Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinKosthold.

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 443
Startet: 03 Mai 2005 22:22
19
Blitt takket: 2 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av paraunormal »

? skrev:
paraunormal skrev:B12 står mange vegetarianere i fare for å få mangel på ja, det samme gjelder D-vitamin, med mindre en spiser en del fet fisk eller tar tilskudd av tran el. .
Vil bare poengtere at man ikke er vegetarianer om man spiser fisk eller tran..
Per definisjon kan en vel ikke gjøre det nei, men det finnes folk som i hovedsak har et vegetarkosthold men som også spiser fisk. Jeg følte ikke for å spesifisere det grundigere.
? skrev: B12 kan man få fra planter og røtter, og D-vitamin fra sola, om man ikke er ikledd burka hele året.
B12 produseres ikke i planteceller, derfor får en B12 bare fra animalske kilder, foruten tang. Om du likevel mener at B12 finnes i planter, må du gjerne spesifisere hvilke. Forskere har vel funnet ut at enkelte røtter kan ta opp B12 under visse omstendigheter, men også her burde du spesifisere hvilke du tenker på.
Vitamin D-status er generelt sett god i den norske befolkningen og bedre enn i land lengre syd i Europa. Imidlertid har relativt store deler av befolkningen utilfredsstillende vitamin D-nivåer i blodet (under 50 nmol/l), og denne andelen øker i vinterhalvåret i de fleste grupper.
Det sier seg selv at vegetarianere er spesielt utsatt, ettersom de ikke får et ekstra tilskudd igjennom kosten. Folk generelt er vel også noe mindre ute om vinteren.
http://www.helsedirektoratet.no/ernaeri ... ngen_67616
Antall ord: 245

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av zind »

Jeg har aldri hatt B12 mangel og jeg gikk maaange år uten kjøtt!
Jeg var til og med veganer i ett års tid, rett før jeg sjekket mangler og diverse...
Med litt vett i toppen kan man leve sunt og flott og fint som veggis - jeg er litt lei det argumentet der :mozilla_foot:

De fleste vegetarianere i norge får nok i seg nok B12, da jeg regner med de fleste av de stapper i seg nok ost og melkeprodukter. Dessuten er det snakk om veldig små mengder vi trenger, kroppen driver faktisk gjenbruk når det gjelder b12. Ganske fancy :)

D-vitamin er det jo ikke rart vi har mangel på i Norge, så lite sol som vi har *kjeftesmellebannelittforsegselv* harumph!


Enig med ?.
Jeg spiser fisk for tiden og jeg kaller meg IKKE veggis om dagen,
jeg blir faktisk litt irritert når andre kaller meg det. Rett skal tross alt være rett :)
Antall ord: 156
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ? »

macarøtter er naturens sterkeste kilde til b12, og mange andre planter finnes også, og litt oralsex, så er b12 behovet reddet, siden du lurer på det, men det kan være at kjøttspisere ikke har det så morsomt som vegetarianere og veganere og derfor lettere er disponert for mangelsykdommer.
Antall ord: 51
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av zind »

både rik kilde på B12 OG naturlig potensmiddel - snakk om supermat!

Jaja... jeg vil så gjerne tro deg ? ... men ignorance is bliss, det må være deilig å være dum og ikke ha noe forhold til hva man stapper i seg. Dog - vil ikke bytte for alt i verden. Det er i allefall ikke noe tvil om hvem som er kulest! Og DU er kul ? , skikkelig kul... kanskje den kuleste jeg kjenner siden jeg ikke kjenner noen som spiser kulere ting enn deg :mozilla_tongue:

Liker du den nye avataren min sjef?
Antall ord: 91
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ludoburgero »

Jeg trekker grove paraleller, fordi det er en morsom ting å gjøre nå... syns jeg:

Vil du heller være kristen og gå glipp av å høre god musikk med el-gitarer?
Vil du være avholdsmann og gå glipp av en skikkelig fin fest?
Vil du være vegetarianer og gå glipp av utrolig masse god mat?
Vil du være helsefanatiker og gå glipp av utrolig masse god mat?

...eller vil du leve til du er 89 istedenfor 88 fordi du ikke puttet i deg kjøtt, gikk på McDonald's en gang i året eller tre, og brukte hele dagene dine på å mosjonere fremfor å lese ei god bok?
Jøss! Dette ene året mellom 88 og 89 skjer det mye spennende, gitt!
Antall ord: 125
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av zind »

hehe, JA tenk, det er det året jeg virkelig skal slå meg løs. Tatovere meg,fortelle morgendagens ungdom om da jeg var ung (bare sånn for å være jævlig), danse naken i gågata og prøve all verdens narkotiske stoffer. Tro meg, du vil IKKE gå glipp av det året :)


Men altså... handler egentlig ikke så mye om å være sunn for min del, det handler mer om hva jeg ikke har lyst til å putte i meg... også samvittigheten. ....Også liker jeg dyr, ..som lever :)
Antall ord: 89
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ludoburgero »

Enig i det, zind.
Jeg vil også gjøre alt det der når jeg er 88-89 år gammel, men mye sier meg at jeg ikke blir så gammel, fordi jeg er LITT mer opptatt av å leve i øyeblikket og kose meg, selv om det noen ganger kan skade meg litt. Uansett, jeg forsøker i disse dager å tenke mer på kosthold enn før.
Det er fordi jeg vil se om det gir meg bedre helse, noe det helt sikkert gjør. Og til en viss grad er det jo kjempefint med god helse, så lenge man er vel vitende om at mye av den gode helsa er psykisk også... og derfor er det for meg - igjen - viktig å kose seg også.

:)
Antall ord: 123
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av zind »

Det er kjempeviktig å leve her og nå, det er jo ikke noe garanti for at vi blir gamle noen av oss. Og helsefanatiskere er jo nesten like slitsomme og ille som idrettsnarkomane. Men, jeg føler jo at vi alle har et visst ansvar og det er kanskje samvittigheten min, mer enn noe annet, som ikke tillater meg å lukke øynene for slikt. Dum som jeg er så leter jeg etter mer info, og jo mer man vet, jo mer umulig blir det å se på kjøtt som kjøtt. Kjøtt er ku, kalv, sau osv..
På en annen side så finner man alt for mye dritt når man leter etter urettferdighet, og etter en stund så kan det bli for mye for et lite sinn, slik at man faktisk ender opp litt kynisk. Man føler seg rett og slett hjelpesløs i forhold til at det er så mye vondt i verden...

Egentlig (i en fin og flott verden) så burde vi alle være oppdatert på hva det er vi støtter når vi kjøper et produkt. Jeg er et svin når det gjelder klær. Har sikkert bidratt til en masse barnearbeid og jeg blir så kvalm at jeg vil spy når jeg tenker på det (savner fortsatt spy-smiley). Vi er sikkert alle noen svin på et eller annet vis, men disse dyra.... .. jeg vet ikke, har liksom alltid vært min hjertesak. Og med selvforbud mot å kjøpe mer klær, så har jeg bare sånn ca 1000 ting igjen å skjerpe meg på. Gud, som det frister å flytte og ha alt man eier i en ryggsekk noen ganger! Vi gjør vel oss selv en jævla svær bjørnetjeneste ved å skulle bygge et samfunn på å skulle om å gjøre å eie så forbanna mye.
Antall ord: 307
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Astarte »

Jeg ser det er mye kunnskap her...så da vil jeg gjerne spørre dere om dette med vegetarkost. Jeg vil gjerne legge om til mer vegetarmat. Har dere noen gode tips og råd? Gjerne noen oppskrifter. Jeg føler jeg sitter så fast i gamle vaner, og innbilder meg at man må handle det meste i spesialbutikker...Litt flaut, men sånn er det nå :lol: ;)

Så? Noen? :D
Antall ord: 69
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 1962
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Vilma »

Jeg handler aldri i spesialbutikker, iallefall ikke pga. at jeg er vegetarianer.
Meeen, oppskrifter er det dårlig med gitt, jeg lager jo nesten ikke mat he he
Du kan lage det meste, bare uten kjøtt. Lasagne, pai, pizza etc etc
Antall ord: 42
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Astarte »

Hovedbekymringen min er å ikke få i meg nok proteiner, men det bør vel kunne ordnes med linser? Eller? Huff, jeg er flink til å lage annen mat, men dette blir fremmed for meg... :roll:

Takk, Vilma :D
Antall ord: 35
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 1962
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Vilma »

Proteiner? Linser? :lol: Ikke i mitt vokabular. Neida. Men har aldri bekymret meg over det faktisk, har vel spist linser sånn 30 ganger iløpet av mine 23 år som vegetarianer.
Men konverterer man fra kjøttdom til grønnsaksdommen, er vel kroppen vandt med litt andre ting også.
Men ja, linser og bønner er bra, og strengt tatt burde jeg spise mer av det!
Antall ord: 66
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 443
Startet: 03 Mai 2005 22:22
19
Blitt takket: 2 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av paraunormal »

? skrev:macarøtter er naturens sterkeste kilde til b12, og mange andre planter finnes også, og litt oralsex, så er b12 behovet reddet, siden du lurer på det, men det kan være at kjøttspisere ikke har det så morsomt som vegetarianere og veganere og derfor lettere er disponert for mangelsykdommer.
"macarøtter er naturens sterkeste kilde til B12", det er bare tull. Animalske bakterier er naturens sterkeste kilde til B12, ettersom bare de har enzymene til å framstille det. Enkelte sider hevder roten inneholder spor av B12, andre bare lister det opp uten å spesifisere det grundigere. Fant en side som solgte pulver av tørkede macarøtter og som listet opp næringsstoffene og mengdene av de, men her ble ikke B12 nevnt. Den rå roten har isåfall langt mindre mengder av vitaminer og spormineraler enn et tørket produkt, ettersom de blir liggende igjen i større konsentrasjon etter at vannet er fjernet. Jeg kan være med på at den kan inneholde spor av B12, men dette stammer nok isåfall fra jorden den lå i og skallet rundt, og er ikke noe roten produserer selv. Dette tørkede produktet er uansett lite interessant for vegetarianere, ettersom tørket gjær og andre tilskudd vil være en bedre kilde til B12. Melk, egg, kjøtt; disse er gode kilder.

"..og mange andre planter også". Ja da får du være så god å nevne noen, det vil nok være interessant ikke bare for vegetarianere, men også for ernæringsfysiologer og forskere. Vennligst opplys oss.

"..og litt oralsex, så er behovet reddet. Ja, det er mulig, den naturlige bakteriefloraen rundt kjønnsorganene kan nok bidra til noe B12 om en er dreven. Mange av disse bakteriene har sannsynligvis enzymer til å lage det. Er en dreven på rompeslikking, kan en nok hente noe der også.

At vegetarianere har det så mye mer morsomt enn folk som spiser mat fra alle naturens riker, tror jeg ikke du har rett i.
Antall ord: 333

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ludoburgero »

Som vanlig er jeg (nesten) alltid enig med deg, zind... ;)

Uansett, akkurat det med å spise kjøtt tror jeg ikke vi skal belaste vår samvittighet med for mye, siden vi alltid har gjort det og vært jegere. Selv gjorde jeg egentlig mitt for at lillesøstera mi skulle få et naturlig forhold til det å vite at når hun spiste pølse så spiste hun gris, og at kylling faktisk var kyllinger. Hun syntes dette var veldig interessant når hun var et par-tre år gammel. Tenk at vi spiste dyr!

Nå er det sånn at vi jo er bymennesker, urbane som faen, og jeg vil nå heller si at det er mer usunt å leve i denne "soyastilen" (ikke at det er noe galt med soya i seg selv), men det jeg mener er at noen blir så jævla fanatiske på det at de propper i seg allslags erstatninger istedenfor naturlig og vanlig kost. Noen klarer ikke å bytte ut bare en liten del av kostholdet med sunnere alternativer. Vi har jo dem som kanskje ikke spiser annet enn Nutrilett-barer og proteinpulver og allslags preparater (ja, for det er preparater det er - det er ihvertfall IKKE mat).
Sånn sett skulle jeg alltid ønske at jeg hadde vokst opp på en gård, og at vi fikk være med på å slakte dyr. Jeg ville hatt et naturligere forhold til mat, og jeg hadde nok vært mer bevisst over kostholdet mitt. Og tro det eller ei, men jeg synes det står respekt av å være vegetarianer også - for det har ingenting med saken å gjøre... det jeg synes er trist er fanatikere, og de som vil prakke på andre at man gjør noe galt dersom man spiser kjøtt... og kanskje kaller det likstumper gang på gang. Det blir fanatisk. Teit.

Lev som en fredelig vegetarianer, eller en fredelig kjøttspiser.
Det betyr ikke så mye hva du gjør, bare du føler du gjør det riktige.
Lev som en fredelig kristen også, men ikke prakk troen din på andre.
Det du i ditt hjerte vet er riktig, det preker du ikke særlig om, fordi det får deg til å føle deg god uten å måtte mase om det. Rett og slett stoppe å bitche rundt med holdningene sine.

Vi kan jo spørre oss selv om absolutt ALT det vi har av muligheter den dag idag gjør det bedre for oss? Og om det ikke KAN være en sammenheng mellom økte krefttilfeller og kostholdet.
Tilsetningsstoffer, syntetiske vitaminer i pilleform, proteinbarer, massevis med brus og godteri, fargestoffer, konserveringsmidler, kunstige søtningsmidler - og selvfølgelig et lite Wasa knekkebrød ved siden av. Så jævla urbant og sivilisert vi lever.
Koste hva det koste vil... vi blir jo slanke og pene på utsiden, vi dropper sukkeret og fettet og blir lykkeligere enn aldri før. Haha. Jeg må le. Eller nei, egentlig ikke.
Antall ord: 496
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 04 Feb 2009 23:45
15
Blitt takket: 3 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Timetravel_0 »

Du burde tenke nøyere gjennom det du sier, Ludo.
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links