Fakta, teori & skepsis ⇒ Hva er hypnose?
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Nybegynner
- Startet: 27 Jun 2007 11:42
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Oslo
Hva er hypnose?
Jeg er nysgjerrig på hva vet forskjellige folk om hypnose?
Antall ord: 10
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 24 Jan 2004 12:04
- 20
- Lokalisering: oslo
vet bare om denne http://www.youtube.com/watch?v=OuhgRARiDZU
Antall ord: 11
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 17 Feb 2007 19:38
- 17
- Lokalisering: Jotnefallet
Re: Hva er hypnose?
Hypnose er bare tull og har blitt brukt for å lure penger av folk på tilstelninger hvor man hadde en medsammensvoren sittende i salen for å lure alle sammen. Hypnosen tjener det onde og man bør ikke ha noe med slikt å gjøre.Hypno72 skrev:Jeg er nysgjerrig på hva vet forskjellige folk om hypnose?
Antall ord: 54
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
jeg spurte ikke om stage-hypnosis, men hypnose og eventuelt hypnoterapi. hypnose er blitt misbrukt mye mer enn det du forteller om. det som interesserer meg er hva vet folk om fenomenet 'hypnose'. hva blir den brukt til er en annen sak som jeg vil gjerne komme tilbake til senere.Quist skrev:Hypnose er bare tull og har blitt brukt for å lure penger av folk på tilstelninger hvor man hadde en medsammensvoren sittende i salen for å lure alle sammen. Hypnosen tjener det onde og man bør ikke ha noe med slikt å gjøre.Hypno72 skrev:Jeg er nysgjerrig på hva vet forskjellige folk om hypnose?
Antall ord: 106
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 29 Sep 2006 00:01
- 18
- Lokalisering: Tranby
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 38 ganger
hypnose kan bli brukt til å lage nye vaner eller ødelegge vaner man vil bli kvitt, ved å lagre ting i underbevisstheten til den som blir hypnotisert.
har sett på stage hypnose (på alt. messa i fjor) synes det var festelig jeg da.
har sett på stage hypnose (på alt. messa i fjor) synes det var festelig jeg da.
Antall ord: 41
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 17 Feb 2007 19:38
- 17
- Lokalisering: Jotnefallet
Åja. Jaha. Slik å forstå. At det var det du mente. Jaja. Jo. Da så. Vel, det har seg slik at hypnose kan brukes til mange ting og har vært brukt i mange år til både det ene og det andre. Dersom du har et problem går du til en hypnotisør og problemet blir borte.Hypno72 skrev: jeg spurte ikke om stage-hypnosis, men hypnose og eventuelt hypnoterapi. hypnose er blitt misbrukt mye mer enn det du forteller om. det som interesserer meg er hva vet folk om fenomenet 'hypnose'. hva blir den brukt til er en annen sak som jeg vil gjerne komme tilbake til senere.
Antall ord: 110
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Hypnose er egentlig sånn sett "alt".Hypno72 skrev:Jeg er nysgjerrig på hva vet forskjellige folk om hypnose?
Det er en slags "åpen sinnstilstand hvor en kommuniserer med sin underbevissthet".
Når du ser en film og du blir revet med, er du praktisk talt hypnotisert. Ikke mange tenker slik på det, men det er slik. Det er inntrykk, det å la hjernen arbeide med assosiasjoner og la inntrykk gli rett inn i deg, foreslåing og insinuasjoner. The power of suggestion.
Hvis jeg f.eks. tar et dårlig og improvisert eksempel nå, og skriver:
Boret drilles hardt og godt inn i jorda, der det er fuktig og varmt. Oljen renner ned langs boret, og jorda rister mer og mer. Det bores fortere og fortere, hardere og hardere...
Så var konklusjonen min altså at du tenker:
"Hva i helsike er det de borer etter i jorda?" og ingenting annet.
Hypnose er å foreslå, det er å "åpne" sinnet hos folk fra et særskilt mønster de følger med hjernen sin, om man kan si det sånn. På denne måten bryter de gjennom til det som ligger underbevisst, det som er lagret i hjernen som man ellers ikke vanligvis vil ha tilgang til. Det sies ihvertfall slik. Men fakta er at ingen med sikkerhet klarer å sette en klar finger på hva hypnose egentlig er, og det har vi aldri kunnet. Vi vet ihvertfall at det fungerer. Rundt 80% av alle mennesker kan hypnotiseres. En lett måte å finne ut på om nettopp DU kan hypnotiseres eller ikke er faktisk å la noen se hvor mye av pupillen din du klarer å skjule dersom du prøver å bare få det hvite i øyet til å vises når du vender blikket oppover. Altså; rull øyeballene dine oppover og prøv å "se din egen panne".
Viser mye av pupillene dine fremdeles, uansett hvor hardt du prøver, er du sannsynligvis enten veldig vanskelig eller umulig å hypnotisere. Desto lettere du får til å skjule pupillene, jo lettere er du å hypnotisere. Dette er fakta og kan sjekkes opp mot f.eks. Illustrert Vitenskap (en artikkel jeg leste for 4-5 måneder siden).
Hypnose er også et fint redskap for å få noen til å legge til seg eller fra seg en vane. Det kan f.eks. være å slutte å røyke, det kan være å opereres med kirurgiske inngrep uten medikamenter/narkose, det kan brukes til å kurere fobier. Nettopp fordi det kan det med å bryte tankemønster, eller å legge til "funksjoner i bevisstheten" tatt fra underbevisstheten og brukt derfra. Man kan si at med hypnose får man tilgang til BIOSen, og der kan man finjustere på en del ting.
Det er jo innlysende at det eksempelet der vil appellere mye mer til datanerder enn andre, slik brukes også "hypnose" (i selvfølgelig mildere varianter, som jeg var inne på med å foreslå). I reklame, veldig ofte. Noen reklamer fungerer som lettere forvirrende. Tilsynelatende uten mening. Helt sprø reklamer. De er ofte morsomme. Vi husker lettere absurde ting. Som forvirrende ting. Og da legger det seg i bakhodet vårt hvilket produkt det var reklame for. Noen ganger husker vi bedre selve reklamen enn hvilket produkt det var snakk om? Hvorfor? Jo, med vilje! Produktet legger seg i underbevisstheten - der det hører hjemme for at du skal kjøpe det "uten at du vet at du har lyst på det engang". Skjønner? Hypnose er overalt og hypnose er "alt". Alt som har med språk å gjøre, alt som får deg til å tenke over ting, alt som får deg til å bruke hjernen din.
Mer eller mindre, selvfølgelig.
Håper dette var til hjelp, selv om det stort sett var mine egne ord, og selv om det kan være uenigheter med hva jeg nå skreiv. Du kan lese mye om hypnose i forskjellige leksikon, og hvis du leser om NLP vil du også finne mye interessant som angår hypnose.
Antall ord: 658
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Jeg er først og fremst imponert over hvor mye du kunne gjengi av dine kunnskaper om hypnose. Jeg kan se at du har mye interesse for hypnose og du tør å fortelle hva du vet om hypnose uansett hvilke perspektiv eller metode den representerer. Det var imponerende! Angående den korte definisjonen din av hypnose at hypnose er egentlig alt, må jeg si at det ville fortelle lite som definisjon. Selv om hvis jeg skulle gi en definisjon av hypnose, ville det være vag, men det er like vel mulig å forstå hypnose på to måte. Den ene er det gjennom dine egne erfaringer og opplevelse og den andre gjennom den teoretiske kunnskapen. Mye av det bilde som du gjenspeilet av din forståelse av hypnose har med første kategori å gjøre. Den forteller hvordan du eller andre har opplevd og erfart hypnose. Den rene teoretiske definisjon av hypnose ville være ganske annerledes, hvis jeg skulle fortelle hva jeg vet om hypnose. Etter hvert kommer jeg også til det.ludoburgero skrev: Hypnose er egentlig sånn sett "alt".
Jeg vil understrekke at målet med at jeg startet denne diskusjon er å komme nærmere hverandre. Så kan vi bli enige om at det blir ingen konkurranse, med dialog. Og siden alle agendaer og synspunkter er like viktige, kan vi også bli enige at vi lytter til hverandre med respekt og omtanke i hensyn til likeverd. Så mitt mål er å lære mer fra hverandre mtp å komme nærmere hverandre gjennom en likeverdig dialog. Dessuten har du søkt etter hypnose på wikipedia.no?
Når man sier dette, så det betyr at man vet om en teori om sinnet som forteller både om forskjellige sinnstilstander og kommunikasjon mellom bevissthet og underbevissthet. Jeg er ivrig på å høre mer om den teorien. Jeg synes uten den teorien og noen andre, vil vår forståelse av hypnose være mangelfull. ludoburgero skrev: Det er en slags "åpen sinnstilstand hvor en kommuniserer med sin underbevissthet".
Jeg ville ha vær litt forsiktig med å kalle dette for hypnose. Jeg vet at det er flere aspekter som er like, likevel har jeg lyst å kalle dette for ’enviromental-hypnosis’. Altså når omgivelsen fremkaller vår hypermottakelighet gjennom å bombardere oss med data. Da blir vi lettere påvirket av både bilder, lyder og ord. Til og med våre egne tanker påvirker oss mer enn ellers når vi er i full bevissthetstilstand. Altså når hjernen vår produserer betabølger.ludoburgero skrev: Når du ser en film og du blir revet med, er du praktisk talt hypnotisert. Ikke mange tenker slik på det, men det er slik. Det er inntrykk, det å la hjernen arbeide med assosiasjoner og la inntrykk gli rett inn i deg, foreslåing og insinuasjoner. The power of suggestion.
Dessuten nevnte du noe interessant her. The power og suggestion. Hva er ’suggestion’? Hvor mange typer av den finnes? Hvilke lover bestemmer den? Hvordan påvirker de oss? Hva er forholdet mellom hypnose som tilstand og forslag?
Ja, jeg ja. Fordi det har med min mottakelighetsform å gjøre. Men kameraten min som har en annen type mottakelighet, hadde stilt et annet spørsmål eller hadde bare nikket. Så egentlig du er inne på et viktig tema her. Det er færre hypnoterapeuter i Norge som har fokus på forskjellige mottakelighetsformer.ludoburgero skrev: Hvis jeg f.eks. tar et dårlig og improvisert eksempel nå, og skriver:
Boret drilles hardt og godt inn i jorda, der det er fuktig og varmt. Oljen renner ned langs boret, og jorda rister mer og mer. Det bores fortere og fortere, hardere og hardere...
Så var konklusjonen min altså at du tenker:
"Hva i helsike er det de borer etter i jorda?" og ingenting annet.
Jeg blir i hvert fall ikke hypnotisert, hvis man legger dette prinsippet til grunn, selv om jeg er utrolig lett å hypnotisere. Åpent sinn høres litt rart ut for meg. Fordi sinnet alltid er åpent. Det foregår konstante interne og eksterne kommunikasjon mellom underbevisstheten, ubevisstheten, bevisstheten, omgivelsen og andre mennesker. Selv når vi sover eller er i narkosetilstand.ludoburgero skrev: Hypnose er å foreslå, det er å "åpne" sinnet hos folk fra et særskilt mønster de følger med hjernen sin, om man kan si det sånn. På denne måten bryter de gjennom til det som ligger underbevisst, det som er lagret i hjernen som man ellers ikke vanligvis vil ha tilgang til. Det sies ihvertfall slik. Men fakta er at ingen med sikkerhet klarer å sette en klar finger på hva hypnose egentlig er, og det har vi aldri kunnet. Vi vet ihvertfall at det fungerer.
Man trenger ikke noe særlig hypnose for å ha tilgang til visse tankemønstre, atferd, følelser og fysiologiske komponenter. Det kan man gjøre i full bevissthet og eller ved å bruke hypnotiske teknikker. Kognitiv psykologi gir visse resultater uten hypnotisering av klienter.
Det er ingen tvil i at hypnose fungerer, og siden vi har innsett at den fungerer, har vi mennesker hele tiden forsøkt å forstå det. Jeg synes at menneske i dag kan med sikkerhet si hva hypnose egentlig er, men som sagt folk har gått forskjellige retninger.
Hele 100 % av alle mennesker kan hypnotiseres. Det at folk bruker samme metode for å hypnotisere forskjellige typer mennesker med forskjellige hypnotiske personligheter, betyr ikke at noen ikke kan hypnotiseres.ludoburgero skrev: Rundt 80% av alle mennesker kan hypnotiseres.
Dette er en induksjon egentlig. Man trenger ikke å finne ut om folk kan hypnotiseres, men man må teste for å finne ut på hvilken måte må de hypnotiseres.ludoburgero skrev: En lett måte å finne ut på om nettopp DU kan hypnotiseres eller ikke er faktisk å la noen se hvor mye av pupillen din du klarer å skjule dersom du prøver å bare få det hvite i øyet til å vises når du vender blikket oppover. Altså; rull øyeballene dine oppover og prøv å "se din egen panne".
Viser mye av pupillene dine fremdeles, uansett hvor hardt du prøver, er du sannsynligvis enten veldig vanskelig eller umulig å hypnotisere. Desto lettere du får til å skjule pupillene, jo lettere er du å hypnotisere. Dette er fakta og kan sjekkes opp mot f.eks. Illustrert Vitenskap (en artikkel jeg leste for 4-5 måneder siden).
Heldigvis kan hypnose være til hjelp for alle disse. Men dessverre blir hypnose mest misbrukt på både økonomisk plan, politisk plan, samfunn og kultur, media, militære (verst på media, militære og arbeidsplasser) religion og utdanningssystemet uten å fortelle at det er hypnose og hypnotiske metoder som blir brukt mot oss mange ganger, hver eneste dag. Samtidig hemmelighetene pm hypnose blir holdt skjult for folkemassene, den blir ikke anerkjent, og til og med blir lovbestemmelser mot bruk av hypnose. Hypnose burde alle lære om. Hvordan kan vi kjenne oss selv, når vi ikke kjenner til våre bevisstheter, indre kommunikasjoner og prosesser og viktigst av alle, hva som påvirker oss og hvordan. Dette handler om mental frihet. Kjennskap til hypnose er byggeklossen til mental frihet. Akkurat som menneskets kropp har to bein, har frihet også to pilarer: mental frihet og materiell frihet som på kryss og tvers er avhengige av hverandre.ludoburgero skrev: Hypnose er også et fint redskap for å få noen til å legge til seg eller fra seg en vane. Det kan f.eks. være å slutte å røyke, det kan være å opereres med kirurgiske inngrep uten medikamenter/narkose, det kan brukes til å kurere fobier.
Jo, du er inne på hele poenget med at allmenn kunnskapen om hypnose skal være veldig lav. Fordi markedet vil at folk skal heller handle og forbruke ubevisst uten at de skal vite hvilke metoder og teknikker som er blitt brukt for å påvirke oss. I dag blir vi påvirket til å foreta valg som egentlig ikke er våre, å ha frykt som ikke er våre og å ha grenser som ikke er våre. Denne prosessen er livsvarig i vårt samfunn i dag. Mennesket fulle og bevisste vilje blir overkjørt gjennom manipulasjonsteknikker. Jeg lurer på om du eller noen andre kan komme med gode konkrete eksempler på dette.ludoburgero skrev: Noen reklamer fungerer som lettere forvirrende. Tilsynelatende uten mening. Helt sprø reklamer. De er ofte morsomme. Vi husker lettere absurde ting. Som forvirrende ting. Og da legger det seg i bakhodet vårt hvilket produkt det var reklame for. Noen ganger husker vi bedre selve reklamen enn hvilket produkt det var snakk om? Hvorfor? Jo, med vilje! Produktet legger seg i underbevisstheten - der det hører hjemme for at du skal kjøpe det "uten at du vet at du har lyst på det engang".
Mitt sterke ønske i dag handler om å finne en riktig måte å spre kjennskap til hva som påvirker oss uten at vi selv har valg den. Menneskeheten vil alltid være sårbar uten noe tilstrekkelig allmenn kunnskap om hvordan vårt sinn bygd opp, hva påvirker den og hvordan vi skal beskytte oss.
God hjelp til å starte en god dialog! Jeg gleder meg til å se en positiv utvikling og takk for at du svarte og kom med så mye gode informasjon og viktige poeng.ludoburgero skrev: Håper dette var til hjelp, selv om det stort sett var mine egne ord, og selv om det kan være uenigheter med hva jeg nå skreiv. Du kan lese mye om hypnose i forskjellige leksikon, og hvis du leser om NLP vil du også finne mye interessant som angår hypnose.
Antall ord: 1604
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Du skriver utrolig mye bra her, Hypno!
Jeg vil gjerne ha flere diskusjoner angående dette, jeg har et hav av eksempler, teknikker og metoder og synspunkter å komme med, men jeg er på flyttefot, og jeg har knapp tilgang til datamaskin for tiden, dessverre er også dagene av disse grunner noe kortet ned og jeg jobber lenge, så jeg vil nok komme tilbake i tråden ved en senere anledning, om ikke så altfor lenge.
Jeg likte spesielt godt dine ord om at vår frihet blir overkjørt av manipulasjon, og at materiell og mental frihet henger sammen.
For å si det kort, så er det jo slik at mye av det du her beskriver henger komplekst sammen, hvor mye av det (om ikke det meste) bunner seg ut i kontroll over massene for å opprettholde orden samt den like essensielle agendaen fra makteliten (den økonomiske) om å holde forbrukermentaliteten i evindelig prosess, slik at dem tjener seg enda mer rike. For materiell rikdom er en besettelse, og det vet vi alle, bortsett fra dem som er besatt selv. Enten de ubevisst eller bevisst fortrenger dette faktum.
Så nok en gang... jeg liker idéen din om at materiell frihet og mental frihet henger sammen. Dette tror jeg er et spennende og viktig poeng i debatten, hvis vi skal diskutere mer spesifikt "samfunnshypnose" og manipulering av folkemengder.
Hypnose er likevel så naturlig, og vi utøver det mer eller mindre hele tiden.
"Rapport" er et velkjent fenomen som vi alle benytter oss av, bare for å ta et lite eksempel. Det er jo noe av det mest primitive - dog avanserte på samme tid - verktøyet vi bruker for å kommunisere med hverandre. En liten "lek" som vi alle kan prøve:
Du vil ha noen til å være enig med deg, du har et forslag, det er noe du virkelig vil ha gjennomslag med. Ditt "test-subjekt" skal være den som ender opp enig med deg.
Er det en fotballfanatiker? Fint! Flett inn ord i dialogen din som f.eks. "å komme seg i mål", snakk om å "være rund i kantene", snakk om å "spille på samme lag", eventuelt andre assosiasjoner som kan ha med en "kamp" å gjøre... skjønner tegninga?
Prøv å synkronisere deg med ditt test-objekt, snakk i samme tempo? Er han en treiging? Snakk litt seiinere. Men hva enn du gjør av dette, gjør det mest mulig naturlig. Naturlig i denne sammenheng er altså "avslappet", trikset med å "holde hodet kaldt". Er det en veldig kristen du snakker med? Fint! Bruk andre metaforer. Snakk om "de lyse sidene", snakk om å "ofre seg litt for jobben sin", snakk om å være barmhjertig, bla bla. Altså, dette er bare fra min side å tenke høyt... men jeg mener altså bare å komme med noen få enkle eksempler som forhåpentligvis kan åpne øynene til andre rundt meg som blir manipulert selv. Det er så enkelt. Og manipulering, det trenger ikke alltid skje bevisst det. Men det finnes som regel mål og mening med alt her i verden, alle VIL noe.
Jeg synes det er en grei tanke å ha i bakhodet, den ligger der automatisk hos meg.
Du, Hypno, tror kanskje at jeg har blitt hypnotisert selv. Aldri i den forstand av hva "klinisk hypnose" eller noen form for "korrekt hypnose" foregår, men jeg har erfart mange mennesker i livet mitt, mye rart, jeg har sett og hørt mye, jeg er en "observatør" og jeg tenker mye bare. Jeg har også lest mangfoldige bøker om NLP og hypnose, jeg har sett en solid mengde dokumentarer om det og jeg har alltid vært interessert i emnet, fra jeg gikk på barneskolen har jeg lånt bøker om det, jeg har lært meg selvhypnose, og jeg vet at jeg i mange år har brukt fenomenet som kalles "rapport" ubevisst. Når jeg først har lest mye om det, så er jeg bevisst på bruken, og da hender det uheldigvis (ja, jeg mener det, tro det eller ei) at jeg tar "hele kontrollen" under en samtale, og at det ender "my way". Jeg synes det blir en kjip ting, jeg vil ikke være kontrollfreak, det er ikke helt meg, men når du vet at du er utstyrt med finurlige og fantastiske verktøy som "kunsten å kommunisere", og du vet at vi alle er utstyrt med den, så er det så lett å henfalle til den aktive bruken. Jeg må si at jeg er helt enig med deg i at vi burde vite hva vi blir utsatt for, spesielt fra media. Det er så mye fordummelse ute og går her i verden, det er så mye nedverdigelse på dype plan av oss mot hverandre, det er så mye hat her i verden, men fremdeles så mye kjærlighet. Den kommer heldigvis som "mote" og den går etterhvert over i noe annet. Men historien gjentar seg, og det skjer dessverre oftere.
Vet ikke om jeg er litt kryptisk nå, men for å si det i klartekst, så vil jeg gjerne si i denne sammenheng at NWO (New World Order) og mye av det som skjer i verden idag, det har en solid grobunn i andre verdenskrig. Mange vet om sammenhengen, andre lærer den etterhvert, men flere og flere blir opplyste. Vi må ikke hengi oss til et liv i trygghet og dumhet bare fordi vi blir lokket av materiell luksus. Vi må kjempe, livet er en kamp, og det er viktig å kjempe for noe. For meg ihvertfall.
Menneh... nå babler jeg... og jeg burde egentlig vært i seng, har vært lite søvn i det siste... jeg som liksom ikke hadde tid til dette...
Jaja. Nå sporet jeg litt av her på slutten, sorry, men jeg mener at mye av dette har en sammenheng som er så innlysende logisk at det blir arrogant eller naivt å tro noe annet enn at vi faktisk går mot en ny verdensorden. Det er, greit, bare en måte å se det på, men hypnose blir brukt mer aktivt, avansert og utspekulert enn noensinne nå.
Det er en aggressiv kamp der ute - the battle of our minds!
Du spurte hva jeg legger i Suggestion:
det finnes utallige typer av dette. Alt som har en agenda som kamuflerer seg.
Det er vel den mest generelle og logiske definisjon jeg kan komme med på strak arm her og nå. Suggestion er det å aktivisere hjernen til å tenke kreativt. Det er en type stimulanse som har et mål, en agenda. Det er, som vi begge var inne på, dette med å overstyre våre bevisste valg. Det kryper innunder vår bevissthet og planter frø i underbevisstheten. Vi handler ubevisst, og ubevisst fungerer vi mennesker best hvis vi skal bli styrt og noen skal tjene penger på det, også hvis noen vil ha full kontroll over oss. Vet vi hvor bra vi har det? Vet vi om vi har det bra?
Vi vet ikke en dritt før vi setter det på prøve av eget initiativ.
Vi kjenner ikke oss selv før vi våger å bryte løs fra den transen vi alle er i.
Kollektivt sett er vi alle forbundet, og ikke alle transer er like "farlige" her, men vi må ha såpass kontroll at vi kan "trå inn og ut av en bevissthet når vi ønsker det", spør du meg. Men jeg er ikke noen person til å diktere hva som er riktig og galt.
Her lufter jeg bare tanker og mine meninger, og jeg mener det ikke er noe galt i å prøve noe nytt, så lenge en er klar for det og kan vokse på det.
Ingenting kan skade deg hvis du ikke tillater det selv. Det er en regel jeg går etter.
For alt er relativt, og til syvende og sist er det alltid VI - DU og JEG - som sitter med kontrollen over oss selv. Vi bare mestrer den ikke til enhver tid, og vi har blitt litt dårlige på det de siste årene. Derfor mener jeg noen har lagt opp en ganske skuddsikker plan, og den er for kompleks til å bli stoppet på 1-2-3.
Vi er alle fanget av disse idéene, og vår frihet står i fare.
Privatliv og personlig frihet er i ferd med å dø ut. Å tro noe annet, mener jeg er uhyggelig nativt. Kjærligheten vil aldri dø, og den åpner porter til å lære mer om deg selv.
Finn deg en du kan stole på, finn deg en du elsker som elsker deg, lær å elske deg selv, lær å elske livet for hva det har å by på utenom iPod, 500 TV-kanaler, mobiltelefoni, olje, penger, terror, frykt, alkohol, røyk, religion og annet.
Finn din egen vei, finn deg selv.
Jeg mener dette er gode råd. Lær om hypnose, lær om ditt eget sinn og ditt eget hjerte. Ingen har vondt av en liten oppdatering, vel?
Hypnose er faktisk alt, som jeg begynte med.
Hypnose er alt, og overalt. Det er i konstant bruk.
Det er kommunikasjon på subtile nivå. Den ligger der, latent hele tiden.
Bryt ut og bryt inn, ta kontroll - over deg selv.
Bruk kontrollen, gjerne mot andre, men med god intensjon.
Kjærligheten i fokus. Alltid.
bla bla *gjesp, trøtt*
Jeg vil gjerne ha flere diskusjoner angående dette, jeg har et hav av eksempler, teknikker og metoder og synspunkter å komme med, men jeg er på flyttefot, og jeg har knapp tilgang til datamaskin for tiden, dessverre er også dagene av disse grunner noe kortet ned og jeg jobber lenge, så jeg vil nok komme tilbake i tråden ved en senere anledning, om ikke så altfor lenge.
Jeg likte spesielt godt dine ord om at vår frihet blir overkjørt av manipulasjon, og at materiell og mental frihet henger sammen.
For å si det kort, så er det jo slik at mye av det du her beskriver henger komplekst sammen, hvor mye av det (om ikke det meste) bunner seg ut i kontroll over massene for å opprettholde orden samt den like essensielle agendaen fra makteliten (den økonomiske) om å holde forbrukermentaliteten i evindelig prosess, slik at dem tjener seg enda mer rike. For materiell rikdom er en besettelse, og det vet vi alle, bortsett fra dem som er besatt selv. Enten de ubevisst eller bevisst fortrenger dette faktum.
Så nok en gang... jeg liker idéen din om at materiell frihet og mental frihet henger sammen. Dette tror jeg er et spennende og viktig poeng i debatten, hvis vi skal diskutere mer spesifikt "samfunnshypnose" og manipulering av folkemengder.
Hypnose er likevel så naturlig, og vi utøver det mer eller mindre hele tiden.
"Rapport" er et velkjent fenomen som vi alle benytter oss av, bare for å ta et lite eksempel. Det er jo noe av det mest primitive - dog avanserte på samme tid - verktøyet vi bruker for å kommunisere med hverandre. En liten "lek" som vi alle kan prøve:
Du vil ha noen til å være enig med deg, du har et forslag, det er noe du virkelig vil ha gjennomslag med. Ditt "test-subjekt" skal være den som ender opp enig med deg.
Er det en fotballfanatiker? Fint! Flett inn ord i dialogen din som f.eks. "å komme seg i mål", snakk om å "være rund i kantene", snakk om å "spille på samme lag", eventuelt andre assosiasjoner som kan ha med en "kamp" å gjøre... skjønner tegninga?
Prøv å synkronisere deg med ditt test-objekt, snakk i samme tempo? Er han en treiging? Snakk litt seiinere. Men hva enn du gjør av dette, gjør det mest mulig naturlig. Naturlig i denne sammenheng er altså "avslappet", trikset med å "holde hodet kaldt". Er det en veldig kristen du snakker med? Fint! Bruk andre metaforer. Snakk om "de lyse sidene", snakk om å "ofre seg litt for jobben sin", snakk om å være barmhjertig, bla bla. Altså, dette er bare fra min side å tenke høyt... men jeg mener altså bare å komme med noen få enkle eksempler som forhåpentligvis kan åpne øynene til andre rundt meg som blir manipulert selv. Det er så enkelt. Og manipulering, det trenger ikke alltid skje bevisst det. Men det finnes som regel mål og mening med alt her i verden, alle VIL noe.
Jeg synes det er en grei tanke å ha i bakhodet, den ligger der automatisk hos meg.
Du, Hypno, tror kanskje at jeg har blitt hypnotisert selv. Aldri i den forstand av hva "klinisk hypnose" eller noen form for "korrekt hypnose" foregår, men jeg har erfart mange mennesker i livet mitt, mye rart, jeg har sett og hørt mye, jeg er en "observatør" og jeg tenker mye bare. Jeg har også lest mangfoldige bøker om NLP og hypnose, jeg har sett en solid mengde dokumentarer om det og jeg har alltid vært interessert i emnet, fra jeg gikk på barneskolen har jeg lånt bøker om det, jeg har lært meg selvhypnose, og jeg vet at jeg i mange år har brukt fenomenet som kalles "rapport" ubevisst. Når jeg først har lest mye om det, så er jeg bevisst på bruken, og da hender det uheldigvis (ja, jeg mener det, tro det eller ei) at jeg tar "hele kontrollen" under en samtale, og at det ender "my way". Jeg synes det blir en kjip ting, jeg vil ikke være kontrollfreak, det er ikke helt meg, men når du vet at du er utstyrt med finurlige og fantastiske verktøy som "kunsten å kommunisere", og du vet at vi alle er utstyrt med den, så er det så lett å henfalle til den aktive bruken. Jeg må si at jeg er helt enig med deg i at vi burde vite hva vi blir utsatt for, spesielt fra media. Det er så mye fordummelse ute og går her i verden, det er så mye nedverdigelse på dype plan av oss mot hverandre, det er så mye hat her i verden, men fremdeles så mye kjærlighet. Den kommer heldigvis som "mote" og den går etterhvert over i noe annet. Men historien gjentar seg, og det skjer dessverre oftere.
Vet ikke om jeg er litt kryptisk nå, men for å si det i klartekst, så vil jeg gjerne si i denne sammenheng at NWO (New World Order) og mye av det som skjer i verden idag, det har en solid grobunn i andre verdenskrig. Mange vet om sammenhengen, andre lærer den etterhvert, men flere og flere blir opplyste. Vi må ikke hengi oss til et liv i trygghet og dumhet bare fordi vi blir lokket av materiell luksus. Vi må kjempe, livet er en kamp, og det er viktig å kjempe for noe. For meg ihvertfall.
Menneh... nå babler jeg... og jeg burde egentlig vært i seng, har vært lite søvn i det siste... jeg som liksom ikke hadde tid til dette...
Jaja. Nå sporet jeg litt av her på slutten, sorry, men jeg mener at mye av dette har en sammenheng som er så innlysende logisk at det blir arrogant eller naivt å tro noe annet enn at vi faktisk går mot en ny verdensorden. Det er, greit, bare en måte å se det på, men hypnose blir brukt mer aktivt, avansert og utspekulert enn noensinne nå.
Det er en aggressiv kamp der ute - the battle of our minds!
Du spurte hva jeg legger i Suggestion:
det finnes utallige typer av dette. Alt som har en agenda som kamuflerer seg.
Det er vel den mest generelle og logiske definisjon jeg kan komme med på strak arm her og nå. Suggestion er det å aktivisere hjernen til å tenke kreativt. Det er en type stimulanse som har et mål, en agenda. Det er, som vi begge var inne på, dette med å overstyre våre bevisste valg. Det kryper innunder vår bevissthet og planter frø i underbevisstheten. Vi handler ubevisst, og ubevisst fungerer vi mennesker best hvis vi skal bli styrt og noen skal tjene penger på det, også hvis noen vil ha full kontroll over oss. Vet vi hvor bra vi har det? Vet vi om vi har det bra?
Vi vet ikke en dritt før vi setter det på prøve av eget initiativ.
Vi kjenner ikke oss selv før vi våger å bryte løs fra den transen vi alle er i.
Kollektivt sett er vi alle forbundet, og ikke alle transer er like "farlige" her, men vi må ha såpass kontroll at vi kan "trå inn og ut av en bevissthet når vi ønsker det", spør du meg. Men jeg er ikke noen person til å diktere hva som er riktig og galt.
Her lufter jeg bare tanker og mine meninger, og jeg mener det ikke er noe galt i å prøve noe nytt, så lenge en er klar for det og kan vokse på det.
Ingenting kan skade deg hvis du ikke tillater det selv. Det er en regel jeg går etter.
For alt er relativt, og til syvende og sist er det alltid VI - DU og JEG - som sitter med kontrollen over oss selv. Vi bare mestrer den ikke til enhver tid, og vi har blitt litt dårlige på det de siste årene. Derfor mener jeg noen har lagt opp en ganske skuddsikker plan, og den er for kompleks til å bli stoppet på 1-2-3.
Vi er alle fanget av disse idéene, og vår frihet står i fare.
Privatliv og personlig frihet er i ferd med å dø ut. Å tro noe annet, mener jeg er uhyggelig nativt. Kjærligheten vil aldri dø, og den åpner porter til å lære mer om deg selv.
Finn deg en du kan stole på, finn deg en du elsker som elsker deg, lær å elske deg selv, lær å elske livet for hva det har å by på utenom iPod, 500 TV-kanaler, mobiltelefoni, olje, penger, terror, frykt, alkohol, røyk, religion og annet.
Jeg mener dette er gode råd. Lær om hypnose, lær om ditt eget sinn og ditt eget hjerte. Ingen har vondt av en liten oppdatering, vel?
Hypnose er faktisk alt, som jeg begynte med.
Hypnose er alt, og overalt. Det er i konstant bruk.
Det er kommunikasjon på subtile nivå. Den ligger der, latent hele tiden.
Bryt ut og bryt inn, ta kontroll - over deg selv.
Bruk kontrollen, gjerne mot andre, men med god intensjon.
Kjærligheten i fokus. Alltid.
bla bla *gjesp, trøtt*
Antall ord: 1558
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Takk, du også! ludoburgero skrev: Du skriver utrolig mye bra her, Hypno!
Det er synd at du får redusert mulighet til den gode dialogen vi allerede har i gang. Det er lett å se at du har satt deg godt inni i dette temaet og brent for det lenge. Det er lett å se at du klarer å ta i bruk de kunnskapene og teknikkene du har lært. Så gleder meg til å se at du kommer tilbake. Kanskje denne dialogen utvikler til noe gode praktiske enigheter, eller hva?!ludoburgero skrev: Jeg vil gjerne ha flere diskusjoner angående dette, jeg har et hav av eksempler, teknikker og metoder og synspunkter å komme med, men jeg er på flyttefot, og jeg har knapp tilgang til datamaskin for tiden, dessverre er også dagene av disse grunner noe kortet ned og jeg jobber lenge, så jeg vil nok komme tilbake i tråden ved en senere anledning, om ikke så altfor lenge.
Ja, og hypnose henger tetter sammen med de to enn de to sammen faktisk. Hypnose er sessverre ikke så veldig godt utviklet på allmenn grunnlag. Men jeg har tro på at hypnose er veldig bra utviklet i full hemmelighet i de miljøene som hypnose blir brukt aktivt for å utvikle full dominans av våre hjerner. Der ute er det et kappløp om å utvikle ’total kontroll formular’, og det handler om oss. Du har mange gode poeng, selv om jeg føler at jeg ser på samme sak fra en annen vinkel, men jeg kan faktisk se at vi kan se samme aspekter og relasjoner av samme sak. Så hvis vi skulle kalle dette temaet for ’bruk av hypnose i Mind Control’, kan vi da ha dette som et eget tema å diskutere om siden det er essensiell viktig. Den økonomiske makteliten trenger inn i alle hoder og det er ingen tvil om det. Det jeg er opptatt av i dette temaet, er de metodene og teknikkene de bruker slik at spesifikk avdekking vil komme alle til gode både mtp å utvikle metode og teknikker for å tilintetgjøre det hele alle skal klare å lykkes med selvdefensive, personlige tiltak.ludoburgero skrev: Jeg likte spesielt godt dine ord om at vår frihet blir overkjørt av manipulasjon, og at materiell og mental frihet henger sammen.
Godt å høre at dette temaet interesserer deg så mye. Jeg vil i utgangspunktet skille mellom ”samfunnshypnose” og ”omgivelseshypnose” og jeg ønsker faktisk å gå dypere inn på disse to, siden jeg er driver med research på dem. Så dette er en veldig fin tråd å følge. Jeg kommer til å åpne opp denne diskusjonen i en veldig nær fremtid.ludoburgero skrev: Så nok en gang... jeg liker idéen din om at materiell frihet og mental frihet henger sammen. Dette tror jeg er et spennende og viktig poeng i debatten, hvis vi skal diskutere mer spesifikt "samfunnshypnose" og manipulering av folkemengder.
Det har du helt rett i. Lettere sagt vår bevissthetstilstand er så ustabil at den ikke klarer å holde seg oppe hele tiden. Derfor forårsaker den en tilstand som ikke er det samme som vi kaller for bevissthet. Ofte hypermottakelig finner sted i en tilstand endring. Denne hypnosen er litt annerledes enn ’hetero-hypnose’ som er kjent som hypnose i allmenn opinion. Den kan også gå motsatt vei hvor vi er mer kritiske enn noen gang. Altså på underbevissthets nivå.ludoburgero skrev: Hypnose er likevel så naturlig, og vi utøver det mer eller mindre hele tiden.
Riktig, med andre ord er ’Rapport’ forholdet mellom operatør og subjekt hvor subjektet hat tro og tillitt til operatøren. Ikke minst operatøren har innsikt i sin behandling. Rapport handler også om din subjekts permisjon for å bli hypnotisert gjennom et tillitsliknende valg.ludoburgero skrev:"Rapport" er et velkjent fenomen som vi alle benytter oss av, bare for å ta et lite eksempel. Det er jo noe av det mest primitive - dog avanserte på samme tid - verktøyet vi bruker for å kommunisere med hverandre. En liten "lek" som vi alle kan prøve:
Denne testen fungerer uten tvil. Du har helt rett i.
Det har du uten tvil. og det gjelder alle. Men det er helt noe annet med klinisk hypnose og det er der forskjellene mellom forskjellige metoder vise seg nest. Det handler først og fremst om forskjellige mottakelighetsformer, som står fortsatt ukjent for noen miljøer og de bruker samme teknikk for forskjellige folk. Og derfor karakteriserer de noen som uhypnotiserbare. Det stemmer bare ikke. Alle er hypnotiserbare, men på forkjellige måter. Selv sagt mange fakturer som spiller også rolle i den saken, blant annet noen sette seg i mot med vilje, uten å vise det. Noen har indre motstand mot hetero-hypnose. Jeg har klart å hypnotisere folk som er blitt karakterisert som uhypnotiserbare mye enklere enn man kan tro.ludoburgero skrev: Du, Hypno, tror kanskje at jeg har blitt hypnotisert selv. Aldri i den forstand av hva "klinisk hypnose" eller noen form for "korrekt hypnose" foregår, men jeg har erfart mange mennesker i livet mitt, mye rart, jeg har sett og hørt mye, jeg er en "observatør" og jeg tenker mye bare.
Flott, jeg skulle ønske at alle ville vise så mye interesse for hypnose som deg. Det hadde vært mye lettere med en harmonisk og fredfull kommunikasjon overalt. Menneske kommer mye nærmere hverandre, når alle får lære mer om hypnose. Fordi de kommer til å kjenne seg selv og andre mennesker. Mest seg selv selvsagt, som er igjen grunnlaget for bedre forhold til samfunnet.ludoburgero skrev: Jeg har også lest mangfoldige bøker om NLP og hypnose, jeg har sett en solid mengde dokumentarer om det og jeg har alltid vært interessert i emnet
Det er bra, du kan faktisk kombinere den med en mer deltakende kommunikasjons metode som tar og tilrettelegger for myndiggjøring av andre. Det å være mer dialektisk vil gi rom for mer innspill fra samtale partnere som igjen kan hjelpe dem til å innse mye av den virkeligheten som man må ta et oppgjør med.ludoburgero skrev: jeg vil ikke være kontrollfreak
Selvbevissthet og fordummelse er antagonistiske til hverandre. Hypnose gir mer selvbevissthet som kan sette et endelig hinder for fordummelse. Hvis vi skal ha det som mål å øke selvbevissthet hos individene, kan vi si at vi har påført media og dets fordummelse en kurs i retning av bortgang. Jeg er helt enig i at det er nok kjærlighet i at den kan være menneskene til gode og den trenger å bli sterkere gjennom mer menneskelig felleskap som kal ha som mål og å stoppe menneskehetens verste fiende, salg og kjøp av den menneskelige essensen som i dag kalles for arbeidskraft. Jeg kalles den for essens fordi arbeidskraft stammer våre indre prosesser. Det er det du tenker, det du kan, det du føler, dine evner og dine indre produkter, ditt liv, din frihet, dine indre komponenter og mye mer. Hvordan kan den være til salgs?! Salg av den gi oss stress, angst, depresjon, den splitter oss, skader oss, bruker opp våre kvaliteter, nedtrykker vår kreativitet, begrenser vår fritid, den kjører oss på autopilot kun for å overleve. Den forstyrrer våre følelser. Når vi er triste, går vi og spiser i stedet for å gjøre noe gledende. Når vi er sultne, går vi stapper vi oss fett og sukker i stedet for mat. Når vi er ensomme deprimerer vi oss, i stedet for å opprette kontakter. Når vi er sinte, i stedet for å roe oss ned på en trygg måte går vi skader enten oss selv eller andre. Når vi har sorg, i stedet for å akseptere tap, går vi og røyker, drikker, eller liknende. Når vi har en drøm prøver vi å ta et hopp og å bli millionær, ender vi med spilleavhengighet. Og hundrevis av andre liknende forstyrrelser. Alt dette er resultater av lar oss selge til en liten maktelite som sitter med dominans og makt.ludoburgero skrev:. Jeg må si at jeg er helt enig med deg i at vi burde vite hva vi blir utsatt for, spesielt fra media. Det er så mye fordummelse ute og går her i verden, det er så mye nedverdigelse på dype plan av oss mot hverandre, det er så mye hat her i verden, men fremdeles så mye kjærlighet. Den kommer heldigvis som "mote" og den går etter hvert over i noe annet. Men historien gjentar seg, og det skjer dessverre oftere.
For meg også. Men kampen for meg handler først og fremst den mentale og den materielle friheten. Det å drive dette på politikernes arena, er bare feil. Gjennom å øke bevisstheten hos folk er derimot riktig. Fordi når folk tenker som frie mennesker, så vil de bli fire.ludoburgero skrev: Vi må kjempe, livet er en kamp, og det er viktig å kjempe for noe. For meg ihvertfall.
Det er mange kriser på global basis som roten helt tilbake til midten av 1800-tallet. Det er som er forskjellen nå er at tidsrommet mellom krisene blir bare kortere og kortere og krisene blir mer og mer intensive. Disse krisene blir løst på de svakestes bekostning. Alt gjennom å begrense materiell frihet og mental frihet. I den vestlige verden, det mentale slaveriet dominerer mer. Mens i resten av verden er det mest det materielle slaveriet som dominerer. Med det materielle slaveri menes ikke moteslaveri, forbruksslaveri og kjøpspress og liknende, men at man er fanget i et strengere forhold av produksjon hvor man må jobbe mer for å få samme mengde behovsmateriale som i vesten. Så materielle grenser i resten av verden er trangere enn i vesten. Kriger er også en måte å løse kriser på. Ikke minst internasjonale avtaler og organisasjoner. Som du selv sier det og det er helt riktig, er det en aggressiv kamp der ute. Kamp er underlagt en veldig enkelt regel som vil skjule den i dette ordtaket: Går ikke Mohammad til fjellet, kommer fjellet til Mohammad. Så kampen handler om oss, lar vi den være, vil den svelger den oss svært dypt i inni seg. Tar tak i den i felleskap, vinner vi. Så enkelt er det.ludoburgero skrev: … men jeg mener at mye av dette har en sammenheng som er så innlysende logisk at det blir arrogant eller naivt å tro noe annet enn at vi faktisk går mot en ny verdensorden. Det er, greit, bare en måte å se det på, men hypnose blir brukt mer aktivt, avansert og utspekulert enn noensinne nå.
Jeg vil definere Suggestion slik: Den er en foreslått ide som gir mottakeren en grunn til å respondere. Ja, det finnes mange typer av den og de fungerer best når de er tilpasset, mottakelighetsformen som klienten har. Der er mange lover som bestemmer forslag og de faktisk trenger ikke hypnose tilstand for å påvirke oss, men hypnose gjør oss mindre kritisk, dermed fungerer de bedre når klienten er under hypnose avhengig av operatorens gode eller dårlige evne til å formulere den riktig og tilpasset mottakelighetstypen. Man kan rett og slett si at hypnosens kjerne er ikke tilstanden, men Suggestion. Kan nå best resultat, når man klarer en god koordinasjon mellom disse to. du beskrive godt hva de gjør, og hvordan de gjør det. I Norge kjenner jeg ingen hypnosemiljøer å beherske temaet forslag og forslagsmottakelighet på en moderne og effektiv måte. Kunnskapen om mottakelighet er storsett påvirket av et klisjéaktig forhold til forslag og mottakelighet. Og ofte søker de løsninger gjennom ferdige scripter.ludoburgero skrev: det finnes utallige typer av dette. Alt som har en agenda som kamuflerer seg.
Suggestion er så essensiell viktig at vi hadde blitt fullstendig overrasket over styrken av forslag, når vi først lærer det. Og da ser vi egentlig ikke resultat av en bevisst utvikling, men en ubevisst manipulasjon. De feste tør å prøve å finne mer ut av denne manipulasjonen, når de blir bevisst på det. I dag bestemmer Suggestion og enviremental-hypnosis aller fleste detaljer i vårt liv og i vårt indre. For ikke så lenge siden så jeg at, interessen for å vite om det var lav her i Norge. Men nå er den interessen i sterkt vekst. Hypnose og Suggestion er blitt mer en bare det man leser om på Donald. Likevel mener jeg at kunnskapen om hypnose i Norge er lutfattig.
Ja, og i dag ser jeg at det er fortsatt flere og flere som tør å gjøre det. Jeg har fått stor sympati for det jeg driver med som storsett handler om hypnose. Jeg jobber mye med å utvikle hypnotiske metoder til nye høyder som skal passer de fleste behov. Og ønsket det var flere som skulle tenke det samme og drive med det samme og eventuelt i et felleskap.ludoburgero skrev: Vi kjenner ikke oss selv før vi våger å bryte løs fra den transen vi alle er i.
Dette ønsket er nesten kjernen i mental frihet. Endret bevissthetstilstand er ikke farlig i det hele tatt, om noen ikke forsøker å utnytte det til sin egen fordel og vil dermed bestemme mer om vår i hvilken tilstand vår bevissthet skal befinne seg i.ludoburgero skrev: Kollektivt sett er vi alle forbundet, og ikke alle transer er like "farlige" her, men vi må ha såpass kontroll at vi kan "trå inn og ut av en bevissthet når vi ønsker det", spør du meg. Men jeg er ikke noen person til å diktere hva som er riktig og galt.
Nettopp! Vi kan selvsagt utdype den mer på hvilken måte har vi har kontrollen over oss selv og på hvilken måte kan vi da lære oss å beherske det bedre. Læren om hypnose kan være et av de beste midlene. En ting er også viktig å legge merke til. Vi har selv nøkkelen til vår bevissthet og vi kan tar i mot Suggestion eller avviser den, likevel er det vår viljestyrke som ligger delvis i bevissthet og delvis i indre bevisstheten kan mye lettere bli manipulert for å overgi vår nøkkel. Prosessen vil forgå gjennom falsk logikk, argumentasjoner, rasjonaliseringer, sjokk osv.ludoburgero skrev: For alt er relativt, og til syvende og sist er det alltid VI - DU og JEG - som sitter med kontrollen over oss selv. Vi bare mestrer den ikke til enhver tid, og vi har blitt litt dårlige på det de siste årene. Derfor mener jeg noen har lagt opp en ganske skuddsikker plan, og den er for kompleks til å bli stoppet på 1-2-3.
Ja, så lenge vi ikke kjenner våre indre prosesser og har vi begrensninger for å realisere oss selv, så lenge andre vi ignorerer våre indre signaler og lar livet kjøres på autopilot i e overlevelses modus, er vi, ja, ingen frie mennesker. Men vi har alle sammen tendenser og potensialer for å lære disse og i vært fall å opparbeide den mentale friheten. Vi kan opparbeide den materielle friheten ved bruk av den mentale friheten og altså her på kloden vår.ludoburgero skrev: Vi er alle fanget av disse idéene, og vår frihet står i fare.
Du har kommet med mange gode råd. Det er utrolig viktig for ethvert individ å følge dem.ludoburgero skrev: Finn deg en du kan stole på, finn deg en du elsker som elsker deg, lær å elske deg selv, lær å elske livet for hva det har å by på utenom iPod, 500 TV-kanaler, mobiltelefoni, olje, penger, terror, frykt, alkohol, røyk, religion og annet.
Jeg beklager sen svar. Det ble plutselig mye å gjøre i helgen. Jeg tenkte også at du var på flyttefot, så var det ikke så farlig med forsinkelse likevel.
Synd at du bor langt unna, ellers kunne vi treffes og prates mye om det viktige temaet. Lykke til med flyttingen og kos deg.
Antall ord: 2727
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
du vet jammen mye om hypnose!!! hva mer kan du?H. skrev:vet bare om denne http://www.youtube.com/watch?v=OuhgRARiDZU
Antall ord: 23
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Så klart, jeg presiserte ikke fra hvlilken ståsted ønsket jeg innspill og det var gjort med vilje. I hvert fall er jeg takknemlig for svaret jeg fikk fra deg. det sier også meg noe. Jeg er også ute etter hvilke misforståelser om hypnose er de mest vanlige. Du er sikkert klar over at det veldig mange myte om hypnose, også balnt fagfolk og til og med de som praktiserer hypnose. Det er synd, men hypnose er blitt satt i denne kursen helt bevisst. Både på økonomisk plan og politisk plan finnes det sterk ønske å holde all riktig informasjon om hypnose skjult, enda bedre å gjøre den ulovlig sånn som i Norge. Har du noen gang søkt mening bak dette oplegget?Quist skrev:Åja. Jaha. Slik å forstå. At det var det du mente. Jaja. Jo. Da så. Vel, det har seg slik at hypnose kan brukes til mange ting og har vært brukt i mange år til både det ene og det andre. Dersom du har et problem går du til en hypnotisør og problemet blir borte.Hypno72 skrev: jeg spurte ikke om stage-hypnosis, men hypnose og eventuelt hypnoterapi. hypnose er blitt misbrukt mye mer enn det du forteller om. det som interesserer meg er hva vet folk om fenomenet 'hypnose'. hva blir den brukt til er en annen sak som jeg vil gjerne komme tilbake til senere.
Antall ord: 237
Hide post links |
Var det noen som så "hypnose ranet" i italia. En fyr som visst nok skal ha hypnotisert flere bak disken og bedt dem og tømme kassa, etterpå satt de igjen forvirret.
Crazy.
det kan heldigivs også brukes til positive ting. Som f.eks å kurer fobier som vannskrekk, høydeskrekk osv. Er det noen som har drevet med kurering av fobier? De som har peiling på NLP kan visst gjøre det på noen minutter. mens itradisjonell terapi vil det det ta flere måneder/år kanskje med samtaler..
Crazy.
det kan heldigivs også brukes til positive ting. Som f.eks å kurer fobier som vannskrekk, høydeskrekk osv. Er det noen som har drevet med kurering av fobier? De som har peiling på NLP kan visst gjøre det på noen minutter. mens itradisjonell terapi vil det det ta flere måneder/år kanskje med samtaler..
Antall ord: 89
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Nov 2007 02:10
- 17
- Lokalisering: Tønsberg
- Blitt takket: 1 gang
Dere har begge mye kunnskap om hypnose og mennesket som et tenkende vesen. Men jeg opplever at det er noe meget viktig som mangler.
Den virkligheten vi hver og en sitter med, som menneske, består av en jungel av overbevisninger. En overbevokst hage av "sannheter" om oss selv, verden og det å leve her. Disse plantene har bevisste og ubevisste sider.
Hypnosen kan gå inn i hagen, og prøve å luke i plantene. Men i den verden vi lever i her og nå, er så full av nye inpodninger, hypnose og forsterkninger av de grunnleggende overbevisninger vi har. Det vokser forterer enn vi kan rekke å luke bort.
En annen ting, er at selv om vi luker, så vil den andre siden av "sannheten" stå igjen. Den motsatte, røttene. Alle ting har to sider, i denne dualistiske fysiske verden vi lever i.
Når vi ikke tar inn at vi er noe mer, vil alle forsøk på forandring og bevisstgjøring gjennom hypnose, NPL tankefeltsterapi eller selvdisiplin gjennom positiv tenkning, The Secret med å sende ut positive tanker, for å skape noe nytt, kun bevege seg på en overfladisk nivå i vår bevissthet, og kun bringe kortvarige overfladiske forandringer.
Det mest triste med alle disse ulike teknikkene, er at når de dypeste røtter og ubevisst virkligheten av våre overbevisninger, kommer i kapp med oss, så sitter folk igjen mer skuffet, mer uten tillit til sin egen skaperevne, mer håpløs og med mindre tro på seg selv, enn det de hadde fra før av.
Hypno, du nevner essensen. De aller fleste har ingen peil om hva deres essens er. Har ingen opplevelse av den integriteten, styrken og storheten i deres eget innerste vesen. De har kun levd på overflaten av det, eller kanskje mest på utsiden av seg selv. De fleste er redde, fordi de innerst inne kjenner at det er ukjent og smertefullt, fordi det begynner å røre på seg.
Ludoburgero du snakker om ny verdensordning. Og det er i store deler en fare, men kanskje mer en trussel som får folk til å våkne opp til seg selv. Akkurat som alle andre trussler om makt fra alle andre fronter. Selve ideen om makt fra utsiden er en stor del av selve glemselen om hva vi egentlig er, og alltid har vært.
Men vi har spilt et energi spill, for å erfare denne fysiske verdene av dualistisk energi. Det har vi gjort for å skaffe tilveie erfaringen om hva disse energiene går ut på for alt som er.
Mennesker søker noe, som alltid har vært der. Men verken hypnose eller andre teknikker som tar utgangspunkt i mennesket som kun et tenkende vesen, vil noen gang hjelpe noen til å bryte ut av denne illusjonen.Den vil bare forsterke fangenskapet mange opplever og øke frustrasjonen i dette fangenskapet vi sitter fast i av den gamle dualistiske bevisstheten.
Vi er noe mer. Vi er Gud i vår egen hage. Ingen kan plante sannheter, ta over makt eller tvinge oss til noe, om vi ikke på et eller annet nivå har fratrett denne posisjon, glemt vår innerste autonomi, fullstendighet og fullkomne vesen. Men fordi illusjonen bare forsterker denne fratredelsen og denne glemselen, vil vi fortsette så lenge vi har lyst.
Men når vi er klar, vil vi ta et skritt til, og se igjennom den løgnen, illusjonen vi trodde var oss. Det vi trodde var et menneske. Og våge å oppleve den bevisstheten som noen kaller høyere sjel. Gudbevissthet og innerste essens. Få et forhold til oss selv, istedenfor å gå utenfor oss selv for å søke, lete og oppfylle disse innerste lengslene etter kontakt, gjennom alle andre, levende, døde eller ikke fysiske entiteter som engler og hjelpere.
Dette skjer ikke først og fremst på det mentale nivå. Så lenge vårt hode sitter som sjef og har fokus i våre liv, så lenge vil vi også den påvirkelighet, den hypnosen den maktkampen og den dualiteten som hodet lever i og kan forstå, fortsatt være en trussel, et fangenskap og et hinder for den frie tanke og det frie menneske.
Men friheten fra oss selv, vår mentale kontroll og massebevissthet og kollektiv ubevisste suggusjoner, er ofte mere truende, enn det motsatte. Hodet, ego og kontrollen ønsker å opprettholde sin posisjon, ønsker og beholde makten og kontrollen i våre liv. Fordi den ikke kjenner til noe annet.
Den eneste veien, metoden og handlingen jeg har funnet, er rett å slett pusten. Puste dypt inn og velge en høyere vei. Velge den innerste essens og bevissthet. Puste dypt inn og ta imot det du egentlig er. Puste seg ned fra hodet, og erfare det man egentlig lengter etter. Et aksepterende(uten bedømmelse av rett og galt) medfølende (ikke selvmedlidende) kjærlighets vesen, dypt i oss selv. Og derfra, ekspandere denne bevisstheten ut i hele livet og rundt oss. Puste lenge, dypt og ned med fokus i magen. Forbi mental bevissthet, kroppsbevissthet og inn i den innerste bevisstheten som er forbundet med alt som er og har alltid vært det.
Tar dere opp kampen med hypnose, for å angripe eller forandre den mentale bevisstheten, vil den bare slå tilbake. Men skjer det innenifra, med aksept og kjærlighet, og gjennom pusten ekspandere denne gudsbevisstheten ut i livet, så vil det være som om Mesteren selv(deg selv som Gud) kommer inn i virklighets hagen, og med bare lyden av disse fottrinnene så vil hagen selv bli forvandlet.
Den virkligheten vi hver og en sitter med, som menneske, består av en jungel av overbevisninger. En overbevokst hage av "sannheter" om oss selv, verden og det å leve her. Disse plantene har bevisste og ubevisste sider.
Hypnosen kan gå inn i hagen, og prøve å luke i plantene. Men i den verden vi lever i her og nå, er så full av nye inpodninger, hypnose og forsterkninger av de grunnleggende overbevisninger vi har. Det vokser forterer enn vi kan rekke å luke bort.
En annen ting, er at selv om vi luker, så vil den andre siden av "sannheten" stå igjen. Den motsatte, røttene. Alle ting har to sider, i denne dualistiske fysiske verden vi lever i.
Når vi ikke tar inn at vi er noe mer, vil alle forsøk på forandring og bevisstgjøring gjennom hypnose, NPL tankefeltsterapi eller selvdisiplin gjennom positiv tenkning, The Secret med å sende ut positive tanker, for å skape noe nytt, kun bevege seg på en overfladisk nivå i vår bevissthet, og kun bringe kortvarige overfladiske forandringer.
Det mest triste med alle disse ulike teknikkene, er at når de dypeste røtter og ubevisst virkligheten av våre overbevisninger, kommer i kapp med oss, så sitter folk igjen mer skuffet, mer uten tillit til sin egen skaperevne, mer håpløs og med mindre tro på seg selv, enn det de hadde fra før av.
Hypno, du nevner essensen. De aller fleste har ingen peil om hva deres essens er. Har ingen opplevelse av den integriteten, styrken og storheten i deres eget innerste vesen. De har kun levd på overflaten av det, eller kanskje mest på utsiden av seg selv. De fleste er redde, fordi de innerst inne kjenner at det er ukjent og smertefullt, fordi det begynner å røre på seg.
Ludoburgero du snakker om ny verdensordning. Og det er i store deler en fare, men kanskje mer en trussel som får folk til å våkne opp til seg selv. Akkurat som alle andre trussler om makt fra alle andre fronter. Selve ideen om makt fra utsiden er en stor del av selve glemselen om hva vi egentlig er, og alltid har vært.
Men vi har spilt et energi spill, for å erfare denne fysiske verdene av dualistisk energi. Det har vi gjort for å skaffe tilveie erfaringen om hva disse energiene går ut på for alt som er.
Mennesker søker noe, som alltid har vært der. Men verken hypnose eller andre teknikker som tar utgangspunkt i mennesket som kun et tenkende vesen, vil noen gang hjelpe noen til å bryte ut av denne illusjonen.Den vil bare forsterke fangenskapet mange opplever og øke frustrasjonen i dette fangenskapet vi sitter fast i av den gamle dualistiske bevisstheten.
Vi er noe mer. Vi er Gud i vår egen hage. Ingen kan plante sannheter, ta over makt eller tvinge oss til noe, om vi ikke på et eller annet nivå har fratrett denne posisjon, glemt vår innerste autonomi, fullstendighet og fullkomne vesen. Men fordi illusjonen bare forsterker denne fratredelsen og denne glemselen, vil vi fortsette så lenge vi har lyst.
Men når vi er klar, vil vi ta et skritt til, og se igjennom den løgnen, illusjonen vi trodde var oss. Det vi trodde var et menneske. Og våge å oppleve den bevisstheten som noen kaller høyere sjel. Gudbevissthet og innerste essens. Få et forhold til oss selv, istedenfor å gå utenfor oss selv for å søke, lete og oppfylle disse innerste lengslene etter kontakt, gjennom alle andre, levende, døde eller ikke fysiske entiteter som engler og hjelpere.
Dette skjer ikke først og fremst på det mentale nivå. Så lenge vårt hode sitter som sjef og har fokus i våre liv, så lenge vil vi også den påvirkelighet, den hypnosen den maktkampen og den dualiteten som hodet lever i og kan forstå, fortsatt være en trussel, et fangenskap og et hinder for den frie tanke og det frie menneske.
Men friheten fra oss selv, vår mentale kontroll og massebevissthet og kollektiv ubevisste suggusjoner, er ofte mere truende, enn det motsatte. Hodet, ego og kontrollen ønsker å opprettholde sin posisjon, ønsker og beholde makten og kontrollen i våre liv. Fordi den ikke kjenner til noe annet.
Den eneste veien, metoden og handlingen jeg har funnet, er rett å slett pusten. Puste dypt inn og velge en høyere vei. Velge den innerste essens og bevissthet. Puste dypt inn og ta imot det du egentlig er. Puste seg ned fra hodet, og erfare det man egentlig lengter etter. Et aksepterende(uten bedømmelse av rett og galt) medfølende (ikke selvmedlidende) kjærlighets vesen, dypt i oss selv. Og derfra, ekspandere denne bevisstheten ut i hele livet og rundt oss. Puste lenge, dypt og ned med fokus i magen. Forbi mental bevissthet, kroppsbevissthet og inn i den innerste bevisstheten som er forbundet med alt som er og har alltid vært det.
Tar dere opp kampen med hypnose, for å angripe eller forandre den mentale bevisstheten, vil den bare slå tilbake. Men skjer det innenifra, med aksept og kjærlighet, og gjennom pusten ekspandere denne gudsbevisstheten ut i livet, så vil det være som om Mesteren selv(deg selv som Gud) kommer inn i virklighets hagen, og med bare lyden av disse fottrinnene så vil hagen selv bli forvandlet.
Antall ord: 922
I choose the easy button.
Hide post links |
Har aldri blitt hypnotisert selv, men det sies å virke. Det er en form for transe, er det ikke det, da?
Antall ord: 20
Hide post links |