Fakta, teori & skepsis ⇒ Hva er folkeskikk?
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 16 Mar 2008 22:05
- 16
- Kjønn (valgfri): 50-50
- Lokalisering: Hadeland/Oslo
Hva er folkeskikk?
Siden jeg oppfatter begrepet "folkeskikk" som rimelig ubestemmelig, fant jeg ikke noe bedre sted å legge denne tråden enn her.
Jeg er ganske opptatt av folkeskikk, det er ingen hemmelighet. Spørsmålet er heller; hva er folkeskikk? For meg betyr det ikke at man skal ta av seg lua når man er inne, eller at man spiser med riktig gaffel på restauranter. Det er bare fjas, og folkeskikk betyr ikke det samme i dag, som det gjorde for femti år siden. Samfunnet forandrer seg, og det må man selvsagt ta hensyn til.
For meg handler det mer om å respektere andre, og anerkjenne at det finnes andre mennesker med andre behov rundt deg. Jeg er ganske sikker på at vi ville fått et enda mer velfungerende samfunn hvis folkeskikk var noe folk begynte å bry seg om igjen. Jeg merker i hvert fall selv at ting ofte stopper opp fordi folk bare kjører sitt eget løp, og jeg merker veldig godt hvor slitsomt det er å gå og irritere seg over frekkaser hele dagen. Okei, det er kanskje mitt problem, men det er ikke bare mitt problem når en eller annen tulling nekter å flytte seg for rullestolen som skal inn på bussen, parkerer bilen sin midt i veien for å gå ut og skravle med noen, passer på å stå halvveis mellom to køer, bare for å være sikker på å stå i den som er raskest, eller "glemmer" å fjerne sekken sin fra nabosetet når toget et stappfullt. Det er dårlig folkeskikk. Eventuelt også egosime.
Men, jeg er åpen for å diskutere dette. Jeg har min mening om hva folkeskikk er, om det i det hele tatt eksisterer. Nå er jeg interessert i å høre andres.
Jeg er ganske opptatt av folkeskikk, det er ingen hemmelighet. Spørsmålet er heller; hva er folkeskikk? For meg betyr det ikke at man skal ta av seg lua når man er inne, eller at man spiser med riktig gaffel på restauranter. Det er bare fjas, og folkeskikk betyr ikke det samme i dag, som det gjorde for femti år siden. Samfunnet forandrer seg, og det må man selvsagt ta hensyn til.
For meg handler det mer om å respektere andre, og anerkjenne at det finnes andre mennesker med andre behov rundt deg. Jeg er ganske sikker på at vi ville fått et enda mer velfungerende samfunn hvis folkeskikk var noe folk begynte å bry seg om igjen. Jeg merker i hvert fall selv at ting ofte stopper opp fordi folk bare kjører sitt eget løp, og jeg merker veldig godt hvor slitsomt det er å gå og irritere seg over frekkaser hele dagen. Okei, det er kanskje mitt problem, men det er ikke bare mitt problem når en eller annen tulling nekter å flytte seg for rullestolen som skal inn på bussen, parkerer bilen sin midt i veien for å gå ut og skravle med noen, passer på å stå halvveis mellom to køer, bare for å være sikker på å stå i den som er raskest, eller "glemmer" å fjerne sekken sin fra nabosetet når toget et stappfullt. Det er dårlig folkeskikk. Eventuelt også egosime.
Men, jeg er åpen for å diskutere dette. Jeg har min mening om hva folkeskikk er, om det i det hele tatt eksisterer. Nå er jeg interessert i å høre andres.
Antall ord: 288
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 23 Aug 2008 02:46
- 16
- Har takket: 1 gang
Det kommer vel ann på hva slags moral og etiske normer som gjelder i det samfundet du er en del av. For en urban italiener kan det være helt ok å avbryte en som har ordet, men andre kan tolke det som en fornærmelse.
Jeg har hørt om samfund i asia, som anser å fise eller rape etter ett måltid som ett tegn på takknemlighet, men det er kanskje bare en myte.
Jeg har hørt om samfund i asia, som anser å fise eller rape etter ett måltid som ett tegn på takknemlighet, men det er kanskje bare en myte.
Antall ord: 74
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
TheMartine:
Enig med deg. Det jeg anser som folkeskikk er annerledes enn det foreldregenerasjonen har. Så folkeskikk forandrer seg over tid, det skal være sikkert.
Ellers er jeg enig med D.A også. Folkeskikk avhenger av tid, sted.
Enig med deg. Det jeg anser som folkeskikk er annerledes enn det foreldregenerasjonen har. Så folkeskikk forandrer seg over tid, det skal være sikkert.
Ellers er jeg enig med D.A også. Folkeskikk avhenger av tid, sted.
Antall ord: 39
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Feb 2005 22:07
- 19
- Kjønn (valgfri): F
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 21 ganger
Haha, jeg visste at dette var din tråd da jeg så overskriften!
Jeg er egnetlig hjertens enig med deg. Folkeskikk er å ta hensyn, og det å se andre enn seg selv. Her om dagen f eks, gikk jeg på bussen. Alle folka presset seg forbi en mor med barnevogn, og ingen gadd å spørre om hun trengte hjelp til å løfte den opp engang. Jeg ble sjokka...
Jeg er egnetlig hjertens enig med deg. Folkeskikk er å ta hensyn, og det å se andre enn seg selv. Her om dagen f eks, gikk jeg på bussen. Alle folka presset seg forbi en mor med barnevogn, og ingen gadd å spørre om hun trengte hjelp til å løfte den opp engang. Jeg ble sjokka...
Antall ord: 67
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 16 Okt 2008 23:13
- 16
Hurra for fri barneoppdragelse! Har sett barn spytte på folk i butikken mens mammaen bare sto apatisk og observerte hele opptrinnet med et fåret smil.. Dette blir det hensynsfulle medmennesker av! Det er jo noe grunnleggende galt med hele samfunnet spør du meg.
Antall ord: 45
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Liquida:
Enig
Det er helt sykt. Eller å se en unge som ligger å griner på gulvet og sparker og slår fordi han/ hu ikke får Kinder-egger han/hu vil ha! Og foledrene kjøper jo et såklart..
Enig
Det er helt sykt. Eller å se en unge som ligger å griner på gulvet og sparker og slår fordi han/ hu ikke får Kinder-egger han/hu vil ha! Og foledrene kjøper jo et såklart..
Antall ord: 40
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
He he , ja det gjør de selvsagt.. Og neste gang må de kjøpe to.. Pusher grenserEnig
Antall ord: 57
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
ja, det gjør de alltid! Jeg har en unge selv, og jeg kjører IKKE fri oppdragelse på slike ting.. Grensene der må være klare på hva man tillater som foreldre.
Men er fri på andre ting da
Men er fri på andre ting da
Antall ord: 40
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Jeg er en liberal mor men har klare grenser på enkelte områder. Jeg er på langt nær perfekt men det funker.. Mine barn har også hatt raserianfall på butikken men da gikk vi rett i bilen...
Antall ord: 38
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Okt 2006 23:09
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Follo
- Blitt takket: 5 ganger
Folkeskikk for meg er blant annet å ikke stoppe helt opp når man er på et sted med mye mennesker.
Eks: Hvis man er på Ski Storsenter eller går på Karl Johan, og møter noen man kjenner og har lyst til å prate med, da syns jeg det er god folkeskikk å flytte seg inntil en vegg eller til et mindre "trafikert" sted.
Folk stopper bare opp i store grupper uten å tenke på at folk ikke kommer seg forbi. Det syns jeg er dårlig folkeskikk.
- Det å ikke bruke blinklys når man kjører bil er ikke bare livsfarlig, men det er også dårlig folkeskikk.
Jeg har mange fler
Eks: Hvis man er på Ski Storsenter eller går på Karl Johan, og møter noen man kjenner og har lyst til å prate med, da syns jeg det er god folkeskikk å flytte seg inntil en vegg eller til et mindre "trafikert" sted.
Folk stopper bare opp i store grupper uten å tenke på at folk ikke kommer seg forbi. Det syns jeg er dårlig folkeskikk.
- Det å ikke bruke blinklys når man kjører bil er ikke bare livsfarlig, men det er også dårlig folkeskikk.
Jeg har mange fler
Antall ord: 111
Når leken nærmer seg slutten vil fanden være med
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
-
- Standard bruker
- 18
Det er det hva?karina skrev:Ski storsenter er fullt av uhøflige folk!!
Antall ord: 14
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Jepp. Og alle handler hos meg på den ene jobben min! Alle de bortskjemte drittungene hvertfall...
Antall ord: 16
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
Hehe!!!
Hvor jobber du da?
Det verste jeg vet er alle "barna" som står i klynger og tror de er så store og tøffe:)
En annen ting jeg syns er uhøflig, er å ha en utålmodig holdning når man står i kø i en kasse der man ser at det ansatte sliter.
Hvor jobber du da?
Det verste jeg vet er alle "barna" som står i klynger og tror de er så store og tøffe:)
En annen ting jeg syns er uhøflig, er å ha en utålmodig holdning når man står i kø i en kasse der man ser at det ansatte sliter.
Antall ord: 57
Hide post links |