Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderBegrepsavklaring

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
xmaggiex
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Mar 2008 21:27
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trønderriket

Begrepsavklaring

Innlegg av xmaggiex »

Etter å ha lest litt her og, litt der hadde det vært fint med en begrepsavklaring=)
Jupp; jeg kan finne slike på Wkipeida, men hva betyr de ulike begrepene for deg?
- Spøkelse
- Gjenferd
- Ånder
- Demoner
- Engler
- Hjelper
Sikkert mange andre begrep ute å går. Hadde vært fint med en liten beskrivelse av hva du legger i de enkelte=)
Antall ord: 60
Skeptiker, nysgjerrig og fasinert=)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doodles
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Nov 2007 01:23
17

Innlegg av doodles »

Spøkelse:
Høres ikke så veldig seriøst ut det ordet, men noen vil kanskje si at gjenferd, ånder og spøkelser er det samme.

Gjenferd:
Noen som går igjen i et hus f.eks det kanskje, men som ikke kommer seg videre.
Eller kanskje energiavtrykk av noe, kanskje det ikke trenger å bety det samme som ånder... :mozilla_undecided:

Ånder:
Sjeler som ikke er i inkarnert el noe slikt kanskje.

Demoner:
Negative energier kanskje.
Eller vesener.

Engler:
Høyere lysvesener kanskje.

Hjelper:
Noen sier vel at hjelpere er engler?
Ikke helt sikker på hva det er egentlig.
Og det er nok mange forskjellige meninger om hvor mange folk har, noen sier at alle har hvertfall to. Hva er det de hjelper med? Kanskje åndelige ting, som å beskytte mot negative energier?

Er nok egentlig ganske kunnskapsløs på det her området...
Men det jeg kommer på om definisjon av de ordene sånn i farta hvertfall
:mozilla_tongue:
Antall ord: 156

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Aug 2007 21:06
17
Blitt takket: 1 gang

s

Innlegg av miss »

- Spøkelse - mener jeg er en som går igjen etter sin død men kan vise seg på uavhengige steder, og har egen vilje

Gjenferd - er en som går igjen etter sin død men på avhengige steder har ikke egen vilje

- Ånder - det er noe som har eksistert i årtusner før vi ble påteinet. og de er fluktige kan være onde eller gode og har egen vilje

- Demoner - er og noe som har eksistert fra årtusner men ble brukt fra gammelt av for å vokte plasser. dermed er de som regel fryktet. men har egen vilje

- Engler- det er for meg en god ånd som er sendt ut til hver og en når påteinelsen finner sted og fungerer som en vokter for deg. og det kan komme mer etter behov,
men det er å mulig noen som er svært knyttet til deg kan velge å være engelen din etter sin egen død.

- Hjelper - er det for meg det samme som en engel.
Antall ord: 170
ta det med et smil

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xmaggiex
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av xmaggiex »

Så fint med svar:) Har mine egne betydninger, men blir litt forvirret når jeg leser gjennom innleggene her og ulike begrep brukes=) Er ikke ute etter "fasiten"; men det du legger i det.
Hva med:

-Bankeånder
-Klebeånder
- Poltergeist

Sikkert flere uttrykk ute der.
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mysticool
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Sep 2005 15:25
19
Lokalisering: Lørenskog

Re: Begrepsavklaring

Innlegg av Mysticool »

xmaggiex skrev:Etter å ha lest litt her og, litt der hadde det vært fint med en begrepsavklaring=)
Jupp; jeg kan finne slike på Wkipeida, men hva betyr de ulike begrepene for deg?
- Spøkelse
- Gjenferd
- Ånder
- Demoner
- Engler
- Hjelper
Sikkert mange andre begrep ute å går. Hadde vært fint med en liten beskrivelse av hva du legger i de enkelte=)
Jeg ville vel sette Spøkelser Gjenferd og Ånder i samme bås, med hovedtyngde på ordet ÅND, som er avdøde mennesker som er låst mellom denne verden og den andre siden.

Demoner er vel i utgangspunktet det virkelige onde, som satan, faen sjølv, demonisk mener jeg er en mørk, enslig eller samla kraft.

Engler vet jeg ikke helt, de kan vel på en måte knyttes til HJELPERE, som ofte er avdøde venner/familie som er tilstedeværende for å passe på, rettlede og guide deg!
Forskjellen er at engler er vel en ren kjærlighets-energi (finner ikke annet ord) som ikke
er noen du kjente, men en ren god energi som skal hjelpe deg.
Antall ord: 183
Mysticool

Digger Frognerfitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doodles
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Nov 2007 01:23
17

Innlegg av doodles »

xmaggiex skrev:Så fint med svar:) Har mine egne betydninger, men blir litt forvirret når jeg leser gjennom innleggene her og ulike begrep brukes=) Er ikke ute etter "fasiten"; men det du legger i det.
Hva med:

-Bankeånder
-Klebeånder
- Poltergeist

Sikkert flere uttrykk ute der.

bankeånder: gjenferd (eller kanskje ånder) som viser sin tilstedeværelse ved at de lager lyd, osv.

klebeånder: Ånder som fester seg ved en person. Og kanskje suger energi ut av personen.

poltergeist: Laget av en persons psyke... Hvis noen er sint, så kan det manifestere seg som en poltergeist f.eks... er det jeg kan huske å ha lest.

Må si jeg var flink å forutsi litt om hva andre la i de forskjellige ordene :P
Sist redigert av doodles på 30 Mar 2008 00:13, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 123

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
murmel
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Nov 2006 15:31
18
Lokalisering: moss

Innlegg av murmel »

Gode svar :mozilla_kiss:
Antall ord: 2
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xmaggiex
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av xmaggiex »

Til mysticool(?) (mfl).
Demoner-> ond energi-> "faan sjøl"-> "gjenferd" en ikke kan lede "over" da eller?

Endring: Sorry. Spøkelse en ikke kan "lede" over?
Sist redigert av xmaggiex på 30 Mar 2008 00:22, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Karachu
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Mar 2008 00:05
16

Innlegg av Karachu »

- Spøkelse
En ånd/energi som har evnen til å vise seg som skikkelse eller skygge. Man kan ikke si for sikkert at et spøkelse er en skikkelse, men spøkelse er da man tror man har sett noe.

- Gjenferd
Et gjenferd for meg er en person i hel skikkelse som viser seg. Av et gjenferd er man helt sikker på at man faktisk ser en person, og kan faktisk tyde hvem det er.

- Ånder
Ånder er noe som er et sted. Man kan ikke se det, men man kan føle det. Ånder kan gi fra seg lukt, følelser etc, men har ikke evnen til å vise seg.

- Demoner
Demoner er en ond energi. Man kan virkelig føle seg uvelkommen hvis det er en Demon-Ånd i et hus/på et sted.

- Engler
Engler er noe som er snilt. Forbinner helst engler med kristendom, noe som ikke jeg bryr meg noe særlig om da jeg er humanetiker.

- Hjelper
Hjelper er en avdødd person som du kjente godt, som er der den dag i dag for å passe på deg i ditt daglige liv. Jeg har selv opplevd at jeg har en hjelper to ganger, da jeg har vært 2 sekunder fra døden i bilulykke.

- Poltergeist
Noe som virkelig vil deg noe vondt. Du kan se dette som en skygge som kan legge seg rundt i rommet. En virkelig, virkelig ond ånd. Disse har også muligheten til å lage skader på ting eller personer, som sår osv. En ekstremt farlig, - og ikke minst ond ånd.

Noen som føler med meg om disse? :mozilla_laughing:
Antall ord: 269
I live life to the fullest..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mysticool
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Mysticool »

xmaggiex skrev:Til mysticool(?) (mfl).
Demoner-> ond energi-> "faan sjøl"-> "gjenferd" en ikke kan lede "over" da eller?

Endring: Sorry. Spøkelse en ikke kan "lede" over?
Demoner kan man ikke lede over...
Som jeg legger idet, en mørk kraft/energi som må bekjempes dersom demoner er løs...
Hvis en person er besatt av en mørk ond energi-->demon-->djevel-->må man bekjempe dette, ofte ved en utdrivelse eksorsisme fra kirken/det hellige.
Antall ord: 77
Mysticool

Digger Frognerfitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
murmel
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av murmel »

demoner r nok den eneste "dårlige" eller "vonde" det er snakk om av alle de omtalte. Vet ikke om de egentlig finnes, i så tilfelle er det ikke mange av dem...Men noen har kanskje sine egne "demoner" å kjempe mot..?
Antall ord: 41
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mysticool
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Mysticool »

murmel skrev:demoner r nok den eneste "dårlige" eller "vonde" det er snakk om av alle de omtalte. Vet ikke om de egentlig finnes, i så tilfelle er det ikke mange av dem...Men noen har kanskje sine egne "demoner" å kjempe mot..?
ja...
vil slå sammen djvel-->demon under samme bås...
heldigvis er det extreeeeemt sjeldne tilfeller...
Antall ord: 59
Mysticool

Digger Frognerfitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xmaggiex
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av xmaggiex »

Hehehe... Demoner høres så bastant og " skummelt" ut. Men hva legger en egentlig i det uttrykket?
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xmaggiex
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av xmaggiex »

"Demon" skjer altså i det en person blir "besatt"? Altså vil variere stedsmessig; kontra "ånder" som holder seg "hjemme"? Beklager hermetegnene; men prøver å være generell... *for det er jo enkelt...*
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
murmel
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av murmel »

Jeg tror demoner er det sorte og vonde vi har inni oss...(Noen har nok fler enn andre) Tror ikke det er demoner utenfra som skal komme å ta noen..
Antall ord: 29
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links