Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderLeter etter hjemsøkte plasser rundt Trondheim

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
TrHeimSkrømt
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Sep 2008 00:48
16

Leter etter hjemsøkte plasser rundt Trondheim

Innlegg av TrHeimSkrømt »

Hei, jeg og en kompis bruker å dra på "spøkelses jakt" av og til. Har vært en liten tur på Steinvikholmen (har ikke vært inne da), og har vært et par ganger på Hegra Festning. På Hegra kan jeg ikke si at det spøker noe spesiellt mye akkurat, men vi har bare vært der i under 1 time de gangene vi har vært der (på natta). Kan jo være noe der, hvem vet?

Men, vi vil gjerne vite om flere plasser hvor vi kan ta oss en tur, helst ikke så alt for langt unna Trondheim da.

(P.S. Har sjekket guiden, men plasser som Munkholmen, Nidaros, Frakken og St.Olavs er ikke akkurat den "enkleste" plassen å utforske på en natte-ekspidisjon, må helst være en plass der det faktisk går ann å utforske på en mer eller mindre ordentlig måte)

Takk på forhånd :mozilla_cool:
Antall ord: 156

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Torrarn
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Sep 2008 18:31
16

Re: Leter etter hjemsøkte plasser rundt Trondheim

Innlegg av Torrarn »

TrHeimSkrømt skrev:(P.S. Har sjekket guiden, men plasser som Munkholmen, Nidaros, Frakken og St.Olavs er ikke akkurat den "enkleste" plassen å utforske på en natte-ekspidisjon, må helst være en plass der det faktisk går ann å utforske på en mer eller mindre ordentlig måte)
Får du den guiden til å funke?? Det står jo bare "Spøkeguiden er inntil videre stengt"
Antall ord: 67

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TrHeimSkrømt
Nybegynner
Nybegynner
16

Re: Leter etter hjemsøkte plasser rundt Trondheim

Torrarn skrev: Får du den guiden til å funke?? Det står jo bare "Spøkeguiden er inntil videre stengt"
Nei, men har gått igjennom den mange ganger før :) Vet ikke hvorfor den er nede nå da. Har vært det i flere dager.
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Baronen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 30 Jul 2005 23:43
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Skogly

Innlegg av Baronen »

Håper den får en kratig opprensking, så slipper vi flere historier om "øreport"-hotellet i Bergen og andre mer eller mindre useriøse opplevelser...
Antall ord: 26
Bare en uvitende person vender seg imot hva et oppriktig og logisk sinn har oppdaget

-Baronen-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TrHeimSkrømt
Nybegynner
Nybegynner
16

Bump. Noen som har tips til meg eller? :mozilla_tongue: Kunne tenkt meg en ekspidisjon til helga.

Guiden burde blitt litt oppdatert ja, enig i det :mozilla_cool: Men dette er en flott side syns jeg.
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TrHeimSkrømt
Nybegynner
Nybegynner
16

Fortsatt ingen som har gode tips? :)
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Pounder
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Aug 2008 21:54
16
Lokalisering: ja hvem vet

Innlegg av Pounder »

TrHeimSkrømt skrev:Bump. Noen som har tips til meg eller? :mozilla_tongue: Kunne tenkt meg en ekspidisjon til helga.

Guiden burde blitt litt oppdatert ja, enig i det :mozilla_cool: Men dette er en flott side syns jeg.
sjekk ut guiden til guff da ;)

http://www.guff.no
Antall ord: 47
Guff har konkuranser med kinobiletter som premie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
trønderbrura
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Sep 2008 23:41
16
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av trønderbrura »

TrHeimSkrømt skrev:Fortsatt ingen som har gode tips? :)
Av offisielle steder kan du jo ta turen til feks. Steinviksholmen, klosterruinene på Tautra, Nidarosdommen og Vertshuset Tavern (Åndenes makt).
Ellers vet jeg om flere "private" steder det spøker, blant annet mitt eget hus..
Har dere vært på spøkelsesferd før? Opplevd noe?
Antall ord: 55
trønderbrura

"Vend deg til solen, og du ser ikke skyggene"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

trønderbrura skrev:
TrHeimSkrømt skrev:Fortsatt ingen som har gode tips? :)
Av offisielle steder kan du jo ta turen til feks. Steinviksholmen, klosterruinene på Tautra, Nidarosdommen og Vertshuset Tavern (Åndenes makt).
Ellers vet jeg om flere "private" steder det spøker, blant annet mitt eget hus..
Har dere vært på spøkelsesferd før? Opplevd noe?
Nedover gjevingåsen mot stjørdal rundt mai , kan brura vise seg, da hun ble drept på vei til å gifte seg. Vegvesenet har prøvd å sprenge bort bergnabben hun viser seg
1801 - Gjevingåsen
Enkelte stedsnavn kan være vanskelige å tyde. Mange kan ha ulik betydning. Navnet Gjeving er et av disse. Til tross for at de fleste steds- og gårdsnavn er tilknyttet elver og andre naturrelasjoner, må en gå ut i fra at Gjeving mer henspeiler seg på naturens oppførsel. En kjenner gammelnorske ord som: gufa, guva og gjyv. – som kan ”oversettes” til ”røk”og ”damp”. I overført betydning: det å fyke. Gjevingåsen er et typisk sted under vind og snøstorm. Da fyker det godt der oppe. Ordet Gjeving kan også ha sitt opphav i ”giøf” (storvang) som betyr ”stor grasslette”. Dersom en følger professor Sophus Bugge’s teorier fullt ut om at Gjeving kan relatere seg til ”damp”, og ser bort i fra den overførte betydning, må en si at professoren lå langt foran sin tid. For sannelig skaper også dagens Gjevingås en del damp. Selv om vi vet årsaken og at det ikke er Gjevingåsen i seg selv som er problemet, kan det på visse dager være forbundet med en viss fare og kjøre inn i Hell-tunellen. Får du panikk og glemmer – eller ikke forstår - at du må bruke vindusviskerne på bilen – er du og andre meget ille ute

Oppe på Gevingåsen mellom Stjørdal og Hommelvik bodde det sist på 1700-tallet en John Pedersen Dybvad. Han var korporal ved Strindenske dragonregiment, og tjenestegjorde trolig i flere år ved den kjente norske garde i København. På grunn av denne tjenesten fikke han tilnavnet John Garder, og stedet på Gevingåsen ble hetende Garderplassen og stua fikk benevnelsen Garderstua. Like forbi huset gikk kongsveien til Trondheim.

Det har gjennom alle tider vært knyttet underlige historier og fortellinger til Gjevingåsen. Mange av disse handler om røvere og farende fant. Reisende fra øst og vest hadde en viss respekt for dette veistykket. Få dro alene over åsen, og sjelden om natta. Fanter var alltid på ferde, og de opptrådte i bander. Verst var det selvsagt for de såkalte ”veskjøtter” – som var handelsreisende – som for det meste var alene.

Det var heller ikke helt trygt for postkjørere. Gjennom nattens stillhet hørte en posthornets lyd, og melodien til ”Vår Gud han er så fast en borg” lød høytidelig og gjennomtrengende i den mørke natta.

Ikke alle var ”farlige”. Den såkalte ”Vargjodda” (Varg-jaaddaa) anså en for helt ufarlig. Regelmessig gikk hun over Gjevingåsen, både dag og natt. Hun hadde sine faste rasteplasser, blant annet på Garderstua. Den gamle Jodda hadde av og til, og spesielt om natta, vært vitne til overfall av fredelige veifarende. Det ble sagt at hun visste mer enn folk flest om hva som foregikk oppe på åsen. - En mørk, regnfull høstkveld kom hun vandrende over Gjevingåsen og tok som vanlig inn på Garderstua. Hun fortalte da om overfall og ran og om en ”veskjøtt” som var i fare. Det fortelles at den samme kvelden var en slik handelsreisende inne på en gård i Hommelvik og fortalte at han skulle til Stjørdal. Han kom bort den natta og ble aldri funnet. Folk i Garderstua ble ille til mote av det Jodda fortalte.

I forrige århundre fikk sagnene om Gjevingåsen ny næring. Det ble trukket paralleller til sagnet om ”brura på Gjevingåsen” – og mordet på Ragna Kvålen under krigen, - forsterket både gjennom brudehistorien og andre ”vandresoger” relatert til innfallsporten til Stjørdalen.
Antall ord: 685
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

monsterparanoiddes2012 skrev:Spaeker i NIDAROS, gaar igjen en munk der. har sjolv settn
Ro deg ned, det var bare et speil...
Antall ord: 21
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Katja
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Mar 2007 13:01
17
Lokalisering: Trøndelag

Innlegg av Katja »

Hallå i uken! Lenge siden jeg har vært her innpå nå. Men jeg vet om et sted som er grusomt å besøke om natters tid. Ei klassevenninne som gikk sammen med meg i fjor anbefaler på det sterkeste å la være, men hvem hører på det? Man skal jo gjøre det motsatte :mozilla_tongue: Altså, det stedet jeg snakker om her er falstad-skogen, der tusenvis av folk ble skutt og brutalt drept under krigen, og begravd i hauger overalt i den skogen. Du kan fortsatt se skuddspor i trærne og skogen bærer et tungt preg. Skogen er veldig stille og matt, fuglene kvitrer såvidt der. Du har også konsentrasjonsleiren Falstad, men jeg tror den er for det meste rensa, men skogen er rett og slett HEAVY. Du kjører bare E6 ut av Trondheim mot Steinkjer, så finner du skilt. Tror det kanskje er tre kvarter - time fra byen :)
Antall ord: 154
Ingen kjenner meg bedre enn alle andre ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
LitaGo81
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Okt 2008 23:35
16
Lokalisering: Trøndelagen

Innlegg av LitaGo81 »

Falstad-Skogen på verdal er kjent for å være en meget utrivelig skog. Min samboer har forøvrig vært der. Han hadde ikke noen spesiell form for tro på slike ovenaturlige ting, men til og med han kunne fortelle at det var virkelig en meget trykkende stemning der. Uansett når på døgnet det er så har du følelsen av at det er fryktelig tungt å gå der sier han. Vi skal dit om ikke så lenge, for jeg vil gjerne oppleve det selv, å han advarer meg faktisk. Han vil ikke jeg skal være der alene av en eller annen grunn. Jeg gru-gleder meg, det skal bli interessant å se om det er slik folk sier :mozilla_wink:
Antall ord: 121
Seek, and you will find....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Innlegg av TheTech »

"Haugsdals kjerringa" er ei kjerring som skal stå ved veikanten ved Haugsdalen Skisenter for å haike. Hun skal komme til syne under den mørkeste tiden i året. Hvis du stopper for henne, vil hun forsvinne. Hvis du ikke stopper, vil hun komme inn i bilen.
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tomboy
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Okt 2008 21:18
16
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Tomboy »

I et gammalt hus på Lademoen kanskje...hehe, men nok mye tåke der :mozilla_wink:
Antall ord: 16
Livet er et sykehus der hver pasient er besatt av ønsket om å bytte seng.
Charles Baudelaire

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Tomboy skrev:I et gammalt hus på Lademoen kanskje...hehe, men nok mye tåke der :mozilla_wink:
Ikke umulig eller svartlamon, der er det jo en gammel kirkegård med fullt av hus på.
Ellers Hoffgården i brattørveita. Kjellern på Augustin. Det jeg kommer på i farten :)
Antall ord: 50
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links