Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSpørsmål om spøkelser..!

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Nov 2006 19:19
18
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Spørsmål om spøkelser..!

Innlegg av Diablesse »

Jeg har ofte lurt på noe... Mange spøkelser går rundt og hjemsøker og raser ned ting, noen vil ha hevn osv osv... Men jeg har også hørt tilfeller der de døde har måttet "gjenoppleve" sin banedag eller en hendelse i livet eller noe hver natt eller no sånt... Hva er det som har skjedd med disse spøkelsene? Liksom, hvis dette er tilfelle, er de som spøker da bevisst på det de gjør? Bevisst på at andre mennesker kan se dem, bevisst på at de er fanget i en slik... tilstand?

En annen ting jeg lurer på, er: Kan gjenferd eldes? Og hvis en liten gutt, for eksempel, dør, og finner ut at han skal gå igjen, så er det vel "naturlig" at han går igjen som en liten gutt. Men hvis det er en gammel dame som dør, og deretter går igjen - går hun da igjen i den tilstanden/alderen hun var i da hun døde? Altså gammel? Eller kan det hende at hun går igjen som ungpike?

Noen funderinger fra min side. Håper noen kan komme med et vettugt svar eller to! ;)
Antall ord: 201

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
linn123
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Jun 2007 15:14
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i dean's Impala '67 ^^,

Re: Spørsmål om spøkelser..!

Innlegg av linn123 »

Diablesse skrev:Jeg har ofte lurt på noe... Mange spøkelser går rundt og hjemsøker og raser ned ting, noen vil ha hevn osv osv... Men jeg har også hørt tilfeller der de døde har måttet "gjenoppleve" sin banedag eller en hendelse i livet eller noe hver natt eller no sånt... Hva er det som har skjedd med disse spøkelsene? Liksom, hvis dette er tilfelle, er de som spøker da bevisst på det de gjør? Bevisst på at andre mennesker kan se dem, bevisst på at de er fanget i en slik... tilstand?

En annen ting jeg lurer på, er: Kan gjenferd eldes? Og hvis en liten gutt, for eksempel, dør, og finner ut at han skal gå igjen, så er det vel "naturlig" at han går igjen som en liten gutt. Men hvis det er en gammel dame som dør, og deretter går igjen - går hun da igjen i den tilstanden/alderen hun var i da hun døde? Altså gammel? Eller kan det hende at hun går igjen som ungpike?

Noen funderinger fra min side. Håper noen kan komme med et vettugt svar eller to! ;)
De spøkelsene som må gjenoppleve dødsdagen sin samme dag/natt som de døde, gjøre det fordi de ikke kan gjøre noe annet. De er på en måte fanget av døden sin...vanskli å forklare...
De fleste som spøker er nok klare over at de gjør det, men ikke alle.
Gjenferd kan ikke eldes. De er fanget i det tidspunktet de døde. Dør en gutt på 5 år er den gutten alltid 5 år. En gammel dame kan ikke gå igjen som en liten jente.
Ikke tro helt fullt å fast på svara mine, for jeg er ikke ekspert, men jeg tror at de er passe riktige. Jeg tror det er sånn..

Hilsner fra Linn :mozilla_smile:
Antall ord: 329

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2006 00:01
18
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

det at spøkelser opplever en ting om og om igjen trodde jeg handlet mer om et avtrykk. det er et slags avtrykk i tiden. ånden er egentlig ikke tilstede, bare energien er der. det er som en video som spiller av det samme om og om igjen.
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
linn123
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Jun 2007 15:14
17
Lokalisering: i dean's Impala '67 ^^,

Innlegg av linn123 »

livingdeaddoll skrev:det at spøkelser opplever en ting om og om igjen trodde jeg handlet mer om et avtrykk. det er et slags avtrykk i tiden. ånden er egentlig ikke tilstede, bare energien er der. det er som en video som spiller av det samme om og om igjen.
hmmm....det er noe i det du sier...kan stemme det..men som sagt; jeg vil ikke si noe helt sikkert...er ingen ekspert..er du?
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Diablesse »

Takk for svar:)

livingdeaddoll skrev:det at spøkelser opplever en ting om og om igjen trodde jeg handlet mer om et avtrykk. det er et slags avtrykk i tiden. ånden er egentlig ikke tilstede, bare energien er der. det er som en video som spiller av det samme om og om igjen.
Jo, jeg har ikke tenkt på det sånn før... men når du nevner det, har jeg hørt før at forskere mener noe sånt.. at det er energier som henger igjen..? Spennende tema, da!
Antall ord: 92

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
18

Diablesse skrev:
Jo, jeg har ikke tenkt på det sånn før... men når du nevner det, har jeg hørt før at forskere mener noe sånt.. at det er energier som henger igjen..? Spennende tema, da!
det er også noen som tror at noen stein typer (blant annet kvarts) absorberer energi og tar opp en hendelse. og kan senere spille av hendelsene. så hus som befinner seg på berggrunn som har kvarts i seg kan ha slik type for hjemsøking.
Antall ord: 86

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Diablesse,
når du ber om et "vettugt svar" er det sikkert ikke så mange som melder seg.
Hvordan allt det der henger sammen er bare teorier stort sett.
Det eneste det utrykker sikkert, er at NOE foregår siden så mange forklaringer dukker opp og har dukket opp til alle tider.
Det er ting som kan tyde på at naturen kan lagre minner på den måten du sier når folk rapporterer om hus og gårder de har sett for så og forsvinne.
Eller de Franske speidere som var på teltur og våknet av kanondrønn i Normanndie som om D-dagen skjedde oppigjen på strendene der.

Ellers tror vel de fleste at spøkelser er sjeler i en eller annen form.
Du skal ikke lenger en til forumet her for og lese om folk som har hatt oppsiktsvekkende møter med medium, og siden de sier de har kommunisert med "spøkelser" eller døde mennesker, må de alltså være mere enn en slags passiv film grunnen, eller naturen har lagret bilder av.

Og så er det dem her som ikke tror på ånder eller spøkelser i det hele tatt, men som syns det er mindre merkelig og mere naturlig, for ikke å si "jordnært", med andre forklaringer til alle historiene.
Antall ord: 218

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Et lite forslag:

Ethvert gjenferd er egentlig en sjel som foretar valg uansett hvor denne sjelen befinner
seg og la oss nå tenke litt på dette:

hvem har sagt at 300 år jordisk "tilsynelatende" tid er det samme for et spøkelse? hva om det er kun et lite øyeblikk? Hva om tid ikke eksisterer og alt er kun et NÅ.. ergo så kan det jo spenne bein på vår tro om at spøkelser må pines/gå igjen i mange herrens år som bot eller sitte fast eller gud vet hva?

Hva om vi alle er skapere av vår virkelighet uansett hvor vi befinner oss? Dette vil si:
Vi er skapere og er egentlig ett, men skapelsen er et fabelaktig verktøy og så sterkt at det gir en splittelse og følelse av å være adskilt. Denne skapelsen ender ikke med døden, men fortsetter etter det for noen som bruker "litt tid" på å se bak alt og se det eneste som er? Ergo: spøkelser etc..

Ikke minst.. hvorfor velger noen en "vond" tilværelse etter døden, mens andre en god?

Kan dette være fordi: noen tror på helvete.. ergo skaper de en virkelighet hvor helvete eksisterer etter døden en viss "tid" til de som sjel erindrer/forstår at dette som alt i livet fins ikke. dette er verktøy vi skaper for å erindre oss som vi er egentlig er: Ett, kjærlighet, Altet?

Noen møter sine høyt elskede sikkert etter døden.. mens andre rett i stummende mørket fordi.. dette er hva de "trodde" kunne eksistere etter døden...

men alt er såre vel... man skal liksom klare å se bakenfor bak og forstå/erindre hehe...
Antall ord: 289
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Lokalisering: Ski

Innlegg av kaja43 »

Jeg sier det igjen, du er ei klok dame, og her tror jeg
du har fanget en del av hva som skjer :)
Antall ord: 22
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av snuppedilla »

kaja43 skrev:Jeg sier det igjen, du er ei klok dame, og her tror jeg
du har fanget en del av hva som skjer :)
Suss på deg du kloke dame du også er :D
(jeg er bare en koser og klemmer \:D/ )
Antall ord: 40
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mashuu

Innlegg av mashuu »

Har tenkt noe lignende som det Snuppedilla sier, jeg og :)
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Diablesse »

Metodisten skrev:Diablesse,
når du ber om et "vettugt svar" er det sikkert ikke så mange som melder seg.
Hvordan allt det der henger sammen er bare teorier stort sett.
Hehe.. ^^
Men så har jeg jo faktisk fått noen par vettuge svar her også, da :mozilla_tongue: :mozilla_wink:
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
19

Innlegg av madjava »

Diablesse skrev:Jeg har ofte lurt på noe... Mange spøkelser går rundt og hjemsøker og raser ned ting, noen vil ha hevn osv osv... Men jeg har også hørt tilfeller der de døde har måttet "gjenoppleve" sin banedag eller en hendelse i livet eller noe hver natt eller no sånt... Hva er det som har skjedd med disse spøkelsene? Liksom, hvis dette er tilfelle, er de som spøker da bevisst på det de gjør? Bevisst på at andre mennesker kan se dem, bevisst på at de er fanget i en slik... tilstand?

Eller om man tilskriver menneskers sinn evne til fantasi og sjølvbedrag, kan det like godt ende opp med at spøkelser kun eksisterer i fantasien til mennesker som sliter med å takle virkeligheten. :(
Antall ord: 236
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
18

madjava skrev:
Eller om man tilskriver menneskers sinn evne til fantasi og sjølvbedrag, kan det like godt ende opp med at spøkelser kun eksisterer i fantasien til mennesker som sliter med å takle virkeligheten. :(
neh, da hadde det ikke funnets diverse video bevis og EVP opptak.
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av snuppedilla »

madjava skrev:

Eller hva med at du innbiller deg mangel på spøkelser like mye som jeg innbiller meg noe annet??? Kan en illusjon være så god at det skaper den fullendte "virkelighet" så sterk at man ikke klarer å bryte den i perioder som f.eks et helt liv?

Så skal man heller ikke gå utifra annet enn den virkelighet man befinner seg i da ;)

uansett om man velger å tro/stå fast ved at den gjelder alle, selv de som fornekter den, når den egentlig kun er din og ikke en annens

men du evnt vektlegger støtte fra annet som bygger opp under din virkelighet til å definere den som sannheten som også burde gjelde andre som tror på evnt spøkelser?

Men dette gjør jo også de som tror på spøkelser, de bygger også sin virkelighet på elementer av erfaring og til en viss grad vitenskap som ikke utelukker, ikke gir svar, men utelukker ikke. Ergo kan det virke noen ganger ganske ydmykende og kanskje respektløst at noen svart på hvitt latterligjør noe de erfarer fysisk og psykisk som en utvidelse av en felles "virkelighet"

for her er cluet på en måte... vi deler en slags grunnplattform i sansing, virkelighet osv.. men så kommer det individuelle inn og kan ikke alltid forkastes som fantasi, hallusinasjon eller hva man vil kalle det :) og dermed får vi ulike og utvidende oppfatninger begge veier..

så kan man velge da... å se på det som berikende eller fattig.. for å påstå at et individ sin virkelighet er fattig er respektløst uansett vei det går om man tror eller ikke tror på spøkelser?
Antall ord: 515
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links