Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHvem er DU ??

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 90
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes
Blitt takket: 1 gang

Hvem er DU ??

Innlegg av nesco »

For å oppnå en best mulig innsikt og forståelse om det som omgir oss er det en stor fordel om DU blir klar over hvem du er og hvilken rolle du spiller i helheten - verden og universet.

Illusjonen av at selvet er et separat ego, innestengt i en "sekk av hud", omgitt av et fremmed og fientlig univers, er årsaken til mange av problemene vi har i verden. Det gir opphav til behovet mennesket har for å "erobre" den fysiske verden. Underlegge oss våre omgivelser og få de til å passe inn i vårt bilde av verden. Vi har en tendens til å se på andre mennesker og omgivelsene som noe separat, motsatt og fiendtlig fordi alt dette "ikke er oss"

Man kan si at det ikke finnes noen meningsfull måte å definere hvordan et levende vesen avgrenses. Man kan ikke leve separat fra omverdenen. En kropp trenger kontinuelig tilførsel av luft og næringsstoffer. Den er del av et system der alle deler er gjensidig avhengige.

Som kjent vil nesten alle molekyler i en menneskekropp skiftes ut i løpet av noen år. Kroppen er hele tiden i forandring og i samspill med omgivelsene.
Et menneske er en prosess inni et system av større prosesser. Genetisk er en kropp et resultat av genetiske hendelser i tidligere generasjoner. Likeledes vil et menneske påvirke generasjoner som kommer. Psykologisk er man et produkt av gener, enkelthendelser i livet, personer man møter gjennom livet, osv.

Dersom man starter med en person og du prøver å inkludere alle faktorer som har skapt denne personen, vil du gradvis kunne inkludere en større og større sfære, ja til slutt kan man inkludere hele universet. Det finnes ingen logisk forsvarlige grenser som setter stopp. Det vil alltid finnes et større system som det mindre systemet er en del av, født ut av eller er påvirket av og uløselig bundet til.

Ingenting, ingen karateristikk, ingen kvalitet har mening uten at det sammenlignes med noe annet. Relateres til noe. "Innside" gir ingen mening dersom det ikke finnes en "utside". Innside og utside danner to aspekter av ett system, de kan ikke eksistere separat fra hverandre.

Det meste av problem adferd som oppstår hos en person, gruppe i samfunnet eller samfunnet som sådan kommer av misforståelsen at man bare er "innside" og at utsiden "ikke er oss", "er ond", "farlig", "ubegripelig", "motsatt" eller "likegyldig".

Mennesket liker å gjemme seg i sin lille begrensede verden. Definere deg selv som unik, polarisere seg. Tenke begrenset eller ikke i det hele tatt. Dette er et evig menneskelig problem og en "unnskyldning" for ikke å ta ansvar, for å oppføre seg egoistisk og trangsynt.

Konklusjonen må være at det ikke finnes noen endelig, avgrenset sannhet om noe. At den eneste sannheten er uendelig stor og uten grenser.
Det finnes ikke Godt uten Ondt, ikke Opp uten Ned, ikke Politi uten Kriminelle. Alt er avhengig av noe annet for å eksistere og del av det samme system.

Når det kommer til selvet, hvem DU er. Finnes det ikke noe objektivt belegg for at du bare er en liten "flekk", en separat "sekk av skinn" som ikke er en del av resten.

Snarere er din sanne identitet ALT SOM FINNES, hele universet. DU er ett med alt og universet i deg selv.

Du kan ikke skade noen eller noe uten å i ytterste konsekvens skade deg selv hvis man ser stort nok på det. Konsekvensen av hva du gjør er muligens så borte fra din bevissthet at du muligens ikke merker det, men alt du gjør VIL påvirke helheten og dermed skade deg selv.

Dersom du med høyre hånd skader eller fjerner den venstre vil det påvirke din totale funksjonsevne. På samme måte vil det i et større perspektiv ikke nytte å drive rovdrift på naturressurser uten at det får fatale følger for hele økosystemet.

Det fasinerende perspektivet med å sammenligne selvet med universet er at det dekker både materialisme og åndelighet. Det spiller ingen rolle om man har et syn som går på at vi bare er et resultat av et materiellt univers med visse fysiske karakteristikker, eller om vi har et åndelig ståsted og sier at alt er Gud og alt består av åndelig, udødelig bevissthet. Man ender opp på nogenlunde samme sted med å ta innover seg helheten i alt.
Antall ord: 740
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Jeg er avgrenset fra deg i form av min vilje til å skade andre og meg selv.
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 206
Startet: 25 Jan 2007 15:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av kraBat »

Fornuftige ord
Antall ord: 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 90
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av nesco »

Dr. Doktor skrev:Jeg er avgrenset fra deg i form av min vilje til å skade andre og meg selv.
Hvem er det som sitter ved Guds venstre side?, det skulle ikke være deg Doktor ??? ;)
Antall ord: 35
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Nja...alle mennesker er unike...med egne tanker og frihet til å stå for di. Illusjonen er å tru at vi er ein del av noko større...noko mange nyttar i si ansvarsfråskriving.

Naturen er ikkje avhengig av en spesiell art. Så om mennesket døde ut ville det ikkje ha store påvirkninga av naturens gang her på jorda. Det å opphøye mennesket til noko meir enn mennesket er, er illusjonen framfor alle illusjoner.

Den endelige sannhet er ikkje basert på det perspektivet du legger til grunn her, sjølv om mange lar seg fasinere av tanken.

Religiøse og alternative innsikter tåkelegger sannheten for å opprettholde status quo...
Antall ord: 110
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 90
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av nesco »

madjava skrev:Religiøse og alternative innsikter tåkelegger sannheten for å opprettholde status quo...
Godt vi har skeptikere her som kan få oss vidløftige ned på jorda igjen, bare sunt det.....!!!! :mozilla_wink:
Antall ord: 34
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

nesco skrev:
Dr. Doktor skrev:Jeg er avgrenset fra deg i form av min vilje til å skade andre og meg selv.
Hvem er det som sitter ved Guds venstre side?, det skulle ikke være deg Doktor ??? ;)
Ja ok, jeg ser den. Men er jeg dog bare en del av en vekselvirkning, uten noen fri vilje i hva jeg er eller kan bli i dette bildet?
La oss f.eks si at jeg hadde lyst til å sitte ved guds høyre hånd og dermed ødelagt hele balansen.
Antall ord: 88

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Naturen er ikkje avhengig av en spesiell art. Så om mennesket døde ut ville det ikkje ha store påvirkninga av naturens gang her på jorda. Det å opphøye mennesket til noko meir enn mennesket er, er illusjonen framfor alle illusjoner.
Men ved å se på alt som ett, at alt henger sammen er det ikke nettopp det motsatte
en gjør?
Å ikke opphøye noen eller noe. Alt er like viktig eller uviktig.
Antall ord: 74
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

nesco skrev:
madjava skrev:Religiøse og alternative innsikter tåkelegger sannheten for å opprettholde status quo...
Godt vi har skeptikere her som kan få oss vidløftige ned på jorda igjen, bare sunt det.....!!!! :mozilla_wink:
Illusjonen VS sannheten ---> Kva ville du la barna dine vekse opp i?
Antall ord: 48
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

kaja43 skrev:
Naturen er ikkje avhengig av en spesiell art. Så om mennesket døde ut ville det ikkje ha store påvirkninga av naturens gang her på jorda. Det å opphøye mennesket til noko meir enn mennesket er, er illusjonen framfor alle illusjoner.
Men ved å se på alt som ett, at alt henger sammen er det ikke nettopp det motsatte
en gjør?
Å ikke opphøye noen eller noe. Alt er like viktig eller uviktig.
Alt henger sammen, men med forskjellig binding og styrke, difor vil det ikkje nytte å sjå på alt som ett. Alt er ikkje like viktig eller like uviktig.

Naturen er ikkje avhengig av oss, derimot er vi avhengig av naturen...
Antall ord: 115
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xlt10
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 04 Jun 2007 23:02
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nesodden

Innlegg av xlt10 »

Hei. Det var litt skremmende det du skrev. Men du skrev mye interesant, og ting som jeg følte meg totalt enig i. Likte ikke at du stilte spørsmål på, hvem er egentlig DU?

Noen sorte hull i universet kaster skygger iform av lys rundt hullet. Det er gasser, eller diverse strålinger som sirkulerer fort rundt hullet og begynner å lyse opp. Alle partikler, og lys som kommer direkte inn i hullet vil bli slukt, og ikke komme ut igjen.

Jeg mener universet påvirker jorden og livet her i stor grad, og at alt som skjer i universet, kan på en eller annen måte forklares med noe som skjer her på jorden. Men slik viten er ennå ikke offisiel vitenskap som kan dokumenteres.

xlt10
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links