Det sies at det e ei samisk dame som går ijenn langs veien atme den store steinen som e litt bortfår den veibommen. Sagnet sier at får lenge sia da det va snøstorm i Lavangsdalen så sku ho Sara gå til et hus me noen barn åsså va ho høygravid åsså jikk dem seg vill så dem søkte ly under den steinen å der fødte ho en baby å frøys ihjel me ungene sine.. men huset var nermere enn hun trodde, bare 200-300 meter lengere bort bakom den steinen. det sies oxo at man kan høre barnegråt i nærheten av den steinen og at dem som kjøre forbi der om natta har sett Sara stå atme den steinen og haiket...
No har dem sotte opp autovern der oxo pga at den steinen som har fått navnet Sarasteinen (pga det sagnet) var får nært veien...
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Lavangsdalen i Troms Fylke
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 16 Nov 2008 19:36
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Norge
-
- Standard bruker
- Startet: 20 Aug 2005 21:40
- 19
- Blitt takket: 1 gang
Re: Lavangsdalen i Troms Fylke
Jeg kjenner til - Sarasteinen. Har kjørt forbi der og sett den. Visste at navnet kom fra en samisk dame. Men hadde ikke hørt om det sagnet, eller historien.
Antall ord: 30
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 20 Nov 2008 21:26
- 16
-
- Nybegynner
- Startet: 02 Mar 2005 00:37
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Oslo
Re: Lavangsdalen i Troms Fylke
Eller bare en lang strekning der folk generellt kjører som tullinger :mozilla_wink:
Antall ord: 25
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |