Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderDrømmetydning - kan noen hjelpe?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Tommyn
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Mai 2008 13:37
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Drømmetydning - kan noen hjelpe?

Innlegg av Tommyn »

Hei alle sammen!

Jeg er ny her, og er veldig nyskjerrig.

En venninne av meg drømmer ofte om at hun mister alle tennene sine, og lurer på om dette kan bety noe...

Er det noen som har opplevd noe av det samme?
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Mathema
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Mar 2008 20:34
16
Kjønn (valgfri): Night Princess
Lokalisering: Sandnes

Innlegg av Mathema »

Før kunne man gå på droemmetydning.no, men den har vell blitt nedlagt :(
http://www.droemmetydning.com/ virker!
Antall ord: 19
En dag skal vi dø, men alle de andre dagene skal vi det ikke.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
18
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Drømmetydning - kan noen hjelpe?

Innlegg av Kimbara »

Tommyn skrev:Hei alle sammen!

Jeg er ny her, og er veldig nyskjerrig.

En venninne av meg drømmer ofte om at hun mister alle tennene sine, og lurer på om dette kan bety noe...

Er det noen som har opplevd noe av det samme?
Drømmetyding er bare vissvass med røtter i blant annet C. G. Jungs filosofiske tankespinneri. Den evinnelige symbolikken man hele tiden skal dra nytte av i sin synsing om andre menneskers underbevissthet provoserer meg litt. Hvorfor skal alt påtvinges en betydning? Må mennesker serveres metaforiske forklaringer og symbolikk for å kunne forholde seg til virkeligheten?

Drømmer er fragmenter fra hukommelsen som "spilles av" under REM-søvn. Antakeligvis er dette en del av en prosess der informasjonen i hjernen sorteres og effektiviseres. Se på det omtrent som diskdefragmentering på en PC. Man merker at blant hukommelsen blir dårligere hvis man ikke sover, noe som er en indikasjon på hva som skjer under søvn.

En del av drømmene kan speile bekymringer og problemer i hverdagen, og det er fordi man da antakelig går og tenker mye på det.

Tåpelig symbolikk som slanger og skyer og liknende blir kun symboler for noe når drømmeren selv er klar over det på forhånd og drømmer i symboler fordi det er noe som opptar ham/henne.

Videre er symbolikk i seg selv forholdsvis meningsløst, da dette springer ut fra enkelte menneskers meninger, eller religionshistoriske elementer (slangen i paradis f.eks.).

Akkurat som i spørsmålet "hva er meningen med livet?", søker de fleste mennesker å finne en dypere og større mening bak alt, selv om meningen i seg selv er ganske åpenbar og enkel. Når det gjelder meningen med livet, så er det rett og slett å reprodusere seg for å sikre artens videreføring. Videre betydninger, både av livet selv og drømming, er helt og holdent subjektivt.
Antall ord: 323
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

En kan si hva en vil om Jungs arketyper og drømmetolkning, men jeg kan si deg at å miste tenner i en drøm er et veldig vanlig symbol og det er arketypisk i den forstand at det har en felles betydning for alle.
Det henspeiler selvoppfattelse og selvtillit. Eller mangel på sådan. Min erfaring er at det er litt prestasjonsangst eller følelse av utilstrekkelighet som trigger denne drømmen. Ikke så lenge siden jeg drømte om dette to netter på rad selv, og det var i forbindelse med en oppgaveinnlevering....
Antall ord: 94
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sparky9
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Jun 2006 03:45
18
Lokalisering: bærum

Innlegg av sparky9 »

hvis du virkelig vil ha svar i hold av hva drømmen kan bety så drit i hva kimbara sier.
H*n er negativ mot alt fra hva jeg har lest av vedkommende her inne.
Drømmer kan bety ting. men det er ikke alle som betyr noe. selv drømmer jeg om ting som skjer før de skjer. så jeg har lært og ikke tolke dem, siden de skjer uansett. men drømmer du ikke forstår har som regen en betydning innen symbolikk. den siden som ble nevt lengre opp er veldig bra^^
det finnes også profesjonelle drømme tydere du kan få kontakt med. men husk å vær litt skeptisk. mange er fake som bare vil tjene lette penger.
jeg fant en veldig flink en ved hjelp av google faktisk. men hun har flyttet nå. hun flyttet til usa.
Antall ord: 144
Opp fra asken vil du oppstå på ny!<3

meninger er forksjellige! men det betyr ikke at noen er mindre verdt! <3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Kimbara »

Hecate skrev:En kan si hva en vil om Jungs arketyper og drømmetolkning, men jeg kan si deg at å miste tenner i en drøm er et veldig vanlig symbol og det er arketypisk i den forstand at det har en felles betydning for alle.
Det finnes nok ikke noe slik som "en felles betydning for alle". Det forblir Jungs tankespinn. Det eneste vi har til felles, er innstinkter. Betydninger er kun noe som oppstår i fantasien vår. Det er som sagt menneskers evne til å hele tiden måtte sette ting i et lys av dypere betydninger.
Det henspeiler selvoppfattelse og selvtillit. Eller mangel på sådan. Min erfaring er at det er litt prestasjonsangst eller følelse av utilstrekkelighet som trigger denne drømmen. Ikke så lenge siden jeg drømte om dette to netter på rad selv, og det var i forbindelse med en oppgaveinnlevering....
Pseudo-psykologisk tåkeprat.

Det kan like gjerne komme av at man gnisser tenner i søvne og at dette overføres til drømmen.
Antall ord: 175
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Kimbara »

sparky9 skrev:hvis du virkelig vil ha svar i hold av hva drømmen kan bety så drit i hva kimbara sier.
Kanskje det er du som oppfatter det som negativt fordi du ikke er enig?
Drømmer kan bety ting. men det er ikke alle som betyr noe. selv drømmer jeg om ting som skjer før de skjer. så jeg har lært og ikke tolke dem, siden de skjer uansett. men drømmer du ikke forstår har som regen en betydning innen symbolikk. den siden som ble nevt lengre opp er veldig bra^^
Drømmer som tilsynelatende forteller om ting som skal skje, er mest sannsynlig vanlige drømmer som oppløses i hukommelsen, og farges av en episode man biter seg merke i fordi den kan minne om det man husker fra drømmen. Hvis man så tror på dette, så vil det bidra ytterligere til å få en til å tolke drømmen som en spådom.

Det er nettopp ting man ikke forstår som har gitt opphav til all verdens tro. Det virker som de fleste har en dyp aversjon mot at noe faktisk kan være helt betydningsløst (selv om drømmer ikke er helt betydningsløse, for som sagt så er de en del av en oppryddingsprosess i hjernen).
det finnes også profesjonelle drømme tydere du kan få kontakt med. men husk å vær litt skeptisk. mange er fake som bare vil tjene lette penger.
jeg fant en veldig flink en ved hjelp av google faktisk. men hun har flyttet nå. hun flyttet til usa.
"Profesjonelle" drømmetydere? Har de gått på "drømmetyderuniversitetet" og tatt eksamen/fått mastergrad i drømmetyding?

Hvem som helst kan påberope seg å være profesjonelle i alt innen det parapsykologiske. Det er lett å lure folk. Jeg kan fint sette meg litt inn i Jung og forskjellig symbolikk, og bruke fantasien til å produsere flotte betydninger av drømmer.
Antall ord: 342
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
20

Innlegg av Hecate »

Kimbara skrev:
Hecate skrev:En kan si hva en vil om Jungs arketyper og drømmetolkning, men jeg kan si deg at å miste tenner i en drøm er et veldig vanlig symbol og det er arketypisk i den forstand at det har en felles betydning for alle.
Det finnes nok ikke noe slik som "en felles betydning for alle". Det forblir Jungs tankespinn. Det eneste vi har til felles, er innstinkter. Betydninger er kun noe som oppstår i fantasien vår. Det er som sagt menneskers evne til å hele tiden måtte sette ting i et lys av dypere betydninger.

Pseudo-psykologisk tåkeprat.

Det kan like gjerne komme av at man gnisser tenner i søvne og at dette overføres til drømmen.
Og hva så?
Du kan mene hva du vil, kimbara. Jeg valgte å svare trådstarter på det vedkommende spurte om, jeg bar ikke om din analyse. Jeg skal si i fra når jeg ønsker den, ok?
Antall ord: 214
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sparky9
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av sparky9 »

Kimbara skrev:
sparky9 skrev:hvis du virkelig vil ha svar i hold av hva drømmen kan bety så drit i hva kimbara sier.
Kanskje det er du som oppfatter det som negativt fordi du ikke er enig?
Drømmer som tilsynelatende forteller om ting som skal skje, er mest sannsynlig vanlige drømmer som oppløses i hukommelsen, og farges av en episode man biter seg merke i fordi den kan minne om det man husker fra drømmen. Hvis man så tror på dette, så vil det bidra ytterligere til å få en til å tolke drømmen som en spådom.

Det er nettopp ting man ikke forstår som har gitt opphav til all verdens tro. Det virker som de fleste har en dyp aversjon mot at noe faktisk kan være helt betydningsløst (selv om drømmer ikke er helt betydningsløse, for som sagt så er de en del av en oppryddingsprosess i hjernen).
"Profesjonelle" drømmetydere? Har de gått på "drømmetyderuniversitetet" og tatt eksamen/fått mastergrad i drømmetyding?

Hvem som helst kan påberope seg å være profesjonelle i alt innen det parapsykologiske. Det er lett å lure folk. Jeg kan fint sette meg litt inn i Jung og forskjellig symbolikk, og bruke fantasien til å produsere flotte betydninger av drømmer.
GUD!
1) ser det ikke som negativt fordi jeg er uenig! du sier selv du er interesert i det paranormale, og da er det utrolig rart at du feier alt under tepper og prøver og komme med "forklaringer"

2) hvordan forklarer du i din lille verden at folk f.eks drømmer at de ser noen blir pålkjørt og noen dager senere skjer det, akuratt som i drømmer ned til hver minste detalj, og dette kom du ikke på mens det skjedde men har gått rundt og lurt på hva drømmen betydde til det skjedde?

3)er du klar over hvor dum du høres ut her?
profesjonelle drømme tydere er folk som har tatt utdanning, men ikke i drømme tydning. men f.eks i norsk lyrikk osv. for de er eksperter på symbolikk og metaforer. noe som alle drømmer består av, unntatt "forvarsel drømmene" eller hva jeg skal kalle de.

er det noe mer du lurer på? og igjen.. du er interesert? eller er du bare her for å se hvor mange du kan få irritert? hvis du hadde vært så interesert som du sier hadde du ikke blåst alt under et teppe..
Antall ord: 550

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Kimbara »

Hecate skrev: Og hva så?
Du kan mene hva du vil, kimbara. Jeg valgte å svare trådstarter på det vedkommende spurte om, jeg bar ikke om din analyse. Jeg skal si i fra når jeg ønsker den, ok?
Siden du tok opp det jeg skrev om Jung, så antok jeg at svaret ditt var tilsiktet meg. Hvis du vil avfeie argumentene mine er du selvsagt velkommen til det.
Antall ord: 69
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Kimbara »

sparky9 skrev: GUD!
1) ser det ikke som negativt fordi jeg er uenig! du sier selv du er interesert i det paranormale, og da er det utrolig rart at du feier alt under tepper og prøver og komme med "forklaringer"
Jeg har forklart deg hvorfor.
2) hvordan forklarer du i din lille verden at folk f.eks drømmer at de ser noen blir pålkjørt og noen dager senere skjer det, akuratt som i drømmer ned til hver minste detalj, og dette kom du ikke på mens det skjedde men har gått rundt og lurt på hva drømmen betydde til det skjedde?
:D Du vet ingenting om min "lille verden".

Jeg har også forklart deg hvordan hukommelsen ikke er perfekt, især når det gjelder drømmer, og hvordan man lett tolker ting inn i drømmen om man har det med å tro på slikt.
3)er du klar over hvor dum du høres ut her?
profesjonelle drømme tydere er folk som har tatt utdanning, men ikke i drømme tydning. men f.eks i norsk lyrikk osv. for de er eksperter på symbolikk og metaforer. noe som alle drømmer består av, unntatt "forvarsel drømmene" eller hva jeg skal kalle de.
Dum? Omtrent like dumt som å kalle noen for "profesjonelle drømmetydere"?
At de har en utdanning som involverer symbolikk betyr bare at de følger en eldgammel overbevisning om at alt kan tolkes symbolsk. Dette har jeg allerede skrevet om.

Alt inneholder symbolikk om man vil det slik.
er det noe mer du lurer på? og igjen.. du er interesert? eller er du bare her for å se hvor mange du kan få irritert? hvis du hadde vært så interesert som du sier hadde du ikke blåst alt under et teppe..
Jeg har forklart deg hvordan jeg forholder meg til det paranormale, og du skal være forsiktig med å ilegge mine innlegg en agenda.
Jeg feier heller ikke alt under et teppe, jeg gir det mulige forklaringer som ikke er av paranormal art. Jeg beklager at du har et problem med dette, men slik er det.
Antall ord: 359
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
20

Innlegg av Hecate »

Kimbara skrev:
Hecate skrev: Og hva så?
Siden du tok opp det jeg skrev om Jung, så antok jeg at svaret ditt var tilsiktet meg. Hvis du vil avfeie argumentene mine er du selvsagt velkommen til det.
Du nevnte Jung og arketypene,ja. Og selvfølgelig må du og andre mene hva en vil om dem. Det var det jeg skrev.
Jeg vet ikke om Jung har rett, personlig. Trådstarter ønsket en tolkning og jeg ga ham en ut i fra den rådende teorien (Jung). Jeg avfeier ikke dine argumenter om hva du mener om Jung, men at du tillegger meg egenskaper du ikke vet om jeg har, derimot gjør at jeg mister litt respekt for argumentasjonen. Det må jeg innrømme.
Antall ord: 159
~Lao Tzu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sparky9
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av sparky9 »

jeg gidder ikke diskutere/krangle hva enn det blir kalt i disse dager i 2 tråder med samme person. og med dum mente jeg dette er som høres totalt dumt ut
Profesjonelle" drømmetydere? Har de gått på "drømmetyderuniversitetet" og tatt eksamen/fått mastergrad i drømmetyding?"
LOL
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Kimbara »

Hecate skrev:Jeg avfeier ikke dine argumenter om hva du mener om Jung, men at du tillegger meg egenskaper du ikke vet om jeg har, derimot gjør at jeg mister litt respekt for argumentasjonen. Det må jeg innrømme.
Jaha? Hvor gjør jeg dette?
Antall ord: 46
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Kimbara »

sparky9 skrev:jeg gidder ikke diskutere/krangle hva enn det blir kalt i disse dager i 2 tråder med samme person. og med dum mente jeg dette er som høres totalt dumt ut
Profesjonelle" drømmetydere? Har de gått på "drømmetyderuniversitetet" og tatt eksamen/fått mastergrad i drømmetyding?"
LOL
Ja, når man ikke lengre kan diskutere er det helt legitimt å forlate diskusjonen ved å forsøke å latterliggjøre meddiskutanten :)

Du skjønte poenget mitt med å si dette som du fant så hysterisk morsomt. Ikke gjør deg selv dummere enn du er.
Antall ord: 98
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links