller sort hvitt film fortsatt, uten at det koster skjorta :)
Vanlige laber kan fremkalle 135 sort/hvitt-film så lenge det er C-41 film.
Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
nysgjerrigmor
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 29
Startet: 23 Mar 2009 09:37
15
Kjønn (valgfri): chick
Blitt takket: 1 gang

Re: Fremkalling av 135 film.

Innlegg av nysgjerrigmor »

zind skrev:Jeg har desverre ikke noen gode råd, jeg planlegger faktisk eget mørkerom her til 135mm + 200mm SH + våtplate. Men jeg sniker gjerne inn et spørsmål om noen som vet om flinke folk som fremkaller sort hvitt film fortsatt, uten at det koster skjorta :)
Finn en fotograf (studio fotograf) som enten fortsatt tar bilder analougt, eller har gjort det de siste 5 årene eller noe sånt.. jeg veit det er en i Rygge, østfold som fortsatt gjør det, aner hvor mye det koster da, eller om han tar inmot sort/hvitt film..ville tro det hvertfall..
Hvis ikke kan du prøve Prøys Foto, eller et firma som det (melhuus)

Jeg har fremkalt myye sort/hvitt i mitt liv og har et mørkerom liggende hos faren min, meen grunnet livs situasjon, ikke kommer til å leke med kemikalier på en stund (gravid) :p
Eller kunne jeg sikkert ha gjort det...
Antall ord: 158

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Re: Fremkalling av 135 film.

Innlegg av Eaglespirit »

Kjøp heller et digitalt speilreflex, så kan du skrive ut bildene selv. Tar fort 500 bilder med det, uten å skifte minnebrikke. Har kjørt ut 1200 bilder på mitt eget uten å skifte batteri ;)
Kan også bestemme hvilke bilder jeg vil ha i svart/hvit på kameraet
Og det værste er at det er ikke vanskelig i hele tatt.
Antall ord: 60
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Fremkalling av 135 film.

Innlegg av Kimbara »

Atheos skrev:Er det noen som vet om ei sjappe i Oslo/Akershus/Hedmark som er gode på fremkalling av 35mm film?

Evt et bra "postordre"-lab.
Prøv Fotohuset.
Antall ord: 30
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Fremkalling av 135 film.

Innlegg av zind »

Eaglespirit skrev:Kjøp heller et digitalt speilreflex, så kan du skrive ut bildene selv. Tar fort 500 bilder med det, uten å skifte minnebrikke. Har kjørt ut 1200 bilder på mitt eget uten å skifte batteri ;)
Kan også bestemme hvilke bilder jeg vil ha i svart/hvit på kameraet
Og det værste er at det er ikke vanskelig i hele tatt.
Jaaa, men det er ikke det samme! :D
Leker meg masse med digitalt selv, men det er noe med det gode gamle håndverket i fotografien også! Også så spennende når man får de fremkalt uten å vite nøyaktig hvordan resultatet har blitt
Antall ord: 106
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Fremkalling av 135 film.

Innlegg av zind »

nysgjerrigmor skrev:
zind skrev:Jeg har desverre ikke noen gode råd, jeg planlegger faktisk eget mørkerom her til 135mm + 200mm SH + våtplate. Men jeg sniker gjerne inn et spørsmål om noen som vet om flinke folk som fremkaller sort hvitt film fortsatt, uten at det koster skjorta :)
Finn en fotograf (studio fotograf) som enten fortsatt tar bilder analougt, eller har gjort det de siste 5 årene eller noe sånt.. jeg veit det er en i Rygge, østfold som fortsatt gjør det, aner hvor mye det koster da, eller om han tar inmot sort/hvitt film..ville tro det hvertfall..
Hvis ikke kan du prøve Prøys Foto, eller et firma som det (melhuus)

Jeg har fremkalt myye sort/hvitt i mitt liv og har et mørkerom liggende hos faren min, meen grunnet livs situasjon, ikke kommer til å leke med kemikalier på en stund (gravid) :p
Eller kunne jeg sikkert ha gjort det...
Takk for tips, det er tanken som har slått meg og, om man skal finne noen til å ta jobben for seg må det være noen som kan jobbe med slikt! Uansett er det mye mer spennende å gjøre det selv, så kan man trikse og mikse litt, Må bare lete litt og finne noen som selger unna det gamle utstyret sitt billig :)

Heldiggrisen som har mørkerom allerede. Du får jo bare svinge deg rundt å fotografere etter graviditeten du (gratulerer forresten!), for da har du sikkert et lite nusselig troll du kan ta uendelig med bilder av! hehe :D
Antall ord: 261
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
nysgjerrigmor
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 29
Startet: 23 Mar 2009 09:37
15
Kjønn (valgfri): chick
Blitt takket: 1 gang

Re: Fremkalling av 135 film.

Innlegg av nysgjerrigmor »

zind skrev:
nysgjerrigmor skrev:
zind skrev:Jeg har desverre ikke noen gode råd, jeg planlegger faktisk eget mørkerom her til 135mm + 200mm SH + våtplate. Men jeg sniker gjerne inn et spørsmål om noen som vet om flinke folk som fremkaller sort hvitt film fortsatt, uten at det koster skjorta :)
Finn en fotograf (studio fotograf) som enten fortsatt tar bilder analougt, eller har gjort det de siste 5 årene eller noe sånt.. jeg veit det er en i Rygge, østfold som fortsatt gjør det, aner hvor mye det koster da, eller om han tar inmot sort/hvitt film..ville tro det hvertfall..
Hvis ikke kan du prøve Prøys Foto, eller et firma som det (melhuus)

Jeg har fremkalt myye sort/hvitt i mitt liv og har et mørkerom liggende hos faren min, meen grunnet livs situasjon, ikke kommer til å leke med kemikalier på en stund (gravid) :p
Eller kunne jeg sikkert ha gjort det...
Takk for tips, det er tanken som har slått meg og, om man skal finne noen til å ta jobben for seg må det være noen som kan jobbe med slikt! Uansett er det mye mer spennende å gjøre det selv, så kan man trikse og mikse litt, Må bare lete litt og finne noen som selger unna det gamle utstyret sitt billig :)

Heldiggrisen som har mørkerom allerede. Du får jo bare svinge deg rundt å fotografere etter graviditeten du (gratulerer forresten!), for da har du sikkert et lite nusselig troll du kan ta uendelig med bilder av! hehe :D
takktakk, blir nok masse bilder ja :) må se å få ordna noe fremkalling av film jeg også, har et hasselblad med film så da må jeg jo bare bruke det :)

Hvis du bare vil fremkalle bildene hos noen andre, og vente med å lage kopier, kan du alltids skaffe deg en scanner som kan ta film. faktisk kan det være bedre å bruke en billig scanner, der dyre scannere tar helst kun perfekte exponerte bilder.. billige scannere er jo selvsagt ikke like bra på detaljer men absolutt bra nok, og de leser negativet mye bedre.
Disse bildene er tatt med et Hasselblad, og scannet på en billig scanner...

Bilde
Copyright Fotograf J Haugs
Bilde
Copyright fotograf J Haugs
Antall ord: 377

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Fremkalling av 135 film.

Innlegg av zind »

Vanvittig kult! Ser jo nesten ut som om du har brukt IR film på disse bildene :)

Egentlig vil jeg ikke sette bort jobben, har mest lyst til å gjøre det selv. Men realistisk sett er jeg nok ikke ferdig med et mørkerom før sommeren, og man blir jo liiitt utålmodig. Jeg har faktisk kjøpt meg et gigantisk, urgammelt kamera som tar glassplater av gigantiske dimensjoner. Så jeg har planer om å leke meg med farlige kjemikalier, collodion av alle greier. Gleder meg så vanvittig, det er en teknikk som kan gi helt utrolige resultater, men jeg skal nok få litt å bryne meg på. Blå øyne blir omtrent hvite når man tar våtplatefotografier og det er kanskje det jeg gleder meg mest til; å ta portretter av blant annet de isblå øynene til søstern

Men jeg har også et AE-1 kamera som jeg har fått av pappa og et gammelt snålt zeiss(?) kamera jeg fant på småbruket vi kjøpte. Siden jeg uansett skal bygge et mørkerom til våtplate, har jeg bestemt meg for å kjøpe en forstørrer til SH foto også. Det er mulig det er litt nostalgi altså, men det er noe spesielt med å holde et gammelt kamera og det er noe eget ved å fremkalle bilder :)

Sorry lang post, blir bare såå ivrig når jeg tenker på alle disse fotogreiene :D

Bra tips med negativscanner, det hadde vært helt genialt å hatt. Men hva koster egentlig noe slikt?
Antall ord: 251
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
nysgjerrigmor
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 29
Startet: 23 Mar 2009 09:37
15
Kjønn (valgfri): chick
Blitt takket: 1 gang

Re: Fremkalling av 135 film.

Innlegg av nysgjerrigmor »

zind skrev:Vanvittig kult! Ser jo nesten ut som om du har brukt IR film på disse bildene :)

Egentlig vil jeg ikke sette bort jobben, har mest lyst til å gjøre det selv. Men realistisk sett er jeg nok ikke ferdig med et mørkerom før sommeren, og man blir jo liiitt utålmodig. Jeg har faktisk kjøpt meg et gigantisk, urgammelt kamera som tar glassplater av gigantiske dimensjoner. Så jeg har planer om å leke meg med farlige kjemikalier, collodion av alle greier. Gleder meg så vanvittig, det er en teknikk som kan gi helt utrolige resultater, men jeg skal nok få litt å bryne meg på. Blå øyne blir omtrent hvite når man tar våtplatefotografier og det er kanskje det jeg gleder meg mest til; å ta portretter av blant annet de isblå øynene til søstern

Men jeg har også et AE-1 kamera som jeg har fått av pappa og et gammelt snålt zeiss(?) kamera jeg fant på småbruket vi kjøpte. Siden jeg uansett skal bygge et mørkerom til våtplate, har jeg bestemt meg for å kjøpe en forstørrer til SH foto også. Det er mulig det er litt nostalgi altså, men det er noe spesielt med å holde et gammelt kamera og det er noe eget ved å fremkalle bilder :)

Sorry lang post, blir bare såå ivrig når jeg tenker på alle disse fotogreiene :D

Bra tips med negativscanner, det hadde vært helt genialt å hatt. Men hva koster egentlig noe slikt?
Du burde vel egentlig opp i hvertfall 1-2000 kroner til en multifunskjonsskriver, men gjerne litt mer hvis du skal scanne negativer til en storformatkamera. Zeiss kjener jeg til, skal ha fabelaktig optikk(lurer på om det er optikken som heter zeiss) Veit hvertfall at de fortsatt er producent av kikkerter og lignende..
Jeg ville annbefale merker på scannere som canon eller epson, og sjekk hvor mye det koster for blekk før du skriveren!!!! Billige skrivere pleier å ha dyr blekk!!!!!!

Denne så ganske grei ut : http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.e ... EO1uI03xiL
men jeg er ikke så sinnsyk god på skrivere og slikt.. ;)

gamle kameraer gir oss veldig oftere bedre bilder fordi vi faktisk ikke får like mye kontroll ;)

Helt greit, hehe, merker jeg blir veldig iverig når det gjelder foto selv. er ikke sinnsykt god teknisk(selv om jeg burde) men har holdt på med det i en del år nå ;)
Antall ord: 410

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links