Fakta, teori & skepsisRobot med rottehjerne

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Aug 2007 23:15
17
Blitt takket: 2 ganger

Robot med rottehjerne

Innlegg av problem »

Nå er de i stand til å få en organisk hjerne til å styre en robotkropp. Den styrer seg selv, erfarer og husker ting, sånn som oss. Enda et skritt mot at verden tas over av roboter. Selvstendige roboter. Tenk om iRobot en dag blir virkelig da, dere.

http://www.youtube.com/watch?v=1-0eZytv ... re=related
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Aug 2007 23:15
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av problem »

Nå synes jeg dere gir roboter en del mindre oppmerksomhet enn de fortjener, altså. Noen må komme med noen etiske spørsmål, eller i det minste en liten applaus til de flinke forskerne.

Sånn for eksempel, logisk sett så har roboten nå fått sjel, ettersom den har samme type hjerne som oss. Har vi da rett til å slå den av?
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

kult. Håper robotene tar over planeten vår. Da blir det kanskje litt orden på sakene :mozilla_laughing:
Antall ord: 19
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
GeirGrusom
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Aug 2008 12:11
16
Lokalisering: Tønsberg

Innlegg av GeirGrusom »

Roboten er laget av forholdsvis få hjerneceller, og har mange problemer, som for eksempel hyppig utbrudd av noe som ser ut til å være epilepsi, altså at alle hjernecellene sender ut et massivt, synkront utbrudd av signaler. Dette ble redusert kraftig ved å legge inn flere elektroder og sende mer informasjon til cellene.

Er dette liv, eller er det bare en robot? det er foreløpig forholdsvis få nevroner (300 tusen, en menneskehjerne har ca 100 milliarder) men når er det liv, og når er det bare en robot?

Men dette gir masse muligheter for å finne ut av hvordan hjernen behandler signaler, og kan ha massiv nytte.
Veldig viktig arbeid disse folka gjør, applaus!
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

problem skrev: Sånn for eksempel, logisk sett så har roboten nå fått sjel, ettersom den har samme type hjerne som oss. Har vi da rett til å slå den av?
Logisk sett har ikke roboten fått sjel, for vi har hverken noen definisjon på hva en "sjel" er, eller noen tegn på at den i det hele tatt finnes.

Robotene har kun fått innslag av organisk, levende materiale. Disse hjernene de har dyrket frem er av veldig primitiv sort, og er ikke selvbevisst - derfor vil det heller ikke være uetisk i noen forstand å skru den av.

Det er langt verre å slå ihjel en mygg f.eks.
Antall ord: 110
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amunet
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 06 Jan 2007 21:47
17
Lokalisering: i fantasiverdenen min

Innlegg av Amunet »

årh, roboter er så skumle :mozilla_yell:
Mye verre enn spøkelser og demoner
Antall ord: 12
Bilde
Du kan gjøre alt så lenge du vet hvordan det gjøres.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

Mye tyder på at det allerede finne AI (artificiall intelligence) i korrupte sub grupper i militæret i USA. Som brukes til diverse.

Dette finnes det info om i flere` ulike organisasjoner som driver med research på området.
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

KB skrev:Mye tyder på at det allerede finne AI (artificiall intelligence) i korrupte sub grupper i militæret i USA. Som brukes til diverse.

Dette finnes det info om i flere` ulike organisasjoner som driver med research på området.
Kunne du linket til dette, slik at godtfolket kan gjøre seg opp en mening om det?
Antall ord: 58
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
GeirGrusom
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Aug 2008 12:11
16
Lokalisering: Tønsberg

Innlegg av GeirGrusom »

Med en moderne prosessor er AI utrolig vanskelig å få til, vi kan bruke noe som kalles nevrale-nettverk som er en etterligning av hvordan hjernen er bygget opp.
Dette virker lovende, men dessverre så kreves det vanvittig mye ressurser for at det skal fungere, og programmet må trenes opp for å utføre en bestemt oppgave (som mønstergjenkjenning) Jeg tror selv ikke at vi vil få en troverdig AI med prosessorer slik vi lager dem i dag. Dersom vi legger til en organisk hjerne ved siden av, så vil det være et vanvittig hopp i hva maskinen vil kunne brukes til.

Det blir forsket mye på dette, og det finnes masse AI-er rundt omkring (alt fra dataspill til stemmegjenkjenning) men lite tyder på at de militære har noe "SkyNet" opplegg på gang, nettopp fordi vi vet veldig lite om hvordan hjernen fungerer, og fordi moderne datamaskiner ikke kan utføre oppgaven på en tilfredsstillende måte.
Antall ord: 159

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

GeirGrusom skrev:...
Jeg tror KB, ut ifra hva jeg har diskutert med ham tidligere, snakker om den kunstige intelligensen som regjeringen i USA, ifølge ham, skal ha fått av besøkende fra verdensrommet...
Antall ord: 35
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

Hva legger du i setningen ? "skal ha fått av besøkende fra verdensrommet" ?

Desutten bruker jeg ikke ord som "regjeringen" det er rett og slett feil. Jeg bruker ord som "Korrupte sub grupper i militæret i usa"...

Vi har diskutert eksistensen av avansert liv i rommet før, hvor jeg har vist til f.eks
http://www.disclosureproject.com/
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

KB skrev:Hva legger du i setningen ? "skal ha fått av besøkende fra verdensrommet" ?

Desutten bruker jeg ikke ord som "regjeringen" det er rett og slett feil. Jeg bruker ord som "Korrupte sub grupper i militæret i usa"...

Vi har diskutert eksistensen av avansert liv i rommet før, hvor jeg har vist til f.eks
http://www.disclosureproject.com/
La oss nå ikke ta opp igjen denne diskusjonen her.

Du vet utmerket godt hva jeg mente, og du har selv tidligere sagt at regjeringen skjuler kunstig intelligens. Du har også sagt at denne teknologien har vi fått fra besøkende fra verdensrommet.

Mye mulig jeg tar feil, men du har stort sett pratet om alt som finnes av konspirasjonsteorier, og virker å blande de sammen.

Nå, det jeg spurte deg om var om du har noen linker/kilder til dette du påstår om at vi allerede har kunstig intelligens. Hvis det er DP igjen, så må jeg bare avslutte her og nå med å riste oppgitt på hodet...
Antall ord: 173
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

Det er ikke konspirasjons teori, Når det finnes over 500 som snakker ut om temaet, og de kan støttes med offentlige dokumenter. Flere av disse menneskene som har vært involvert i prosjekter som hører til temaet er ofte folk høyt oppe i systemet. Mennesker fra pentagon, cia, faa, air force, navy Nasa osv..
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

KB skrev:Det er ikke konspirasjons teori, Når det finnes over 500 som snakker ut om temaet, og de kan støttes med offentlige dokumenter. Flere av disse menneskene som har vært involvert i prosjekter som hører til temaet er ofte folk høyt oppe i systemet. Mennesker fra pentagon, cia, faa, air force, navy Nasa osv..
Som sagt; dette diskuterer vi ikke i denne tråden.

Hadde du link til dette du påstår om kunstig intelligens?
Antall ord: 82
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Re: Robot med rottehjerne

Innlegg av Eaglespirit »

problem skrev:Nå er de i stand til å få en organisk hjerne til å styre en robotkropp. Den styrer seg selv, erfarer og husker ting, sånn som oss. Enda et skritt mot at verden tas over av roboter. Selvstendige roboter. Tenk om iRobot en dag blir virkelig da, dere.

http://www.youtube.com/watch?v=1-0eZytv ... re=related
Robot med rottehjerne,da vil da vel den oppsøke smug og bit når den føler seg trua.
Antall ord: 79
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links