Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHva sier stjerntegn om oss mennesker?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev: Som dette eksemplet burde vise, benekter jeg ikke likheter mellom folk født på samme årstider. Dette viste jeg også til i et tidligere innlegg, med link til http://www.forskning.no/Artikler/2007/j ... 70151067.8 . Jeg avviser både på bakgrunn av at "vitenskapen" bak astrologi er utdatert, og på bakgrunn av at man ikke kan finne resultater som viser at stjernetyding kan si noe om framtiden.
Vitenskapen bak astrologi er utdatert ja. Du har forresten ikke nevnt noen om at zodiacen har forskjøvet seg ca 30 grader siden "Værens tidsalder", og at inndelingen av tegnene er omtrent tilfeldige i forhold til den virkelige stjernehimmelen.

Allikevel, når alt kommer til alt, ser jeg ikke bort ifra at det er noe i uttrykket "as above, so below". Man vet at noe i universet har en viss påvirkningskraft på noe på jorden (feks tidevann, vær og plantevekst). Man ser at trafikken i verdensrommet er noe forskjellig hver dag, og dagene våre er like forskjellige. En dag går alt på skinner, og man føler seg der oppe, neste dag kan hele livet gå på trynet. For ikke lenge siden var astrologi og astronomi en og samme ting. Jeg tror om xxx antall år, vil de igjen smelte sammen, bare i en veldig modifisert oppdatert versjon. Det du nevnte om likheter mellom mennesker født på samme sted/tid, er nok bare toppen på isberget. Kan supplere denne siden

Jeg ser ikke på det som om et stjernetegn har en magisk kraft som sendes ned til jorden til de nyfødte. For det første er det jo bare noen tilfeldige stjerner, og en del av dem krever god fantasi for å se hva stjernegruppen sies å forestille, for det andre, stemmer som oftest ikke lenger ens astrologiske stjernetegn med ens virkelige, astronomiske soltegn. Derimot; stjernetegn bør heller ses på som bilder og metaforer på menneskelige egenskaper. Feks er det "løvisk" å være oppmerksomhetsyk eller ha gode lederegenskaper, "vektisk" å være ubestemmelig og rettferdig, "skorpionisk" å være mystisk og lidenskapelig. Alle har litt av flere, men folk er gjerne mer dominert av et slikt bilde enn andre.

Hvis stjernetyding skulle si noe om vår framtid, personlighet e.l. må det vel ligge naturlover bak, og hvis det gjør det så stemmer det ikke i 50% av tilfellene, det stemmer ikke i 20%, eller 90% heller. Det stemmer i absolutt alle tilfeller, noe som fakta har vist at det ikke gjør.
Fordi man ikke har kommet langt nok, man vet ikke nok om forholdet mellom kloden og rommet. Er meteorologi også overtro? Jeg tror sånn sett at ikke bare stjernene har en ørliten betydning på det som skjer på jorden, men også alt annet i rommet. En undersøkelse av 110 personer ser jeg ikke på som avgjørende her.
Antall ord: 481
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:Allikevel, når alt kommer til alt, ser jeg ikke bort ifra at det er noe i uttrykket "as above, so below". Man vet at noe i universet har en viss påvirkningskraft på noe på jorden (feks tidevann, vær og plantevekst).
Ja, man vet at månens gravitasjonskraft på oss mennesker er mindre enn en mølls. Grunnen til at det kan påvirke tidevannet er at den påvirker så utrolig mange vannmolekyler med bitteliten kraft.

Hva du mener med at det kan påvirke vær og plantevekst vet jeg ikke, men det kan ha kanskje ha noe med lysbetingelser å gjøre eller varme hvis du tenker på solen?
Man ser at trafikken i verdensrommet er noe forskjellig hver dag, og dagene våre er like forskjellige. En dag går alt på skinner, og man føler seg der oppe, neste dag kan hele livet gå på trynet. For ikke lenge siden var astrologi og astronomi en og samme ting. Jeg tror om xxx antall år, vil de igjen smelte sammen, bare i en veldig modifisert oppdatert versjon. Det du nevnte om likheter mellom mennesker født på samme sted/tid, er nok bare toppen på isberget. Kan supplere denne siden
Dette er nok snakk om samme undersøkelse gjengitt i to forskjellige tidsskrifter. :) Men kanskje det ble litt mer troverdig hos enkelte siden VG skriver det samme. ;)
Jeg ser ikke på det som om et stjernetegn har en magisk kraft som sendes ned til jorden til de nyfødte. For det første er det jo bare noen tilfeldige stjerner, og en del av dem krever god fantasi for å se hva stjernegruppen sies å forestille, for det andre, stemmer som oftest ikke lenger ens astrologiske stjernetegn med ens virkelige, astronomiske soltegn. Derimot; stjernetegn bør heller ses på som bilder og metaforer på menneskelige egenskaper. Feks er det "løvisk" å være oppmerksomhetsyk eller ha gode lederegenskaper, "vektisk" å være ubestemmelig og rettferdig, "skorpionisk" å være mystisk og lidenskapelig. Alle har litt av flere, men folk er gjerne mer dominert av et slikt bilde enn andre.
Dette høres mer ut til å være adjektiver på personlighet enn astrologi, og slike betegnelser på mennesketyper er greit nok for meg. At disse menneskebeskrivelsene har noe med årstider og deres typiske stjernetegn å gjøre ser jeg ingen grunn til å tro. Tvert imot viser undersøkelser det stikk motsatte.
Hvis stjernetyding skulle si noe om vår framtid, personlighet e.l. må det vel ligge naturlover bak, og hvis det gjør det så stemmer det ikke i 50% av tilfellene, det stemmer ikke i 20%, eller 90% heller. Det stemmer i absolutt alle tilfeller, noe som fakta har vist at det ikke gjør.
Fordi man ikke har kommet langt nok, man vet ikke nok om forholdet mellom kloden og rommet. Er meteorologi også overtro? Jeg tror sånn sett at ikke bare stjernene har en ørliten betydning på det som skjer på jorden, men også alt annet i rommet. En undersøkelse av 110 personer ser jeg ikke på som avgjørende her.
Man vet ganske mye om forholdet mellom kloden vår og rommet ellers. Man vet nøyaktig hvilken gravitasjonskraft som påvirker oss fra solen, månen og også fra de andre planetene i solsystemet. Det har ingenting med astrologi å gjøre. Astrologi ble oppfunnet for tusenvis av år siden, uten at man tenkte på tyngdekraftens påvirkning. Det handlet om todimensjonale bilder som kom og gikk regelmessig over himmelen, og som hadde sammenheng med gudene. Selv om astrologi har fått mer pseudovitenskapelige uttrykk og formuleringer er det fortsatt "same shit, new wrapping".

Både på bakgrunn av "vitenskapen" deres og resultatene kan vi se at astrologi ikke har noen som helst spådomskraft.
Antall ord: 633

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links