Fakta, teori & skepsisFinnes flaks?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Finnes flaks?

Innlegg av TheMartine »

Av og til går ting så utrolig bra at vi ikke kan gjøre annet enn å skylde på flaksen. Andre ganger går det så ufattelig dårlig, at det rett og slett må være uflaks. Noen må være født under en lykkestjerne, mens andre blir forfulgt av uhell. Sier vi, i hvert fall. Jeg er litt av og på når det gjelder å tro på flaks, akkurat nå er jeg ikke sikker på det ene eller det andre, så jeg synes det hadde vært artig å lese litt om hva andre tror. Finnes flaks? Eller er det kanskje karma? Law of attraction? Har noen mer flaks enn andre?
Antall ord: 113

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
GJest

Innlegg av GJest »

Det er gjort undersøkelser på teamet. Hvor en kom frem til at folk med store nettverk, har større "flaks" enn andre.
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Peaceful warrior
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Sep 2008 00:35
16

Innlegg av Peaceful warrior »

:D Det gikk fort
Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

KB skrev:Det er gjort undersøkelser på teamet. Hvor en kom frem til at folk med store nettverk, har større "flaks" enn andre.
Hvordan ble disse undersøkelsene foretatt? Gikk man etter hvem som hadde mest suksess i livet, eller hvem som oftest opplevde usansynlige sammentreff som gagnet dem?
Å ha stort nettverk minner jo strengt talt mer om flere ressurser?
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Peaceful warrior skrev::D Det gikk fort
Såklart :D
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

TheMartine skrev:
KB skrev:Det er gjort undersøkelser på teamet. Hvor en kom frem til at folk med store nettverk, har større "flaks" enn andre.
Hvordan ble disse undersøkelsene foretatt? Gikk man etter hvem som hadde mest suksess i livet, eller hvem som oftest opplevde usansynlige sammentreff som gagnet dem?
Å ha stort nettverk minner jo strengt talt mer om flere ressurser?
Husker ikke helt. Men en studerte utvalgte mennesker, og hva som skjedde med dem. Folk med stort netterk fikk ofte "goder" fallene over dem fortere enn andre. Ja dette er jo også resurser.
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

KB skrev: Husker ikke helt. Men en studerte utvalgte mennesker, og hva som skjedde med dem. Folk med stort netterk fikk ofte "goder" fallene over dem fortere enn andre. Ja dette er jo også resurser.
Kanskje dette er mer som ordtaket "Når det regner på presten, drypper det på klokkeren"? Jeg har jo selv merket fordelene av å ha et stort nettverk innen media og kultur, jeg har aldri fått så mye gratiskonserter, reiser og gaver i hele mitt liv som det året jeg jobbet i en stor mediebedrift. Men det var ikke flaks, det var bare nettverk =)
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

TheMartine skrev:
KB skrev: Husker ikke helt. Men en studerte utvalgte mennesker, og hva som skjedde med dem. Folk med stort netterk fikk ofte "goder" fallene over dem fortere enn andre. Ja dette er jo også resurser.
Kanskje dette er mer som ordtaket "Når det regner på presten, drypper det på klokkeren"? Jeg har jo selv merket fordelene av å ha et stort nettverk innen media og kultur, jeg har aldri fått så mye gratiskonserter, reiser og gaver i hele mitt liv som det året jeg jobbet i en stor mediebedrift. Men det var ikke flaks, det var bare nettverk =)
Hvordan definerer du Flaks da?

=)
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Re: Finnes flaks?

Innlegg av TheMartine »

DjLudoSvartehundMetodist skrev:[...]
Men er dette flaks? Er det ikke bare tilfeldigheter som faller på plass i en slik rekke at det gagner oss? Eller er det nettopp dét som er flaks?
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

KB skrev:Hvordan definerer du Flaks da?

=)
Hm. Vanskelig spørsmål.
Jeg tenker mer i de baner at et menneske opplever at separate hendelser faller på plass sånn at han eller hun drar nytte av det. Kanskje også uten å legge særlig mye arbeid i det selv. Om man snakker om menneser som er heldige, vil jeg mene at disse stadig opplever at tilfeldighetene spiller på deres lag.

Eller noe i den duren =)
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Men hva med disse som tilsynelatende har masse flaks? Eller dem som har masse uflaks? Finnes det heldige og uheldige mennesker, eller er det bare nok et bevis på at det ikke finnes rettferdighet i verden, og at for noen faller tilfeldighetene bare penere på plass gjennom hele livet?
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Hehe, ja der ødela jeg jo hele greia.

Men nå begynner det jo å minne mer og mer om law of attraction.
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Nå har jeg bare skumlest på de svarene som er gitt her fra før,
men et spørsmål dukker opp i hodet mitt, og det er:

Hvis flaks er tilfeldighet, er det usannsynlig type tilfeldighet,
eller er det en sannsynlig type?

Si at vi stiller Donald og Anton ved siden av hverandre.
Så kjører en stor lastebil mot dem, rett frem.
De får løpe, men de løper selvsagt ifra hverandre ut til sidene (og ikke bare beine veien bakover, som de gjør i andre tegnefilmer...)
Hvor svinger lastebilen, hvis den da svinger?
Eller hvem er treigest til å løpe ut til siden?

Hvis Donald ser pessimistisk ut, eller går med skitnere klær (minus bukse), tror du ikke lastebilsjåføren tenker at denne fyren har et miserabelt liv - jeg tar knekken på ham!
Eventuelt at han vet at han har 3 nevøer og at de "trenger" ham (les: ukepenger) og heller sikter seg inn mot han med det sleskete smilet, altså Anton.

Dette må være verdens teiteste eksempel, men det jeg prøver å si er at det er en avgjørende faktor i alt. Det er noe som bestemmer noe. Egentlig kan man da si at tilfeldigheter ikke finnes, men at det essensielle i definisjonen er hvorvidt vi er oppmerksomme på faktorene eller ikke.

Nemlig.

Så kommer vi vel til det om vi ser det som sannsynlig eller usannsynlig.
Ventet eller uventet.
Hvilke faktorer spiller her inn noen rolle? Hvis vi først vet det, vet vi også hva som lå til rette, og vi kan unngå uflaks - eller ha flaks, for den saks skyld - seinere.
Sånn sett følger alt et mønster, og om mønsteret endrer seg, så er det fremdeles en del ting som vil ligge mer sannsynlig til rette enn noe annet.
Derfor tror jeg ikke på flaks og uflaks i opprinnelig forstand. Jeg mener det er definisjoner vi bruker på ting vi ikke helt forstår årsakene til. Ikke alt kan være forutsigbart.

Tar vi eksempelet med terningene, vil vi før eller siden få fem seksere.
Noen vil få det hele tiden, men da dreier det seg mest sannsynlig om teknikk. Hvordan terningene kastes. Og det er jo det som er den avgjørende faktoren her.
Ingen andre måter å få seksere på enn å faktisk kaste terningene. Døh.

Likevel: et sterkt ønske om å oppnå noe hjelper ofte.
Det setter i gang svingninger og andre reaksjoner. Små finurligheter som kan spille inn. Hvorfor ikke gi det et forsøk og faktisk TRO på et forventet resultat?
Man har ingenting å tape på det. Er vi redde for å bli tatt for å være overtroiske?
Hvem er det som dømmer oss? Kanskje oss selv?

Nei, ikke la deg stoppe. Tro på at du har flaks!
I slike tilfeller er tro noe man kan ha stor nytte av.
Det er jo litt feil når jeg sier at man har ingenting å tape, for når vi snakker om flaks så er det ofte i gambling og sjansespill, og der står det jo alltid mellom å tape og vinne.
Men hvis man først tar en sjanse, mener jeg - så har man ikke noe ekstra å tape ved å tillegge en stor porsjon tro på at den sjansen man tar er den riktige! ;)
Antall ord: 557
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

DjLudoSvartehundMetodist skrev:Flaks er et sjeldent tilfeldig utfall.
I donald-eksempelet er sannsynligheten 1/2 hvis vi tenker oss at utfallet er tilfeldig(sjåføren kastet mynt og krone), altså er den ganske stor. Man kan derfor ikke si at man er spesielt heldig eller uheldig om man blir truffet eller ikke truffet en gang.
Sjeldent? Så det vil i utgangspunktet være mer eller mindre "usannsynlig" da.
Hvis denne sjåføren var utilregnelig da, og ikke visste forskjellen på mynt og krone?
Spørsmålet her dreide seg jo egentlig ikke så mye om tilfeldigheter, men hvem sjåføren velger å lage andepaté av på gammelviset.
Dette utfallet blir jo ikke tilfeldig lenger. Man kan derimot si at om andelen lastebilsjåfører som tenker det ene eller det andre er fordelt likt, og at man stadig vekk møter lastebilsjåfører som favoriserer deg, da har man vel noe flaks. Da forutsatt at de er spredt likt utover byen.
Men alt henger jo sammen på et og annet vis.
Det er relevansen, i hvilke ledd, hvor signifikant sammenhengene har med hverandre, og alle disse nyansene som avgjør utfallet. Det er derfor ikke trolig at det finnes noe som helst tilfeldig her i verden, men at det hele er i hvilken grad vi er oppmerksom på årsakene. Og hvor mye vi bryr oss om å ta det med i beregninga.
Genetikk er et relevant tema. Uansett hvor god teknikk du har i senga, så er det til en viss grad underlagt tilfeldigheten hva slags avkom du får. Her har man også vinnere. Noen genetiske kombinasjoner fører til magiske evner. Disse er femseksere.
Ja, genetikk er alltid et relevant tema. Siden vi alle har gener.
Det er også av betydning hvor stor hender en har, hvordan man krummer dem når man kaster terningene. Og hvilket bord man kaster terningene på. Hvor anpusten man er når man kaster dem også. Har man astma, kan man påvirke terningenes retning og utfall ved pusting mot terningene. Faktisk kan katten din også avgjøre om du får fem seksere, for hvis den er sulten og mjauer, så blir du kanskje distrahert og får en treer og fire seksere. Er du temperamentsfull så kanskje du vil gi katten treeren i toeren.

Men nok om det.
Tilfeldighet hvilket avkom man får?
Bare fordi man ikke har remote control på spermiene da?
Så egentlig er det en definisjonssak, og definisjonen er noe slik:
at det man ikke har kontroll over selv, kan man kalle tilfeldigheter?
Enig. Det er bare positivt å tenke positvit. Og det er all mulig grunn til å ikke kjempe mot det man ikke kan gjøre noe med. Det husker jeg at jeg lærte i en drøm en gang.
Noen ganger er det inspirerende å kjempe mot det man ikke kan gjøre noe med.
Det er lagd mange bra sanger om en evig streben og kamp. F.eks. det rapperne gjør for at den svarte mann skal bli akseptert blant hvite og at marihuana skal bli legalisert.
For ikke å snakke om alle de triste kjærlighetslåtene vi også liker så godt om alle disse fjolsene som ikke blir elsket tilbake av noen de elsker.

Jeg tror alle trenger noe å kjempe for, jeg.
Enten det er noe man kan gjøre noe med eller ikke.
For ingenting er så galt at det ikke bringer noe godt med seg.
Antall ord: 577
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 30 Jul 2007 14:29
17
Blitt takket: 2 ganger

Re: Finnes flaks?

Innlegg av jon blund »

TheMartine skrev:Av og til går ting så utrolig bra at vi ikke kan gjøre annet enn å skylde på flaksen. Andre ganger går det så ufattelig dårlig, at det rett og slett må være uflaks. Noen må være født under en lykkestjerne, mens andre blir forfulgt av uhell. Sier vi, i hvert fall. Jeg er litt av og på når det gjelder å tro på flaks, akkurat nå er jeg ikke sikker på det ene eller det andre, så jeg synes det hadde vært artig å lese litt om hva andre tror. Finnes flaks? Eller er det kanskje karma? Law of attraction? Har noen mer flaks enn andre?
Jeg har levd på flaks siden jeg var 15 år. Flaks er en tilstand man går inn i, ihvertfall slik jeg bruker det. En nybegynner-tilstand. "Zen-mind, beginners mind" er det en bok som heter.

F.eks. i billiard bruker jeg flaks ved at jeg ikke tenker, ikke sikter, men virrer litt rundt omkring og skyter når jeg bare får en impuls om å skyte. Det går som regel drit bra!!! Ihvertfall så lenge jeg ikke spiller mot noen som er drit gode :mozilla_foot:

Men hvis man skal bli flink i noe må man gå forbi flaks-stadiet og begynne å feile :mozilla_wink:
Antall ord: 221

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links