Fakta, teori & skepsisParanormale opplevelser kontra forskning.

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Jeg er som deg, troende, men skeptisk.
Jeg har nok forandret meg mye med årene, tror ikke blindt lenger. Og jeg syntes all type forskning på disse emnene er flott, men det betyr ikke at jeg ikke også er skeptisk også til forskningsresultater. Svar på enkelte ting er bare rett og slett umulig å finne med mindre man tror, eller velger å forholde seg åpen for alle muligheter. Jeg tror uansett det er vanskelig å ikke helle mot den ene eller den andre retningen, og jeg vipper ofte mellom å tro og å ikke tro. Noen ganger føler jeg at ting er så urettferdig at jeg ikke ser en mening med livet, annet enn den vi skaper selv. Likevel vil jeg alltid ha mine egne opplevelser å lene meg på, og de gjør det vanskelig å ikke tro, selv når alt virker håpløst :)
Antall ord: 141
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Troende har ofte troen dypt forankret i seg. Hvis man har latt seg overbevise om noe, er det særdeles vanskelig å legge dette fra seg. For den det gjelder er det virkelighet, selv om det ikke er det i virkeligheten. Kanskje vil man føle det som et nederlag, at man "mister" noe av seg selv om det viser seg at troen er basert på fantasi og ikke virkelighet.
For andre er det kanskje slik at verden blir mindre interessant uten paranormale aspekter.

Som ikke-troende vil jeg ikke si at jeg er redd for at de forskjellige paranormale elementene eksisterer, men jeg finner det rett og slett ikke plausibelt.
Selv om noe ikke lar seg forklare så lett, så ligger det nok en fullstendig logisk forklaring bak.

Det er omtrent umulig å sitte på kunnskap om alle de aspektene som spiller inn i opplevelsen av noe paranormalt, og det eksisterer ikke noen generell forklaringsmodell. Derfor dukker det opp en bråte med historier fra helt vanlige personer som kanskje ikke sitter på nok kunnskaper til å kunne gi seg selv noen plausibel forklaring. Disse historiene blir ofte fortalt som om det var virkelig, og for fortelleren virket det også slik. Problemet er at da er det en bråte personer som leser disse historiene som også mener det er virkelig - og vips så blir det en generell "sannhet". Det er sånn de fleste folketroene oppstår.
Antall ord: 236
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

Noen ting er også dokumentar av seriøs forksning. Som f.eks muligheten til telepati som illustrert vitenskap skriver om.

UFO fenomenet som Veldig Veldig mange seriøse folk snakker om verden over.

Også har vi f.eks Remote Viewing som er blitt forkset på av Standford Research Institute. Hvor en hadde noen hundre tusen øvelser for å se at statistikk sett så er dette fullt virkelig. CIA gav penge støttet til denne forskningen, og flere CIA agenter har drevet med Remote Viewing, og trener også kurs på hvordan en gjør det. Er sikkert noen her som kan gjøre det også.

Teorier og forskning på et parallelt univers finnes det også en del av. Hvor folk har hatt ut av av kroppen opplevelser i forsøks labratorier for å skaffe inn empiri i denne tilstand som samsvarer med denne virkeligheten slik at dette fenomenet da må være en realitet.
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Twiggy.
Det er lurer på er hva du mener med troende?
Er det troen på en Gud og Jesus.
Er det troen på at alt vi hittils ikke har instrumenter, eller har brukt penger på å vitenskaplig bevise i et såkalt objektivt forsøk i et kontrollert rom, ikke eksisterer eller er overtro og innbildning for lettlurte troende.
Leser du om vitenskapen, så vil du forstå at det handler om vitenskaplig teorier og sannsynlighet.
Tar du med det de kan observere i Sveits når du forsker på de aller minste partikler og bølger i det som kalles kvantefysikken. Så vil du se at det motsier en masse av de allment godtatte teoriene og "sannhetene" vi hittils har kalt vitenskaplig bevis.

Fanatiske troende, er troende på litt av hvert. Men de plasserer det enten som Guds mirakler eller når de ikke passer inn i religionen, så blir det satans verk. Og egentlig sammenblandes paranormal(egentlig et veldig merkelig ord) men Guds mirakler som skal bevise troen og religionen.

Para betyr forbi, ut over. Og hvem er det som skal definere normalen? Gammel motbevist begrenset vitenskap fra forrige århundre. Det du lærte på skolen? Skeptikere? Ateister? eller flertallet i en gruppe?

Det handler vel litt om at vi til tider har våre egne personlige univers av sannheter, tro og bevissthet. Og du skal absolutt få lov til å være skeptiker til dette og hint(selv om jeg ikke tror du trenger min tillatelse) men jeg håper at du ikke er totalt skeptiker til deg selv og det du selv kan oppleve av såkalte paranormale ting, fordi det ikke passer din intellektuelle forståelse om hva som er sant og ekte.
Antall ord: 285
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

KB skrev:Noen ting er også dokumentar av seriøs forksning. Som f.eks muligheten til telepati som illustrert vitenskap skriver om.
Illustret vitenskap er et populærvitenskapelig magasin, det skrives av journalister, som ikke alltid forstår hva de skriver om, men som må gjøre artikkelen interessant å lese. Her har de nok bommet en del, men jeg har ikke artikkelen tilgjengelig og kan ikke kommentere den utover dette generelle.
UFO fenomenet som Veldig Veldig mange seriøse folk snakker om verden over.
UFO er stort sett helt naturlige objekter sett i uvanlige situasjoner. Det finnes noen episoder hvor man ikke kan forklare fenomenet, men veldig mange av disse forsvant i fjor sommer, da man løste Hessdalen-mysteriet. Det finnes fortsatt noen rapporterte tilfeller som ikke har fått en naturlig forklaring, men det betyr at vi ikke vet hva det er. Ikke at vi vet hva det er.
Også har vi f.eks Remote Viewing som er blitt forkset på av Standford Research Institute. Hvor en hadde noen hundre tusen øvelser for å se at statistikk sett så er dette fullt virkelig. CIA gav penge støttet til denne forskningen, og flere CIA agenter har drevet med Remote Viewing, og trener også kurs på hvordan en gjør det. Er sikkert noen her som kan gjøre det også.
Disse forsøkene førte ikke til noe, og derfor ble også forsøkene avsluttet.
Teorier og forskning på et parallelt univers finnes det også en del av. Hvor folk har hatt ut av av kroppen opplevelser i forsøks labratorier for å skaffe inn empiri i denne tilstand som samsvarer med denne virkeligheten slik at dette fenomenet da må være en realitet.
Man har ikke funnet noe grunnlag for at UKO er noe mer enn opplevelsene. Man har sammenlignet deres beskrivelse av reise med virkeligheten og ikke funnet samsvar som ikke kan forklares på annet vis.

Forskning har ikke vist noen sannsynlighet for noen parapsykologiske fenomener. Man har funnet gode naturlige forklaringer på alle slags fenomener selv om man ikke har funnet ett fasitsvar som skal dekke alle påstander.

Det beste jeg har sett av forskning som skal støtte noe paranormalt, er Ganzfeldforsøkene ved Princeton. De har vist en overvekt av riktige prediskjoner. (2 av 10 000), uten at det er funnet feilkilder ved forsøkene, men disse resultatene er ikke reprodusert andre steder, og er dermed ikke bekreftet på noe vis.
Antall ord: 407

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Lokalisering: Tønsberg

Innlegg av Shania »

Tviggy
Det er spennende det du skriver om sannhet og løgn.
Opplever selv en kjempstor bevisstgjøring angående det samme.
Det viktige er allikevel om du våger å ta det spørsmålet innover, enn ut på andre.
Hvorfor irriterer du deg så voldsomt over slike historier?
Hva forteller det om deg?
Sannheten, logikken og vitenskapen det vises til, forandrer seg jo, ettersom de finner nye ting.
Hva med alle dine sannheter. Hvor kommer de fra? Er det noe du lærte tidlig, og som du godtok og skapte din egen erfaring ut i fra, for å forsterke?
Hvor mye er din innerste sannhet? Og hvor mye er bare kollektive sannheter for denne tiden?
Er alt det vi tror er virkelig og sant, en illusjon. De begynner å lure på det, de som jobber med kvantefysikken. Ting er ikke som vi har trodd, eller som det ser ut til å være.
Jeg har selv erfart og trodd en masse Sannheter, som jeg kunne sverge på. Ting du kaller løgn. I dag ser jeg illusjonen i det hele. Og hvor sterkt den kollektive bevisstheten, gruppebevisstheten og spesifike individer, har vært for å "Selge" disse sannheten til meg.

Det er ikke for å angripe deg. Men enhver slikt engasjement og sinne, som du viser, er en utmerkt måte å bli bevisst og reflektere i ditt eget liv, og hva som foregår på innsiden.
Våger du å spørre deg selv hvorfor?
Antall ord: 240
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vampen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Nov 2004 03:53
20
Lokalisering: Tromsø

Innlegg av Vampen »

Twiggy, må si jeg likte utsagnet "Troende tviler"! Jeg mener det er viktig å være åpen, men skeptisk til det meste i værdagen :) Om det er paranormalt, eller hundehold spiller ingen rolle. Man må kunne se ting fra flere sider. Angående "løgn" her inne, så ser jeg ikke bort i fra at det er mye av den sorten (anklager ingen, har ikke vært her på mange år). De sannhetene jeg har stammer fra jeg er liten, og de siste årene har jeg fått bekreftet at andre familie medlemmer har de samme sannhetene :) Det var utrolig interesangt! Men utover det pr. i dag så kan jeg ikke si at noe er sant eller ikke. Spesiellt siden jeg går på en medisin som kan gi hallisinasjoner, ergo: vanskelig å si om det virkelig eller ikke :p NB: er utrolig mange medisiner som har dette som bivirkning, dsverre :S
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links