Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHva sier stjerntegn om oss mennesker?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
ripstah
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 89
Startet: 07 Mar 2007 01:10
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Under himmelen

Innlegg av ripstah »

Svartepus skrev:
ludoburgero skrev:
kraBat skrev:According to an 18 March 2001 article in the London Telegraph by David Harrison: "... the purring of cats is a "natural healing mechanism" ... between 27 and 44 hertz ... was the dominant frequency for a house cat, and 20-50Hz for the puma, ocelot, serval, cheetah and caracal. This reinforces studies confirming that exposure to frequencies of 20-50Hz strengthens human bones and helps them to grow.

hmm
Interessant.
Forresten har gjesping fra husdyr også en positiv effekt på humøret til mennesker, selv om ikke det hadde så mye med tema å gjøre... :)
Det stemmer veldig bra for meg ihvertfall! Katten min er så søt når hun gjesper at jeg ikke klarer å la være å smile...
Er det ikke vitenskapelig bevist at husdyr kan senke høyt blodtrykk hos oss mennesker? Jeg tror blodtrykket mitt senkes ganske grundig med en malende pus i fanget i hvertfall :mozilla_smile:

Sorry, avsporing... Ble bare så engasjert... *sporer inn igjen*

Dessverre er jeg litt skeptisk til astrologi, da jeg enda har til gode å lese/høre noe om stjernetegnet Løvens kvaliteter som passer spesielt bra på meg og min personlighet... Det er faktisk ascendanttegnet mitt, skorpionen, som beskriver meg best.
Det er det også på meg. Jeg er vær, men ascedanttegnet mitt er skorpionen og det er den som beskriver meg best også. Det er rart å tenke på egentlig. Har egentlig aldri opplevd å skjenne meg igjen i værens beskrivelse, men når jeg satte meg litt mer i astrologi og fant ut hva acsedanttegnet mitt var, fant jeg ut at skopionens beskrivelse passet bedre inn:)
Antall ord: 273
"they call me rip for a reason"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 206
Startet: 25 Jan 2007 15:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av kraBat »

Hehe, jupp. Har vært fan av dem lenge nå. Har nesten alle skivene til bone og bizzy. Fan du også eller?

Ja jeg hører på bone thugz og bizzy, masse annet rap også, men har en lidenskap for 2pac, det er lissom han som alltid har vært det store idole. Norsk rap blir det skække OnklP :) snakker om avsporing, hah
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:
BA skrev:
ludoburgero skrev:
BA skrev:
ludoburgero skrev:Det går noe i den duren om at jorda og månen og det som ligger utenfor i kosmos, van Allen(?) beltet også, som det er nevnt ifbm. Apollo-ekspedisjonene.. sender altså alle ut lave frekvenser, alt fra cirka 7.5-45 hz, altså interagerer de med hjernebølger, som igjen hos oss er (husker ikke eksakt) alt fra et par hz hvor vi er i dyp søvn og opp til 13, hvor igjen 13-18(?) er normal våken tilstand, etc. Osv.
Så solens og månens hjernebølger har andre frekvenser enn menneskers hjernbølger? Og vi kan kommunisere via hjernebølger?

Van Allenbeltene sender ikke ut slike bølger,men det "samler opp" kosmiske partikler, noe som kan være skadelig for astronauter som vil være lenge i disse beltene.

Resten av den teorien virker også litt suspekt, så litt sunn skepsis overfor disse spekulasjonene tror jeg nok kan være lurt. :)
Solen og månen har ikke hjerne, BA.

Ja, litt sunn skepsis er alltid lurt.
Usunn skepsis derimot, det kan jo grense til paranoia.
Nei, men hvordan sender de da hjernebølger?
Aner ikke om det kan kalles det da. Siden det er frekvensene som er på samme bølgelengde som oss menneskers hjernebølger er.
Altså... det var egentlig litt derfor jeg sa Hjernebølgefrekvenser,
og ikke at det sendes ut hjernebølger.
OK, så de er ikke nødvendigvis på bølgelengde, de bare har frekvenser som overlapper frekvensene til hjernebølgene.
Antall ord: 262

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:Det er ikke sjeldent at du tar frem enkelteksempler som avkrefter "enhver tvil".
Ingen har foreløpig sagt at astrologi er et nøyaktig verktøy, og ingen har heller sagt at det er ufeilbarlig. "Det som står skrevet i stjernene" er ikke til å leses på samme måte som at du leser VG, f.eks. Vitenskapen kan ta feil, tro kan være feil. Systemer kan fungere, noen ganger ikke, ingenting er perfekt. Osv.

Hvis noen kommer med ETT eksempel på at noe faktisk stemmer ifølge astrologien, og at det faktisk har skjedd - hadde du tatt det som en like gitt sannhet, som det du selv vil fremstå med når du har funnet ETT eksempel på at noe har gått feil?
Neppe. Til det er du for subjektiv.
Jeg kan godt komme med flere eksempler som viser manglende astrologisk riktighet.

Henning Hay Lee, som ble omtalt her tidligere er astrolog og erklært som verdens beste spåmann.

Spådommene for 2006:
Klima og vær:
Jeg tror været vil bli temmelig usikkert over store deler av verden. Først må vi passe oss for skogbrann, ras - jordskjelv og oversvømmelse. Dette er et temmelig usikkert år for veldig mange av oss. Det er bedre å holde seg til nærområdene enn å reise langt vekk hjemmefra.

-Litt udefinerbart med en "vær forsiktig"-holdning som således bør bli en sikker vinner. Noen naturkatastrofer blir det ganske sikkert i løpet av et helt år.

Norges innsats i Vinter-OL:
Norge vil alltid ligge godt an når det gjelder vintersport. Det som imidlertid skjer i Torino i år er at Norge vil ligge nokså jevnt an, for jeg ser ingen store gjennombrudd. Det blir mest bronse, sølv og veldig få gull.

-I 2002 vant Norge 13 gull, 5 sølv og 7 bronse. OL i 2006 bli som å hoppe etter Wirkola. Det skal godt gjøres å unngå en nedtur. Imidlertid gjorde Norge det særdeles dårlig i år, med 2 gull, 8 sølv og 9 bronse.

Ulykker - katastrofer:
Det har jeg allerede nevnt, dette er ikke det store turist-året.

-Her er han forsiktig, bare safer seg gjennom med en advarsel om å reise utenlands. Enhver ulykke/katastrofe i utlandet vil være dekket av denne spådommen, og det pleier alltid å være noen ulykker.

Den politiske situasjonen i Norge:
Det er mange som ønsker et skifte på nytt, men da må Djupedal & Halvorsen være litt flinkere. Statsministeren, Jens Stoltenberg, vil komme til å drive med en del brannslukningsarbeid.

-En regjering av flere partier, og et av dem debuterer bør kunne gi noen artige spådommer med virvar og kaos. Dessuten vil de fleste spådommer vedr. partipolitikk stemme fra den enes eller den andres synspunkt.
Markedskreftene fører til stadig større press på norsk industri, og nedleggelse/flytting av flere store bedrifter er sannsynlig.

2006 var et adskillig roligere år for regjeringen enn 2005. SV har innordnet seg en regjeringsposisjon, men måtte svelge en del kameler. Lite brannslukning i år. Lite variasjon i meningsmålingene hvis jeg husker rett, sjeldne lyspunkter for de rødgrønne.


Terrortrusselen:
Jeg ser at mye bikkjeslagsmål mellom religionene, så terroranslag vil nok forekomme. Det er derfor ikke lurt å reise til steder hvor det er veldig utsatt. Jeg ser for meg først og fremst på Bali....

-Terroranslag rundt omkring vil alltids være en safe spådom, men det var vel ingen på Bali?

Eventuelle andre ting som vil prege nyhetsbildet i 2006?
Musikk vil fortsette å være veldig interessant for oss alle. Kanskje får vi et nytt format som gjør at vi kan både spille CD og DVD om hverandre. Jeg tror ikke CD eller DVD dør ut.

-Mulig jeg har misforstått Hai Lee, men man har hele tiden kunnet spille CD'er på DVD-spillere. Helbom, mao.

I tillegg var han på NRK dagen før Ingrid Aleksandra ble født og spådde en ny tronarving, - en gutt. Han ville ikke helt akseptere denne miseren, og skrev på VG's gratulasjonsside:
Gratulerer med deres gutejente
gratulerer med deres guttejentebarn!!!

hilsen Spåmann Henning Hai Lee Yang
- Spåmann Henning Hai Lee Yang fra Bej Ching
Han kunne også fortelle oss at Leah Isadora ville bli en gutt.

Her er litt fra en samling av spådommer fra VG om apens år 22.01.2004 til 08.02.2005
  • Osama bin Laden blir arrestert, fastslår kinesiske astrologer
  • Den gale terroristen Osama bin Laden vil stanse sine handlinger i august når den muslimske verden vil vende seg mot ham i raseri, spår astrologen Jason Ching i Singapore, skriver nyhetsbyrået AP.
  • Gjenvalg av Bush, gjenforening av Kina og Taiwan og en styrket amerikansk dollar er noe annet Chang ser ut av planetenes plassering.
Det er altså ikke kun en enkeltperson som viser at astrologer tar mye feil. Men hver eneste astrolog er enkelteksempler, så selvfølgelig må jeg trekke frem aenkelteksempler, selv om jeg ikke sier at disse avkrefter enhver tvil. Det er både det at studier ikke viser at barn født på samme tid får like egenskaper, og det faktum at astrologi ble dannet med utgangspunkt i at stjernehimmelen var todimensjonal, og stjernebildene derfor kunne ses som en gruppe. Nå som vi vet at stjernehimmelen er tredimensjonal, og at disse todimensjonale bildene ikke har noen sammenheng uten fra dette bittelille utsiktspunktet i universet, er det ikke lenger noen grunn til å tro at disse bildene er guder som kan påvirke våre liv.

Det er heller ikke vanskelig å finne astrologiske spådommer som har truffet. Fra VG ovenfor, så kan vi se at det ble spådd at Bush ville vinne valget i 2004. Denne astrologen fikk rett.

En astrolog spådde gjenforening mellom Kina og Taiwan, mens en annen spådde at det ikke ville bli gjenforening. En av dem fikk rett.
Antall ord: 1000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Eksempelet med Bush er jo uansett ikke så vanskelig å gjette seg frem til, da det allerede er en kjøpt regjering.

Barn født på likt er ikke nødvendigvis gitt samme egenskaper, men ser man helhetlig på det, vil jeg tro at derimot skjebnen deres vil være noe lik, hvordan de vil bli servert omgivelsene og livet. Igjen... jeg tar det hele med en klype salt, jeg er overhode ikke noen fanatiker av astrologi. På den annen side vil jeg legge til at jeg leste i et kinesisk horoskop rundt midten av 2005. Der sto det blant annet et slags kortfattet "referat" av hvordan året mitt ville bli, siden dette var i juni/juli samme år, så kunne jeg sjekke om noe fra tidligere det året hadde faktisk hendt. Der kunne jeg lese at jeg i februar det året sannsynligvis ville flytte på meg, og at jeg rundt mai eller september samme år ville oppleve forandringer i arbeidssituasjonen, det kunne være alt fra ny jobb til lønnsforhøyning til andre arbeidsoppgaver. Det året der flyttet jeg faktisk for første gang hjemmefra, på randen av januar, hvor jeg endelig var bosatt meg i februar. Så det hadde allerede skjedd, og da var det litt morsomt å lese det jeg leste. I tillegg fikk jeg meg jobb i mai det året der, og september ble en hektisk måned da jeg jobbet overtid flere ganger i måneden og måtte hjelpe til på andre avdelinger (forsåvidt oktober også). I tillegg sto det om at det var å finne ny kjærlighet i dette året, og at en ny partner kunne være i sikte i månedene mai, juni og oktober (tror jeg det var) - og juni stemte ihvertfall, da jeg traff Ann Iren for første gang. Så det var egentlig mye som stemte der.
Seinere har jeg også lest hva som skal skje en uke og to i forveien, og flere eksempler har stemt. Jeg har tenkt over at det kanskje er en noenlunde generell måte å skrive på, som kan være fri til tolkning f.eks. Og i mange tilfeller stemmer også dette, men i enkelte tilfeller har det vært veldig konkrete og spesifikke "spådommer".

Uansett om horoskop kan være humbug,
så kan det også være mye som stemmer.

Spesielt tror jeg at astrologi kan ha innvirkninger på menneskers liv hvis de helt og holdent lever etter horoskopet de får servert... :lol:
Tenk bare på distraksjonen de må leve med...
Antall ord: 421
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 206
Startet: 25 Jan 2007 15:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av kraBat »

Der kan du se, jeg har full tro til horoskop, det stemmer faktisk.
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:Eksempelet med Bush er jo uansett ikke så vanskelig å gjette seg frem til, da det allerede er en kjøpt regjering.

Barn født på likt er ikke nødvendigvis gitt samme egenskaper, men ser man helhetlig på det, vil jeg tro at derimot skjebnen deres vil være noe lik, hvordan de vil bli servert omgivelsene og livet. Igjen... jeg tar det hele med en klype salt, jeg er overhode ikke noen fanatiker av astrologi. På den annen side vil jeg legge til at jeg leste i et kinesisk horoskop rundt midten av 2005. Der sto det blant annet et slags kortfattet "referat" av hvordan året mitt ville bli, siden dette var i juni/juli samme år, så kunne jeg sjekke om noe fra tidligere det året hadde faktisk hendt. Der kunne jeg lese at jeg i februar det året sannsynligvis ville flytte på meg, og at jeg rundt mai eller september samme år ville oppleve forandringer i arbeidssituasjonen, det kunne være alt fra ny jobb til lønnsforhøyning til andre arbeidsoppgaver. Det året der flyttet jeg faktisk for første gang hjemmefra, på randen av januar, hvor jeg endelig var bosatt meg i februar. Så det hadde allerede skjedd, og da var det litt morsomt å lese det jeg leste. I tillegg fikk jeg meg jobb i mai det året der, og september ble en hektisk måned da jeg jobbet overtid flere ganger i måneden og måtte hjelpe til på andre avdelinger (forsåvidt oktober også). I tillegg sto det om at det var å finne ny kjærlighet i dette året, og at en ny partner kunne være i sikte i månedene mai, juni og oktober (tror jeg det var) - og juni stemte ihvertfall, da jeg traff Ann Iren for første gang. Så det var egentlig mye som stemte der.
Seinere har jeg også lest hva som skal skje en uke og to i forveien, og flere eksempler har stemt. Jeg har tenkt over at det kanskje er en noenlunde generell måte å skrive på, som kan være fri til tolkning f.eks. Og i mange tilfeller stemmer også dette, men i enkelte tilfeller har det vært veldig konkrete og spesifikke "spådommer".

Uansett om horoskop kan være humbug,
så kan det også være mye som stemmer.

Spesielt tror jeg at astrologi kan ha innvirkninger på menneskers liv hvis de helt og holdent lever etter horoskopet de får servert... :lol:
Tenk bare på distraksjonen de må leve med...
Selvfølgelig kan astrologer få rett. Hvis de skriver mange nok påstander så vil noen av dem slå til, hvis de skriver substansløst nok, vil mange falle innunder påstandene, hvis de skriver med mange nok åpninger vil påstandene omfatte mange hendelser.

Da astrologien ble oppfunnet trodde man at gudene og stjernene var gjensidig påvirket av hverandre, og at deres todimensjonale bilder var viktige for menneskenes personlighet og skjebne.

Barn født på likt har hverken samme skjebnne eller samme personlighet eller samme skjebne. De er akkurat like forskjellige som barn født på veldig forskjellig tid. Jeg har tidligere nevnt noen faktorer som gjør at fødselstidspunktet kan påvirke livet noe, men det har målbar, men veldig liten innvirkning, og det har ingenting med stjernetegn å gjøre.

Hvis folk lever etter horoskopene vil jo horoskopene være selvoppfyllende, og det er ikke stjernene, men menneskene som påvirker livet. Astrologi er da uansett bare gammel overtro.
Antall ord: 587

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

slett, trippelpost, teite metaframe
Sist redigert av ludoburgero på 28 Mar 2007 12:46, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 4
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

slett, bla bla
Sist redigert av ludoburgero på 28 Mar 2007 12:47, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 3
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

BA skrev:Selvfølgelig kan astrologer få rett. Hvis de skriver mange nok påstander så vil noen av dem slå til, hvis de skriver substansløst nok, vil mange falle innunder påstandene, hvis de skriver med mange nok åpninger vil påstandene omfatte mange hendelser.

Da astrologien ble oppfunnet trodde man at gudene og stjernene var gjensidig påvirket av hverandre, og at deres todimensjonale bilder var viktige for menneskenes personlighet og skjebne.

Barn født på likt har hverken samme skjebnne eller samme personlighet eller samme skjebne. De er akkurat like forskjellige som barn født på veldig forskjellig tid. Jeg har tidligere nevnt noen faktorer som gjør at fødselstidspunktet kan påvirke livet noe, men det har målbar, men veldig liten innvirkning, og det har ingenting med stjernetegn å gjøre.

Hvis folk lever etter horoskopene vil jo horoskopene være selvoppfyllende, og det er ikke stjernene, men menneskene som påvirker livet. Astrologi er da uansett bare gammel overtro.
Hvordan i all verden kan du si det da? At barn født på likt er like forskjellige som barn født på veldig forskjellig tid? Hva definerer du herunder som "veldig forskjellig tid"?
Et barn født i 1932 i forhold til et barn født i 1982?

Selvfølgelig har tiden vi befinner oss i mye å si, og hvorfor skulle ikke månedene også ha sin betydning? Kinesisk horoskop går etter årstallet, de går ikke etter det vestlige horoskopet med sine 12 måneder. Snarere er månedene også annerledes i kinesisk tidsregning. Og for å supplere, så leste jeg også litt på det du sa om forskjeller/likheter utifra faktorer hos de som er født til forskjellig tidspunkt. F.eks. dette med å være født på høsten i nord, og derfor pga. mørket få et bedre fargesyn.
Som du gjør med dine "ett-eksempels-avkreftelses-teorier" kan jeg trekke inn ei venninne som et eksempel: Hun er født i norden, altså i Norge, hun er født på høsten, og hun er ei av de jeg kjenner med dårligst syn. Uten brillene blir alt fra 3-4 meter unna svært så uklart og ihvertfall uleselig. Men jeg synes ikke det er et signifikant eksempel og det er heller ikke et argument som kan brukes, for jeg ser logikken i det å være født under mørketiden og derfor få et velutviklet visuelt sanseapparat.

Igjen - når en ting fører til en annen - hvorfor benekter du da likhet mellom menneskers skjebne utifra slike likheter som å være født under samme årstid, eventuelt samme år, etc.? Si, helt hypotetisk, at personene med svakt syn, født under en sommer med mye skarpt sollys - eller "det året hvor det var fint året rundt" - også ble rundt 20 år da trafikkreglene ble endret radikalt og det ikke var påbudt med refleksvest da. Den måneden det ikke lengre var påbudt var i februar og da ble de begge påkjørt.
Så sto det i horoskopet at denne måneden ville de bli påkjørt.
Selvsagt et helt fjollete eksempel, men jeg sier bare at kompleksiteten er der, og selvfølgelig kan alt være sammensatt av tilfeldigheter, og tilfeldighetene kan ha likhetstrekk, men igjen så kommer jo også de logiske likhetstrekkene som er nærmest uunngåelige - og hva om disse logiske trekkene er rådende?
Man vil uansett bli ledet mot tilfeldigheter, hele tiden, på lik linje som sammenhengende logiske mønster som nærmest kan forutses. Spørsmålet er vel bare hvor tilfeldigheter og det selvsagte møtes, og om ikke flere kan dele samme skjebne gitt disse faktorer.
Antall ord: 624
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ripstah
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 89
Startet: 07 Mar 2007 01:10
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Under himmelen

Innlegg av ripstah »

kraBat skrev:Hehe, jupp. Har vært fan av dem lenge nå. Har nesten alle skivene til bone og bizzy. Fan du også eller?

Ja jeg hører på bone thugz og bizzy, masse annet rap også, men har en lidenskap for 2pac, det er lissom han som alltid har vært det store idole. Norsk rap blir det skække OnklP :) snakker om avsporing, hah
Ja 2pac er legenden når det kommer til rap. Han har virkelig noe for seg selv, ingen kommer i nærheten av hans tekster. btw bizzy kommer med ett nytt album "a song for you" han sier at det blir det beste albumet han har lagd. Han har med blandt annet dmx, twista mm i den. www.bonethugstory.com bli medlem der, så finner du masse unrealesed bizzy sanger. bare å bla igjennom forumet. Enjoy
Antall ord: 141
"they call me rip for a reason"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:Hvordan i all verden kan du si det da? At barn født på likt er like forskjellige som barn født på veldig forskjellig tid? Hva definerer du herunder som "veldig forskjellig tid"?
Et barn født i 1932 i forhold til et barn født i 1982?
En skorpion født i 1932 er like lik/forskjellig fra en skorpion født i 1982 som en tvilling født i 82. Det er da ikke noe problematisk å si det? Det er dokumentert av bla. http://www.forskning.no/Artikler/2003/a ... 1209316.05

Forskerne sammenlignet 110 karaktertrekk, fra yrke og sivilstatus til sinnsro og evner i kunst, sport og matematikk, og det fantes ikke en eneste indikasjon på at tidstvillingene var mer like hverandre enn andre, tilfeldig valgte mennesker.
Selvfølgelig har tiden vi befinner oss i mye å si, og hvorfor skulle ikke månedene også ha sin betydning? Kinesisk horoskop går etter årstallet, de går ikke etter det vestlige horoskopet med sine 12 måneder. Snarere er månedene også annerledes i kinesisk tidsregning. Og for å supplere, så leste jeg også litt på det du sa om forskjeller/likheter utifra faktorer hos de som er født til forskjellig tidspunkt. F.eks. dette med å være født på høsten i nord, og derfor pga. mørket få et bedre fargesyn.
Det kinesiske horoskopet er likt som det vestlige, det er bare lengre perioder i hvert stjernetegn og færre stjernetegn.
Som du gjør med dine "ett-eksempels-avkreftelses-teorier" kan jeg trekke inn ei venninne som et eksempel: Hun er født i norden, altså i Norge, hun er født på høsten, og hun er ei av de jeg kjenner med dårligst syn. Uten brillene blir alt fra 3-4 meter unna svært så uklart og ihvertfall uleselig. Men jeg synes ikke det er et signifikant eksempel og det er heller ikke et argument som kan brukes, for jeg ser logikken i det å være født under mørketiden og derfor få et velutviklet visuelt sanseapparat.
Beklager, min feil. Jeg skrev, men under endring av teksten falt det bort igjen, at dette er veldig små, men målbare utslag. Det handler om at mennesker født i Tromsø kan skjelne mellom litt flere nyanser i det blålilla området enn mennesker som er født lenger sør i landet, mens disse igjen kan skjelne litt flere nyanser i grønt.
Igjen - når en ting fører til en annen - hvorfor benekter du da likhet mellom menneskers skjebne utifra slike likheter som å være født under samme årstid, eventuelt samme år, etc.? Si, helt hypotetisk, at personene med svakt syn, født under en sommer med mye skarpt sollys - eller "det året hvor det var fint året rundt" - også ble rundt 20 år da trafikkreglene ble endret radikalt og det ikke var påbudt med refleksvest da. Den måneden det ikke lengre var påbudt var i februar og da ble de begge påkjørt.
Så sto det i horoskopet at denne måneden ville de bli påkjørt.
Selvsagt et helt fjollete eksempel, men jeg sier bare at kompleksiteten er der, og selvfølgelig kan alt være sammensatt av tilfeldigheter, og tilfeldighetene kan ha likhetstrekk, men igjen så kommer jo også de logiske likhetstrekkene som er nærmest uunngåelige - og hva om disse logiske trekkene er rådende?
Man vil uansett bli ledet mot tilfeldigheter, hele tiden, på lik linje som sammenhengende logiske mønster som nærmest kan forutses. Spørsmålet er vel bare hvor tilfeldigheter og det selvsagte møtes, og om ikke flere kan dele samme skjebne gitt disse faktorer.
Dette var som du sier fjollete, og det har ingenting med små forskjeller i fargesynet å gjøre, og det har heller ingen ting med stjernetyding å gjøre.
Antall ord: 655

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

BA skrev:
Igjen - når en ting fører til en annen - hvorfor benekter du da likhet mellom menneskers skjebne utifra slike likheter som å være født under samme årstid, eventuelt samme år, etc.? Si, helt hypotetisk, at personene med svakt syn, født under en sommer med mye skarpt sollys - eller "det året hvor det var fint året rundt" - også ble rundt 20 år da trafikkreglene ble endret radikalt og det ikke var påbudt med refleksvest da. Den måneden det ikke lengre var påbudt var i februar og da ble de begge påkjørt.
Så sto det i horoskopet at denne måneden ville de bli påkjørt.
Selvsagt et helt fjollete eksempel, men jeg sier bare at kompleksiteten er der, og selvfølgelig kan alt være sammensatt av tilfeldigheter, og tilfeldighetene kan ha likhetstrekk, men igjen så kommer jo også de logiske likhetstrekkene som er nærmest uunngåelige - og hva om disse logiske trekkene er rådende?
Man vil uansett bli ledet mot tilfeldigheter, hele tiden, på lik linje som sammenhengende logiske mønster som nærmest kan forutses. Spørsmålet er vel bare hvor tilfeldigheter og det selvsagte møtes, og om ikke flere kan dele samme skjebne gitt disse faktorer.
Dette var som du sier fjollete, og det har ingenting med små forskjeller i fargesynet å gjøre, og det har heller ingen ting med stjernetyding å gjøre.
Ja, men klarer du å se noe annet enn det fjollete?
Her burde du kunne skjelne nyansene litt, vel?
Det jeg sier om tilfeldigheter og logiske likhetstrekk, er det også fjollete?
Antall ord: 270
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:
BA skrev:
Igjen - når en ting fører til en annen - hvorfor benekter du da likhet mellom menneskers skjebne utifra slike likheter som å være født under samme årstid, eventuelt samme år, etc.? Si, helt hypotetisk, at personene med svakt syn, født under en sommer med mye skarpt sollys - eller "det året hvor det var fint året rundt" - også ble rundt 20 år da trafikkreglene ble endret radikalt og det ikke var påbudt med refleksvest da. Den måneden det ikke lengre var påbudt var i februar og da ble de begge påkjørt.
Så sto det i horoskopet at denne måneden ville de bli påkjørt.
Selvsagt et helt fjollete eksempel, men jeg sier bare at kompleksiteten er der, og selvfølgelig kan alt være sammensatt av tilfeldigheter, og tilfeldighetene kan ha likhetstrekk, men igjen så kommer jo også de logiske likhetstrekkene som er nærmest uunngåelige - og hva om disse logiske trekkene er rådende?
Man vil uansett bli ledet mot tilfeldigheter, hele tiden, på lik linje som sammenhengende logiske mønster som nærmest kan forutses. Spørsmålet er vel bare hvor tilfeldigheter og det selvsagte møtes, og om ikke flere kan dele samme skjebne gitt disse faktorer.
Dette var som du sier fjollete, og det har ingenting med små forskjeller i fargesynet å gjøre, og det har heller ingen ting med stjernetyding å gjøre.
Ja, men klarer du å se noe annet enn det fjollete?
Her burde du kunne skjelne nyansene litt, vel?
Det jeg sier om tilfeldigheter og logiske likhetstrekk, er det også fjollete?
Som jeg sa, det har ingenting med stjernetyding å gjøre og det har heller ingenting med å skjelne fargenyanser å gjøre.

Tidspunktet de er født på ser jeg ikke som relevant for om de bruker refleksvest i det hele tatt.
Antall ord: 312

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mason
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 132
Startet: 27 Feb 2007 18:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sandefjord

Innlegg av mason »

Vil bare komme med et inspill angående Kinesisk astrologi.

I starten vil de fleste som studerer astrologi se at kinesisk astrologi har en svakhet idet den inndeler folk etter det året de er født i. Ville dette for eks føre til at alle studenter som var født i et bestemt år, ville mislykkes til eksamen? etter å ha tenkt litt nøyere, kommer noen frem til at dette faktisk var den store styrken i kinesisk astrologi. Alle lærere vil kunne fortelle deg at hvert års inntak av studenter har sitt generelle særpreg. Det kan ikke tilskrives den enkelte student, men gruppen som helhet. Og kinesisk astrologi ser selvfølgelig ikke bare på det året vedkommende er født i. Måneden, dagen og til og med timen må tas med i betraktningen. Utifra disse fire kolonnene er det mulig å finne ut noe om et menneskes sterke og svake sider, dets ideele livspartnere, hvilken type jobb som ville passet best, og selv hvilke tidspunkter som er mest gunstig.
Antall ord: 172
Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot dem.

hilsen Mason (I am free)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links