Universet & dets hemmeligheterKosmisk stråling og klimaet

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Kosmisk stråling og klimaet

Innlegg av misty-gutt »

Vi vet jo alle, eller mange av oss, at det er mye galskap i politikkens verden, i denne sammenheng om klimahysteriet til de politisk korrekte og FNs opphøyde klimapanel, og medias jamming over dette. Derfor er det interessant å høre på forskere, som politisk uavhengig, tør ta bladet fra munnen og gi oss info om deres studier av dette.

Her er noe vi kan lese på nettet idag:

- Forsker Henrik Svensmark tror ikke menneskene har skylden for den den globale oppvarmingen.

Den danske astrofysikeren Henrik Svensmark og hans kolleger mener kosmisk stråling kan ha sterk innvirkning på den globale gjennomsnitts- temperaturen.

- Gjennom ti års eksperimenter har vi sett at variasjoner i solaktiviteten har en effekt på klimaet, og vi har forsøkt å forstå hvordan kosmisk stråling kan påvirke atmosfæren, mener Svensmark.

I 2007 slo FNs klimapanel (IPCC) utvetydig fast at jorden står overfor en global oppvarming, og at det er «svært sannsynlig» at menneskelig aktivitet, og da særlig utslippet av klimagasser, er årsaken. Klimapanelet sammenstiller rapporter til beslutningstagere i verdenssamfunnet basert på de rådende syn i forskningsmiljøene.

Svensmark steiler mot det han selv betegner som krav om «politisk korrekt» forskning.

- Klimapanelet snakker om «konsensus». Det har ingen ting med vitenskap å gjøre. Konsensus er et politisk ord, jeg driver ikke med politikk. Dessverre er hele klimaforskningen gjennomsyret av dette problemet, sier Svensmark, mens animerte PowerPoint-presentasjoner av stjerner og galakser flimrer i bakgrunnen.

En gråhåret forsamling flokket seg til Gamle Festsal i Universitets Urbygning i Oslo sentrum lørdag 6. desember. Festsalen var trekkfull (2008 tegner på verdensbasis til å bli det kaldeste året siden år 2000), men debatten hadde en viss temperatur.

Hele artikkelen her
Antall ord: 288
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Aug 2007 23:15
17
Blitt takket: 2 ganger

Re: Kosmisk stråling og klimaet

Innlegg av problem »

Bedre føre var læl.
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Uansett hva som er årsaken til klimaforandringer skader det ikke å kutte ned på andelen utslipp. Eksos og andre giftige gasser og substanser klarer vi oss fint uten.
Antall ord: 27
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:Uansett hva som er årsaken til klimaforandringer skader det ikke å kutte ned på andelen utslipp. Eksos og andre giftige gasser og substanser klarer vi oss fint uten.
Ja, og det kommer jo også klart frem lengre ned i artikkelen.
Om det nå skulle vise seg at CO2 ikke er så dominerende er det likevel et hav av andre gode grunner til å redusere energiforbruk og bilkjøring. Det er uansett viktig å finne renere og mer naturvennlige energikilder.
Enig.
Antall ord: 79
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

De fleste er enig i at utslipp av drivhusgasser er negativt for miljøet og helsen til folk. Det er vel liten tvil om disse utslippene påvirker den globale oppvarmingen. Det er mennesklige aktiviteter som bidrar til utslipp, og det er mennesker som må bidra til reduksjon av disse utslippene.

Allikevel er det grunn til å tro at også andre ting spiller en rolle for klimaet. En teori går ut på at jordens bane rundt solen, som varierer fra sirkel til ellipse-form i en syklus på 100 000 og 400 000 år, spiller en rolle for temperaturen på jorden.
Kilde

Tror ikke det er "enten eller" når det gjelder dette. Selv om menneskelig aktivitet bidrar til klima-forandringen, betyr det ikke at andre ting ikke påvirker i tillegg.
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Litt om kilden du viser til D.A.

- CICERO Senter for klimaforskning ble grunnlagt av REGJERINGEN i 1990 og opprettet av Universitetet i Oslo.

- Media er en prioritert målgruppe,og CICEROs forskere deltar aktivt i klimadebatten gjennom kronikker, debattinnlegg, intervjuer og forskningsbaserte kommentarer.

- CICERO utfører forsknings- og formidlingsoppdrag for blant annet Norges forskningsråd og EUs rammeprogrammer. I tillegg utfører vi konsulentoppdrag for departementer og underliggende etater, næringslivet og nasjonale og internasjonale organisasjoner, blant annet VERDENSBANKEN.

LINK-KILDE-CICERO

Vil tro at CICERO er en sterk pådriver til klimahysteriet.
Antall ord: 94

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

misty-gutt skrev:Vil tro at CICERO er en sterk pådriver til klimahysteriet.
At klimaforandringene er reelle er ikke noe lure på. Synes ikke det har noe med hysteri å gjøre, iom at dette er observerte forandringer. Kanskje noen reagerer hysterisk, men det er en annen sak.

Klimaet på jorden har alltid vært i endring, så mye av de endringene vi ser i dag kan være naturlige og uavhengig av mennesklig aktivitet.
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

2008 tegner seg på verdensbasis til å bli det kaldeste året siden år 2000.

Klimaforandringer er ikke noe nytt nei, så langt derifra. Så hva kan grunnen til det politisk skapte klimahysteriet komme av?

LINK: Klimaforskerne burde også rette blikket mot sola.
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Hva er galt med litt "klimahysteri" da? Det "verste" som kan skje er vel at vi får en renere industri og mindre utslipp fra bla.a. biler på verdensbasis.
Antall ord: 30
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Ingenting galt med klimahysteri hvis målet helliger middelet.
Det er greit med litt reinere luft nå.
Antall ord: 17
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links