Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterteknologi

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

anniren

Innlegg av anniren »

Jeg tror global oppvarming kommer fortere enn vi tror.. jeg har sagt i mange år at klimaet endrer seg, og det er ikke alltid til det beste..
Det har jo tross alt snødd plasser det aldri har snødd, og bare tenk 25 år tilbake, da var det jysla mye mer snø her i norge, enn det er nå..
Ting skjer, og det skjer fort.
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Dr. Doktor skrev:
ludoburgero skrev: Psykopaten lider hun også.
Jeg likte den.

Forøvrig lider ikke psykopaten av så veldig høy sosial intelligens. Psykopaten har særdeles mangefull evne til å forstå andres følelser. Hennes kunnskap om følelser kommer som følge av erfaring av andres reaksjoner/uttrykk for følelser.
Pølsevev?
Psykopaten har nemlig dypt innsikt i andres følelser og spiller på dette. Hun har en tendens til å bruke ultimatum og ser mønstere offeret følger følelsesmessig, hun kan til enhver tid sette seg inn i den andres følelsesregisteret og velge og plukke fra "øverste hylle" hva hun vil appellere til for å få gjennomslag for det hun vil.
Slik KAN det ihvertfall være.
Er nok mer at psykopaten vet det å ignorere andres følelser, eller at hun kamuflerer sin overflatiske holdning ved å nettopp bruke av innsikten hun har i offerets følelsesregister og vite hva hun skal si til enhver tid.
Antall ord: 160
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ChopSuey
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 01 Nov 2006 04:42
17

Innlegg av ChopSuey »

jeg tror ikke noen av de velger å bli det....
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

ludoburgero skrev:
Dr. Doktor skrev:
ludoburgero skrev: Psykopaten lider hun også.
Jeg likte den.

Forøvrig lider ikke psykopaten av så veldig høy sosial intelligens. Psykopaten har særdeles mangefull evne til å forstå andres følelser. Hennes kunnskap om følelser kommer som følge av erfaring av andres reaksjoner/uttrykk for følelser.
Pølsevev?
Psykopaten har nemlig dypt innsikt i andres følelser og spiller på dette. Hun har en tendens til å bruke ultimatum og ser mønstere offeret følger følelsesmessig, hun kan til enhver tid sette seg inn i den andres følelsesregisteret og velge og plukke fra "øverste hylle" hva hun vil appellere til for å få gjennomslag for det hun vil.
Slik KAN det ihvertfall være.
Er nok mer at psykopaten vet det å ignorere andres følelser, eller at hun kamuflerer sin overflatiske holdning ved å nettopp bruke av innsikten hun har i offerets følelsesregister og vite hva hun skal si til enhver tid.
Tja, vi har begge rett. En psykopat kan som sagt erfare hvordan andre mennesker reagerer, og derfor være meget flink til å spille på andres følelser, men hun kan ikke relatere til dem.
Antall ord: 196

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

ludoburgero skrev: Pølsevev?
Psykopaten har nemlig dypt innsikt i andres følelser og spiller på dette. Hun har en tendens til å bruke ultimatum og ser mønstere offeret følger følelsesmessig, hun kan til enhver tid sette seg inn i den andres følelsesregisteret og velge og plukke fra "øverste hylle" hva hun vil appellere til for å få gjennomslag for det hun vil.
Slik KAN det ihvertfall være.
Er nok mer at psykopaten vet det å ignorere andres følelser, eller at hun kamuflerer sin overflatiske holdning ved å nettopp bruke av innsikten hun har i offerets følelsesregister og vite hva hun skal si til enhver tid.
Jeg må nok "arrestere" deg litt her, Ludo. Dr. Doktor har faktisk rett i at psykopater har manglende evne til å forstå andres følelser. Grunnen til at de er gode til å manipulere er at de har kunnskap om andres følelser, og dermed hvordan de kan spille på andres følelser... De vet hva følelser betyr, rent overfladisk, men er ikke i stand til å sette seg i andres situasjon/følelser.

Det finnes forøvrig mange mennesker som er manipulative og hjerteråe uten å være psykopat. Man kan også ha enkelte psykopatiske trekk uten å defineres som psykopat. Det brukes ofte en test for å finne grad av psykopati/sosiopati, der man kan oppnå max 40 poeng. Hvis en person scorer 25 poeng eller mer, anses vedkommende som psykopat/sosiopat. Noen av typiske psykopatiske/sosiopatiske trekk er:

1. Glatthet / overflatisk sjarm
2. Egosentrisk / storhetsideer om egen verdi
3. Behov for stimuli / lett for å kjede seg
4. Patologisk løgnaktighet, bedrageri
5. Bløffmakeri / manipulering
6. Manglende anger eller skyldfølelse
7. Manglende dybde av følelser
8. Ufølsomhet, manglende empati
9. Parasittær livsstil
10. Oppfarende / dårlig kontroll over sinne
11. Promiskuøs seksuell adferd
12. Tidlige adferdsproblemer
13. Manglende realistisk langtidsplanlegging
14. Impulsivitet
15. Uansvarlig (foreldre)adferd
16. Hyppige ekteskap / samboerforhold
17. Ungdomskriminalitet før fylte 15 år
18. Svikt under prøvetid eller løslatelse
19. Manglende ansvarsfølelse for egne handlinger
20. Flere typer lovbrudd blant følgende: tyveri, innbrudd, ran, narkotika, frihetsberøvelse, mord, mordforsøk, ulovlig våpenbesittelse, grov uaktsomhet, bedrageri, flukt fra fengsel

Det finnes også en del psykiske lidelser som kan gi enkelte psykopatiske trekk.

Kanskje er det nettopp det som er skummelt med roboter; at de er følelsesløse og gjør det de er programmert til å gjøre, uavhengig av følelser...? Kanskje de er fødte psykopater? Det er jo litt ekkelt å tenke på...
Antall ord: 426
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Svartepus skrev:Noen av typiske psykopatiske/sosiopatiske trekk er:

1. Glatthet / overflatisk sjarm
2. Egosentrisk / storhetsideer om egen verdi
3. Behov for stimuli / lett for å kjede seg
4. Patologisk løgnaktighet, bedrageri
5. Bløffmakeri / manipulering
6. Manglende anger eller skyldfølelse
7. Manglende dybde av følelser
8. Ufølsomhet, manglende empati
9. Parasittær livsstil
10. Oppfarende / dårlig kontroll over sinne
11. Promiskuøs seksuell adferd
12. Tidlige adferdsproblemer
13. Manglende realistisk langtidsplanlegging
14. Impulsivitet
15. Uansvarlig (foreldre)adferd
16. Hyppige ekteskap / samboerforhold
17. Ungdomskriminalitet før fylte 15 år
18. Svikt under prøvetid eller løslatelse
19. Manglende ansvarsfølelse for egne handlinger
20. Flere typer lovbrudd blant følgende: tyveri, innbrudd, ran, narkotika, frihetsberøvelse, mord, mordforsøk, ulovlig våpenbesittelse, grov uaktsomhet, bedrageri, flukt fra fengsel
21. Man er jente.
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Dr. Doktor skrev:
Svartepus skrev:Noen av typiske psykopatiske/sosiopatiske trekk er:

1. Glatthet / overflatisk sjarm
2. Egosentrisk / storhetsideer om egen verdi
3. Behov for stimuli / lett for å kjede seg
4. Patologisk løgnaktighet, bedrageri
5. Bløffmakeri / manipulering
6. Manglende anger eller skyldfølelse
7. Manglende dybde av følelser
8. Ufølsomhet, manglende empati
9. Parasittær livsstil
10. Oppfarende / dårlig kontroll over sinne
11. Promiskuøs seksuell adferd
12. Tidlige adferdsproblemer
13. Manglende realistisk langtidsplanlegging
14. Impulsivitet
15. Uansvarlig (foreldre)adferd
16. Hyppige ekteskap / samboerforhold
17. Ungdomskriminalitet før fylte 15 år
18. Svikt under prøvetid eller løslatelse
19. Manglende ansvarsfølelse for egne handlinger
20. Flere typer lovbrudd blant følgende: tyveri, innbrudd, ran, narkotika, frihetsberøvelse, mord, mordforsøk, ulovlig våpenbesittelse, grov uaktsomhet, bedrageri, flukt fra fengsel
21. Man er jente.
Pass deg! Jeg nøler ikke med å gjøre noe kriminelt, og jeg føler ingen anger i ettertid heller! :badgrin:

Huff, jeg kjeder meg... Kunne du ha lånt meg en tusenlapp?
Antall ord: 172
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Javisst. Når vil du betale den tilbake?
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Dr. Doktor skrev:Javisst. Når vil du betale den tilbake?
En gang i fremtiden...
Antall ord: 15
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Men sånn seriøst sett; det anses å være flest psykopatiske menn, men kvinner kommer visstnok raskt etter på statistikkene...

Og psykopater trekkes ofte mot legeyrket p.g.a. dets maktfølelse, herr doktor :)
Antall ord: 35
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Da gjør vi som alltid når diverste organisasjoner vil fremme sin sak, vi sier at informasjonen er basert på et så tynt grunnlag at vi må regne med store mørketall. Såklart sånn at det faller i min favør.
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Svartepus skrev:Men sånn seriøst sett; det anses å være flest psykopatiske menn, men kvinner kommer visstnok raskt etter på statistikkene...

Og psykopater trekkes ofte mot legeyrket p.g.a. dets maktfølelse, herr doktor :)
Jeg liker mer å se på meg selv som kald, beregnelig og manipulativ uten å falle inn under andre kriterier for psykopati.
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Dr. Doktor skrev:
Svartepus skrev:Men sånn seriøst sett; det anses å være flest psykopatiske menn, men kvinner kommer visstnok raskt etter på statistikkene...

Og psykopater trekkes ofte mot legeyrket p.g.a. dets maktfølelse, herr doktor :)
Jeg liker mer å se på meg selv som kald, beregnelig og manipulativ uten å falle inn under andre kriterier for psykopati.
Jeg liker å manipulere på en varm, empatisk måte. Kvinnelist med andre ord... ;)
Antall ord: 73
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Ikke at jeg akkurat synes det er trist at det begrenses og finnes en lett leselig oppskrift på prinsipper og slikt som utgjør en psykopat, men...

En psykopat har like mange avanserte sider som alle andre mennesker, og man kan verken ekskludere eller inkludere noen som helst trekk som kan avgjøre det.
Si meg... det er som tatt ut fra et kvinneblad... "hvordan se om mannen din er psykopat, eller om det bare er fordi du har en elsker på si at han truer deg med øks"... det blir for dumt. Hvem skulle liksom ha skrevet denne storslåtte "guiden", denne listen? Det skal til en for å kjenne en. Og hvis man er så bråsikker på at "DETTE, gutta! DETTE er en psykopat!", så må man jo ha tatt et veldig brått og snedig snitt på hele greia.

Det er greit å si at "dette er en hund - den bjeffer", men å dømme på basis av sinnstilstand og tankemønster er jo like feilbart og ymse som å si
"dette er en mann - hun har mørk stemme."
Spør du meg.
Antall ord: 184
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Det er ikke noe galt med denne måten å stille diagnose på. Grunnen til at flere enn et kriterium må være oppfylt, er jo nettopp for å ikke gå i "dette er en mann - hun har mørk stemme"-fella.
Hvilken alternativ til dagens metode foreslår du?

Disse som har skrevet denne "listen" er mennesker som jobber med å kartlegge psykiske virkningsmekanismer. Mennesker med personlighetsforstyrrelser kan man si er fanger av seg selv. De velger det ikke, men er tvert imot fanget i et mønster som er skadelig for både dem selv og omgivelsene. Mekanismene bak kan kartlegges.
Grunnen til at du ser på psykopater som du gjør, er det faktumet at du tolker deres handlinger med utgangspunkt i deg selv. Noe annet ville jo selvsagt være umulig. Forståelsen av andre vil derfor alltid være mer eller mindre mangelfull, men vår evne til å se fra andre perspektiver og tankemønstre kan læres og trenes. Det er jeg nesten helt sikker på.
Antall ord: 169

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links