Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ "ånder" eller en naturlig forklaring?
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 04 Jan 2009 19:37
- 15
"ånder" eller en naturlig forklaring?
Jeg prøver selv og ikke overbevise skeptikere, fordi jeg vet med meg selv, at hvis ikke jeg hadde sett det jeg ser så hadde heller ikke jeg trodd på det..!
Jeg fortalte min familie om mine evner i fjor påske (da var jeg 22) fordi når jeg har nevnt det før så har de ledd av meg.. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å fortelle det men anledningen bød seg da min far plutselig fortalte om naboen som hadde pratet om at det spøkte i huset hans. De hadde bare bodd der noen mnd, og hele familien var vettskremte av det som foregikk der. De vurderte faktisk å flytte..! Pappa fortalte dette med stor innlevelse også så han på meg og spurte: "har du opplevd noe i vårt hus?" Da fortalte jeg dem alt jeg hadde opplevd fra jeg var barn, til nå.. Han virket lettere sjokkert, og visste vel egentlig ikke hva han skulle tro...
og det skjønner jeg, for det høres jo helt uvirkelig ut..!
Vi snakket ikke mer om det, men tok det sånn plutselig opp her om dagen..
Faren min er veldig skeptisk, og jeg forteller om noe jeg opplevde for bare noen uker siden.
Det som skjedde:
Jeg satt hunden ut i bånd hjemme hos meg, dro igjen døra og satt meg i stua foran pcen..
Min andre hund, som var i stua sammen med meg begynte å boffe lave boff også hørte jeg utgangsdøra gikk opp (den knirker). Jeg gikk ut i gangen, jo døra sto oppe.
Greit, tenkte jeg, da har jeg vel ikke lukket den ordentlig igjen.
Tok inn hunden og gikk å satt meg i stua foran pcen igjen..
Så ser jeg en skikkelse i øyekroken, en mann..!
Jeg snur meg og han blir borte.. men får alikevel mye informasjon!
Så begynte jeg å tenke.. Var det det jeg trodde jeg så??
Jeg blir alltid sjokkert når det skjer, selvom det kan skje ofte. Jeg tror ofte ikke meg selv, men klarer ikke komme på noen bedre forklaringer enn at det er en ånd.
Nå er det sånn at huset vårt er det helt stille i, men vi har en låve som jeg har merket mye energier.. og jeg fikk følsen av at han kom fra låven, skulle bare titte innom for å se at alt var greit, og gå igjen.
Nåja, tilbake til poenget mitt..
Min far ville prøve seg på en naturlig forklaring på det jeg så, dette var hans forklaring:
Jeg hørte døren knirke/gå opp av seg selv, han mener at hjernen min/underbevisstheten allerede da begynte å tenke hva det kunne være.. Og siden hunden min boffet så ble dette forsterket.
Jeg kom til døren, ingen var der, hjernen lurer enda mer..
Jeg setter meg i sofaen, og ser en skikkelse i øyekroken.
Han mener dette var noe underbevisstheten laget, på bakgrunn av hendelsen.. et slags "bevis" på at, jo, det var noen som kom..!
Jeg kan jo verken bevise eller motbevise påstanden for jeg vet ikke selv og det blir jo dessuten ord mot ord.. men det er en interessant teori.
Det jeg også lurer på er om når man ser en skikkelse i øyekroken, så begynner hjernen å fundere på hva dette er, og går igjennom flere "bilder" for å finne en sammeligning. Etter å ha funnet en sammenligning, Så former hjernen skikkelsen om til et menneske, og man er overbevist om at man så et menneske..?
Men hvordan kan man da forklare at jeg ser det gang på gang..? (er det hjernen som lurer meg?)
Eller at medium treffer ganske bra på beskrivelser av hendelser/mennesker?
Politiet bruker jo klarsynte mer og mer i etterforskning og da må det jo være noe troverdighet i det?
Jeg er uannsett glad for at det ikke er så tabu nå som det har vært.. Når jeg var 16 pratet jeg med et medium om det jeg hadde sett (første personen jeg åpnet meg for..!) og han gav meg et råd: ikke fortell til andre, de vil ikke tro deg.. Det rådet tok jeg til meg, og fortalte ingen før i fjor...
Jeg forventer ikke at de jeg forteller det til skal tro meg.. Jeg tror nesten ikke på det selv.. Derfor søker jeg etter andre forklaringer fra skeptikere som kan sette det i flere perspektiv..!
Takk for svar
Jeg fortalte min familie om mine evner i fjor påske (da var jeg 22) fordi når jeg har nevnt det før så har de ledd av meg.. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å fortelle det men anledningen bød seg da min far plutselig fortalte om naboen som hadde pratet om at det spøkte i huset hans. De hadde bare bodd der noen mnd, og hele familien var vettskremte av det som foregikk der. De vurderte faktisk å flytte..! Pappa fortalte dette med stor innlevelse også så han på meg og spurte: "har du opplevd noe i vårt hus?" Da fortalte jeg dem alt jeg hadde opplevd fra jeg var barn, til nå.. Han virket lettere sjokkert, og visste vel egentlig ikke hva han skulle tro...
og det skjønner jeg, for det høres jo helt uvirkelig ut..!
Vi snakket ikke mer om det, men tok det sånn plutselig opp her om dagen..
Faren min er veldig skeptisk, og jeg forteller om noe jeg opplevde for bare noen uker siden.
Det som skjedde:
Jeg satt hunden ut i bånd hjemme hos meg, dro igjen døra og satt meg i stua foran pcen..
Min andre hund, som var i stua sammen med meg begynte å boffe lave boff også hørte jeg utgangsdøra gikk opp (den knirker). Jeg gikk ut i gangen, jo døra sto oppe.
Greit, tenkte jeg, da har jeg vel ikke lukket den ordentlig igjen.
Tok inn hunden og gikk å satt meg i stua foran pcen igjen..
Så ser jeg en skikkelse i øyekroken, en mann..!
Jeg snur meg og han blir borte.. men får alikevel mye informasjon!
Så begynte jeg å tenke.. Var det det jeg trodde jeg så??
Jeg blir alltid sjokkert når det skjer, selvom det kan skje ofte. Jeg tror ofte ikke meg selv, men klarer ikke komme på noen bedre forklaringer enn at det er en ånd.
Nå er det sånn at huset vårt er det helt stille i, men vi har en låve som jeg har merket mye energier.. og jeg fikk følsen av at han kom fra låven, skulle bare titte innom for å se at alt var greit, og gå igjen.
Nåja, tilbake til poenget mitt..
Min far ville prøve seg på en naturlig forklaring på det jeg så, dette var hans forklaring:
Jeg hørte døren knirke/gå opp av seg selv, han mener at hjernen min/underbevisstheten allerede da begynte å tenke hva det kunne være.. Og siden hunden min boffet så ble dette forsterket.
Jeg kom til døren, ingen var der, hjernen lurer enda mer..
Jeg setter meg i sofaen, og ser en skikkelse i øyekroken.
Han mener dette var noe underbevisstheten laget, på bakgrunn av hendelsen.. et slags "bevis" på at, jo, det var noen som kom..!
Jeg kan jo verken bevise eller motbevise påstanden for jeg vet ikke selv og det blir jo dessuten ord mot ord.. men det er en interessant teori.
Det jeg også lurer på er om når man ser en skikkelse i øyekroken, så begynner hjernen å fundere på hva dette er, og går igjennom flere "bilder" for å finne en sammeligning. Etter å ha funnet en sammenligning, Så former hjernen skikkelsen om til et menneske, og man er overbevist om at man så et menneske..?
Men hvordan kan man da forklare at jeg ser det gang på gang..? (er det hjernen som lurer meg?)
Eller at medium treffer ganske bra på beskrivelser av hendelser/mennesker?
Politiet bruker jo klarsynte mer og mer i etterforskning og da må det jo være noe troverdighet i det?
Jeg er uannsett glad for at det ikke er så tabu nå som det har vært.. Når jeg var 16 pratet jeg med et medium om det jeg hadde sett (første personen jeg åpnet meg for..!) og han gav meg et råd: ikke fortell til andre, de vil ikke tro deg.. Det rådet tok jeg til meg, og fortalte ingen før i fjor...
Jeg forventer ikke at de jeg forteller det til skal tro meg.. Jeg tror nesten ikke på det selv.. Derfor søker jeg etter andre forklaringer fra skeptikere som kan sette det i flere perspektiv..!
Takk for svar
Sist redigert av Titten Tei på 13 Jan 2009 11:03, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 751
*Mennesket er det eneste dyr som kan rødme. Og som har grunn til det...*
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
Re: overbevise skeptikere?
Heh, jeg ser nå at overskriften kan være litt missvisende.. sorry
Antall ord: 12
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Sep 2004 20:51
- 20
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: Rogaland,
- Har takket: 11 ganger
- Blitt takket: 8 ganger
Re: overbevise skeptikere?
du kan forandre overskriften
bare trykk på endre så forandrer du teksten med emne
bare trykk på endre så forandrer du teksten med emne
Antall ord: 14
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
Re: "ånder" eller en naturlig forklaring?
takk
Antall ord: 1
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Apr 2008 14:41
- 16
- Blitt takket: 1 gang
Det er ikke så uvanlig å "se" noe mørkt i siden av synet sitt, det har fått meg til å skvette flere ganger. At det forsvinner når du snur blikket mot det betyr jo at det ikke er noe der, men et synsbedrag. Stol på det du ser i midten av synsfeltet du
Antall ord: 54
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
det var et eksempel.. men jeg har også sett rett på de..rhonersen skrev:Det er ikke så uvanlig å "se" noe mørkt i siden av synet sitt, det har fått meg til å skvette flere ganger. At det forsvinner når du snur blikket mot det betyr jo at det ikke er noe der, men et synsbedrag. Stol på det du ser i midten av synsfeltet du
Antall ord: 68
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Teorien til faren din, at du så det du så fordi du forventet det, er mer troverdig enn en overnaturlig ikke-forklaring. Det eneste du kan gjøre er å forsøke å teste om det du "ser" faktisk eksisterer utenfor hjernen/øynene dine. Merk deg om det du "ser" kaster skygger el.l, ikke stol for mye på synet ditt i svakt lys, forsøk å ta bilde med kamera.
Forresten:
Jeg tviler sterkt på at "klarsynte" har hjulpet politiet med informasjon som en vanlig person ikke kunne funnet, men som må ha kommet gjennom "syn". Synske har aldri kunnet påvise å ha noen overnaturlige evner.
Første treff på police+psychic på google: http://www.csicop.org/specialarticles/p ... chics.html
Forresten:
Jeg tviler sterkt på at "klarsynte" har hjulpet politiet med informasjon som en vanlig person ikke kunne funnet, men som må ha kommet gjennom "syn". Synske har aldri kunnet påvise å ha noen overnaturlige evner.
Første treff på police+psychic på google: http://www.csicop.org/specialarticles/p ... chics.html
Antall ord: 120
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
Jeg vet om flere synske som har hjulpet politiet, men om sakene har blitt løst eller ei PGA synske, det vet jeg ikke.. Politet bruker synske for å flere tips i saker, f.eks når en person er savnet. f.eks: http://dt.no/article/20090109/NYHET/607 ... 1063/NYHETrhonersen skrev:Teorien til faren din, at du så det du så fordi du forventet det, er mer troverdig enn en overnaturlig ikke-forklaring. Det eneste du kan gjøre er å forsøke å teste om det du "ser" faktisk eksisterer utenfor hjernen/øynene dine. Merk deg om det du "ser" kaster skygger el.l, ikke stol for mye på synet ditt i svakt lys, forsøk å ta bilde med kamera.
Forresten:
Antall ord: 173
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Feb 2007 17:18
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Oppe på loftet...
Synske vil bli mer og mer brukt av politiet i fremtiden, tror jeg!
Er det vanskeligere å finne\se en ting enn et menneske, tro..?
Er det vanskeligere å finne\se en ting enn et menneske, tro..?
Antall ord: 24
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Artikkelen skriver ikke om at politiet bruker klarsynte, men at familien gjør det. Privat altså.Titten Tei skrev:Jeg vet om flere synske som har hjulpet politiet, men om sakene har blitt løst eller ei PGA synske, det vet jeg ikke.. Politet bruker synske for å flere tips i saker, f.eks når en person er savnet. f.eks: http://dt.no/article/20090109/NYHET/607 ... 1063/NYHET
Antall ord: 69
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
visste du skulle skrive det politiet har tatt imot og skrivd ned alle tips fra de synske..rhonersen skrev:Artikkelen skriver ikke om at politiet bruker klarsynte, men at familien gjør det. Privat altså.Titten Tei skrev:Jeg vet om flere synske som har hjulpet politiet, men om sakene har blitt løst eller ei PGA synske, det vet jeg ikke.. Politet bruker synske for å flere tips i saker, f.eks når en person er savnet. f.eks: http://dt.no/article/20090109/NYHET/607 ... 1063/NYHET
dette var et eksempel, men som sagt, vet om flere som har bidratt i etterforskning som er synske....
Antall ord: 106
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Da er det misvisend å si at "politiet bruker klarsynte mer og mer i etterforskninger" og at dette betyr at de er troverdige. Det er nøyaktigheten/riktigheten til tipsene som bestemmer troverdigheten. Hvem som helst kan tipse, og hittil har ikke påståtte klarsynte kunnet påvise at "evnene" de har er bedre enn gjetting.Titten Tei skrev:visste du skulle skrive det politiet har tatt imot og skrivd ned alle tips fra de synske..rhonersen skrev:Artikkelen skriver ikke om at politiet bruker klarsynte, men at familien gjør det. Privat altså.Titten Tei skrev:Jeg vet om flere synske som har hjulpet politiet, men om sakene har blitt løst eller ei PGA synske, det vet jeg ikke.. Politet bruker synske for å flere tips i saker, f.eks når en person er savnet. f.eks: http://dt.no/article/20090109/NYHET/607 ... 1063/NYHET
dette var et eksempel, men som sagt, vet om flere som har bidratt i etterforskning som er synske....
Antall ord: 165
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
det er ikke misvisende å skrive at politiet bruker klarsynte mer og mer i etterforskning, når jeg vet at det er sant? jeg har ikke sagt at det betyr at de er troverdige, det var et spørsmål for å skape en debatt om troverdigheten rundt synske.rhonersen skrev:Da er det misvisend å si at "politiet bruker klarsynte mer og mer i etterforskninger" og at dette betyr at de er troverdige. Det er nøyaktigheten/riktigheten til tipsene som bestemmer troverdigheten. Hvem som helst kan tipse, og hittil har ikke påståtte klarsynte kunnet påvise at "evnene" de har er bedre enn gjetting.Titten Tei skrev:visste du skulle skrive det politiet har tatt imot og skrivd ned alle tips fra de synske..rhonersen skrev:Artikkelen skriver ikke om at politiet bruker klarsynte, men at familien gjør det. Privat altså.
Antall ord: 161
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Titten Tei skrev:Politiet bruker jo klarsynte mer og mer i etterforskning og da må det jo være noe troverdighet i det?
Det er misvisende fordi "politiet bruker mer og mer" leses som om politiet jobber spesifikt med klarsynte, når det som skjer egentlig bare er innsending av tips. Så svaret på det du spurte, at klarsynthet er troverdig fordi flere synske velger å sende tips til politiet, er "nei".Titten Tei skrev:det er ikke misvisende å skrive at politiet bruker klarsynte mer og mer i etterforskning, når jeg vet at det er sant? jeg har ikke sagt at det betyr at de er troverdige, det var et spørsmål for å skape en debatt om troverdigheten rundt synske.
Antall ord: 121
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
Det var en lang historie der som var interessant og lese.
Takk for den.
Det er håpløst for andre og forklare dette som bare du vet svaret på.
Forstår godt faren din som vil rasjonalisere det bort. Ikke vil han vel ha ett spøkelse rekende å åpne dører heller.
Takk for den.
Det er håpløst for andre og forklare dette som bare du vet svaret på.
Forstår godt faren din som vil rasjonalisere det bort. Ikke vil han vel ha ett spøkelse rekende å åpne dører heller.
Antall ord: 53
Hide post links |