Fakta, teori & skepsisFjerne vonde minner?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Fjerne vonde minner?

Innlegg av D.A. »

Med hjelp av genteknologi, har forskere klart å slette vonde minner hos laboratoriemus.

Det spekuleres i om denne metoden kan vidreutvikles slik att den kan brukes på mennesker.

Selvsagt må metoden videreutvikles før dette evt. blir mulig,

men hvis det en gang i fremmtiden blir det, vil det da være

riktig å ta metoden i bruk? Og i hvilke sammenheng vil det evt.

være riktig? Noen som har synspungter?

Link: http://www.forskning.no/artikler/2008/oktober/198891
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Re: Fjerne vonde minner?

Innlegg av Konto avsluttet »

Kunne fungert bra på fylleangst.
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

D.A. skrev:Med hjelp av genteknologi, har forskere klart å slette vonde minner hos laboratoriemus.

Det spekuleres i om denne metoden kan vidreutvikles slik att den kan brukes på mennesker.

Selvsagt må metoden videreutvikles før dette evt. blir mulig,

men hvis det en gang i fremmtiden blir det, vil det da være

riktig å ta metoden i bruk? Og i hvilke sammenheng vil det evt.

være riktig? Noen som har synspungter?

Link: http://www.forskning.no/artikler/2008/oktober/198891

Syns det kan fungere bra på volds offere eller personer som har levd i tyrani og redsel i mange år i krigs herjet land.
Personer som har sett familien sin bli slakta rett foran øynene foreksempel.
Men syns ikke noe slik skal tas i bruk om det ikke reguleres godt nokk.

Ikke minst. Ser muligheten for millitæret her med å skape agenter som aldri sliter seg ut fordi det "bare" blir å slette deres minne fra tidligere "prosjekter".

Det som hadde blitt enda mer skumelt er om det er muligt å programere mennesker med dette.
Da er det mulig å lage såve agenter. Noe CIA i usa har prøvd i maange år.

Eller hente minner fra hode å lagre dem som elektronisk data. Slik at man kan se på dem som film.

Mange mulige dører som først åpner seg når man har muligheten for å slette minner.
Sol@ngelica skrev:Kunne fungert bra på fylleangst.

Fylleangst skapes jo direkte fordi man ikke husker dagen derpå?
Så man får angst om at man er redd for at man gjore noe virkelig dumt.
Så hva er da vitsen med å fjerne minne av dagen før om den ikke eksisterer? :p
Antall ord: 280
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
16

Innlegg av D.A. »

Dj_Devil skrev:Syns det kan fungere bra på volds offere eller personer som har levd i tyrani og redsel i mange år i krigs herjet land.
Personer som har sett familien sin bli slakta rett foran øynene foreksempel.
Men syns ikke noe slik skal tas i bruk om det ikke reguleres godt nokk.
Takk for gode synspungt.
Jeg er meget skeptisk, selv i denne sammenheng. Jeg tror dette kunne ført til en slags legitimering av en overgripers handlinger. Iallefal om det blir brukt i stor skala. En forutsettning burde isåfal være att offeret led av alvorlige sinnslidelser, og en regulering må selvfølgelig være streng.
Menneskets psyke er også veldig komplisert, så det kan være vanskelig å finne ut hvilke spesifikt minne som er årsaken til en sinnslidelse. Mange fortrenger også vonde minner, og det gjør det ikke lettere, men det er egentlig ett praktisk problem.
Ikke minst. Ser muligheten for millitæret her med å skape agenter som aldri sliter seg ut fordi det "bare" blir å slette deres minne fra tidligere "prosjekter".
Ja, dette kan uten tvil missbrukes. Det er dette som er grunnen til min skepsis. Dette ville ført til att ugjerninger kan gjennomføres uten konsekvensen dårlig samvittighet.
Det som hadde blitt enda mer skumelt er om det er muligt å programere mennesker med dette.
Da er det mulig å lage såve agenter. Noe CIA i usa har prøvd i maange år.
Ja, tror nokk hjernevasking vil bli lettere med ett slikt verktøy. Det er nokk ett eksempel på en farlig konsekvens.
Eller hente minner fra hode å lagre dem som elektronisk data. Slik at man kan se på dem som film.
Ja. Dette har jeg faktisk hørt om, men i en annen sammenheng. Det er da snakk om elektroder som festes på hode, som er i stand til å lese signalene i hjernen. Deretter omtålkes de til informasjon som er leselig på en dataskjerm. Tror ikke dette heller er mulig i praksis enda, men det forskes på det.
Antall ord: 340

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

Én ting er jo å fjerne vonde minner, men fjerner man da samtidig resultatene av vonde minner? Vil for eksempel en som er plaget av angst eller depresjon, bli kvitt dette hvis han glemmer det vonde i fortiden sin? Jeg merker jeg tviler litt på det. Kanskje man ender opp med en depresjon uten å vite hva den kommer av, og det er jo enda verre, og langt vanskeligere å behandle.
Antall ord: 68

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
AlmostNameless
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 20 Okt 2008 16:00
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Innlegg av AlmostNameless »

Reises mye skepsis rundt det emnet, men ville nå sagt at det er nok av både for og imot argumenter for dette her. Kan jo nevnes at enhver situasjon, erfaring og opplevelse gjennom livet har satt preg på den man er i dag. Hvorfor skulle man nødvendigvis fjerne noe som kan ha gjort deg til et bedre menneske?
Antall ord: 60
Pure Instanity

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
16

Innlegg av D.A. »

TheMartine skrev:Én ting er jo å fjerne vonde minner, men fjerner man da samtidig resultatene av vonde minner? Vil for eksempel en som er plaget av angst eller depresjon, bli kvitt dette hvis han glemmer det vonde i fortiden sin? Jeg merker jeg tviler litt på det. Kanskje man ender opp med en depresjon uten å vite hva den kommer av, og det er jo enda verre, og langt vanskeligere å behandle.
Hmm.
Ja dette må de må få klarhet i før denne metoden evt. blir tatt i bruk som en behandling mot angst eller depresjoner. Jeg vet ikke så veldig mye om dette, men jeg vet att mange psykologer benytter seg av metoder får å få frem de fortrengte minnene som er årsaken til depresjonen hos pasienter. Det att pasienten blir bevisst årsakene gjør att de kan forstå selv, denne forståelsen er viktig forde den fører til att depresjonen/angsten blir gjennomskuet, forstått og dermed forsvinner angsten/depresjonen.

Den samme type forståelse sies å kunne oppnås med meditasjon. Når man ikke tenker aktivt, kan fortengte minner igjen bli bevisst, forsått og dermed løst.

Så jeg tror du er inne på noe viktig. :)
Sist redigert av D.A. på 28 Okt 2008 21:33, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 200

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Synes dette blir som å kappe av beinet, fordi man har en vanlig sår. Av og til må det gjøres. men da har det gått koldbrann i det.

Men tilbake til gener og minne. Har lest litt om geneforskning. Og selv om de har utradert et minnne til ei mus, så kan ingen spørre musa om den husker noe annet etter en slik operasjon. Kan ikke se at de har funnet at etthvert minne har hver din gen. Genteknologien er på spedbarn stadiet. Og de vet ennå veldig lite om sammenhenger og virkninger over langt. Alle genteknologiske forsøk på å utrydde arvelige sykdommer har hittils slått feil. Når de bruker virus ("ufarlige") for å plasere inn manipulerte gener, så har det endt med døden for flere. Sammenhengen mellom gener og miljø er også veldig intrikat og ukjent fortsatt. Det er nemlig ikke noe motsetning. De er gjensidig avhengig og påvirker hverandre.

Så jeg vil påstå, at denne uttalelsen igjen vitner om journalisters manglende forståelse og innsikt, og behov for å selge en forenklet nyhet.

Så, hvis om atte, dersom atte. Det kunne en dag være mulig og utradere et minne, så tror jeg det heller må foregå i hjernen, enn i genene. Mekker du med genene, tror jeg man raderer ut hele minnet på en gang. Genene er nemlig oppskriften for hvordan kroppen skal håndtere opplevelser, minner, virus angrep o.l. Så man forandrer på oppskriften. Derfor vil man ikke klare å radere ut et konkret minne av gangen.
Så, om det kan gjøres i hjernen.
Det finnes mange gode terapier, mange metoder for å heale og forløse traumatiske minner. På samme tid, som at minnene for de fleste inngår i konstruksjonen av Jeget. Derfor, tar man et minne, så river man ned hele Jeget, for det kan ikke fungere halvt. Og personen kastet ut en ny traume og trussel ved at de mister sin identitet.
Og som Almost Nameless sier, så gjør minnene oss til den vi er. Og vi har sett mange mennesker som har reist seg fra forferdelige ting, både i barndom og som voksen. Og bærer i seg en visdom og kjærlighet som ingen andre har.

Forståelsen ligger vel mye inn at de ikke er sine minner. At de er noe mer, enn det som skjer i hode, eller genene for den saks skyld. Så selv om det slettes fra minnebanken, tror jeg det vil forårsake større kriser, fordi det er noe der, noe forferdelig, som de ikke kan huske. Men som allikevel i energi og form kan ødelegge resten av deres liv.

Nei, både sinn og kropp har en måte å håndtere forferdelige traumer på. Både gjennom glemsel og gjennom fortrengelse. Og i en erfaren psykologs omsorgsfulle arbeid, kan slike minner komme fram igjen. Jeg tror nemlig ikke at minner om forferdelige ting, er det eneste stedet hvor slike traumer setter spor. Kroppen husker, og frykteligheten er fortsatt der, selv om muligens de skulle klare å manipulere og "operere" ut et minne.
Alle operasjoner, er voldsomme inngrep på hele menneske.
Antall ord: 524
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Jo mer jeg tenker på dette, jo mer skeptisk stiller jeg meg til det. Jeg er helt og holdent overbevist om at den beste måten å takle vonde minner, og traumene av dem, er å behandle dem. Enten det er ved samtaler, kognitiv terapi eller noe i den gata. For å komme seg videre må floka løses, rett og slett.
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Bedre enn å kutte av seg hue. Martine
Antall ord: 7
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Ja...altså, kutter man av seg hodet er det vel lite håp for at terapi skal kunne hjelpe :mozilla_tongue:
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

TheMartine skrev:Jo mer jeg tenker på dette, jo mer skeptisk stiller jeg meg til det. Jeg er helt og holdent overbevist om at den beste måten å takle vonde minner, og traumene av dem, er å behandle dem. Enten det er ved samtaler, kognitiv terapi eller noe i den gata. For å komme seg videre må floka løses, rett og slett.
Helt enig med deg.

Når det gjelder emnet, så vil jeg spørre dere om dere har sett
"Forever Sunshine in a Spotless Mind" eller hva den heter...
med Jim Carrey i hovedrollen.

Utrolig bra film. Skikkelig sær. Dreier seg om det å slette minner.
Antall ord: 107
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tomboy
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Okt 2008 21:18
16
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Tomboy »

Er vi ikke summen av alt vi har opplevd da? :mozilla_undecided: Den beryktede legemiddelindustrien burde heller finne opp en "glemme x-en sin innen en halv time" - pille. Det får holde i første omgang :mozilla_tongue:
Antall ord: 35
Livet er et sykehus der hver pasient er besatt av ønsket om å bytte seng.
Charles Baudelaire

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Tomboy skrev:Er vi ikke summen av alt vi har opplevd da? :mozilla_undecided: Den beryktede legemiddelindustrien burde heller finne opp en "glemme x-en sin innen en halv time" - pille. Det får holde i første omgang :mozilla_tongue:
Jo, vi er jo ihvertfall det OGSÅ. Sikkert mer enn det og? ;)
"You are what you repeatedly do".
Antall ord: 55
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

En kan allerede, ikke "slette" men "mestre" vone minner.. For hva er poenget med å slette bilder, dersom en ikke husker erfaringene en har lært seg ut av dette?

I nlp, og Timeline terapi kan en "redusere" vonde minner.
Med "realising" så kan en "mestre" vonde 'følelser' med å kjenne, etter for så å 'gi slipp' (realising).

Ja misbruk av teknologi finnes allerede. - Derfor er jeg FOR at verden skal vite om hva som finnes. Hvor argumentet om at dette da kan komme i gale hender ikke funker så bra, ettersom det (teknologien) allerede er i verst tenkelig mulige hender allerede....
Antall ord: 100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links