Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserDet vi drømmer om, men ikke husker.

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Borte..

Det vi drømmer om, men ikke husker.

Innlegg av Borte.. »

Er det noen som har tenkt over at det vi drømmer om, er det som vi har drømt i de siste sekundene før vi våkner. Men jeg har alltid lurt på hva vi drømmer om i de andre timene. Hvorfor husker vi ikke det og hva er det vi drømmer om? Jeg har lest om at man kan i drømmene, vite om hemmeligheter som blir avslørt. Det har jeg også opplevd, men er det noen som tror at det kan være at vi får vite om hemmeligheter som ligger i bak hodet og får oss til å bli nysjerrig. Jeg mener, folk er ofte nysjerrig på noe. Det er jo og noe som gjør at de er nysjerrig, noe som har blitt utløst i underbevisstheten. Er det noen som kan formulere det litt bedre enn det jeg har gjort, og gjerne vet hva som kan være grunnen til at vi ikke husker noe fra de andre timene, men bare de siste sekundene??
Syntes at det var greit å ta dette opp som et tema, og diskutere litt, for jeg klarer ikke å la være med å tenke på de spørsmålene.
Antall ord: 203

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Christina

Innlegg av Christina »

Hei du! Ja dette er jo egentlig ganske inntessant. men en ting: vi drømmer ikke i flere timer, men gjerne i flere korte intervaller. Oftest drømmer vi i innsovningsfasen og i oppvåkningsfasen. Og laange drømmer, varer ofte i bare sekunder eller noen små minutter. I drømmene eksisterer ikke tid slik vi regner den. Det er svært sjelden vi drømmer i flere timer. Men hvorfor vi drømmer, og hva vi drømmer om er ikke helt mitt felt........... Lurer ofte selv på hva alle de rare drømmene betyr. Så det overlater jeg til andre.............??
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

Christina skrev:Hei du! Ja dette er jo egentlig ganske inntessant. men en ting: vi drømmer ikke i flere timer, men gjerne i flere korte intervaller. Oftest drømmer vi i innsovningsfasen og i oppvåkningsfasen. Og laange drømmer, varer ofte i bare sekunder eller noen små minutter. I drømmene eksisterer ikke tid slik vi regner den. Det er svært sjelden vi drømmer i flere timer. Men hvorfor vi drømmer, og hva vi drømmer om er ikke helt mitt felt........... Lurer ofte selv på hva alle de rare drømmene betyr. Så det overlater jeg til andre.............??
Ja men det var jo interressant. Men hva gjør vi i mellomtiden da???
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Christina

Innlegg av Christina »

da sover i i en dyyp søvn uten å drømme............... Drømmesøvnen er den lette søvnen.
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

Du kan litt om det her du!!!!
Men det virker litt merkelig at vi bare ligger der og ikke gjør noe annet.
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Christina

Innlegg av Christina »

Vi har jo nytte av det vi gjør, hjernen vår trenger jo å roe seg. Og det er det den gjør i den dype søvnen, kobler helt av. Når vi drømmer, jobber den jo vanvittig, og stort sett også når vi er våkne.
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

Ja. Du har et poeng.
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Selskapskanina
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 26 Nov 2004 08:26
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: oslo

Innlegg av Selskapskanina »

Men er det noen som vet hvordan man lettere kan huske det man har drømt?
Vet det er metoder, men kan ingen.
Jeg prøver å skrive ned spesielle drømmer, men mister liksom følelsen av dem fort, og da forsvinner de...
:roll:
Antall ord: 43
- Føler du kraften Kronk?

-Jah.... den føler jeg ja!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

Selskapskanina skrev:Men er det noen som vet hvordan man lettere kan huske det man har drømt?
Vet det er metoder, men kan ingen.
Jeg prøver å skrive ned spesielle drømmer, men mister liksom følelsen av dem fort, og da forsvinner de...
:roll:
Jeg må seriøst vurdere på å oppsøke noen. Jeg har problemer med å vite hvor jeg lever. Det høres gjerne rart ut men jeg føler at jeg lever to liv. Ett i vireligheten og ett i mine drømmer. Til tider vet jeg ikke hvor jeg er.
Antall ord: 94

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Renee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 22 Nov 2004 16:04
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østenfor Sol & Vestenfor Måne

Innlegg av Renee »

Men er det noen som vet hvordan man lettere kan huske det man har drømt?
Vet det er metoder, men kan ingen.
Jeg prøver å skrive ned spesielle drømmer, men mister liksom følelsen av dem fort, og da forsvinner de...
Dette er nok helt normalt!
Si til deg selv før du sovner at i natt vil du drømme og når du våkner så skal du huske den. Gjenta dette for deg selv noen ganger.. Om du våkner i løpet av natten og du har drømt, så skriv drømmen(e) for all del ned med en gang. Kjekt med en liten drømmebok og penn på nattbordet ;) Om man ikke skriver den ned, men sovner igjen, har man som regel glemt alt sammen neste gang man våkner. Man vet bare at man har drømt, men husker kanskje bare bruddstykker som siden forsvinner helt. Dette er min egen erfaring i hvertfall. Men etter at jeg har begynt å skrive dem ned så husker jeg flere og flere drømmer, så dette er antagelig en treningssak som så mye annet.

Lykke til! :D
Antall ord: 191
"Jeg spørger kun, mitt kall er ei at svare."

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isilelda
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 40
Startet: 25 Aug 2004 18:23
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Isilelda »

Christina skrev:da sover i i en dyyp søvn uten å drømme............... Drømmesøvnen er den lette søvnen.
Dette er ikke helt det samme som jeg har lært om søvn og drømmer.
Det er i REM fasene vi drømmer. Den lette søvnen forekommer i søvnens andre fase. Etter innsovning. Der er vi ca halvparten av tiden mens vi sover og der drømmer vi sjelden, fordi hjernebølgene er langsomme i denne fasen(liksom i dyp søvn også).
Det som gjør at drømmene forekommer i REM fasene er at hjernebølgene er hurtige og dermed skapes det visuelle bilder
Første REM fase får vi etter en og en halv time med søvn. Så kommer den igjen med like intervaller etter dette. Vi veksler altså mellom søvnfaser. Og jo mer vi sover jo lenger varer disse REM fasene. Ofte er det vanlig å våkne opp fra REM søvn, og det er gjerne drømmen vi hadde i siste fase,(den vi våkner opp fra) vi da husker.
Antall ord: 184

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Tord

Innlegg av Tord »

Jeg har faktisk en bok om drømmetyding som går inn på hvorfor man drømmer og forklarer en god del, den er ganske bra, men får aldri tid til å lese i den. men det er kjempe intressant emne da så den skal nok bli ferdi en dag :D
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Christina skrev:Hei du! Ja dette er jo egentlig ganske inntessant. men en ting: vi drømmer ikke i flere timer, men gjerne i flere korte intervaller. Oftest drømmer vi i innsovningsfasen og i oppvåkningsfasen. Og laange drømmer, varer ofte i bare sekunder eller noen små minutter. I drømmene eksisterer ikke tid slik vi regner den. Det er svært sjelden vi drømmer i flere timer. Men hvorfor vi drømmer, og hva vi drømmer om er ikke helt mitt felt........... Lurer ofte selv på hva alle de rare drømmene betyr. Så det overlater jeg til andre.............??
Regner med kildene våre differerer litt.
Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men der var det konstatert at vi drømte mest 2-3 timer etter vi var sovnet. Så dette er med andre ord ikke i innsovningsfasen. Og dette forklarer gjerne hvorfor vi har våknet av mareritt i 3-tida på natta når vi la oss ved midnatt. Jeg husker for min del ihvertfall best drømmene mine 3 timer etter jeg har sovna (og dette bler jo da automatisk "rett før vi våkner" uansett ;))
Antall ord: 196
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isilelda
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 40
Startet: 25 Aug 2004 18:23
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Isilelda »

ludoburgero skrev:
Christina skrev:Hei du! Ja dette er jo egentlig ganske inntessant. men en ting: vi drømmer ikke i flere timer, men gjerne i flere korte intervaller. Oftest drømmer vi i innsovningsfasen og i oppvåkningsfasen. Og laange drømmer, varer ofte i bare sekunder eller noen små minutter. I drømmene eksisterer ikke tid slik vi regner den. Det er svært sjelden vi drømmer i flere timer. Men hvorfor vi drømmer, og hva vi drømmer om er ikke helt mitt felt........... Lurer ofte selv på hva alle de rare drømmene betyr. Så det overlater jeg til andre.............??
Regner med kildene våre differerer litt.
Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men der var det konstatert at vi drømte mest 2-3 timer etter vi var sovnet. Så dette er med andre ord ikke i innsovningsfasen. Og dette forklarer gjerne hvorfor vi har våknet av mareritt i 3-tida på natta når vi la oss ved midnatt. Jeg husker for min del ihvertfall best drømmene mine 3 timer etter jeg har sovna (og dette bler jo da automatisk "rett før vi våkner" uansett ;))
Det er jo fordi vi drømmer i REM fasen som kommer ca hvert 90 minutt gjennom hele natten. Og våkner vi rett fra denne fasen, er det lettere å huske drømmen man hadde der.
Antall ord: 234

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Snufsepufse
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 04 Jul 2004 14:00
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bømlo

Innlegg av Snufsepufse »

Jeg har faktisk en bok om drømmetyding som går inn på hvorfor man drømmer og forklarer en god del, den er ganske bra, men får aldri tid til å lese i den. men det er kjempe intressant emne da så den skal nok bli ferdi en dag
Høyres spennande ut.. Har du namnet på boka?
Antall ord: 59
Vi er av samme stoff som drømmer veves av; vårt lille liv er omringet av søvn ~William Shakespeare~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links