Det er mye morsomt å lese i forumet her. I sin tid har jeg faktisk forsket på fysisk mediumisme og kanalisering. Paralellene og ikke minst forskjellene til klassisk Shamanisme er ganske påfallende. Mine funn fra den gang tilsier likevel at opplevelsen av åndelighet og ikke minst forståelsen av teoretiske åndelige univers i aller høyeste grad avhenger av kulturell bakgrunn. Samtidig er det en del påfallende likhetstrekk.
Gjennom et år deltok jeg i seanser i forskjellige "spiritistiske" miljøer og gjennomgikk store mengder litteratur. Mitt formål var aldri og er heller ikke å finne ut hvorvidt noe er "sant" eller "usant". Sannheten er uansett kultur og personrelativ. Vårt univers er uforståelig for Trobianderne på Papa Ny Guinea, og motsatt. Ingen kan hevde at en sannhet er sterkere enn en annen, og i all fall ikke på et åndelig plan.
Hva mitt hovedbudskap er? Jo, etter mange år og etter å ha vært med på svært mye rart: Det er adskillig mer mellom himmel og jord enn hva man skulle tro.
Hvis noen skulle ha interesse: http://home.online.no/~joldertr/spirit.htm
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Mediumisme / kanalisering - fra et faglig synspunkt
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 01 Apr 2008 22:20
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Akershus
Mediumisme / kanalisering - fra et faglig synspunkt
Antall ord: 187
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 30 Mar 2008 13:36
- 16
Hvorfor ikke ta deg et kurs slik at du SELV blir et medium!
Det er faktisk mulig - så slipper du å forske - men da vet du hva det er. Og det er en stor forskjell :mozilla_cool:
Det er faktisk mulig - så slipper du å forske - men da vet du hva det er. Og det er en stor forskjell :mozilla_cool:
Antall ord: 36
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 18 Feb 2008 19:23
- 16
Re: Mediumisme / kanalisering - fra et faglig synspunkt
Det viktigste er vel som du sier, at kultur, arv og miljø er med på og påvirke oss som mennesker og utfra det våre handlinger. Samt at det gjelder og ikke dømme noen nedenom og hjem for deres meninger. Og at det finnes mer mellom himmel og jord det er nå sikkert og visst.spoooky skrev:Det er mye morsomt å lese i forumet her. I sin tid har jeg faktisk forsket på fysisk mediumisme og kanalisering. Paralellene og ikke minst forskjellene til klassisk Shamanisme er ganske påfallende. Mine funn fra den gang tilsier likevel at opplevelsen av åndelighet og ikke minst forståelsen av teoretiske åndelige univers i aller høyeste grad avhenger av kulturell bakgrunn. Samtidig er det en del påfallende likhetstrekk.
Gjennom et år deltok jeg i seanser i forskjellige "spiritistiske" miljøer og gjennomgikk store mengder litteratur. Mitt formål var aldri og er heller ikke å finne ut hvorvidt noe er "sant" eller "usant". Sannheten er uansett kultur og personrelativ. Vårt univers er uforståelig for Trobianderne på Papa Ny Guinea, og motsatt. Ingen kan hevde at en sannhet er sterkere enn en annen, og i all fall ikke på et åndelig plan.
Hva mitt hovedbudskap er? Jo, etter mange år og etter å ha vært med på svært mye rart: Det er adskillig mer mellom himmel og jord enn hva man skulle tro.
Hvis noen skulle ha interesse: http://home.online.no/~joldertr/spirit.htm
Antall ord: 246
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 22 Mar 2008 18:15
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: fer alt æ veit,norge
en kan på en måte se på shamanisme som ett tre.stammen er hoved linjen,mens greinene er de kulturelle forskjellene fra land til land.medium eller kanalisering,skjer i noen land i grupper,mens her er vi vel mere vant til at enkelt personer utøver slike ting.i viking tiden ble det brukt seid.dvs.en messende sang for å hjelpe volven i å komme i transe.slike ting ser jeg kommer igjen i en del stamme grupper.
Antall ord: 79
reina
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 30 Mar 2008 13:36
- 16
Mulig at det er mange som ønsker at et medium skal komme til en hen gruppe.
Men hvorfor?
Når man kan sitte alene i en krok og snakke med dem??????
og det er noe ALLE kan lære seg...
Men hvorfor?
Når man kan sitte alene i en krok og snakke med dem??????
og det er noe ALLE kan lære seg...
Antall ord: 40
Hide post links |