Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHallusinogener - Kraftplanter/plantehjelpere...

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

pastiglie
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 21
Startet: 13 Feb 2007 00:51
17

Innlegg av pastiglie »

Dere er så barnslige altså.
Hva er galt med å ruse seg litt da? Drikker ikke dere alkohol kanskje?
Hvis noen har lyst til å utvide bevistheten sin, så er det vel greit å gjøre det som man selv vil.
Jeg har veldig lyst til å forsøke dette iallefall og blir fristet av plantspirit sine veldig interesange bereettelser om hvordan dette er. Det er liksom slik livet skal være.
Antall ord: 68

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Dj_Devil skrev:
PlantSpirit skrev:Dj Devil:
du mente eit stoff som alerede eksisterer i kroppen.. vet du vil bruke det som eit argument senere.. det er en grunn for at kroppen kontrolerer nivået av dette stoffet.. selv om det eksisterer i en plante.. betyr ikke det at det er greit å tilføre ekstra mye av dette inn i kroppen. akkuratt som at for mye fett er skadligt. for mye vitaminer også.
Så lenge man ikke mikser kraftplanter med narkotika eller alkohol eller anti-depressiva så er det ufarlig det som kommer inn.
Så lenge man har en slags dialog med planteånden til en viss grad til den kraftplanten eller hjelpere og guider rundt en så er det ikke noe problem å tilføre disse stoffene kraftplantene besitter av med unntak av det jeg nevner i første setning. Den er et verktøy - hjelpemiddel - og det er mini-innvielser i sjamanens rike for å si det på den måten i hver seremoni med disse plantene - en får smakebiter av hva det vil si å være en sjaman. Og så kan man la seg inspirere videre på ens vei på hva en vil gjøre i livet videre med disse erfaringene.
sorry. men for meg virker dette som at du legaliserer bruk av narkotiske stoffer..
en plante som fremhever en reaksjon i kroppen er et narkotisk stoff.

du skal heller ikke bruke narkotiske stoffer for å åpne dine chakra.. du får en urein chakra da. selv om det gjør hele jobben enklere. betyr ikke det at det er rett.
Sorry, men alt det du sier her - spesielt den ene setningen vitner om vranglære som du forholder deg til - men det nytter ikke å krangle om det - så da får vi være enige om at vi er rimelig uenige. :mozilla_cool:
Antall ord: 305
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Ludob.
På lik linje som du sier at Vesten distanserer seg fra naturen, så distanserer du deg fra Vesten istedenfor å inngå kompromisser, møtes på midtveien, altså det å se ting litt mer nyansert og fra flere perspektiv.
No offense, men det er bare slik jeg ser det.
Vest,øst,nord eller sør - jeg forholder meg til Naturen - Moder Jord og det innebærer hele planeten - og prøver så godt jeg kan å integrere det jeg erfarer. Ellers debatterer du veldig konstruktivt og behagelig - fortsett med det!
Antall ord: 87
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Om man vil lese mer og gå mer i dybden via bøker ang kraftplanter/plantehjelpere så er disse bøkene å anbefale:

"DMT: The Spirit Molecule: A Doctor's Revolutionary Research into the Biology of Near-Death and Mystical Experiences av Rick Strassman
Food of the Gods av Terence Mckenna
AYAHUASCA: HUMAN CONSCIOUSNESS AND THE SPIRITS OF NATURE - Ralph PD Metzner
The Cosmic Serpent av Jeremy Narby
Ayahuasca Visions -L.Eduardo Luna/Pablo Amaringo
Antipodes of the Mind - Benny Shanon
Yaje, the New Purgatory: Encounters with Ayahuasca by Jimmy Weiskopf
SUPERNATURAL MEETINGS WITH THE ANCIENT TEACHERS OF MANKIND - av Graham Hancock
Sjamansonen - flere kapitler om erfaringer med kraftplanter - Ailo Gaup
The Eagle`s Quest - A physicist`s search for truth in the heart of the shamanic world Fred Alan Wolf -
The Way of the Shaman - Michael Harner
Vinden er min Mor - et kapittel om Peyoteerfaringer - Bear Heart
The Shaman`s last apprentice(om Ayahuasca-erfaringer i Peru) - Rebecca Bloom
Sacred Mushroom of Visions - Teonanacatl - Ralph Metzner
Sist redigert av David Skywalker på 17 Feb 2007 11:51, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 166
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Fra Alternativ Nettverk utgave nr 1 - 2003 om Ayahuasca-seremonier - spennende lesning og fine beskrivelser på norsk angående erfaringer med Ayahuasca i Peru - jeg kjenner meg igjen i mye av det de beskriver ang erfaringer:

DEN LILLE DØD
Ayahuasca-seremonier i Amasonas


Anne Høivik er kunstner og terapeut med ”Master Degree” i kunst og uttrykksterapi fra USA. Hun er også sertifisert av Stanislav Grof som gruppeleder i Holotropic Breathwork. Per Strøm er Cand Real med kjemi som hovedfag. Han er også sertifisert av Stanislav Grof som leder av Holotropic Breathwork. Anne forteller først om reisen og opplevelsene i Amasonas med Ayahuasca, mens Per deretter gir en nærmere generell beskrivelse av hva Ayahuasca er.

av Anne Høivik & Per Strøm

I jungelcampen ”Jushintaita” ved en av Amazonas side-elver, sitter jeg sammen med omtrent tredve mennesker. Det er natt, kunstneren og shamanen Don Augustin Rivas har delt ut Ayahuasca-vinen, stearinlysene slukkes og seremonien kan begynne. Jeg kjenner at kroppen vibrerer og ser visjoner for mitt indre øye. Gradvis overgir jeg kontrollen til Ayahuasca-vinens visdom og undervisning.

Ayahuasca er navnet på en plante, som vokser i Amazonas-jungelen. Sammen med en annen plante, som kalles Chakruna, kokes saften ut og brygget er kjent for å styrke den fysiske og psykiske energien og har evne til å åpne psyken og gi visjoner. I tusenvis av år har menneskene i Amazonasområdet brukt Ayahuasca som en helbredene medisinplante i forbindelse med religiøse ritualer. Navnet er satt sammen av Aya og Huasca og kan bety ”Den Lille Død”.

DØD OG GJENFØDSEL
Det rituelle rommet, hvor vi sitter på rad og rekke langs veggene, fylles med sang og tromming, såkalte ”mariris” –lydvibrasjoner som påkaller shamanens åndelige ”hjelpere”.
Jeg er fullt ut bevisst og samtidig midt inne i drømmerikets virkelighet. Mange års arbeid med meditasjon og drømmearbeide gir meg en følelse av gjenkjennelse og trygghet. Dette er psykologisk død-og gjenfødsel. Ego-kontrollen løsner mer og mer, psyken åpner seg mot transcendens og bundet energi frisettes. Den første visjonen er klar og tydelig:

Det er en vakker glasskuppel med en rund åpning i toppen. Inne i åpningen sirkler en slange, tre til fire ganger viklet rundt seg selv. Gjennom hullet, fra innsiden av kuppelen, ser jeg solen der ute, omkranset av tusenvis av stjerner. Jeg vet at jeg kan ”reise” ut gjennom det hullet, hvis jeg overgir meg... Ritualet varer i 6 –7 timer og avsluttes med en intensivering av musikken mens hele gruppen deltar i en rituell avslutningsdans. Neste dag deler vi visjoner og erfaringer fra nattens seremoni.

Det har gått en uke siden vi forlot Gardemoen, med sekkene fulle av remedier for jet-leg-problemer, moscito-stikk og heteslag. Vi hadde betalt ekstra for å få flyrute direkte til Lima fra Amsterdam. Flyturen gikk over all forventning. I Lima var sikkerhetskontrollen stor pga. sterk økning i kriminalitet, men vi ble møtt av hotellets sjåfør og kjørt rett til Miraflores, hvor vi bodde i to dager, før vi møtte turens leder; Jaya Bear. Noen av de andre deltagerne kom også til Lima og vi reiste videre sammen til Iquitos, hvor Don Augustin Rivas møtte oss. Gruppen vår var på 13 personer, Per og jeg fra Norge, en kvinne fra England og en mann fra Canada. Resten kom fra forskjellige steder i USA. Fire stykker hadde prøvd Ayahuascha tidligere. Per og jeg var to av dem.

Vi hadde funnet fram til Don Augustin Rivas over internett. Først via en CD vi bestilte og som vi likte spesielt godt. Deretter via kursarrangørenes hjemmesider. Etterhvert kjøpte vi boken ”Amazon Magic”, skrevet av Jaya Bear og en video ”Sacha Runa, Spirits of The Rainforest”, laget av Miguel Kavlin. Vår respekt for Don Augustin vokste og på bakgrunn av en spesiell drøm jeg hadde fått sommeren 2001, bestemte vi oss for å reise til Amazonas.

Kurset var lagt opp med fire ayahuasca seremonier spredt utover tolv dager. Vi bodde i små hytter bygget på peler, med en liten veranda utenfor. Det ble servert enkel, smakfull, vegetarisk mat tre ganger om dagen, bortsett fra de gangene vi hadde seremonier, da fastet vi i seks-syv timer før ritualet begynte. Vi renset kroppene våre, innvendig med en plantesaft kalt ”Dr. Ojê”, og utvendig i forskjellige leire og urtebad. Det var bygget en trivelig liten badeplass under palmene og vi kunne slappe av i solen eller i skyggen – alt etter behov. Det ble arrangert vandringer gjennom jungelen, hvor vi lærte om de forskjellige plantene og deres helbredende virkning.

EN DANS I KOSMOS
Neste ayahuasca-seremoni er to dager senere og styrken på brygget øker. Don Augustin måler omhyggelig opp i de små begrene og deler ut, mer til noen mindre til andre. Kroppens vekt og størrelse er avgjørende i forhold til veskemengden. Etter å ha fått min porsjon, setter jeg meg ned – denne gangen på et annet sted i rommet. Jeg føler meg litt mer erfaren, finner lettere en komfortabel kroppsstilling – tross alt – jeg skal sitte på sammen sted i seks – syv timer, mens kropp og psyke åpnes og hverdagsbevisstheten viker plassen for en endret bevissthetstilstand.

I det øyeblikket vinen begynner å virke, vet jeg at dette blir en reise ut gjennom åpningen i katedralens kuppel. Mens kroppen blir sittende i ro på trebenken, flyter sjelen min ut gjennom hullet i glasskuppelen. Jeg nærmest flyr eller strømmer ut i stjernehavet med stor og samtidig myk hastighet. Rundt meg gnistrer og funkler det og jeg farer gjennom verdensrommet uten å være det minste redd. Tvertimot – dette er fantastisk – plutselig ser jeg barn rundt et fødselsdagsbord, barn med ballonger, barn som leker i gresset, solen som skinner – for en glede... Visjonen er krystallklar. Hele seremonien er som en dans i kosmos, fra begynnelse til slutt. Ofte må man kvitte seg med ayahuascaen etter en viss tid, enten ved å kaste opp eller ved å gå på do, men denne natten er det ingen konflikt mellom meg og vinen – vi danser en kosmisk dans sammen og forstår hverandre...

ARBEID I ENDRET BEVISSTHET
I den tredje ayahuasca-seremoneien skal det være shamanistisk healing på slutten. Don Augustin har invitert flere andre shamaner, som delvis er med å lede ritualet og delvis er med
som healere. De er også tilgjengelige i løpet av dagene mellom seremoniene. Per og jeg har fått flere sesjoner hos dem og det har også de andre deltagerne. De arbeider to og to sammen, bruker sine ”mariris” og forskjellige urter, pluss sine helt spesielle teknikker for frisetting av blokkert energi.

Før tredje ayahuasca-seremoni har Don Augustin sagt til meg at han vil gi meg en healing på slutten av seremonien. Det foregår slik at man blir hentet fra sin plass langs veggen og inn i midten av rommet. Shamanen eller shamanene, hvis det er flere, arbeider i en endret bevissthetstilstand, som gjør at de kan ”se” og fornemme ubalanse i energifeltet rundt kroppen på den de jobber med. I samarbeide med deres åndelige ”hjelpere”, som kanskje kan sammenlignes med evnen til å kanalisere helbredende energi, fjerner de blokkeringer og bundet energi. Det kalles ”psykisk operasjon” og jeg er mildest talt forventningsfull og spent på hvordan en slik healing vil komme til å bli.

Ayahuasca-vinen er sterk. Jeg har fått to fulle begre og kjenner umiddelbart at dette blir en stor utfordring. Rundt meg fornemmer jeg at de andre reagerer på samme måten. Etter relativt kort tid begynner folk å kaste opp. Vi har plastikkboller under benkene, slik at vi ikke behøver å forlate rommet, når kvalmen tvinger fram den såkalte renselsen. Det kan foregå renselse på alle plan; fysisk, emosjonelt, mentalt og åndelig. Etter erfaringen fra forrige rituale tenker jeg at det kanskje ikke blir så ille for meg. Tiden går og jeg greier å beholde brygget, men kjenner til gjengjeld at ayahuascaen arbeider intenst med gamle fryktmønstre. Kroppen vibrerer kraftig – i det hele tatt opplever jeg at dette er en sesjon med fokus på bundet, emosjonell energi. Så kommer visjonene.

Jeg står inni glasskuppelen og ser de sorte siluettene på utsiden. Denne gangen reiser jeg ikke ut i kosmos, men jeg klatrer ut av glasskuppelen og kan fra – en høyere posisjon -observere at
skyggene representerer redde barn. I samme øyeblikk, som jeg erkjenner deres identitet, utvider visjonen seg og blir kollektiv. Jeg ser hvordan de fleste mennesker blir født inn i karmiske fryktmønstre, som skapes av grenseløs brutalitet og smertefulle lidelser. Kriger og konsentrasjonsleirer ruller fram for mitt indre øye, jeg ser arvesynden slik den forplanter seg fra slekt til slekt. Bak fryktmønstrene ser jeg redde barn, som lengter etter å bli sett og hørt.

RENSELSE
Kvalmen melder seg og vokser. Dette er mer enn oppkast. Jeg roper ”banjo”, som betyr ”do”. Det tar tid før noen kommer for å følge meg ut. Kvalmen og magekrampen fortsetter. Til slutt kommer det to stykker og hjelper meg ut av rommet. Heldigvis når jeg fram i tide. Jeg blir
sittende lenge der ute, mens visjonene ruller videre. Dette er definitivt ”purging”, jeg overgir meg til det hele og merker hvordan både kropp og psyke renses, frigjøres og fornyes. Vel tilbake i seremonirommet, hviler jeg ut og kommer inne i en døs, fortiden ruller fram og jeg møter mennesker som jeg trenger å avslutte karmiske relasjoner med. På en klar og enkel måte tar jeg avskjed, samtidig merker jeg hvordan nuet og framtiden åpner seg med nye oppgaver og nye muligheter. Når Don Augustin kommer for å hente meg, har jeg frigjort meg fra mange ubevisste bindinger og gammel sorg, som lå lagret i kropp og psyke.

Med stor forundring merker jeg hvordan Don Augustin arbeider med blokkeringene, som fortsatt sitter fast, spesielt i kjevepartiet mitt. Med klare faste grep åpner og modellerer han kjevebena, slik at det traumatiske sjokket, som jeg en gang for lenge, lenge siden fikk, løsner og forlater systemet mitt. Han arbeider rolig og konsentrert. Etterhvert som arbeidet skrider fram, blir jeg klar, åpen og til stede. Spesielt merker jeg hvordan ryggraden har fått ny reisning og smidighet. Når jeg – etter en viss tid – blir fulgt tilbake til plassen min, strømmer takknemligheten gjennom meg til Gud, til Don Augustin, til alle de jeg er glad i. Jeg setter meg stille ned.

Mellom tredje og fjerde ayahuascha-seremoni drar vi til Tamshiyacu, landsbyen hvor Don Augustin er født. Der har han bygget opp en skole for de innfødte. Det er undervisning på alle plan. Helt opp i gymnasiet. Alle klassene har stilt seg opp i rekke og rad, iført fine, like uniformer i gult og grønt. Menneskene i Tamshiyacu er fattige, en skoleplass koster kr. 60 pr. år og i tillegg kommer kostnadene for skoleuniformen. Barna og ungdommene ser friske og kvikke ut. De spiller for oss og det holdes en tale av rektor og av Don Augustin. Deretter blir vi vist rundt på skoleområdet. Vi blir imponert over treskjærer-verkstedet og datautstyret. Lærerne er vennlige og engasjerte. Vi kjøper håndlagde smykker og trefigurer og får vite at en familie kan overleve på 20 kr. pr.dag. fordi de fisker og dyrker grønnsaker og ris. Tidligere var alkoholmisbruk et stort problem i denne lille landsbyen. Foreldrene drakk og lærte opp barna sine til å drikke. Nå håper Don Augustin at den generasjonen, som har fått ut-dannelse, vil oppdra barna sine på en annen måte. Det er rørende å se hvor stor respekt og tillit de innfødte viser Don Augustin. Han på sin side, avbrøt en internasjonal karriere som kunstner, etter en ulykke i jungelen. Det er 10-12 år siden han vendte tilbake til landsbyen, hvor han ble født. Da vi kom, var han nettopp blitt utnevt som leder for 50 shamaner i Amazonas området. De kaller ham ”Grande Maestro”.

SISTE AYAHUASCASEREMONI
Under fjerde ayahuasca seremoni kan jeg helhjertet gi min støtte til den ærefulle tittelen. Denne kvelden og natten samler han trådene og bringer prosessen fram til en forløsning, via en svakere porsjon ayahuascha og dyktig shamanistisk ledelse av gruppen. Han slår an tonen, velger musikk og sang, som løfter og integrerer. Han er virkelig en stor mester, som håndtverker, kunstner og shaman, der han samtidig bruker trommen, fløyten og sin egen stemme. På intuisjon beveger han seg rundt i rommet, alt etter hvor menneskene trenger oppmuntring, intensivering, gjennomgang eller rett og slett tilstedeværelse.

Min indre reise blir denne gangen en hjemkomst til ”The Great Spirit”. Jeg opplever to store visjoner; I den første ser jeg Kristus korsfestet på Livets Tre. Armene er strukket ut og det drypper blod fra de fem sårmerkene i kroppen hans. Under treet står mange mennesker og tar imot blod-dråpene, som en næring de hungrer etter. Plutselig ”ser” jeg en mindre Kristus-skikkelse inni Den Korsfestede. Skikkelsen stråler og kommer mot meg.

I den neste visjonen ser jeg en moderlig kvinne ri på en skinnende, hvit hest. Hun holder meg, som lite barn, i armene sine. Vi rir inn i evigheten og inn i ritualet. Uansett hva jeg ser og hva jeg opplever, så er jeg trygg i armene på henne, som jeg kaller ”Mother Ayahuasca”.

Opplevelsen av å kommet ”hjem” fortsetter gjennom hele natten og neste morgen. Jeg vet at det handler om dyp integrasjon på et indre plan. Visjonene avspeiler at individuasjons- prosessen, som jeg har arbeidet med i mange år, nå har kommet til et mer forløst sted. Don Augustin bekrefter meg på dette under delingen neste dag, samtidig sier han: ”Jeg kan ikke gjøre noe som ikke er i samsvar med Guds vilje, ” healingen” s k j e r, jeg fungerer bare som en slags ”dirigent” for Den Helbredende Kraften.

Vi avslutter jungelretreaten med et rituale rundt bålet. Hver og en har i løpet av de 12 dagene laget en gjenstand, som representerer, symbolsk det vi vil legge igjen Yushintaita. Vi går fram en etter en, formulerer våre forsetter og kaster gjenstanden inn i flammene. Deretter formulerer vi det vi vil ta med oss inn i framtiden. Jeg legger fra meg gamle fryktmønstre og tar med meg tillit til Gud, som en lysende og levende bevissthet bak og inni alt som finnes.

Hva er Ayahuasca

Shamaner i hele Amasonområdet, og i enkelte distrikter av Andesfjellene, har tradisjonelt preparert ayahuasca til bruk i helbredelsesritualer som ”hellig medisin” og som sakrament for å forbinde seg med den åndelige dimensjon. Ayahuasca oversettes ofte med ”sjelens vin”, ”åndenes vin” eller ”den lille død”.

Ayahuasca hører inn under en gruppe entheogene, planter som kan løse opp traumer lagret i kropp og psyke og gjenopprette forbindelsen til det åndelige. Entheogen betyr å forbinde seg til det hellige i en selv. Virkningen oppleves som en psykisk, fysisk og mental renselse. Erfaringen av fysisk renselse skiller ayahuasca fra andre kjente entheogene planter så som mescaline fra peyotekaktusen, og psilocybin fra aztekernes hellige sopp, teonanácatl. I likhet med de fleste sentralstimulerende stoffer vil de sistnevte over lengre tids bruk ”stjele” noe energi, mens ayahuasca er kjent for å styrke den fysiske helsen. Ingen vet historisk hvor lenge ayahuasca har vært i bruk, men drikken inngår i opprinnelsesmytene hos et stort antall indianske kulturer og er antatt brukt i tusenvis av år. Den lange tiden drikken har vært i bruk gir god dekning for påstanden om at den er fri for uheldige bivirkninger. Selv små barn blir av indianerene gitt ayahuasca som et universalmiddel for å styrke psykisk og fysisk helse.

En klar intensjon for hva man vil oppnå med å delta i en ayahuascaseremoni er ofte utslagsgivende for hva som oppleves og hva som kan bearbeides. Brukt psykoterapeutisk kan f. eks. traumatiske følelser gjenoppleves og deretter bearbeides i en klar og innsiktsfull tilstand. Et slikt arbeid bør imidlertid foregå under god veiledning og med tid til integrasjon.

Bruken av ayahuasca brer seg idag med stor hastighet til den vestlige verden, og det er mye som tyder på at vi her har en medisin som er svært interessant for vår tid med store belastninger på kropp og psyke. Det må på den annen side fremheves at bruk av ayahuasca må foregå innen trygge terapeutiske eller religiøst rituelle rammer. Det er også viktig å fremheve at den krever en åpenhet og seriøsitet hos brukeren og at villigheten må være tilstede for å integrere og manifistere de forandringer som visjonene peker på. Ayahuasca kan derfor aldri bli en behagelig og lettvint erstattning for medisinske ”lykkepiller” eller narkotiske stoffer.

SAMMENSETNING OG VIRKNING
Banisteriopsis caapi er en lian eller slyngplante som vanligvis kalles ayahuasca. Denne planten utgjør basiskomponenten i den drikken som er kjent som ayahuasca. Det finnes idag endel andre formuleringer på markedet som også kalles ayahuasca, men de er ikke utprøvd over lang tid slik som den originale drikken. De andre komponentene kan variere noe, men en av de tilsatte komponentene inneholder alltid DMT (dimethyltryptamine). Den vanligste kilden til DMT er uttrekk fra bladene av Chacruna (Psychotria viridis). DMT-innholdet i ayahuasca er det som gir visjoner, mens uttrekket fra Banisteriopsis dels er helsebringende, dels muligjør opptak av DMT gjennom fordøyelsessystemet. Vanligvis vil fordøyelsesenzymene forhindre at DMT slipper igjennom magesekken. På tross av at fordøyelsesenzymene forhindrer opptak av DMT, finnes DMT naturlig tilstede i små mengder hos pattedyr og i endel planter. Hos mennesker finner man mest DMT i pinealkjertelen hvor den produseres av tryptohan som også er utgangsmaterialet for produksjon av serotonin. Serotonin er en av de viktigste stoffene som overfører impulser fra den ene nervecellen til den andre. DMT er en av de nærmeste kjemiske slektningene til dette stoffet og vil lett kunne erstatte serotonin som overfører av nerveimpulser. Når DMT erstatter serotonin skjer noe som kan sammenliknes med å skifte TV-kanal. En helt annen virkelighetsverden blir tilgjengelig

Foreløpig er det ikke vitenskapelig belyst hva hensikten er med kroppens produksjonen av DMT, men mange tror at den kan være årsak til at vi får drømmebilder mens vi sover. Det er også nærliggende å anta at visse påvirkninger kan øke DMT-produksjonen og på den måten utløse visjonære erfaringer i våken tilstand. Det er interessant at Rich Strassmann i sin bok ”DMT the Spirit Molecule” lanserer den teori at ”nær døden opplevelser”, meditasjons-teknikker og endel andre spirituelle metoder kan gi visjonære eller mystiske erfaringer fordi DMT-produksjonen økes. At det kan være nære forbindelser mellom disse typer erfaringer og DMT, indikeres også av at endel vestlige yoga- og meditasjons-grupper i de senere årene har funnet det naturlig å styrke sin praksis med bruk av ayahuasca.

På bildet under, med sjamanene Don Juan og Don Victor, blir det vist hvorledes oppstykkete ayahuasca-lianer bankes opp før de kokes i kjelen i bakgrunnen.

Banisteriopsis caapi inneholder såkalte harmala-alkaloider. Disse stoffene forårsaker en moderat forhøyning av serotonin-konsentrasjonen i kroppen. Dette foregår dels ved inhibering av monoaminooxidase enzymet, forkortet MAOI, dels ved forhindring av serotonin gjenopptaksprossessen, SSRI. Det er interessant at harmala-alkaloidene i ayahuasca øker serotoninkonsentrasjonen ved hjelp av samme mekanisme som moderne antidepressive medikamenter. Det er av denne grunn samtidig viktig at slike medikamenter ikke brukes sammen med ayahuasca, slik at serotonin-konsentrasjonen ikke blir for høy. Bruk av ayahuasca alene fører ikke til slik risiko ifølge undersøkelser gjort av J.C. Callaway ved universitetet i Kuopio, Finnland. Han har påvist at kroppen ikke dreneres for serotonin i de påfølgende dagene etter inntak av ayahuasca, slik som endel rusfremkallende sentralstimulerende midler gjør. Ayahuasca bidrar tvertimot positivt til den normale funksjonen av serotonin. Når man bruker ayahuasca er det viktig å holde en diett, dels fordi fordøyelsesenzymene ikke som normalt vil bryte ned giftige bestandeler i enkelte typer mat, dels for å øke følsomheten.

ÅNDELIGE BUDBRINGERE OG PLANTELÆRERE
Ser man i sammenheng ayahuascadrikkens spesielle sammensetning, avanserte virkemåte, samt nødvendigheten av å overholde en spesiell diett, er det vanskelig å forestille seg at indianerne kan ha funnet frem til dette ved slumpetreff eller ved eksperimentering. Frivillig utprøving virker ikke sannsynlig da komponentene smaker vondt. I tillegg er spesielt chacruna er en sjelden plante i jungelen. Ifølge Don Augustin kan den bare finnes rundt sjamanenes boplasser og steder hvor den har vært dyrket. Det er vanskelig å tenke seg at kunnskapen har spredd seg til isolerte indianerstammer gjennom hele det tildels meget utilgjengelige store jungelområdet. Tradisjonell vestlig forståelse har likevel vært at slumpetreff eller utprøvning må ha ført frem til oppdagelsen av ayahuascablandingen. Spør man sjamanene selv, får man til svar at plantene og oppskriftene har blitt gitt dem av åndelige budbringere eller plantelærere. Plantelærere betyr her planteånder som kommuniser kunnskap til sjamanene mens de er i endret bevissthetstilstand. Dette har ikke blitt tatt på alvor før i de senere år hvor vestlige forskere har begynt å prøve drikken ut på seg selv. Historisk har det tidligere bare vært gjengitt observasjoner av de innfødtes reaksjoner. Dette gikk som regel ut på at sjamanene var tydelig mentalt forstyrrete personer og at de som drakk ayahuasca kunne kaste opp og få epileptisk lignende anfall. Gjennom de siste 50 år har dette blitt gradvis forandret. En av de første som ydet indianerne mer tilbørlig respekt var antropologen Michael Harner, som bl. a. i boken ”The Way of the Shaman”, beskriver sitt møte med bruken av ayahuasca. På denne bakgrunn forsto han hvilken unik kilde ayahuasca er til avansert kunnskap og helbredelse.

Antropologen Jeremy Narby har tatt for seg evnen ayahuasca har til å gi visjoner på molekylnivå. I sin bok ”The Cosmic Serpent” skildrer han muligheten av å trekke kunnskap fra DNA molekylet under ayahuascavisjoner. Visjoner på molekylnivå er nå en vanlig brukt forklaring på hvordan sjamaner kan se sykdommers årsak og dirigere inn de riktige planteåndene som kan gi hjelp i situasjonen. Med regelmessig bruk av ayahuasca vil stadig dypere nivåer av psyken erfares, og etterhvert vil realiteten av åndelige vesener og andre virkelighetsplan oppleves.

Sjamanen Pablo Amaringo hevder at det er mer enn hundre virkelighetsplan eller parallelle verdener. Han er en habil maler og har utgitt boken, ”Ayahuasca Visions”, sammen med antropologen Luis Eduardo Luna. Luna er en av de første antropologer som har gjennomgått en sjamanistisk opplæring med ayahuasca og som har personlige erfaringer med plantelærere. Han har tatt sin doktorgrad ved universitetet i Stockholm på bruken av ayahuasca blant Mestizo indianerene i Amasonas. Han har sammen med Steven F. White utgitt boken ”Ayahuasca Reader. Encounters with the Amazon’s Sacred Vine”. Don Augustin forteller at etter å ha deltatt i mer enn 1500 ayahuasca sermonier er det stadig mer å lære hver gang. Ifølge Don Augustin vil stadig mer kunnskap bli tilgjengelig gjennom ayahuasca, samtidig som den mentale kapasiteten øker.

HELSEEFFEKTER
Ayahuasca står i en særklasse blant entheogene planter fordi den er like kjent for sine helsebringende egenskaper som for sin evne til å gi visjoner. I dagene etter en ayahuascaseremoni vil man som regel kjenne et fysisk velbehag i kroppen og ellers være i en tilfreds og rolig balansert sinnstemning. Ayahuasca er blant indianerne i Amasonas kjent for å være være en ”mester” blant medisiner og skal kunne helbrede en rekke sykdommer. Det har også vært påpekt av flere vestlige forskere, som har gjort studier i Amasonas, hvor usedvanlig godt ayahuasquero-sjamanene bevarer sin mentale og fysiske helse opp i høy alder. Det er også vanlig blant indianerne at man gir ayahuasca som medisin til barn. Til og med nyfødte kan få noen dråper ayahuasca. Barn kan også delta i ayahuascaseremonier. Bildet under viser den 4-årige datterdatteren av Don Agustin, som deltar på integreringsmøtet dagen etter sin første initiering i en ayahuascaseremoni. Sammen med de andre delte hun sine erfaringer.

Den generelt gunstige virkningen av ayahuasca bekreftes i en studie fra 1993, kalt ”Huasca-prosjektet”, som ble foretatt av en internasjonal forskergruppe i samarbeid med den brasilianske ayahuascakirken Uniâo do Vegetal (UDV). UDV stilte seg til disposisjon for denne undersøkelsen da de var interessert i å vise myndighetene at langtidsbruk av ayahuasca har positive virkninger. Medlemmer av UDV som hadde brukt ayahuasca i 10 år med en hyppighet på minimum to ganger pr. måned, ble sammenliknet med en kontrollgruppe av individer som aldri hadde brukt ayahuasca. Fysiologiske, psykiatriske og neuropsykologiske undersøkelser ble gjort sammen med biokjemiske og farmakologiske analyser av ayahuasca. Resultatene viste en positiv effekt for ayahuascabrukerene i forhold til ikkebrukere på alle undersøkte områdene. Det kan nevnes at i motsetning til i referansegrupppen ble ayahuascabrukere med tidligere psykiatriske og/eller rus-problemer generelt nå funnet uten slike problemer. Det kan i denne sammenhengen nevnes at ayahuasca har vært brukt med suksess ved en avvennings-klinikk i Peru for misbrukere av kokain.
Ayahuasca er så langt ikke tatt i bruk innen vestlig medisin, men det kan være et forvarsel at et amerikansk firma har sikret seg patent med sikte på bruk av planten i forbindelse med Parkinsons sykdom og kreft. At det kan søkes og få innvilget patent på indianernes ”hellige medisin” har på den annen side vakt bestyrtelse blant regnskogsjamanene, noe som har resultert i at de har sendt en protestdelegasjon til USA.

Ayahuasca brukes fortrinnsvis i religiøse sammenhenger. I Brasil har tre forskjellige kirker som bruker ayahuasca, fått relativt stor utbredelse. Det er Santo Daime, Uniâo do Vegetal (UDV) og Barquinha. Alle disse praktiserer en katolsk kristen grunntro som er farget av sjamanistiske erfaringer fra Amasonas. På mange måter er disse kirkene en parallell til blandingen av sjamanisme og buddhisme i Tibet. Særlig Santo Daime og UDV har fått utbredelse utenfor Syd-Amerika, med aktive kirker forskjellige steder i USA, Spania, Holland og Tyskland. Ayahuasca brukes i stor utstrekning i syd-amerikanske land så som Bolivia, Ecuador, Peru og Brasil. I Brasil har bruken blitt offisielt godkjent basert på flere undersøkelser i UDV og Santo Daime kirkene.

I januar 2001 ble det avgitt en offisiell uttalelse fra FN’s ”Drug Control Program” om at plantebaserte remedier som inneholder DMT, deriblant Ayahuasca, ikke er under internasjonal kontroll, selv om DMT som sådan er på narkotikalisten. I Holland ble en seremoni i Santo Daime kirken avbrutt av en politiaksjon i oktober 1999. Saken verserte i rettsvesenet gjennom flere instanser inntil en høyesterettsavgjørelse i mai 2001 slo fast at bruken ikke var ulovlig i religiøs sammenheng. Santo Daime kirken har også vært utsatt for innblanding av politiet i Spania og i Tyskland, men det har ikke resultert i at påtalemyndighetene har reist noen sak. I USA i november 2001 ble bruken av ayahuasca prøvet for retten. Etter snart et års behandlig har retten i august 2002 gitt en uttalelse hvor det heter at bruken av ayahuasca sannsynligvis vil være beskyttet av loven om religiøs frihet.
Antall ord: 4582
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

nesco skrev:Gir utrykk for at dere vet noe om dette her, men argumentasjonen oser av aggresjon og sarkasme noe som avslører at dere ikke prøver å gå inn i dette med et åpent sinn.

Bidra til et lukket og fordømmende samfunn basert på enkle løsninger dere!, syns det er trist, men er jo deres fulle rett i et demokrati!!!

Med en slik innstilling er det ikke rart verden står på stedet hvil.!! :mozilla_wink:
Her er det du som velger slutninger på grunn av at du sanser aggressjon. Mens du ikke vet at denne diskusjonen har pågått i flere år, der samme person fremmer disse stoffene. I tillegg har vi en paralell tråd her, som handler om barn som er her inne til tross for at foreldrene ikke gir dem lov - og der er det noen som sier at dette er et fint sted å være, I neste runde kan man lese at hallisunogener er bra for deg. Er det rart at folk blir forbanna? Når man ser andre i fare er det helt naturlig at adrenalinet øker en del - og når man ikke har makt til å gjøre noe med det - eks du ser et barn med en trailer på vei rett mot - da øker det kraftig og mange vil oppfatte følgene som aggressjon. Men noe annet enn en reaksjon vil være tragisk. Skal man bare sitte å se på, uten å reagere og så skylde på at man var i hvert fall ikke usaklig og viste for mye følelser her?

Og jeg ser ikke helt sammenhengen mellom at du sier du har jobbet mye med rusmisbrukere men tilsynelatende ikke har sett i hvor stor grad folk får psykiske problemer. Av alle rusmidler, for all del. Men hasj, som også er et naturlig stoff er vinneren i psykiske problemer. Fleinsopp har så mye tragisk med seg at ikke en gang innruste, langvarige rusbrukere våger å ta det. Så skal noen tullinger sitte her å si at det er ufarlig? Ærlig talt.

Det neste er vel at GHB er sunt for deg, hvis du ikke tar mer enn en kork om gangen
Antall ord: 363

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 90
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av nesco »

Men Globeline da !!
Jeg skrev:Så godt som alle forskere er enig i at stoffer som opiater, cocain, amfetamin, smertestillende piller, visse muskelavslappende, GHB, Ecstasy, barbiturater / benzodiazepiner, cannabis stoffer, alkohol, tobakk m.flere er farlig i varierende grad pga.at de enten er giftige (stor fare for overdosering), mer eller mindre vanedannende, og / eller skadelige for kropp og psyke ved langvarig bruk / missbruk. Her er jeg enig med dere som sier at sunn fornuft tilsier forbud og restriksjoner.
Støtter jeg bruk av GHB i dette innlegget?. Eller noen andre stoffer?

Jeg skjønner mange synes det er kontroversiellt å i det hele tatt nevne "Plantehjelpere" fordi det pr. dags dato er ulovlig å innta i Norge, men har lest såpass mye om disse substansene skrevet av seriøse vitenskapsmenn, at jeg har blitt overbevist om disse plantenes interessante (paranormale) egenskaper. Jeg vet ikke hvor skeptisk eller åpen du er når det gjelder paranormale fenomener. Hva du tror på eller ikke tror på? Religiøs overbevisning osv. Men har en viss følelse av at dette er et tema som er så tabubelagt for enkelte at det grenser til hysteri. Du antyder at dette er så skumle greier at ikke engang garvede narkomane tar i det. Regner med at årsaken til det er at dette ikke er NARKOTIKA som gir sløvende eller behagelig rus, men substanser som har den skjeldne egenskapen å gi en smule innsikt i de åndelige dimensjoner. Nok om det.
For å vise respekt for folk med andre meninger skal jeg tone ned mine meninger om dette tema her på forumet spes. fordi det muligens er 12 åringer her som kan ta skade!. Plantspirit trenger ikke min støtte, han er sterk nok til å opplyse om dette emnet alene.

Men jeg kommer ikke til å skifte mening før bedreviterne har vært i Peru eller Brasil å prøvd en svak ayahuaska, for så å komme tilbake for å debattere.
Antall ord: 319
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Innlegg av ? »

nesco skrev:
Men jeg kommer ikke til å skifte mening før bedreviterne har vært i Peru eller Brasil å prøvd en svak ayahuaska, for så å komme tilbake for å debattere.
Nå var det vel ikke Plantspirit som opfant hjulet, kanskje?
Antall ord: 40
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Nesco:
Men jeg kommer ikke til å skifte mening før bedreviterne har vært i Peru eller Brasil å prøvd en svak ayahuaska, for så å komme tilbake for å debattere.
De trenger ikke å dra så langt - jeg har jo forbindelser til Nederland - har vært der noen ganger i Ayahuasca-seremonier med Santo Daime.
Du antyder at dette er så skumle greier at ikke engang garvede narkomane tar i det. Regner med at årsaken til det er at dette ikke er NARKOTIKA som gir sløvende eller behagelig rus, men substanser som har den skjeldne egenskapen å gi en smule innsikt i de åndelige dimensjoner. Nok om det.
En kan jo stille seg endel spørsmål angående hva er rus - og hva er ekstase - naturlig ekstase som ikke skaper avhengighet men har med livsglede å gjøre blant annet. Men det er for meg ingen tvil om at Ayahuasca og Iboga f.eks er plantehjelpere/kraftplanter som har mye for seg i dette med behandling av rusmisbrukere. I Peru så er Ayahuascaen anerkjent av myndighetene til behandling av rusmisbrukere(og eks rusmisbrukere osv). Vi som var i Peru i september 2006 møtte en fra Østerrike som også var tidligere rusmisbruker og han hadde veldig mye nytte av Ayahuasca-seremonier til Don Pedro blant annet.

Ayahuascaen er kjent for å være regnskogens renser - stor medisinplante. Så den kan være med å rense ikke bare de som har slitt med rusmisbruk - men også andre som har lidelser,problemer, sår osv fra fortiden. Om man tillater å gi slipp på ting og tang fra fortiden og tillater Ayahuascaen å jobbe i deg så vil den være en sterk alliert i å rense - ikke bare fysisk sett - men også mentalt og følelsesmessig. Og spirituelt.

Og Iboga er jo kjent for å være en kraftplante/enteogen som er spesielt nyttig i behandling av rusmisbruk.
http://www.iboga.org/us/drughealing/add ... ealing.htm

Intervju med en som heter Jaques Mabit og som er grunnlegger av et senter i Peru som heter Takiwasi, som behandler rusmisbrukere med Ayahuasca:
http://www.csp.org/nicholas/A33.html

http://www.takiwasi.com/eng/index.php

Og det er ikke rart om en rusmisbruker som har så mye tunge ting i sin fortids baggasje skulle plutselig begynne å jobbe med seg selv og rense sin fortid som kraftplantene åpner opp for...ikke rart at de blir redde for slike kraftplanter. Og det finnes klinikker i andre steder i verden hvor en kan komme seg ut av avhengighetsfaenskapen. Spesielt Ayahuasca og Iboga er som nevnt veldig nyttige kraftplanter som kan hjelpe en rusmisbruker ut av sitt helvete. Om noen ikke tror meg så får en se litt på de sidene jeg har nevnt og evt reise til steder hvor de gjør slike ting og observere og studere.

Jeg kjenner også flere som har hatt en fortid med rusmisbruk og som har hatt mye nytte av kraftplanter inkl Fleinsopp her i Norge blant annet. Og de har også fått øynene opp for Ayahuasca renselser. Molbo-landet Norge og andre lignende land har ikke fått med seg eller ikke ønsker å få med seg at planter som Ayahuasca og Iboga er veldig sterke healing- og renselsesmetoder angående behandling av rusmisbruk. Det er iallefall noen sjeler som har fått det med seg.
Antall ord: 552
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

nesco skrev:
Støtter jeg bruk av GHB i dette innlegget?. Eller noen andre stoffer?
IKke så vidt jeg vet. Jeg sier bare at det er vel det neste. Sier ikke en gang at jeg tror det vil komme fra deg.
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

nesco skrev:
Støtter jeg bruk av GHB i dette innlegget?. Eller noen andre stoffer?

Jeg skjønner mange synes det er kontroversiellt å i det hele tatt nevne "Plantehjelpere" fordi det pr. dags dato er ulovlig å innta i Norge, men har lest såpass mye om disse substansene skrevet av seriøse vitenskapsmenn, at jeg har blitt overbevist om disse plantenes interessante (paranormale) egenskaper. Jeg vet ikke hvor skeptisk eller åpen du er når det gjelder paranormale fenomener. Hva du tror på eller ikke tror på? Religiøs overbevisning osv. Men har en viss følelse av at dette er et tema som er så tabubelagt for enkelte at det grenser til hysteri. Du antyder at dette er så skumle greier at ikke engang garvede narkomane tar i det. Regner med at årsaken til det er at dette ikke er NARKOTIKA som gir sløvende eller behagelig rus, men substanser som har den skjeldne egenskapen å gi en smule innsikt i de åndelige dimensjoner. Nok om det.
For å vise respekt for folk med andre meninger skal jeg tone ned mine meninger om dette tema her på forumet spes. fordi det muligens er 12 åringer her som kan ta skade!. Plantspirit trenger ikke min støtte, han er sterk nok til å opplyse om dette emnet alene.

Men jeg kommer ikke til å skifte mening før bedreviterne har vært i Peru eller Brasil å prøvd en svak ayahuaska, for så å komme tilbake for å debattere.
Mulig jeg husker feil når jeg tror det er du som hevder å ha jobbet med narkomane. Dersom jeg husker feil, og det ikke var deg, så kan du selvfølgelig ikke svare. Men dersom jeg husker riktig så vet du inderlig godt at grunnen til at narkomane ofte velger å holde seg borte fra spesielt fleinsopp, er fordi de har sett hva som skjer med dem som har prøvd det. Og gjennom lang erfaring har de sett både hardbarka og mindre hardbarka folk som har prøvd og tapt.

Forresten kjenner jeg spesielt en person. Han spiste fleinsopp en gang. Han er veldig ambivalent i forhold til om det han så var virkelig eller om det var hallusinasjon. Han har vært inne på psykiatrisk flere ganger og syns det er flaut - noe som gjør at han av alle ting føler alle andre mener han er lite intelligent som har vært på "sinnsykehus". Så tar han seg sammen da, starter med skolegang og tenker at nå må dette legges bak. Og det går et par måneder til paranoiaen tar over og alt krasjer igjen. Ingenting fungerer. Får ikke sove, klarer ikke rydde, handle mat, lage mat. Klarer ikke møte til noen form for avtaler - ja endatil å få ut penger fra sosialkontoret er nærmest umulig. Låser seg inne i ukesvis om gangen. Og nei, han er i grunn ikke narkoman. Bare en av de som dessverre tapte. Denne unge mannen er vel rundt... litt usikker, tror han er 27, men oppfører seg som en umoden 13 åring. Han har ingen styring på sine følelser eller tanker. Han klarer ikke holde tråden i en samtale, han begynner setningen med et tema og fortsetter på et annet tema. Det er vel rundt 4-5 år siden alt raste. Fortsatt sliter han altså som han gjør.

Så kan andre bruke slike stoffer i hva sammenhenger de vil. Utenfor disse sammenhengene er stoffene utrolig farlige. Og derfor bør det ikke presenteres som "vokse- eller modenhetsmedisin" da det faktisk kan ødelegge livet til folk.

Og hva er så viktig at man vil risikere andres helse for å preike det man brenner for? Hva sier det om den som preiker? Ingen nekter verken deg eller andre og bruke disse stoffene. Men mange reagerer på at det omtales på den måten det gjøres i de sammenhenger det her gjøres. Og også måten det blir fremstilt på. Ellers prater jeg nå om fleinsopp fordi det er nærmest det jeg driver med og har greie på. Jeg har likevel også samme erfaringsgrunnlag med bruk av ayahuascha, om enn ikke like sterkt. Fordi at fleinsopp er langt vanligere her enn ayahuacha er. Ayahuascha er likevel ikke et ukjent middel for alle, og plagene etter det er i samme gata som fleinsopp. Rusens innhold er tross alt det samme.

Og for all del, velg å tro at det er åndelige opplevelser. Folk kan klikke på åndelige opplevelser også. Men man kan ikke gjøre så mye med hva som skjer inni hjernen til folk. Det man derimot kan gjøre noe med, det er reklame for ting som øker faren for slike prosesser i folks hode og følelser. Dessuten er det ulovlig. Sånn er det bare. Det er også narkotika. Og jeg syns at dere som syns dette er så fantastisk skal drikke noen kopper te og kose dere - og hold det innenfor deres eget miljø. Så kan nye narkomane erverves via at de tar kontakt med miljøet, dere trenger for inni h... ikke drive vervekampanjer.

Ayahuascha til bruk for narkomane. Vel vi har temgesic, subutex og metadon - i tillegg til at mange faktisk undersøker om de kanskje med fordel kan hjelpes ved kontrollerte doser av heroin. Klart de får et følt behov for hjelp. De klarer å fungere normalt ved inntak av disse stoffene og får en følelse av å få livet sitt tilbake. Det samme gjelder selvfølgelig ved bruk av ayahuascha også. Poenget er at de likevel bruker narkotika for å avhjelpe sin narkotikaavhengighet. Og det som er så flott, det er at faktisk så kan man slutte uten, det er mulig å slutte helt, få livet tilbake - uten bruk av narkotiske stoffer. Visst er det en utrolig bratt bakke å bestige, men fy søren så godt det gjør når vedkommende står på toppen.

Noen bruker religion som erstatning, noen bruker subutex som erstatning, noen bruker ayahuascha som erstatning. Hva er grunnen til å tro at ayahuascha er bedre erstatning enn andre. Det er sagt at de bruker ayahuascha kun en eller noen ganger - for så å gå videre rusfri - altså har de da erstattet sin avhengighet med religiøse opplevelser i stede for inntak av div rusmidler. Uansett er saken den samme - da trenger vi heller ikke ayahuascha, vi har evangeliesenteret, aa, na og en masse andre alternativer for de som ønsker mental manipulering for å slutte med dop. Så har vi substitutter for de som ønsker det for å slutte med dop. Trenger ikke fler. Hva er poenget med å introdusere et stoff som kan frembringe psykoser og shizofreni, når man ikke trenger det?

Jo - poenget er at noen har et vanvittig behov for å fremme sin tro og lovliggjøre sitt misbruk.
Antall ord: 1130

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

nesco:

Fantastisk innlegg!
Jeg synes du virkelig er inne på viktige tanker.

Selv synes jeg (uansett hvor "selvforherligende" det kan høres ut for noen) at jeg allerede har kommet et godt stykke på vei til det verdenssynet du beskriver, dette om å løsrive seg fra sitt ego og se at vi alle ikke er separert - men alle er en del av verden.
Mange av tankene appellerer direkte til hvordan jeg selv tenker.
MEN - det store men - jeg har også innsett at jeg må leve i en verden slik den faktisk fungerer, og at det alene er lite jeg kan gjøre, annet enn å ha mine tanker, idéer, følelser og alt jeg faktisk har her inne i meg (som jo igjen blir ego), mens jeg samtidig kan ta nytte av det og utvikle meg selv gjennom å kombinere dette egoet og anti-egoet.

For den store "feilen" er jo ikke verden rundt oss, sålenge den er bygget på våre tanker selv. Vi har jo politiske systemer, vi har jo regjeringer, og slik har det i alle år vært. Dette totalitære samfunnet du snakker om - det har vi jo i alle år beveget oss mot. Det har bare avansert. Mange vil nok si at det har vært en feil vei å gå, og jeg er overhodet ikke uenig. Men nå er vi jo her da - det er her og nå vi er. Om vi heller kan gjøre noe for en bedre fremtid - som også alltid på sett og vis er blitt prøvd å gjort - så kanskje det faktisk en dag kan bli et mer fritt og fredelig samfunn. Alt kan fungere annerledes, sier jeg til meg selv. Alt kan fungere på en helt annen måte. Men de store forandringer og omveltninger som må gjøres, det er jo igjen en langsiktig prosess.

1984, der er vi nå. Men hadde verden vært bedre på en annen måte for folk flest?
Ja, det tror jeg. Men for oss i Vesten som "ikke vet bedre", vi vanlige dumme mennesker som legger våre skjebner i hendene på overformynderiets myndige myndigheter... hvilke valg har vi egentlig? Dette er systemer som er så omfattende at det ikke lar seg forandres på. Derfor synes jeg det i bunn og grunn er trist at det ikke fremdeles finnes mange indianerstammer som er oppe og går den dag idag. Hvordan amerikanerne har komt seg dit de er idag (på alle plan) - det er et uhyre godt eksempel på hvordan verden IKKE må fortsette å bli til, hvordan utviklingen IKKE burde foregår.
Det høres naivt ut, snartenkt ut, men jeg sier det likevel...
alle advarsler kan pekes mot USA, det er vårt skrekkeksempel.
Politikken der er mannevond.

Selvfølgelig kan hallusinogener åpne for en ny bevissthetstilstand, en opphøyet en.
Fordi det nettopp bryter ned fastlåste tankemønstre. Det tvinger hjernen til å gå helt utav fokus. Vær så snill og ikke tenk om jeg mener dette er en positiv eller negativ ting, for fenomenet i seg selv som ett av disse alternativer har jeg svært liten formening om.
Jeg er ihvertfall veldig enig i at det kan brukes i behandling.
Og så er jeg en av dem som har tro på at all behandling, både psykiske sykdommer og fysiske såvel, kan behandles alternativt med ren psykisk behandling, eller åndelig om en vil kalle det det, for eksempel healing eller å kontrollere en sykdom psykisk, holde den i sjakk ihvertfall - medisiners virkning er ikke en "kur for livet", de er alle bare til å dempe smerter eller holde sykdommer i sjakk.

Alt i alt vil jeg ihvertfall si at det er viktig å kunne holde beina plantet på jorda, selv om en ikke alltid vil det. Nettopp for å fungere.
Grunnen til at folk blir "sinnsyke" er jo nettopp fordi systemet er slik det er, og fordi de har problemer med å tilpasse seg det. En kan ikke legge ansvaret på verken den ene eller den andre, siden vi alle er en del av det hele.

Det å si at Vestens tankesett er en sykdom, det er kanskje å tøye det litt for langt?
Vi har det jo rimelig greit da, har vi ikke?
Nettopp derfor vi ikke gjør noe annet enn å sitte i sofaen og se TV.
For det er jo det som er meningen med livet.
Antall ord: 729
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

PlantSpirit:

Ditt uendelige engasjement og entusiasme på det feltet du snakker om,
det gir meg rett og slett bakoversveis! :D
Antall ord: 19
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 90
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av nesco »

Ja, jeg hører hva du sier Globeline!

Her er en av grunnene til at jeg ikke mener det du mener om emnet!!:

http://www.cognitiveliberty.org/index.html


Keeping Freedom in Mind

The Center for Cognitive Liberty & Ethics (CCLE) is a network of scholars elaborating the law, policy and ethics of freedom of thought. Our mission is to develop social policies that will preserve and enhance freedom of thought into the 21st century.
Growing knowledge in the neurosciences, enhanced by exponential advances in pharmacology and other neurotechnologies (technologies that make it possible to monitor and manipulate the brain’s electrochemistry) are rapidly moving brain research and clinical applications beyond the scope of purely medical use. The definitions of "medicine" and "mental health" are expanding from treatment and prevention, to improvement and enhancement.

The CCLE is dedicated to protecting and advancing freedom of thought in the modern world of accelerating neurotechnologies. Our paramount concern is to foster the unlimited potential of the human mind and to protect freedom of thought.
The CCLE supports technological advances, and believes that the application and regulation of new drugs and neurotechnologies are best channeled by a renewed allegiance to the fundamental right to freedom of thought. Our guiding principles are privacy, autonomy and choice:

• Privacy: What and how you think should be private unless you choose to share it. The use of technologies such as brain imaging and scanning must remain consensual and any information so revealed should remain confidential. The right to privacy must be found to encompass the inner domain of thought.

• Autonomy: Self-determination over one’s own cognition is central to free will. Decisions concerning whether or how to change a person’s thought processes must remain the province of the individual as opposed to government or industry.

• Choice: The capabilities of the human mind should not be limited. So long as people do not directly harm others, governments should not criminally prohibit cognitive enhancement or the experience of any mental state.
No Simple Solutions

The CCLE recognizes that these are extremely complex issues with no simple solutions. We see our contribution as helping to negotiate the intersection of law and science so that new neurotechnologies expand rather than reduce freedom of thought.

What We Do

Advocacy The CCLE supports social impact litigation that has the potential to broadly advance cognitive liberty. We have filed legal briefs on the topic of cognitive liberty in federal courts, including the United States Supreme Court.

Analysis The CCLE monitors developments in neurotechnology, cognitive sciences and the law, to identify and offer guidance concerning those developments with a potential to significantly impact freedom of thought. We produce reports and professional testimony on complex freedom of thought issues currently facing policy makers, industry, and the general public.

Education By raising awareness of emerging cognitive liberty issues, our outreach and education campaigns empower people to meaningfully participate in public discourse and the democratic process. We provide course content to universities and professional schools in order to accelerate scholarly discussion of cognitive liberty across a wide range of disciplines.
Antall ord: 512
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pastiglie
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 21
Startet: 13 Feb 2007 00:51
17

Innlegg av pastiglie »

Se alle de gode bevis som har lagt ut i denne tråd som forteller at dette er en tryggeste vei å gå. Alt annet er bare som å ikke våge å vite sannheten.
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links