Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderGud g bibelen utgått???

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Mar 2008 12:02
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sunnmøre
Blitt takket: 1 gang

Gud g bibelen utgått???

Innlegg av Skarabè »

Tok og flyttet dette fra ett anna tema for å lage et eget på det og svare på det her... Slik at jeg ikke ødelegg for det temaet som det oprinnelig kom fra -"Hva må jeg passe på?"! :D
Jael skrev:
Troyamin skrev:Er det noe jeg må passe på eller passe meg for dersom jeg får kontakt med ånder eller hva jeg skal kalle det? Kan det være noe "vondt" som prøver å få makt?
Ja, det kan absolutt være noe vondt som prøver å få makt, så du bør ikke søke kontakt med ånder. Dersom du uforvarent skulle oppleve ånder uten å søke dem aktivt bør du forholde deg rolig og ikke la ånden få manipulere deg.
Jeg har nylig turt å la meg få kontakt med det som regnes som gjenferd eller energier. Har visst at jeg har slik evne siden jeg var liten, men jeg har blitt skremt av det. Nå som jeg er voksen, og i et trygt forhold, så ønsker jeg å utvikle evnen min. Føler ofte jeg blir kontaktet hvis jeg er ute et sted. I huset jeg bor, så har jeg av og til et par "gjenferd" som titter innom og ser hvordan huset blir stelt. Spesielt ved oppussing. Huset er opprinnelig stokkebygd og eldste delen er fra tidlig 1800-tall. Har lite opplysninger om hvem som har bodd her og historien til huset.

På forhånd takk!
Å oppleve ånder er egentlig ingen spesiell evne som noen har og andre ikke. Men noen mennesker opplever dette oftere og godtar at det faktisk finnes en åndelig verden, mens andre opplever det ikke så ofte og bortforklarer det hele som tilfeldigheter hvis de skulle få kontakt med ånder.

Alt vi mennesker opplever av gjenferd, poltergeist, ånder og andre opplevelser er forårsaket av onde ånder som vil oss vondt. De finner glede i å lure oss og skade oss. Derfor skal du holde deg langt unna "gjenferd", og du skal aldri prøve å få kontakt med dem. Da vil de prøve å manipulere deg. De har veldig stor makt, og vi mennesker har lite å stille opp med for å forsvare oss.

Noe av det vi mennesker opplever kan være andre mennesker som prøver å narre oss, eller det kan være fantasien som spiller oss et puss.

Til slutt finnes det gode krefter, men disse fremtrer aldri som gjenferd eller ånder. De gode kreftene er Gud og hans engler. Det finnes mange forskjellige engler: Serafer, kjeruber, erkeengler, budbærere og verneengler. Hvert menneske har sin egen verneengel, men du kan ikke selv søke kontakt med denne. Engelen vil selv kontakte deg hvis Gud vil det. Derimot kan du alltid søke kontakt med Gud, og be ham beskytte deg med sine engler.

Dersom du opplever ånder bør du derfor henvende deg til Gud og be ham om beskyttelse. Be om at han alltid skal vokte deg og la engelen din verne deg.
Du er veldig påståelig at "slik er det", hvordan kan du være det??? Har du noen som kan bekrefte dette?? Den troen du sikter til er flere tusen år gammal.. Etter min mening utgått på dato.. Den passet til de som levde på den tiden på den måten, men nå er det nye tider.. Heldigvis blir ikke folk brent på bålet av kristne fordi de kan få hjelp og har kontakt med ånder, så en "ny tro" er på vei, den som har blitt "undertrykt" av denne bibelen i mange, maaaange år,den kan ikke bli stoppet av de kristne lenger ... :) Bibelen er ikke langt i fra sannheten, det var nok sannheten som ble fortalt av åndene for mange år siden, som menneskene tolket litt "feil", eller at de har blitt omskrevet flere ganger i årenes løp... Så for min del blir det helt feil og bruke bibelen som håndfaste bevis, men en god fortelling, det er det nok... Så den Guden du ber til via bibelen er nok den samme som andre og jeg tror på, men at vi ikke nødvendigvis kaller han gud, noen gjør det, andre ikke...
Helvet, er ikke ett eget sted,tror jeg, det er vel heller det og leve å ha det vondt her på jorden. (f.eks. er du misshandler i ett liv, velger du kansje selv som ånd og bli gjennfødt som ett offer, dette for å lære, og hva er vel mer enn ett helvete enn det??)
Dette har blitt fortalt av åndene og "gud" nå i nyere tider til mange mennesker på jorden, også kristne, han mente vel det var på tide med en oppdatering!?! hvorfor vil da ikke de kristne og de som tror på bibelen følgt dette??? Hvorfor heller velge den flere tusen år gamle mennekseskreve og omskrivne teksten?? (Du vil vel kanskje si nå at det kan være onde ånder fra som evt. sier dette nye til menneskene.. Men da må jeg si at de hadde vel funnet på noe værre enn at vi har evig liv, vi får sjå igjen våre kjære, vi får rette opp våra feil, og Gud mener alt vi opplever som menneske er lærdom og han tar i mor oss alle ed kjærlighet og åpne armer...)
Hvorfor tro på en Gud som sitter og ser på hvordan folk lider på jorden og ikke gjør noe.. (synes da det er bedre å tro at vi selv har valgt det som ånd og leve slik for å lære og bli ett bedre menneske) Tror nok at Gud gråter at med oss for den smerten enkelte har igjennom livet... Men det var kanskje vi selv som måtte gjøre dette da vi har forårsaket andre smerte i et tidlgere liv...
Hvorfor vil denne gode guden sende oss til Helete for å brenne i smerte når tilgivelse er ett av de viktigeste orda i bibelen??? Han ville vel helder sendt oss til jorden hvis vi ville prøve igjen for å rette opp våra feil, ville han ikke det?? Gitt oss en tjangs til å lære... Jeg tror det, og det har åndene også sagt nå i dei nyare tider til mange mennesker, (og sikkert tidligere til "heksene" ) og jeg velger å tro på det de sier.. :)
Og hvorfor skal Gud mene at mye av det som er morsomt er synd?? Synd å danse?? Synd å drikke, synd med ditt og synd med datt.... Noe så kjedelig.. Hvorfor ta bort all glede?? Skulle en tro på både en gud og en djevel, så tror jeg absolutt ikke at Gud er den av de to som ville tatt bort desse gledene... (dette er kanskje en del av den menneskeskapte delen for å få "skikk" og kontoll på menneskene som levde då)
Og angående onde ånder så tror jeg personlig ikke på noe helvete som sender onde ånder.. Men det finnes flere nivå i åndeverdenen alt etter hvor lang vi har kommet oss og hvor "gode og kjærlige" vi er.. Så klart da finnes det mindre gode ånder også, på de lavere vibrasjonene... Enkelte kan nok tiltrekke seg desse, men så lenge en lever i ett godt liv og er ett godt menneske som søker etter de gode åndene så skulle det vel ikke være noen grunn for at en ond ånd skal ta over... Men så er det selfølgelig forskjel på ånder som ha gått over og de som sitter "fast" i mellom...
Dette er hva jeg tror, hva tenker dere andre om dette???
Antall ord: 1265
Klem Torill =o)

Bilde
"Fødselen er ingen begynnelse, døden er ingen ende!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
line81
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 21 Jan 2008 20:11
16
Lokalisering: sør-trøndelag

Re: Gud g bibelen utgått???

Innlegg av line81 »

Dette er et stort tema med mange meninger i. det finnes ikke beviser for noe av det.
noe av det som står i bibelen er kanskje sant, men mye av det er også oppspinn..

men når det gjelder gjenferd, ånder osv.. ja, hva skal en si... det er så mye mellom himmel og jord. men tror også når det gjelder gjenferd, ånder etc er at de er likedan som oss vanlige mennesker.
noen er gode og noen onde... jeg tror ikke deres personlighet blir endret når de dør.
de forblir den samme. jeg tror gjenferd faktisk har følelser.. for noen har opplevd gjenferd/ånder som er hjelpsomme, sinte, forvirret, snille, beskyttende, onde,

og det er vel omtrent de samme følelsene som vi "vanlige" også har...

bare en tanke :)
Antall ord: 135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17

Innlegg av Jael »

Skarabè skrev:Tok og flyttet dette fra ett anna tema for å lage et eget på det og svare på det her... Slik at jeg ikke ødelegg for det temaet som det oprinnelig kom fra -"Hva må jeg passe på?"! :D
Flott!
Du er veldig påståelig at "slik er det", hvordan kan du være det??? Har du noen som kan bekrefte dette??
Det finnes mange gode grunner til å tro at det er slik. Jeg er påståelig fordi jeg har undersøkt dette nøye, veid fram og tilbake, sammenlignet med andre meninger, og til slutt trukket en konklusjon.
Den troen du sikter til er flere tusen år gammal.. Etter min mening utgått på dato.. Den passet til de som levde på den tiden på den måten, men nå er det nye tider..

Hva ved denne troen er det som er utgått på dato?
Hvorfor tror du at mennesker i dag har andre behov enn mennesker før?
Heldigvis blir ikke folk brent på bålet av kristne fordi de kan få hjelp og har kontakt med ånder, så en "ny tro" er på vei, den som har blitt "undertrykt" av denne bibelen i mange, maaaange år,den kan ikke bli stoppet av de kristne lenger ... :)
Å komme drassende med heksebrenningene er intet argument mot kristendommens sannhet. Det er viktig å skille mellom gale handlinger utført at såkalt kristne, og hva kristendommen faktisk lærer.
Bibelen er ikke langt i fra sannheten, det var nok sannheten som ble fortalt av åndene for mange år siden, som menneskene tolket litt "feil", eller at de har blitt omskrevet flere ganger i årenes løp...

Den bibelen du finner i bokhylla er oversatt direkte fra tekster som er 2000 år gamle. Du kan gjerne komme med kilder som viser at bibelen er blitt omskrevet flere ganger.
Så for min del blir det helt feil og bruke bibelen som håndfaste bevis, men en god fortelling, det er det nok...

Hva om bibelen ikke er blitt omskrevet, men er Jesu rene budskap som han ga oss for å beskytte oss?
Så den Guden du ber til via bibelen er nok den samme som andre og jeg tror på, men at vi ikke nødvendigvis kaller han gud, noen gjør det, andre ikke...
Det finnes bare én Gud, men ikke alle vet hvem han er... Hvordan kan du være sikker på at ditt gudsbilde er sant?
Helvet, er ikke ett eget sted,tror jeg, det er vel heller det og leve å ha det vondt her på jorden. (f.eks. er du misshandler i ett liv, velger du kansje selv som ånd og bli gjennfødt som ett offer, dette for å lære, og hva er vel mer enn ett helvete enn det??)
Et like stort helvete er vel å angre på det onde man har gjort, ikke fordi man selv opplever lidelse, men fordi man vet at man har påført et annet menneske lidelse.
Dette har blitt fortalt av åndene og "gud" nå i nyere tider til mange mennesker på jorden, også kristne, han mente vel det var på tide med en oppdatering!?! hvorfor vil da ikke de kristne og de som tror på bibelen følgt dette???

Fordi det ikke trengs noen oppdatering.
Hvorfor heller velge den flere tusen år gamle mennekseskreve og omskrivne teksten??

Kan du vise at bibelen er omskrevet?
Betyr det at en tekst er gammel det samme som at den ikke er verdt å lese og tro på?
Er det ikke helelr slik at gamle tekster som overlever i tusenvis av år faktisk må ha en viss betydning for mennesker - at de opplever at disse tekstene faktisk sier noe som er sant på tvers av årtusener?
(Du vil vel kanskje si nå at det kan være onde ånder fra som evt. sier dette nye til menneskene.. Men da må jeg si at de hadde vel funnet på noe værre enn at vi har evig liv, vi får sjå igjen våre kjære, vi får rette opp våra feil, og Gud mener alt vi opplever som menneske er lærdom og han tar i mor oss alle ed kjærlighet og åpne armer...)
Dette er det verste en ond ånd kan gjøre: Å late som om han er god for å lede deg vill. Det er som dyphavsfisken som lokker offeret i gapet sitt med en lysende lanterne. Løgnen blir ikke sann selv om den aldri pakkes så vakkert inn. Gud har allerede sagt at vi skal få evig liv, se våre kjære igjen, få rettet opp alle våre feil, at vi får utvikle oss som mennesker og at han tar i mot alle i kjærlighet så lenge vi selv har lyst å bli tatt i mot... Hvorfor ikke si ja til originalen, i stedet for en blek kopi?
Hvorfor tro på en Gud som sitter og ser på hvordan folk lider på jorden og ikke gjør noe.. (synes da det er bedre å tro at vi selv har valgt det som ånd og leve slik for å lære og bli ett bedre menneske) Tror nok at Gud gråter at med oss for den smerten enkelte har igjennom livet... Men det var kanskje vi selv som måtte gjøre dette da vi har forårsaket andre smerte i et tidlgere liv...
Det er sant som du sier - Gud gråter med oss og lider med oss. Han vet hva lidelse er, fordi han selv gjennomgikk lidelsen... Han venter med å gripe inn frem til tiden er inne. Han har oversikt over alle ting, fortid og fremtid, ethvert menneskes tanker... Han vet når det rette tidspunkt er.

Vi lider ikke fordi vi fortjener det. Vi er ofre for hverandres vondskap. Og Gud vil gi oss rettferdighet, og han vil utslette lidelsene og la oss glemme det vonde når han griper inn og stanser overgrepene. En dag er det slutt.
Hvorfor vil denne gode guden sende oss til Helete for å brenne i smerte når tilgivelse er ett av de viktigeste orda i bibelen???

Gud vil ikke det. Men Gud kan ikke hindre mennesker i å selv velge helvete. Gud gjør alt for å overbevise mennesker om at de skal ta i mot kjærligheten og la seg omslutte av den. Men hvis et menneske ikke vil, da har Gud ingen makt til å tvinge dem.
Han ville vel helder sendt oss til jorden hvis vi ville prøve igjen for å rette opp våra feil, ville han ikke det?? Gitt oss en tjangs til å lære...

Du misforstår... Du tror at Gud bare tar i mot oss hvis vi har lært nok, er snille nok, har prøvd nok, har gjort noe bra eller riktig... Det er feil. Så feil som det kan bli. Du kommer aldri til Gud på grunnlag av dine gjerninger. Gud tar i mot deg akkurat som du er. Alt du trenger er å si "Ja". Men vil du ikke la Gud ta i mot deg, da kan han ikke tvinge deg. Du sender deg selv i fortapelsen, og Gud gråter.
Jeg tror det, og det har åndene også sagt nå i dei nyare tider til mange mennesker, (og sikkert tidligere til "heksene" ) og jeg velger å tro på det de sier.. :)
Leit at du heller vil tro på løgnen om at du ikke er nok i deg selv, men at du må kjempe med lærdom og bli flink nok for Gud... Våkn opp, kjære deg. Du er verdifull i deg selv, Guds bilde og Guds barn. Du trenger ikke lære så og så mye, du trenger bare å ta i mot kjærligheten.
Og hvorfor skal Gud mene at mye av det som er morsomt er synd?? Synd å danse?? Synd å drikke, synd med ditt og synd med datt.... Noe så kjedelig.. Hvorfor ta bort all glede??
Det er ikke synd å danse og det er ikke synd å drikke.
Skulle en tro på både en gud og en djevel, så tror jeg absolutt ikke at Gud er den av de to som ville tatt bort desse gledene... (dette er kanskje en del av den menneskeskapte delen for å få "skikk" og kontoll på menneskene som levde då)
Ta deg bryet med å bli kjent med hvem Gud virkelig er... Du gjengir fordommer og myter, et vrengebilde av Gud... Ikke rart du ikke vil tro på ham, jeg ville heller ikke trodd på en sånn Gud... Heldigvis er det ikke slik han er.
Og angående onde ånder så tror jeg personlig ikke på noe helvete som sender onde ånder..

Det finnes ikke noe helvete som sender onde ånder.
Men det finnes flere nivå i åndeverdenen alt etter hvor lang vi har kommet oss og hvor "gode og kjærlige" vi er..

Det finnes ikke nivåer i åndeverdenen av denne typen. Det finnes gode og det finnes onde krefter. Vi mennesker har litt av begge i oss, men tar vi i mot Kjærligheten vil han nyskape oss og utslette mørket som eksisterer i oss. Han lys vil utslette alle skygger.
Antall ord: 1525

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Brenda »

Jael skrev: Det finnes ikke nivåer i åndeverdenen av denne typen.
Unnskyld meg, men hvordan kan du påstå dette? Du er ikke veldig opptatt av det åndelige, og det er helt greit :) Men påstå at det ikke finnes er vel kanksje å dra den noe langt, når du strengt tatt ikke vet med sikkerhet?
Antall ord: 57
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Jael skrev:
Du er veldig påståelig at "slik er det", hvordan kan du være det??? Har du noen som kan bekrefte dette??
Det finnes mange gode grunner til å tro at det er slik. Jeg er påståelig fordi jeg har undersøkt dette nøye, veid fram og tilbake, sammenlignet med andre meninger, og til slutt trukket en konklusjon.
Kan du nevne den beste grunnen til å tro dette?
Den troen du sikter til er flere tusen år gammal.. Etter min mening utgått på dato.. Den passet til de som levde på den tiden på den måten, men nå er det nye tider..

For å blande meg inn her, vil jeg gjerne nevne at gud ike lenger er nødvenig entitet for å forklare noe som helst. Og ifølge Ockhams razor skal vi da eliminere gud fra forklaringene.
Heldigvis blir ikke folk brent på bålet av kristne fordi de kan få hjelp og har kontakt med ånder, så en "ny tro" er på vei, den som har blitt "undertrykt" av denne bibelen i mange, maaaange år,den kan ikke bli stoppet av de kristne lenger ... :)
Å komme drassende med heksebrenningene er intet argument mot kristendommens sannhet. Det er viktig å skille mellom gale handlinger utført at såkalt kristne, og hva kristendommen faktisk lærer.
Selv om jeg er enig i at dette er irrelevant, så var dette med heksebrenning faktisk en del av kristendommens lære.
Bibelen er ikke langt i fra sannheten, det var nok sannheten som ble fortalt av åndene for mange år siden, som menneskene tolket litt "feil", eller at de har blitt omskrevet flere ganger i årenes løp...

Den bibelen du finner i bokhylla er oversatt direkte fra tekster som er 2000 år gamle. Du kan gjerne komme med kilder som viser at bibelen er blitt omskrevet flere ganger.
Jeg kom til å tenke på en ting litt tidligere i dag. :)

Alt som skjer i bibelen før 2.mos 20 er vel heller tvilsomt, for da hadde man ikke fått beskjed om at det vat galt å lyve.

Imidlertid er Septuaginta en oversettelse som senere bibler igjen er oversatt fra.
Så for min del blir det helt feil og bruke bibelen som håndfaste bevis, men en god fortelling, det er det nok...

Hva om bibelen ikke er blitt omskrevet, men er Jesu rene budskap som han ga oss for å beskytte oss?
Tja, det er det jo ikke, for det er uoverensstemmelse mellom flere av evangeliene.
Så den Guden du ber til via bibelen er nok den samme som andre og jeg tror på, men at vi ikke nødvendigvis kaller han gud, noen gjør det, andre ikke...
Det finnes bare én Gud, men ikke alle vet hvem han er... Hvordan kan du være sikker på at ditt gudsbilde er sant?
Sannsynligvis er det ikke noen riktige gudebilder.
Betyr det at en tekst er gammel det samme som at den ikke er verdt å lese og tro på?
Er det ikke helelr slik at gamle tekster som overlever i tusenvis av år faktisk må ha en viss betydning for mennesker - at de opplever at disse tekstene faktisk sier noe som er sant på tvers av årtusener?
Nei, det er ikke slik at gamle bøker automatisk gir tyngde bevismessig. Da ville isåfall bibelen bli utkonkurrert av eldre egyptiske og sumerikse skrifter.
Hvorfor vil denne gode guden sende oss til Helete for å brenne i smerte når tilgivelse er ett av de viktigeste orda i bibelen???

Gud vil ikke det. Men Gud kan ikke hindre mennesker i å selv velge helvete. Gud gjør alt for å overbevise mennesker om at de skal ta i mot kjærligheten og la seg omslutte av den. Men hvis et menneske ikke vil, da har Gud ingen makt til å tvinge dem.
Det er gudens valg å sende noen til helvete. Det er straffen det for ikke å klare å tro på guden. Det er ikke mitt valg å tro eller ikke, for ifølge bibelen er det gud som har gjort mitt hjerte hardt og jeg klarer ikke å tro på den gudebeskrivelsen dom bibelen gir.
Antall ord: 720

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Skarabè »

Ja, din mening, som du ikke har bevis for, på samme måte som jeg ikke har bevis for det jeg tror på... :D

hvis du ser rundt deg nå, og ser rundt deg for 2000år siden så er det vel en viss forskjell... :mozilla_wink: Men selfølgelig mye av det som står i bibelen er rein folkeskikk som en ikke trenger bibelen for... En god oppdragelse med foreldra gjør samme susen... :) Men når det gjelder en del av "reglene" i den gamle kristne troen så mener jeg det er utgått.. Det med alt som er synd f.eks..
En kan ikke bare velge og se på det gode Kristendommen har utført og huske kun dette.. Tenk alle drap og hvor mye sorg Kristendomen har utført opp gjennom tidene, en kan ikke bare glemme dette... (Jeg føler ofte at roten til mang en krig og elendighet er religion og penger... "min gud er bedre enn din"-krangler)

Har du beviser for det motsatte?
Så den Guden du ber til via bibelen ernok den samme som andre og jeg tror på, men at vi ikke nødvendigvis kaller han gud, noen gjør det, andre ikke...
Jeg er ikke sikker, men jeg tror! Og føler at alle de som i desse dager har kontakt med de på den andre siden og forteller det samme, så velger jeg å tro på det og ikke en 2000år gammal bok... Men dette er mitt valg.. Og jeg føler det er mer mening med livet slik den troen er, inntil nylig har jeg ikke hatt noen tro... Hadde den samme troen som deg for 15år siden, men da mine to unge sambygdinger døde unge, en av Aids en annen av blodsykdom, så mistet jeg totalt min tro på en god og kjærlig gud.. Men føler jeg igjen har fått troen på gud, men på en annen måte...
Et like stort helvete er vel å angre på det onde man har gjort, ikke fordi man selv opplever lidelse, men fordi man vet at man har påført et annet menneske lidelse.
En vet aldri helt hvor vondt et annet menneske har hatt det før en har kjent den samme smerte selv, først da vil en vel angre djupt nok... (det er vel en grunn til at personer rundt om kring den dag i dag spikrer seg på korset... For å virkelig kjenne Jesus sin smerte, motbydelig rituale spør du meg)
Dette har blitt fortalt av åndene og "gud" nå i nyere tider til mange mennesker på jorden, også kristne, han mente vel det var på tide med en oppdatering!?! hvorfor vil da ikke de kristne og de som tror på bibelen følgt dette???

Fordi det ikke trengs noen oppdatering.
Hvorfor ikke tro på desse meneskene som igjen har kontakt med guden, hvorfor skulle han ikke igjen ta kontakt og formidle sitt budskap.. Står det noen plass i bibelen at han aldri mer skal ta kontakt og at bibelen er endelig??
Hvorfor heller velge den flere tusen år gamle mennekseskreve og omskrivne teksten??

At bibelen har hatt betydning for mennekse er vi begge enige om.. Men jeg kan vel ikke vise til at den er omskrevet, det er noe jeg har hørt andre si.. Men du har beviser for at den ikke er omskrevet??
Mye sant som står i bibelen, nestekjærlighet etc... Men dette får en vite hvis en har en god oppdragelse av foreldra, treng ikke bibelen.. :)
(Du vil vel kanskje si nå at det kan være onde ånder fra som evt. sier dette nye til menneskene.. Men da må jeg si at de hadde vel funnet på noe værre enn at vi har evig liv, vi får sjå igjen våre kjære, vi får rette opp våra feil, og Gud mener alt vi opplever som menneske er lærdom og han tar i mor oss alle ed kjærlighet og åpne armer...)
Dette er det verste en ond ånd kan gjøre: Å late som om han er god for å lede deg vill. Det er som dyphavsfisken som lokker offeret i gapet sitt med en lysende lanterne. Løgnen blir ikke sann selv om den aldri pakkes så vakkert inn. Gud har allerede sagt at vi skal få evig liv, se våre kjære igjen, få rettet opp alle våre feil, at vi får utvikle oss som mennesker og at han tar i mot alle i kjærlighet så lenge vi selv har lyst å bli tatt i mot... Hvorfor ikke si ja til originalen, i stedet for en blek kopi?
Hvordan kan du vite at det var "orginalen" som talte for over 2000år siden??? Kanskje det var ondskapen, og alle Kristne verden over sitter i kristne hus og tilber den andre siden, lurt trill rundt av denne dyphavsfisken din???
Det er sant som du sier - Gud gråter med oss og lider med oss. Han vet hva lidelse er, fordi han selv gjennomgikk lidelsen... Han venter med å gripe inn frem til tiden er inne. Han har oversikt over alle ting, fortid og fremtid, ethvert menneskes tanker... Han vet når det rette tidspunkt er.

Vi lider ikke fordi vi fortjener det. Vi er ofre for hverandres vondskap. Og Gud vil gi oss rettferdighet, og han vil utslette lidelsene og la oss glemme det vonde når han griper inn og stanser overgrepene. En dag er det slutt.
Hvis vi ikke er her for å lære noe, hvorfor har han da ikke såtte en slutter for det for lenge siden, hvis han kan...Er det da noen hensikt med lidelsene uskyldig blir utrsatt for?
Han ville vel helder sendt oss til jorden hvis vi ville prøve igjen for å rette opp våra feil, ville han ikke det?? Gitt oss en tjangs til å lære...

Du misforstår... Du tror at Gud bare tar i mot oss hvis vi har lært nok, er snille nok, har prøvd nok, har gjort noe bra eller riktig... Det er feil. Så feil som det kan bli. Du kommer aldri til Gud på grunnlag av dine gjerninger. Gud tar i mot deg akkurat som du er. Alt du trenger er å si "Ja". Men vil du ikke la Gud ta i mot deg, da kan han ikke tvinge deg. Du sender deg selv i fortapelsen, og Gud gråter.
Nei, jeg mener Gud tar i mot deg uansett hvor mye vondt du har gjort, han mener du har lært av alt du har gjort, men du har ett valg, og det er og komme tilbake på jorden for å "rette" opp og lære av det onde du har gjort... Dette er ett valg en som ånd selv velger...
Jeg tror det, og det har åndene også sagt nå i dei nyare tider til mange mennesker, (og sikkert tidligere til "heksene" ) og jeg velger å tro på det de sier.. :)
Leit at du heller vil tro på løgnen om at du ikke er nok i deg selv, men at du må kjempe med lærdom og bli flink nok for Gud... Våkn opp, kjære deg. Du er verdifull i deg selv, Guds bilde og Guds barn. Du trenger ikke lære så og så mye, du trenger bare å ta i mot kjærligheten.
Hva er hensikten med å være på jorden mener du, hvis vi ikke er her for å lære??
Og hvorfor skal Gud mene at mye av det som er morsomt er synd?? Synd å danse?? Synd å drikke, synd med ditt og synd med datt.... Noe så kjedelig.. Hvorfor ta bort all glede??
Det er ikke synd å danse og det er ikke synd å drikke.
Hvorfor mente de det før??
Skulle en tro på både en gud og en djevel, så tror jeg absolutt ikke at Gud er den av de to som ville tatt bort desse gledene... (dette er kanskje en del av den menneskeskapte delen for å få "skikk" og kontoll på menneskene som levde då)
Ta deg bryet med å bli kjent med hvem Gud virkelig er... Du gjengir fordommer og myter, et vrengebilde av Gud... Ikke rart du ikke vil tro på ham, jeg ville heller ikke trodd på en sånn Gud... Heldigvis er det ikke slik han er.
Jeg vil bli kjent med den guden jeg tror på... :D Han er god nok for meg!
Og angående onde ånder så tror jeg personlig ikke på noe helvete som sender onde ånder..

Det finnes ikke noe helvete som sender onde ånder.
Trodde det var det du mente i det andre inlegget om onde ånder...
Men det finnes flere nivå i åndeverdenen alt etter hvor lang vi har kommet oss og hvor "gode og kjærlige" vi er..

Det finnes ikke nivåer i åndeverdenen av denne typen. Det finnes gode og det finnes onde krefter. Vi mennesker har litt av begge i oss, men tar vi i mot Kjærligheten vil han nyskape oss og utslette mørket som eksisterer i oss. Han lys vil utslette alle skygger.
[/quote]

Ja er enig i at de lyse med høgeste vibrasjoner er sterkere en de mindre gode med lavere vibrasjoner... Alt etter hvilke nivå du er på... :D Jeg tror vi menneskene kommer til det nivået som passer til oss alt etter hvor gode vi har vært i dette livet og tidligere.. :)

Det er bare og innsjå det at jeg og du vil aldrig bli enig.. Vi tror på den samme guden, men det rundt denne guden og meningen med livet og døden vil vi nok være uenige i.. :D Og vi må respektere hverandre for den troen vi har... :)
Antall ord: 2129
Klem Torill =o)

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Brenda skrev:
Jael skrev: Det finnes ikke nivåer i åndeverdenen av denne typen.
Unnskyld meg, men hvordan kan du påstå dette? Du er ikke veldig opptatt av det åndelige, og det er helt greit :)
Det syns jeg var en modig påstand. Hva vet du om min opptatthet omkring det åndelige?
Men påstå at det ikke finnes er vel kanksje å dra den noe langt, når du strengt tatt ikke vet med sikkerhet?
Jeg vet det med sikkerhet.
Antall ord: 81

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Skarabè »

Vil du dele denne sikkerheten??
Antall ord: 10
Klem Torill =o)

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
athene1974
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 18 Feb 2008 19:23
16

Innlegg av athene1974 »

Og da var det på igjen :D Enkelte her på paranormal er veldig bombastiske i sine påstander.
En hver har vel rett til sin mening, uten at andre skal fordømme? Bare en liten tanke jeg måtte lufte :mozilla_wink:
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Etter min mening, og jael kan si hva ho vil på det, er at bibelen og troen om gud (bare for og ikke si BARE kristendommen men alle disse andre nyansene av samme troen) er en eneste stor røre av relgion og tradisjon verden over for at den skulle passe inn til en viss grad over alt for og lettere kontrollere mennesker. Dette er et kontrollmiddel! Om det ikke er det budskapet bibelen gir så er det ivertfall nettopp det den har blitt brukt til og den har blitt brukt flittig. Norge er ikke et kristent land. Norge er et eksempel på kristendommens kontroll.
Antall ord: 105

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Brenda »

Jael skrev:
Det syns jeg var en modig påstand. Hva vet du om min opptatthet omkring det åndelige?
Jeg har ikke lest alt du har skrevet, men jeg har fått inntrykk av at du ikke tror på det åndelige, kun på Jesus. Så beklager om det er helt feil.
Men påstå at det ikke finnes er vel kanksje å dra den noe langt, når du strengt tatt ikke vet med sikkerhet?

Hvordan kan du vite det?
Antall ord: 84
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Brenda skrev: Jeg har ikke lest alt du har skrevet, men jeg har fått inntrykk av at du ikke tror på det åndelige, kun på Jesus. Så beklager om det er helt feil.
Å tro på Jesus er ikke det motsatte av å tro på det åndelige. Det er en del av åndelig tro. Å være kristen er å tro på det åndelige, for eksempe engler, ånder og visjoner. Kristendommen har en 2000 årig tradisjon på åndelig mystikk, der kvinner og menn har hengitt seg til meditasjon og kontemplasjon, og fått fantastiske åndelige opplevelser. Du burde lese bøkene til noen av de fremste kristne mystikerne, for eksempel Katarina av Siena, Theresa av Avila eller Johannes av Korset.
Hvordan kan du vite det?
Det bunner i nøye studium over flere år av ulike hellige skrifter, religioner og åndelige opplevelser som mennesker har delt med meg. Ved å reflektere over det og sette det inn i rammen av for eksempel filosofi og den praktiske hverdag, kan jeg trekke konklusjoner om hva som er troverdig. Når i tillegg min egen erfaring bekrefter dette, har jeg ingen grunn til å si at jeg ikke vet.

Jeg beklager forresten at jeg er litt sen med å svare.
Antall ord: 201

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

athene1974 skrev:Og da var det på igjen :D Enkelte her på paranormal er veldig bombastiske i sine påstander.
Det er ingenting galt i å være bombastisk.
En hver har vel rett til sin mening, uten at andre skal fordømme? Bare en liten tanke jeg måtte lufte :mozilla_wink:
Enhver har rett til sin mening, og enhver er velkommen til å granske disse meningene. Dersom refleksjon over hverandres meninger og kritikk av disse stemples som "fordømmelse", da har vi med et trylleslag utslettet ytringsfriheten.

For den som faktisk ikke vet hva de skal tro eller mene er det helt legitimt å ikke være bombastisk. Men for den som har en fast overbevisning gir det ingen mening i å hykle på seg en "ikke-sikker"-holdning.

Legg også merke til at det å ha en overbevisning ikke er det samme som å lukke seg for andres meninger eller ikke være i stand til endre mening.
Antall ord: 154

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Akasha memoria skrev:Etter min mening, og jael kan si hva ho vil på det, er at bibelen og troen om gud (bare for og ikke si BARE kristendommen men alle disse andre nyansene av samme troen) er en eneste stor røre av relgion og tradisjon verden over for at den skulle passe inn til en viss grad over alt for og lettere kontrollere mennesker.
Kan du begrunne denne påstanden med henvisninger til kilder innen for eksempel bibelens tilblivelseshistorie eller andre relevante fagområder?
Dette er et kontrollmiddel!

Alt kan bli et kontrollmiddel når det anvendes av mennesker. En hammer kan lett bli et drapsvåpen, for eksempel. Det betyr ikke at hammeren er uten verdi og unødvendig eller ond.
Om det ikke er det budskapet bibelen gir så er det ivertfall nettopp det den har blitt brukt til og den har blitt brukt flittig. Norge er ikke et kristent land. Norge er et eksempel på kristendommens kontroll.
Nei, Norge er ikke et kristent land, det er vel rettere sagt et etter-kristent land. Men er Norge i dag et eksempel på kristendommens kontroll?
Antall ord: 188

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

BA. skrev:Kan du nevne den beste grunnen til å tro dette?
Kristendommen oppfyller sannhetens tre kriterier: Koherenskriteriet, korrespondenskriteriet og det pragmatiske kriteriet.
Den beste grunnen kort oppsummert er for meg dette spørsmålet: Kan noe oppstå ut av ingenting? Eller: Hvorfor finnes det noe, i motsetning til ingenting?
]For å blande meg inn her, vil jeg gjerne nevne at gud ike lenger er nødvenig entitet for å forklare noe som helst.

Forklar da universets opprinnelse uten denne entiteten. Vurder mulighetene for hvordan det kan eksistere noe og hvor alt kommer fra. Jeg snakker ikke om big-bang - tenk enda lenger bak i tid.
Og ifølge Ockhams razor skal vi da eliminere gud fra forklaringene.
Det er kun gitt hvis du kan gi en bedre forklaring enn at det finnes en skaper bak alt som finnes.
Selv om jeg er enig i at dette er irrelevant, så var dette med heksebrenning faktisk en del av kristendommens lære.
Forklar hvordan det er en del av kristen lære som jeg plikter å (eller kan) følge.
Imidlertid er Septuaginta en oversettelse som senere bibler igjen er oversatt fra.
Senere bibler blir faktisk oversatt fra hebraiske manuskripter, som for eksempel Codex Leningradensis.
Tja, det er det jo ikke, for det er uoverensstemmelse mellom flere av evangeliene.
Hvilke uoverensstemmelser er det du tenker på?
Nei, det er ikke slik at gamle bøker automatisk gir tyngde bevismessig. Da ville isåfall bibelen bli utkonkurrert av eldre egyptiske og sumerikse skrifter.
Det er ikke automatisk slik, men det er en god indikasjon på at mennesker gjennom tidene har gjort seg erfaringer med hva som er verdt å ta vare på. Det at de eldre egyptiske og sumeriske skriftene "gikk av mote" for ca 2000 år siden til fordel for skrifter som er minst like gamle, tyder på at de fant noe som var bedre. Det er ikke nødvendigvis slik, poenget var at argumentet om at gamle tekster ikke er verdt å ta vare på grunn av alderen er ikke holdbart.
Det er gudens valg å sende noen til helvete. Det er straffen det for ikke å klare å tro på guden.

Det er ikke Guds valg, det er vårt valg. Gud er i sitt vesen fred og kjærlighet. Han gav oss friheten for at vi skal kunne kjenne kjærligheten. Denne friheten innebærer også evnen til å si nei. Det finnes ikke noe slikt som tvungen kjærlighet.
Helvete er ikke straffen for å ikke klare å tro på Gud. Ingen klarer selv å tro på Gud, til det trenger vi Guds hjelp. Men vi må selv ta et aktivt valg om vi ønsker dette eller ikke.
Det er ikke mitt valg å tro eller ikke, for ifølge bibelen er det gud som har gjort mitt hjerte hardt og jeg klarer ikke å tro på den gudebeskrivelsen dom bibelen gir.
Gud skapte oss med fri vilje. Du gjør selv ditt hjerte hardt i møte med Gud, bare du vet av hvilken grunn. Hvorfor klarer du ikke tro? Er det mulig at du har et gudsbilde som ikke samsvarer med den Gud er, og at du derfor lukker ditt hjerte?
Antall ord: 521

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links