Jeg vil gjerne at alle skal tenke gjennom følgende:
Feberfantasier. Drømmer. Hallusinasjoner. Drømmer i våken tilstand. Dette er velkjente fenomener som millioner på milliarder av mennesker opplever opptil flere ganger i sitt liv (særlig da drømmer). Ta for eksempel hvis du våkner opp av dyp søvn, og du ser klokka på veggen renne nedover som et Dalí-bilde...Ville du da ha tydd til overnaturlige forklaringer?
Neppe.
Men hvis du våkner opp av dyp søvn, og ser en skikkelse komme mot deg, for så å forsvinne i løse lufta...Ville du da søkt til det overnaturlig? Ja, det er veldig mange som gjør det.
Spørsmålet er hvorfor. Hvorfor denne skilnaden mellom det kjente og det ukjente? Hvorfor er den ene tingen overnaturlig og den andre ikke?
Jeg tror svaret ligger i "det kjente". Ser man en skygge av en person forsvinne i løse lufta er det lettere å forholde seg til. Det er lett å tenke ut en forklaring som har med de helt store elementene i livet; døden og livet etter.
Det er nok på en måte en lindrende tanke å tenke at døden ikke er endelig, at det er noe mer. Spøkelser er på en måte en bekreftelse på dette. Det gir på en måte håp.
En annen forklaring kan være at det er lettere å forklare en skikkelse, enn å forklare en smeltende klokke. Jo mer bisarre og surrealistiske drømmer og syner er, jo verre er det å forklare dem, og man antar det bare var en drøm, som det jo var.
Er det noen synspunkter på dette? Da vil jeg helst ha meg frabedt korte kommentarer som "enig" og "Nei, du er dum" (og nå tråkka jeg sikkert i skiten ved å komme med en regelrett oppfordring om dette ved å bruke omvendt psykologi). Jeg kan skrive side opp og side ned om dette, men det er mer spennende å ta det i en diskusjon.
Fakta, teori & skepsis ⇒ Paranormale forklaringer VS logiske forklaringer
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Paranormale forklaringer VS logiske forklaringer
Antall ord: 336
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Nov 2006 17:27
- 18
Jeg kjenner ingen som våkner, ser en skikkelse forsvinne i luften, og tror det er et spøkelse heller jeg da. Så derfor er det vanskelig å svare på. Personlig hadde jeg nok reagert langt mer på en smeltende klokke - men da jeg ikke har opplevd hverken det ene eller det andre så er det vanskeligå si.
Når man snakker "overnaturlige" opplevelser derimot så er det en del annerledes. Og med mindre drømmer viser seg å skje i ettertid, så har det lite med drøm å gjøre.
Når man snakker "overnaturlige" opplevelser derimot så er det en del annerledes. Og med mindre drømmer viser seg å skje i ettertid, så har det lite med drøm å gjøre.
Antall ord: 89
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 02 Sep 2004 20:50
- 20
- Har takket: 7 ganger
- Blitt takket: 56 ganger
Når du skriver en bruksanvisning for hvordan vi skal og ikke skal svare, får jeg nesten litt prestasjonsangst
Uansett, du har nok truffet veldig bra. Vi har nok alle våre håp om at den skikkelsen vi evt. ser skal være et spøkelse og ikke "bare en drøm". Å tro på spøkelser er vel i seg selv et håp om et liv etter døden, men å håpe at en møter et spøkelse er jo en bekreftelse som sådan, i tillegg til spenningen og det spektakulære knyttet til dette fenomenet.
Mange mener at drømmer og astralreiser er to sider av sammen sak; astralreiser forklares som drømmer og drømmer som astralreiser.
Nå er dette med "reiser" litt søkt utifra min virkelighetsoppfatning, men jeg tror så gjerne at vi kan være i den virkeligheten som vi egentlig eksisterer i, der vi skaper og former hverdagen vår. Bare at i det vi kaller full bevissthet er det så mye annet som krever oppmerksomhet og logikken overkjører fullstendig det vi tenker og tror.
Det er sikkert mange med meg som har opptil flere "tankestemmer" i hodet på én gang som "snakker" i munnen på hverandre. Det er så stor tankevirksomhet og kan hende koblinger mellom de forksjellige bevissthetsgradene som gjør at en blir gal av mindre. Dette tror jeg rett og slett skyldes litt dårlig filtrasjon av hva som kommer til uttrykk bevisst og hva som forblir ubevisst i hjernen og ikke noe paranormalt i den forstand at en hører stemmer i hodet fra andre entiteter. Kan hende det t.o.m. kan reguleres med medisiner uten at det skal sykeliggjøres heller, da det helt sikkert er normalt i mer eller mindre grad og et resultat av f.eks. stress. Hvilket igjen bringer oss tilbake til drømmer. De som har ubehagelige opplevelser som søvparalyse og skyggefolk kan tidvis relatere dette til perioder med stress. Da kan vi jo spørre oss om det er slik at hjernens "filtre" svekkes av f.eks. stress, slik at en har sterkere opplevelser i forbindelse med søvnen?
Uansett, du har nok truffet veldig bra. Vi har nok alle våre håp om at den skikkelsen vi evt. ser skal være et spøkelse og ikke "bare en drøm". Å tro på spøkelser er vel i seg selv et håp om et liv etter døden, men å håpe at en møter et spøkelse er jo en bekreftelse som sådan, i tillegg til spenningen og det spektakulære knyttet til dette fenomenet.
Mange mener at drømmer og astralreiser er to sider av sammen sak; astralreiser forklares som drømmer og drømmer som astralreiser.
Nå er dette med "reiser" litt søkt utifra min virkelighetsoppfatning, men jeg tror så gjerne at vi kan være i den virkeligheten som vi egentlig eksisterer i, der vi skaper og former hverdagen vår. Bare at i det vi kaller full bevissthet er det så mye annet som krever oppmerksomhet og logikken overkjører fullstendig det vi tenker og tror.
Det er sikkert mange med meg som har opptil flere "tankestemmer" i hodet på én gang som "snakker" i munnen på hverandre. Det er så stor tankevirksomhet og kan hende koblinger mellom de forksjellige bevissthetsgradene som gjør at en blir gal av mindre. Dette tror jeg rett og slett skyldes litt dårlig filtrasjon av hva som kommer til uttrykk bevisst og hva som forblir ubevisst i hjernen og ikke noe paranormalt i den forstand at en hører stemmer i hodet fra andre entiteter. Kan hende det t.o.m. kan reguleres med medisiner uten at det skal sykeliggjøres heller, da det helt sikkert er normalt i mer eller mindre grad og et resultat av f.eks. stress. Hvilket igjen bringer oss tilbake til drømmer. De som har ubehagelige opplevelser som søvparalyse og skyggefolk kan tidvis relatere dette til perioder med stress. Da kan vi jo spørre oss om det er slik at hjernens "filtre" svekkes av f.eks. stress, slik at en har sterkere opplevelser i forbindelse med søvnen?
Antall ord: 364
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Okt 2006 23:09
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Follo
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 5 ganger
....
Jeg tror på det overnaturlige jeg da.Men jeg mener ikke at man skal koble alt det rare som skjer i hverdagen til det.
Akkurat dette med drømmer kan jo være så mangt, og jeg må si meg enig med deg Hecate.Er inne i en periode med mye stress nå, både mentalt og fysisk, og jeg må si at det er lenge siden jeg har hatt så mange spinnville drømmer:)
Akkurat dette med drømmer kan jo være så mangt, og jeg må si meg enig med deg Hecate.Er inne i en periode med mye stress nå, både mentalt og fysisk, og jeg må si at det er lenge siden jeg har hatt så mange spinnville drømmer:)
Antall ord: 75
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Feb 2007 11:17
- 17
- Har takket: 3 ganger
- Blitt takket: 51 ganger
Mens det naturlige alltid forklares ut fra aksepterte standarder, som at i fuktig luft oppstår tåke under gitte omstendigheter, så gir det paranormale aldri fornuftige forklaringer. Bare at den mystiske tåken uten tvil var paranormal. Å si noe annet er dumt. Det ligger aldri en begrunnelse som at i et tørt rom oppstod en definert og avgrenset tåke. Siden rommet var tett finnes ingen logiske forklaringer på hvorfor tåken oppstod.
Det er bare slik at paranormale hendelser aldri trenger forklaring eller bevis.
En kan ofte lese tråder opp og ned her om mennesker som daglig ser stoler og bord røre seg, men aldri en videosnutt som viser det. Og om et bord flytter seg så vil en video uansett fange det opp ellers kan ikke bordet ha flyttet seg.
I andre tråder lages det psi-baller som gnistrerer og noen kan portere mobilene sine fra kjeller til loft, men aldri et bevis.
Temaet ditt er derfor veldig relevant.
Jeg kan også være tilbøyelig til å henge meg på din teori om det kjente. Og i alle fall redselen for døden. Vi ønsker alle tro at punktumet ikke er endelig.
Desverre skyldes mange paranormale opplevelser både fysiske og psykiske lidelser. For desverre er det slik at psykisk syke kan se grønne menn komme ut av veggen og gi dem beskjed om å slakte familien sin. Skal vi kalle det paranormalt? Kanskje djevelens sendebud?
Men allikevel er det noe mer, noe som er uhåndgripelig og under min definisjon paranormalt. Det er bare så synd at denne kjernen er innpakket i lag med vissvass. Det blir vanskelig å forstå når en må bruke mer tid på å luke bort ugresset enn faktisk studere blomsten.
Derfor setter jeg personlig pris på medlemmer her som BA, Egon Spangler med mer som på sine måter angriper temaet fra en noe mer profesjonell måte.
Alle her vil være tjent med en noe mer renhåret versjon av det paranormale.
StormS;)
Det er bare slik at paranormale hendelser aldri trenger forklaring eller bevis.
En kan ofte lese tråder opp og ned her om mennesker som daglig ser stoler og bord røre seg, men aldri en videosnutt som viser det. Og om et bord flytter seg så vil en video uansett fange det opp ellers kan ikke bordet ha flyttet seg.
I andre tråder lages det psi-baller som gnistrerer og noen kan portere mobilene sine fra kjeller til loft, men aldri et bevis.
Temaet ditt er derfor veldig relevant.
Jeg kan også være tilbøyelig til å henge meg på din teori om det kjente. Og i alle fall redselen for døden. Vi ønsker alle tro at punktumet ikke er endelig.
Desverre skyldes mange paranormale opplevelser både fysiske og psykiske lidelser. For desverre er det slik at psykisk syke kan se grønne menn komme ut av veggen og gi dem beskjed om å slakte familien sin. Skal vi kalle det paranormalt? Kanskje djevelens sendebud?
Men allikevel er det noe mer, noe som er uhåndgripelig og under min definisjon paranormalt. Det er bare så synd at denne kjernen er innpakket i lag med vissvass. Det blir vanskelig å forstå når en må bruke mer tid på å luke bort ugresset enn faktisk studere blomsten.
Derfor setter jeg personlig pris på medlemmer her som BA, Egon Spangler med mer som på sine måter angriper temaet fra en noe mer profesjonell måte.
Alle her vil være tjent med en noe mer renhåret versjon av det paranormale.
StormS;)
Antall ord: 337
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1431 ganger
- Blitt takket: 1724 ganger
- Kjønn:
Mange fenomen ER naturlige, hvis man for eksempel ser på "orb" - fenomenet ; så er det fornuftige og logiske forklaringer på de aller aller fleste bilder jeg har sett med "orber".
( Orb er ikke noe overnaturlig, det beskriver "en rund ting" )
Foreløpig har jeg bare etpar bilder jeg stusser på - når det gjelder "orbs".
Utrolig mange ting HAR naturlige forklaringer, drømmer, dejavu, med mer foregår ofte i ens egen hjerne.
Men ; Når drømmen etterpå slår til ( man drømmer en situasjon om natta, neste dag skjer det identisk ) , eller at man faktisk opplever Dejavu slik at man vet hva som skal skje, rett før det faktisk skjer, ( da snakker jeg ikke om 1-2 sekunder frem , men gjerne opptil 30 sekunder ) - DA kan man ikke bortforklare slikt med "normale naturlige hendelser.
Det største problemet vi har idag, er alle de som skal
"tjene penger på det paranormale- det kan jo ikke bevises likevel"
Disse ødelegger faktisk mye for de som virkelig opplever ting, og forårsaker latterliggjøring, fordi disse pengehungrige forårsaker latterliggjøringer og avsløringer om bløff.
Det er ikke rart, for mange av disse bløffer !
Men det finnes innimellom folk som driver seriøst med paranormale ting, og tar seg betalt- da man må ha en viss intekt for å overleve, husleie, osv.
Saken er at jo mer jeg får høre, og jo mer jeg selv opplever av paranormale ting, jo mer overbevist blir jeg om at vi har noen fenomen som ikke kommer av egen hjerne's fantasier, og som vi ikke har en vitenskapelig og logisk forklaring på.
Derfor er jeg interresert i å sjekke ut slike ting ( en av de ting jeg sjekker ut er bilder ) for å se om jeg kan finne logiske og om enn rare men naturlige forklaringer.
Det gjør jeg i det meste, men enkelte ting- der "stemmer det ikke" - det MÅ bare være en forklaring om at det er "noe mer".
Problemet er at dette paranormale ikke opptrer på kommando ( somregel ), men plutselig finnes der, for så å forsvinne igjen -UTEN SPOR.
Akkurat som den hunden som bjeffer utenfor huset ditt nå... ;-)
Så min konklusjon er enkel:
Det finnes normale, kansje rare, men naturlige ting.
OG: det finnes fenomen vi ikke har all forklaring på - iallfall ikke enda.
Kansje vi får forklaring noen år frem, hvor nyutviklede måleapparater PÅVISER ting der vi opplever disse tingene idag ?
Jeg håper det !
mvh Asbjørn
( Orb er ikke noe overnaturlig, det beskriver "en rund ting" )
Foreløpig har jeg bare etpar bilder jeg stusser på - når det gjelder "orbs".
Utrolig mange ting HAR naturlige forklaringer, drømmer, dejavu, med mer foregår ofte i ens egen hjerne.
Men ; Når drømmen etterpå slår til ( man drømmer en situasjon om natta, neste dag skjer det identisk ) , eller at man faktisk opplever Dejavu slik at man vet hva som skal skje, rett før det faktisk skjer, ( da snakker jeg ikke om 1-2 sekunder frem , men gjerne opptil 30 sekunder ) - DA kan man ikke bortforklare slikt med "normale naturlige hendelser.
Det største problemet vi har idag, er alle de som skal
"tjene penger på det paranormale- det kan jo ikke bevises likevel"
Disse ødelegger faktisk mye for de som virkelig opplever ting, og forårsaker latterliggjøring, fordi disse pengehungrige forårsaker latterliggjøringer og avsløringer om bløff.
Det er ikke rart, for mange av disse bløffer !
Men det finnes innimellom folk som driver seriøst med paranormale ting, og tar seg betalt- da man må ha en viss intekt for å overleve, husleie, osv.
Saken er at jo mer jeg får høre, og jo mer jeg selv opplever av paranormale ting, jo mer overbevist blir jeg om at vi har noen fenomen som ikke kommer av egen hjerne's fantasier, og som vi ikke har en vitenskapelig og logisk forklaring på.
Derfor er jeg interresert i å sjekke ut slike ting ( en av de ting jeg sjekker ut er bilder ) for å se om jeg kan finne logiske og om enn rare men naturlige forklaringer.
Det gjør jeg i det meste, men enkelte ting- der "stemmer det ikke" - det MÅ bare være en forklaring om at det er "noe mer".
Problemet er at dette paranormale ikke opptrer på kommando ( somregel ), men plutselig finnes der, for så å forsvinne igjen -UTEN SPOR.
Akkurat som den hunden som bjeffer utenfor huset ditt nå... ;-)
Så min konklusjon er enkel:
Det finnes normale, kansje rare, men naturlige ting.
OG: det finnes fenomen vi ikke har all forklaring på - iallfall ikke enda.
Kansje vi får forklaring noen år frem, hvor nyutviklede måleapparater PÅVISER ting der vi opplever disse tingene idag ?
Jeg håper det !
mvh Asbjørn
Antall ord: 418
Hide post links |