Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderEr det noen bevis på at det finnes ånder og gjenferd?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Kappa
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Des 2008 13:15
15

Er det noen bevis på at det finnes ånder og gjenferd?

Innlegg av Kappa »

Jeg personlig tror ikke på gud og religion, jeg tror heller ikke på ånder og gjenferd. Siden man ikke har et eneste bevis på at gud finnes eller at ånder og gjenferd finnes, synes jeg det er vanskelig å tro på det. Jeg liker ikke å leve et liv med skylapper, jeg vil ha sannheten, det nytter ikke å tro på noe, man må vite.

Jeg lever etter sitatet som Budda en gang skrev:
"
Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in anything simply because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything simply because it is found written in your religious books.
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
But after observation and analysis, when you find that anything agrees with reason and is conducive to the good and benefit of one and all, then accept it and live up to it.
"
Siden jeg ikke tror på noe som helst, er jeg åpen for alt. Derfor har jeg sett alt av åndenes makt og mye av fornemmelse for mord, samt ufo-relarte ting og kornsirkler osv.

Det jeg synes er rart er at man ikke en eneste gang i åndenes makt har klart å fått noe på tape som er interesant. Det eneste de gjør er å gjenfortelle noen historier fra noen rednecks på landet som så et gjenferd da de lå på sofaen, det er ikke langt fra sannheten. I tillegg må de fyre på den mest skumle musikken man noen gang har hørt. Den eneste gangen man hadde noe bra på tape var da programlederen fikk 30 kg kniver/gafler kastet mot seg på en resturant i oslo. Dette virket dog tvilsomt fordi de var plassert på en hylle i nedoverbakke, samt at før på dagen hadde en av de andre skuffene også falt ut. Det var nok mer konstruksjonen av hyllen som spøkte her enn åndene.

Det som er bra med åndenes makt er de synske, hvor bra de treffer, men det har ikke så mye med ånder og gjenferd å gjøre tror jeg. Hvis det ikke er juks er det utrolig hvor flinke de synske er. Jeg har mer tro på telepati. Opplever også selv telepati av og til. Men telepati har jo en logisk forklaring, det er trolig små elektriske signaler som blir sendt ut når vi tenker og kan oppfattes av andre personer.

Det som stider mot all fornuft er:

1. Hvis de synske kan se gjenferd og ånder i et hus, hvorfor i helvette må de fjerne åndene med en gang. Kan ikke TVNorge kjøre "Big Brother Haunted and ghost version" med kamera i alle hus, temperaturmåler, varmesøkende kamera/nattkamera osv, så kunne man en gang for alle funnet ut hva dette var. Det hadde gitt 100 ganger større interesse og også interesse fra utlandet, det hadde gitt mye mer penger i kassa, men nei da finner jo alle ut dette er bullshit. Tro meg, Tv Norge hadde gjort alt de kunne for å bare vist et lite sekund video av et spøkelse i en av disse episodene, men klarte de det? Nei. Derfor er dessverrre Åndenes Makt tvilsomt.

2. I en episode av åndenes makt sier man at "hver natt rer gjenferdet opp sengen til velsejenta, men hun er ikke lenger redd, hun er vant med det". Kunne de ikke tatt seg bryet med å kjøre inn et kamera om kvelden/natten? Nei det kunne de ikke. Eller kanskje gjorde de det, men plutselig var det ingen spøkelser den natten.

Er det noen som har et eneste lite bevis for at det finnes ånder og gjenferd så vær snill og kom med det.
Antall ord: 641

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
skeptikeren
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 10:30
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold
Blitt takket: 1 gang

Re: Er det noen bevis på at det finnes ånder og gjenferd?

Innlegg av skeptikeren »

Om de synske er bra vet vi jo ikke, alt de gjetter feil på blir jo ikke vist så mye av.
Er jo ikke direktesendt tv dette.......
Antall ord: 27
"For those who don't believe, no amount of evidence is enough. And for those who do believe, no evidence is necessary."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Lokalisering: Oppe på loftet...

Innlegg av Amfelia »

Vi har mange flinke "synske" her i Norge, også mange dyktige healere, men det er ikke alle som står fram i media. Vi kommer etter her i landet også, men skal man virkelig se på disse fenomenene tror jeg England, og de spirituelle kirkene der er et sted å starte!
Det er nok humbug i dette yrket som i alle andre ;) , men de som ikke farer ærlig frem vil ikke komme seg særlig langt, man kommer langt med flaks, men ikke langt nok....
Man må starte med å se på sin egen ærlighet først, arbeide med den før man mistror og dømmer andre!
Antall ord: 106
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Schnugaf
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Aug 2006 12:54
18

Innlegg av Schnugaf »

Kappa skrev:Jeg personlig tror ikke på gud og religion, jeg tror heller ikke på ånder og gjenferd. Siden man ikke har et eneste bevis på at gud finnes eller at ånder og gjenferd finnes, synes jeg det er vanskelig å tro på det. Jeg liker ikke å leve et liv med skylapper, jeg vil ha sannheten, det nytter ikke å tro på noe, man må vite.

"
Do not believe in anything simply because it is found written in your religious books.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
But after observation and analysis, when you find that anything agrees with reason and is conducive to the good and benefit of one and all, then accept it and live up to it.
"
Siden jeg ikke tror på noe som helst, er jeg åpen for alt. Derfor har jeg sett alt av åndenes makt og mye av fornemmelse for mord, samt ufo-relarte ting og kornsirkler osv.

Det jeg synes er rart er at man ikke en eneste gang i åndenes makt har klart å fått noe på tape som er interesant. Det eneste de gjør er å gjenfortelle noen historier fra noen rednecks på landet som så et gjenferd da de lå på sofaen, det er ikke langt fra sannheten. I tillegg må de fyre på den mest skumle musikken man noen gang har hørt. Den eneste gangen man hadde noe bra på tape var da programlederen fikk 30 kg kniver/gafler kastet mot seg på en resturant i oslo. Dette virket dog tvilsomt fordi de var plassert på en hylle i nedoverbakke, samt at før på dagen hadde en av de andre skuffene også falt ut. Det var nok mer konstruksjonen av hyllen som spøkte her enn åndene.

Det som er bra med åndenes makt er de synske, hvor bra de treffer, men det har ikke så mye med ånder og gjenferd å gjøre tror jeg. Hvis det ikke er juks er det utrolig hvor flinke de synske er. Jeg har mer tro på telepati. Opplever også selv telepati av og til. Men telepati har jo en logisk forklaring, det er trolig små elektriske signaler som blir sendt ut når vi tenker og kan oppfattes av andre personer.

1. Hvis de synske kan se gjenferd og ånder i et hus, hvorfor i helvette må de fjerne åndene med en gang. Kan ikke TVNorge kjøre "Big Brother Haunted and ghost version" med kamera i alle hus, temperaturmåler, varmesøkende kamera/nattkamera osv, så kunne man en gang for alle funnet ut hva dette var. Det hadde gitt 100 ganger større interesse og også interesse fra utlandet, det hadde gitt mye mer penger i kassa, men nei da finner jo alle ut dette er bullshit. Tro meg, Tv Norge hadde gjort alt de kunne for å bare vist et lite sekund video av et spøkelse i en av disse episodene, men klarte de det? Nei. Derfor er dessverrre Åndenes Makt tvilsomt.

2. I en episode av åndenes makt sier man at "hver natt rer gjenferdet opp sengen til velsejenta, men hun er ikke lenger redd, hun er vant med det". Kunne de ikke tatt seg bryet med å kjøre inn et kamera om kvelden/natten? Nei det kunne de ikke. Eller kanskje gjorde de det, men plutselig var det ingen spøkelser den natten.

Er det noen som har et eneste lite bevis for at det finnes ånder og gjenferd så vær snill og kom med det.
I beg to differ, angående "ikke noe interesant" på åndenes makt.
I en eller annen episode to sesonger siden på et gammelt hotell. Der var det under filminga blant annet en dør som åpnet seg og lukket seg uten at noen rørte den.
I tilleg til det var det også noen dasser som spylte seg selv da de filmet.

Bare ville rette litt, selv om jeg fortsatt har mine sterke tvil.
Antall ord: 717
Ja, det er vell enten det ene eller det andre sa reven før han ble skutt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sandalfon

Innlegg av sandalfon »

hørt om lisa williams? google navnet og opplev,, :sang
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
emenja
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Feb 2006 22:48
18
Kjønn (valgfri): Yin
Lokalisering: Oslo

Innlegg av emenja »

Kappa skrev:Jeg personlig tror ikke på gud og religion, jeg tror heller ikke på ånder og gjenferd. Siden man ikke har et eneste bevis på at gud finnes eller at ånder og gjenferd finnes, synes jeg det er vanskelig å tro på det. Jeg liker ikke å leve et liv med skylapper, jeg vil ha sannheten, det nytter ikke å tro på noe, man må vite.

"
"

Hehe, vel, jeg var og skeptisk inntil jeg møtte et åndelig medium som viste seg å kunne fortelle om mine innerste tanker jeg aldri har delt med andre enn meg selv, og mine tanker.

Aller først om troen du har på ting du ikke skal tro på.
Av sånt blir jeg sjokkert, og jeg syns det tar vekk mye av håpet for min del i allfall (men heldigvis er ikke min tro sånn). Slik kunne jeg aldri levd. Det blir kun negative tanker og energier rundt meg da?
Inntil jeg "ble medial", eller livssynet mitt baserte seg mer mot det paranormale/åndelige, så tror jeg fortsatt på Gud/Intelligensen, men ikke på den måten som før. Jeg er nå mer enig i at jeg og er et Gudevesen, på lik linje som alle andre mennesker også er.
Nå tror jeg ikke på helvette lenger (men på Uintelligensen), men vet at det å tro på tradisjoner ikke er en uting (jeg uthevet den trosretningen din i teksten). Det å håpe er ikke en uting. Håp og tro, gjør at mennesket lever. Tro og håp har gjort at vi har skapt siden vi kom til denne jorden. Tro, håp og kjærlighet (og jeg blander ikke inn kirken eller andre religioner inn i de tre ordene). :)

Nå må jeg selv si at åndenes makt har jeg sett litt for mye, men syns de har nok beviser da både bestikk og ødelagte fjernstyrte biler begynner å kjøre rundt ved kameramennene. Dette så jeg skje minst tre ganger på åndenes makt. Men nå har jeg ikke fulgt med på en stund. det er viktig å la seg farge av sitt eget sinn hvis man vil tro på dette, og ikk farges for mye av f.eks åndenes makt. ;)
Hva mer skal de bevise, og hvordan? I såfall burde du vært der, og det blir vanskelig vel?
Hvis du er så åpen for alt ville jeg kontaktet et åndelig medium eller en healer. Du virker jo nysgjerrig. ;)

Angående telepati. Hvis vi kan telepatisere, hvorfor kan vi ikke sende disse signalene lengre ut til noe som i følge den paranormale troen, er sterke enn mennesket kjærlighetsmessig, som f.eks til gudevesner/ånder/intelligensen/Kjærligheten, som igjen kan gjenspeile dette tilbake til oss.
Du tror bare våre hjernesignaler når èn hypofyse, som er et menneske? For meg strider det i mot all fornuft at det bare kan nå frem dit. Men hver sin "tro".

Apropo det siste eksempelet du bruker så forsto jeg ikke helt hva du mente, men syns dog at åndenes makt har bevist nok som jeg skrev over her. Ikke at åndenes makt er min inspirasjonskilde. Jeg syns ikke alle der er like flinke, men Lena Ranehag må jeg si overrasker meg.
Det er også svært vanskelig å få ånder til å oppføre seg slik du vil i et "big brother-show", da man må være åpen for dette og kanalisert for dette, og det er ikke du, når du ikke tror på dette.
Du sier du er åpen, men din krone er så visst blokkert, for på det åndelige tror du ikke. :)
Antall ord: 1181
"Gi meg slik sinnsro at jeg kan godta de ting jeg ikke kan forandre. Mot til å forandre de ting jeg kan, og forstand til å se forskjellen."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mariotomat
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 31 Des 2008 12:22
15

Innlegg av mariotomat »

Ja kappa!
Helt enig i det meste du sier! åndenes makt er et interessant program. Men TV-Norge har tydeligvis manko på penger. fordi det er jo få bevis dem gjør der. stæsja opp med litt kameraovervåking m.m hadde jo gjort programmet bedre.

Trudde selv ikke på noe, frem til jeg selv så et "spøkelse". og det tok mange år før jeg godtok hva jeg hadde sett.

uansett...jævlig interessant dette her altså. og på youtube finner man masse interessant, masse bullshit så klart. Men få bevis! Det beviser vell at det kanskje er umulig å bevise + at det er mange juksemakere der ute
Antall ord: 110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

"
"

Puh, dere unger.

Hvorfor har du noen interesse av å være her dersom du ikke tror på noe du ikke kan se ?

Om det sprirituelle kunne bevises var det ikke para normalt mere, bare normalt.
Vitenskaplige krav til bevis er rigorøse, vanligvis att man må kunne gjenta en måling og få samme resultat
Det må kunne gjøres i omgivelser man kan stole helt på. Dermed er det helst i ett laboratorium.
Hitils har det vert litt vanskelig.

Det er mye som finnes du ikke kan se.
Magnetisme f.eks.
Det er bare tilfeldig att du lever i en tid som kan dokumentere lysets mange bølgelengder og for deg, usynlige farger.
For 150 år siden skulle jeg ha fortallt deg att ultraviolett lys er overtro. Du hadde stått der som en idiot om du påsto noe annet, for du ville ikke kunne bevise det.
Da skulle jeg tatt meg god tid til å fortelle deg hvilken hodeløs tulling du var som kunne tro på det.
Om du fortallte meg att det fantes bakterier i verden og att de hadde noe med sykdommer å gjøre, for300 år siden, skulle jeg fått deg innelåst på galehuset.

Det er sunt med skepsis og du har rett i og ikke tro på "fakta" som ikke er annet enn tro.

Men det er også ekstremt å uteslutte ting som har sterke indikasjoner gjenom folkelige obervasjoner.
"Noe", er det grunn til og tro trigger disse opplevelsene til så mange i alle kulturer.
Vikingene fortallte om gjenferd, som i f.eks Grønnlands sagaen som forteller om en av Vinlandsfarerene som hjemsøkte huset sitt. Han døde, " og etter det hjemsøkte han huset sitt lenge der oppe i lia". Disse tingene kommer av noe.
Det er så mange att det er ikke fornutig å tro att halve kloden til en hver tid hallusinerer. Nyere tids fortellinger går ofte på ut av kroppen opplevelser i ulykker eller operasjoner f.eks.
Det er noe samme ulla over allt dette.
Og som de bedrevitende har gjort når de har gått fem på ved å benekte ting de ikke i øyeblikket kan se opp igjenom hele historien, så gjør du kansje lurt i å være bittelitt ydmyk over det faktum att det kan finnes mere i verden en det øyet ditt ser akkurat nå. :mozilla_smile:
Antall ord: 1038

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kappa
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Des 2008 13:15
15

Innlegg av Kappa »

"Puh, dere unger.

Hvorfor har du noen interesse av å være her dersom du ikke tror på noe du ikke kan se ?
Og som de bedrevitende har gjort når de har gått fem på ved å benekte ting de ikke i øyeblikket kan se opp igjenom hele historien, så gjør du kansje lurt i å være bittelitt ydmyk over det faktum att det kan finnes mere i verden en det øyet ditt ser akkurat nå. "

1.Hvorfor har du noen interesse av å være her dersom du ikke tror på noe du ikke kan se?

Jeg er her fordi jeg vil vite, jeg vil ikke tro på noe som helst. Jeg er åpen for alt, men krever BEVIS. Jeg tror ikke på religion fordi det ikke finnes et eneste bevis for at noe av det er sant, det finnes heller ikke noen bevis for at gjenferd og ånder finnes. Ingen mennesker burde tro på noe, tenk alle de mennesker som er hjenevasket av religion, de lever livene sine på en løgn.

2. Og som de bedrevitende har gjort når de har gått fem på ved å benekte ting de ikke i øyeblikket kan se opp igjenom hele historien, så gjør du kansje lurt i å være bittelitt ydmyk over det faktum att det kan finnes mere i verden en det øyet ditt ser akkurat nå.

Slik jeg ser det lever vi enda i steinalderen, vi vet og kan omtrent ingenting. Hvor er det jeg ikke er ydmyk? Selfølgelig finnes det mer enn det øyet mitt ser nå, men det betyr ikke at vi skal ta helt av og tro på alt. For 200-300 år siden trodde man i Norge på troll og alver, fordi man ikke hadde bevis for at de ikke fantes.

3. "Men det er også ekstremt å uteslutte ting som har sterke indikasjoner gjenom folkelige obervasjoner.
"Noe", er det grunn til og tro trigger disse opplevelsene til så mange i alle kulturer.
Vikingene fortallte om gjenferd, som i f.eks Grønnlands sagaen som forteller om en av Vinlandsfarerene som hjemsøkte huset sitt. Han døde, " og etter det hjemsøkte han huset sitt lenge der oppe i lia". Disse tingene kommer av noe.
Det er så mange att det er ikke fornutig å tro att halve kloden til en hver tid hallusinerer."

Jeg har også skjønt dette, det virker som at døde folk oftere går igjen i gamle hus og hvis de har opplevd en brå og fryktelig død, åndenes makt er et godt eksempel på det. Det kan kanskje være noe i dette, men så langt ingen bevis for noe som helst.

Eller:
Dette kan derimot ha startet som et rykte for gjerne 2000 år siden, at folk som dør brått vil bli spøkelser. Bare se på hvordan ryktet om jesus og kristendommen spredte seg utover. Folk sier jo de har sett jesus og sett lyset osv.

Avanserte kornsirkler er et godt eksempel på noe som har BEVIS. Her kan man ha funnet jackpot. Dette kan være Ufoer, noe paranormalt eller mennesker fra framtiden som tester menneskeheten i år 2008.
Antall ord: 530

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dannys

Innlegg av dannys »

Åndenes makt hadde en spennende episode for mange år siden, hvor et glassbord knuste av seg selv under opptak.....så noe "bevis" kommer fram gjennom programmet, selv om åndelig aktivitet sjelden lar seg bevise - det vet vi. På en annen side - uansett hvilke bevis som måtte komme fram på TV, vil det alltid sitte skeptikere hjemme i sofaen som peller seg i navel'n, spiser ostepop og ler av hele greia.

Det er mye som kan være grunnen til at man ikke får nok beviser gjennom programmer på TV. Jeg vet f.eks. at teamet fra Å.M. sover en uke på hvert sted de filmer, og da burde jo sjansen være større for å få noe på tape. Likevel vet vi jo at mesteparten av hendelsene i et hjemsøkt hus skjer når de som bor der er alene. Tenk deg da når et tv-team tropper inn med fotografer, lydfolk og programleder..... da har du kanskje en utspekulert ånd som skjønner tegningen, og som faktisk gjør ting - men når kamera ikke går, bare for å irritere. Eller du har en forvirret gjenganger fra 1600-tallet som ikke skjønner filla, blir nervøs og gjemmer seg. Så oftest får man ikke bevis selv om man ber aldri så mye om det...og flere grunner kan være:

- Åndene forstår ikke hva som foregår (kanskje de ikke engang vet hva et kamera er? Tenk f.eks. på de personene som de klarsynte forteller om.. "X levde på 1600-tallet" . Da sier det jo seg selv.)

- Åndene har ikke behov for å vise seg

- Åndene mangler tilstrekkelig energi til å utføre fysiske ting

- Åndene vil ikke skremme/oppskake folk unødvendig

- Det er en større mening bak fenomenet... at vi skal undre på hva det er , det er meninga at det skal være mystisk og uforklarlig, og at tro og tvil faktisk er en viktig del av det som utvikler oss som mennesker...

Og det kan naturligvis være flere grunner...... men tenk dere litt om. Hva ville skjedd hvis åndeverden en vakker dag kunne bevises 100%? Hvordan hadde skeptikerne reagert? For ikke å snakke om religiøse mennesker innenfor alle religionene! Tenk alle i verden som da hadde mistet trosgrunnlaget sitt og religionen sin... Tenk hvilke konsekvenser dette ville fått for menneskeheten! Krig og elendighet! Nei ,jeg tror vi har godt av å ikke vite for mye.....
Antall ord: 409

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links