Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHallusinogener - Kraftplanter/plantehjelpere...

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Hallusinogener - Kraftplanter/plantehjelpere...

Innlegg av David Skywalker »

Candymilla skrev:
Ja, vi ser jo hvor mye disse kraftplantene/hjelpeplantene har hjulpet disse sprøytenarkomane utenfor 7-eleven i karl johan. Og andre rusmisbrukere forøvrig.
PlantSpirit, du vil vel si nå: Bla bla, hasj og pot har jo ingenting med heroin å gjøre.
Det du egentlig sier er at du må ha en unnskyldning for å liksom legalisere det for deg selv.
Jeg syns det er temmelig latterlig å prøve å uskadeliggjøre virkningen et narkotisk stoff, som i tillegg er forbudt, har på mennesker. Og så i tillegg få det til å virke helt ufarlig og at det er bra for utviklingen osv. Kan godt hende at det setter fart på utviklingen, men hvorfor skal man på død og liv utvikle seg så fort? Er det ikke bedre å la det komme naturlig? Sier du ikke egentlig nå at du ikke er flink nok? Vi kjenner jo til utallige mennesker som er veldig utviklet innenfor mye åndelig, uten at de har rørt de her plantene dine. Hvorfor skal ikke du kunne klare det samme?
Om noen hadde prøvd å innbille meg at ved å fyre mornings og nattings så vil jeg utvikle meg fortere, hadde jeg sagt føck deg.
Kan du ikke like gjerne si at hvis du føler deg skikkelig kjip og forlatt av alle, så kan du jo bare ta heroin, for man føler seg jo så herlig og fantastisk?

Det er en grunn til at det er forbudt.
Sist redigert av David Skywalker på 16 Feb 2007 00:42, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 244
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Candymilla skrev:
Du kan si hva du vil, misforståelser/misbruk. Hva en indianer for 300 år siden gjorde, er ikke det samme som å rekruttere unge mennesker til å begynne å eksperimentere med røyking av diverse planter. Du kan si hva du vil. Akkurat nå tar du feil, og jeg tar meg rettighetene til å si det
-----

CandyMilla - jeg håper det går greit om jeg siterer fra deg - fordi det fører til en interessant debatt om disse plantene.
Sist redigert av David Skywalker på 16 Feb 2007 00:42, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 79
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
CandyMilla
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 194
Startet: 14 Des 2004 21:29
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av CandyMilla »

Det er helt i orden
Men skriv heller CandyMilla skrev: istedenfor bare CandyMilla. Det kan oppfattes som at du forteller meg dette, og ikke at jeg har skrevet det
Antall ord: 29
Ain't that the way it goes ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

* Why is pot against the law? It wouldn't be because anyone can grow it, and therefore you can't make a profit off it, would it?

* I believe that God left certain drugs growing naturally upon our planet to help speed up and facilitate our evolution. Okay, not the most popular idea ever expressed. Either that or you're all real high and agreeing with me in the only way you can right now. [starts blinking]

* They lie about marijuana. Tell you pot-smoking makes you unmotivated. Lie! When you're high, you can do everything you normally do just as well … you just realize that it's not worth the fucking effort. There is a difference.

* Not all drugs are good. Some … are great.

- Bill Hicks
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Re: Hallusinogener - Kraftplanter/plantehjelpere...

Innlegg av David Skywalker »

Candymilla:
Ja, vi ser jo hvor mye disse kraftplantene/hjelpeplantene har hjulpet disse sprøytenarkomane utenfor 7-eleven i karl johan. Og andre rusmisbrukere forøvrig.
PlantSpirit, du vil vel si nå: Bla bla, hasj og pot har jo ingenting med heroin å gjøre.
Det du egentlig sier er at du må ha en unnskyldning for å liksom legalisere det for deg selv.


Hasj og Pot har ingenting med hallusinogen-debatten å gjøre. De planter jeg ønsker å involvere i denne debatten, som jeg kaller for kraftplanter er

Peyote(Nord- og Meso-Amerika)
Ayahuasca(Sør-Amerika)
San Pedro (Sør-Amerika)
Psilocybin(Flere steder i verden inkl Norge - fleinsopp er et annet ord)
Iboga(Vest-Afrika)
Amanita Muscaria(Spesielt i Norden og Sibir blitt brukt av sjamaner - hekser og andre paganister).
o.l.
Jeg syns det er temmelig latterlig å prøve å uskadeliggjøre virkningen et narkotisk stoff, som i tillegg er forbudt, har på mennesker. Og så i tillegg få det til å virke helt ufarlig og at det er bra for utviklingen osv. Kan godt hende at det setter fart på utviklingen, men hvorfor skal man på død og liv utvikle seg så fort? Er det ikke bedre å la det komme naturlig? Sier du ikke egentlig nå at du ikke er flink nok? Vi kjenner jo til utallige mennesker som er veldig utviklet innenfor mye åndelig, uten at de har rørt de her plantene dine. Hvorfor skal ikke du kunne klare det samme?
Det er ikke snakk om å få til en raskere utvikling av noe slag. Det er et hjelpemiddel og de som takler slike hjelpemidler viser at de er sjamanspirer. Det er blitt mer og mer vanlig at mennesker i Vesten som er opptatt av sjamanisme og driver med sjamanisme erfarer disse kraftplantene. De er planter som er alliert til Moder Jord. Jeg skal prøve å forklare mer utdypende angående noen av disse plantene.

Ayahuasca f.eks er en unik plante ang å rense kropp,sinn og sjel. Den har jeg hatt noe erfaringer med nå og det er en veldig spesiell amazonisk plante. Ritualer med seremonier der sånn har eksistert i titusener av år.
Om noen hadde prøvd å innbille meg at ved å fyre mornings og nattings så vil jeg utvikle meg fortere, hadde jeg sagt føck deg.
Kan du ikke like gjerne si at hvis du føler deg skikkelig kjip og forlatt av alle, så kan du jo bare ta heroin, for man føler seg jo så herlig og fantastisk?
Det har ingenting med kraftplanter å gjøre det du sier her. Du nevner det som virkelig er narkotika - avhengighetsskapende stoffer som er laget for at noen tjener enorme penger på det blant annet.
Det er en grunn til at det er forbudt.
Flere og flere snakker om sosial-poltiske grunner hovedsaklig ang disse kraftplantene som jeg kaller dem for. I noen land i Europa som Nederland,Spania og Italia blant annet så er det lovlig med ayahuasca-seremonier under regi av Santo Daime. (http://www.santodaime.org)

Jeg vil gå mer i dybden om debatten tilsier det. Jeg håper på mer interessante og dypere spørsmål. Og skal også komme med mer info og tanker rundt disse kraftplantene - noe av det mest misforståtte her i Vesten.
Antall ord: 547
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Ludob. skrev:
PlantSpirit (og evt. andre som skulle bry seg med min mening):
Bare sånn for opplysningens skyld så er det jo aldri stoffet, planten, tingen, objektet, bla bla bla det er mulig å skylde noe som helst på.

Alt kan både brukes og misbrukes.
På mange forskjellige måter.

Tingen er at man ikke skal oppfordre til å bruke noe slikt, nettopp fordi det kan være potensielt skadelig. Man kan gjerne finne seg selv ved bruk av slikt, men om man fortsetter å gjøre det, vil man mest sannsynligvis ende opp koko eller hekta på et eller annet. Dessuten er det stor forskjell individuelt, og det er stor forskjell fra den ene planten til den andre, og rusopplevelsene vil også være annerledes for hver gang, avbestemt etter omstendigheter, psyke og mye annet som spiller inn sine roller.

Så vi snakker ikke om hjelpemidler her. Planten er bare en plante den.
Den har sin virkning, men den er så nøytral som det går an å bli, før den blir puttet i et menneske. Derfor velger jeg å kalle dette et hallusinogen, nettopp fordi det også forblir en nøytral definisjon på en plante som har slike virkestoffer som gjør dette.
Hjelpeplante? Hvorfor, når det samtidig kan være en Ødeleggelsesplante?
Det blir først avgjort om det er til hjelp eller skade når mennesket tar den i bruk.
Og noe kan virke som en hjelpende hånd det ene sekundet for så å ende opp som en fatal skade seinere. Hva med flashbacks?
Altså, om du sitter i bilen din, eventuelt i et møte på et kontor i 41. etasje, og du plutselig får for deg at du må knuse vinduet og hoppe ut, uansett hva enn annet som skjer der og da... var det egentlig til hjelp? Det var gjerne meningen at dette skulle skje?

Vet du hva? Vi kaller en spade for en spade.
Fordi om jeg selv har gode erfaringer med noe, så kaller jeg det ikke akkurat etter min mest subjektive definisjon selv. Jeg lar det ligge, det hadde vært et smart trekk av deg også, dersom du skulle ville ha en mer nyansert respons på dine innlegg om disse hallusinogene plantene dine. Ikke sant?
Antall ord: 377
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Fluesopp er også gitt til oss av Moder Jord for å rense kroppen for sjelen. Kroppen er bare et fengsel, og på mange måter kan du si at store mengder av Den Hellige Fluesoppen setter en fri.
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
CandyMilla
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 194
Startet: 14 Des 2004 21:29
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av CandyMilla »

Altså, om vi snakker om peyote og fleinsopp så er jo saken bare enda verre.
Og det du sier om at man sjekker om folk takler det, fordi shamanspirer takler det?
Prøv å lese det du selv skriver? Mener du det virkelig? Effekten av f.eks peyote er temmelig drøy. Er det virkelig verdt å tukle med ting som gjør at kroppen din forandrer seg? Kroppstemperaturen øker, hjerterytmen blir raskere, kroppen føles som den visner. Enda verre er det de mentale virkningene denne kaktusen har. Frykt for å bli gal og miste kontroll.
La oss ta disse shamanspirene.. En av disse var kanskje ikke så mye spire, og det fant man ut fordi han taklet ikke helt den peyoten eller fleinen.

Altså, hva er poenget med det? Hvordan vet man hva som egentlig foregår i hodet på en som er påvirket av disse stoffene?
Antall ord: 147
Ain't that the way it goes ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Alle planter har en ånd og disse kraftplantene som er noe av det mest misforståtte som finnes her i Vesten er spesielle fordi de har endel forfedrekunnskap i seg og er ment til å brukes i sjamanistiske ritualer o.l. Ikke til noe annet i utgangspunktet.

DMT er et stoff som er i Ayahuasca - og det finnes forskning på det og når DMT(som vi alle har i oss allerede) blir stimulert i pinealkjertelen når vi drømmer og har åndelige erfaringer - er på narkotikalisten - det er jo egentlig utrolig komisk for å si det rett ut. Noe som er naturlig i oss og Ayahuasca er kombinasjon av 2 planter - selve lianen Ayahuasca - mens når den kokes i flere timer(gjerne over flere dager) sammen med Chakruna(som har DMT i seg) - og er kalt for regnskogens renser i Amazonas. Amazonas er jo helt enestående angående planter og sånt - utvalget er enormt. Og Ayahuascaen healer og renser kropp,sinn og ånd på en unik måte - den er enormt intelligent fordi den jobber så individuelt på oss mennesker og i sjamanistisk setting eller religiøs setting(Santo Daime). Kombinasjonen er unik fordi disse chakrunaene har vært veldig vanskelig å finne - planteånder har gitt info i visjoner - drømmer til sjamaner i Amazonas og denne form for rituale/seremoni har blitt bevart i titusener av år som jeg har nevnt.
Antall ord: 235
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Altså, om vi snakker om peyote og fleinsopp så er jo saken bare enda verre.
Og det du sier om at man sjekker om folk takler det, fordi shamanspirer takler det?
Prøv å lese det du selv skriver? Mener du det virkelig? Effekten av f.eks peyote er temmelig drøy. Er det virkelig verdt å tukle med ting som gjør at kroppen din forandrer seg? Kroppstemperaturen øker, hjerterytmen blir raskere, kroppen føles som den visner. Enda verre er det de mentale virkningene denne kaktusen har. Frykt for å bli gal og miste kontroll.
Jeg har hatt erfaring med San Pedro som er brorplante til denne peyoten. Og skal fortelle litt mer om min erfaring med den. Peyote er veldig vanlig i Native American Church i Nord-Amerika og i Mexico. Denne type plante åpnet opp en enorm kraft i meg som gikk igjennom meg og jeg hadde ikke problemer med å puste - og tok det i Cuzco,Andesfjellene. Det varte i veldig mange timer. Og kontakten med Naturen og de som var med i seremonien var på en spesiell måte - en kunne jo se hvor vakre de var i øynene spesielt og i Naturen ellers. Veldig spesielt og det var mye forfedre rundt om kring det området - apuer som de kalles for - fjellånder/guder. Det skjedde endel transformasjoner i meg når jeg erfarte dette - jeg opplevde å se hele Jorden - endel folkeslag som om jeg har vært der før eller det var Moder Jord som ønsket å vise seg frem fordi hun er en levende organisme. Og disse kraftplantene åpner opp for det potensialet vi alle har - det gudommelige - hva Naturen kan by på og de har endel allierte.

Peyote har blitt forsket på i USA blant indianere der:

Study: Religious peyote use causes no damage
Hallucinogen not harmful to frequent users, Harvard-linked study reports

BOSTON - A study of the effects of peyote on American Indians found no evidence that the hallucinogenic cactus caused brain damage or psychological problems among people who used it frequently in religious ceremonies.

In fact, researchers from Harvard-affiliated McLean Hospital found that members of the Native American Church performed better on some psychological tests than other Navajos who did not regularly use peyote.

A 1994 federal law allows roughly 300,000 members of the Native American Church to use peyote as a religious sacrament. The five-year study set out to find scientific proof for the Navajos’ belief that the substance, which contains the hallucinogen mescaline, is not hazardous to their health even when used frequently.

The study was conducted among Navajos in the Southwest by McLean psychiatrist John Halpern. It compared test results for 60 church members who have used peyote at least 100 times against those for 79 Navajos who do not regularly use peyote and 36 tribe members with a history of alcohol abuse but minimal peyote use.

Those who had abused alcohol fared worse on the tests than the church members, according to the study.

Church members believe peyote offers them spiritual and physical healing, but the researchers could not say with any certainty that peyote’s pharmacological effects were responsible for their test results.

“It’s hard to know how much of it is the sense of community they get (from the religion) and how much of it is the actual experience of using the medication itself,” said Harrison Pope, the study’s senior author and director of the biological psychology laboratory at the hospital near Boston.

‘Reassurance’ for religious users
The researchers argue that their findings should offer “reassurance” to the 10,000 Native American Church members serving in the military who were barred from using peyote before new guidelines were adopted in 1997.

“We find no evidence that a history of peyote use would compromise the psychological or cognitive abilities of these individuals,” they wrote in their paper published in the Nov. 4 issue of Biological Psychiatry.

The researchers note that their study draws a clear distinction between illicit and religious use of peyote. They did not rule out the possibility that other hallucinogens, such as LSD, may be harmful.

No ‘flashbacks’ observed
“In comparison to LSD, mescaline is described as more sensual and perceptual and less altering of thought and sense of self,” they wrote, adding that peyote does not seem to produce “flashbacks” the same way that LSD apparently does.

The project was funded in part by the National Institute on Drug Abuse, which is part of the U.S. Department of Health and Human Services. A NIDA spokeswoman would not comment on the study.

Lester Grinspoon, a Harvard Medical School psychiatry professor who was not involved in the research, said the study lends scientific weight to a long-held belief that peyote is not harmful.

“The thing that excites me most about the paper is that the study was actually done,” he said. “The U.S. government — and NIDA, in particular — has been rather balky about allowing studies of psychedelic drugs of any kind.”


Ingen som hadde problemer her - og det var seriøs forskning. Det vil si at setting og sånt har mye å si - Nord-amerikanske indianere som følger urgamle spirituelle tradisjoner takler det helt fint. Det som jeg mener lover i Vesten burde tillate ang slike kraftplanter - bare under sjamanistiske og religiøse rituelle seremonier. Nå er det jo enkelte personer som kan takle det personlig - men det er tydelig at noen overhodet ikke vet nok om dette og aldri burde ha tatt fleinsopp og andre ting. En må vite hva en går til og en kan ikke forby dette overfor personer som vet hvordan slike verktøy kan brukes riktig. Det er det som er poenget mitt.
La oss ta disse shamanspirene.. En av disse var kanskje ikke så mye spire, og det fant man ut fordi han taklet ikke helt den peyoten eller fleinen.
Kan du utdype mer ang setting ang denne personen?Tok han det helt alene - sammen med en dyktig sjaman og hvor i verden? Hvor mye flein tok han? Det er utrolig vanskelig å si noe om det tilfellet der når en ikke vet noe særlig detaljert. En tommefingerregel ang fleinsopp er at en bare skal ta 15 mg eller ca 5 fleinsopp om man ikke har hatt erfaringer med det før blant annet.
Altså, hva er poenget med det? Hvordan vet man hva som egentlig foregår i hodet på en som er påvirket av disse stoffene?
Det er mye transformasjoner - endring av bevisstheten. Det er enormt mange forskere(jeg har haugevis av dem via bøker og internettkilder) som har presentert solid dokumentasjon og forskning ang at det er endel endring av bevisstheten ute og går og dette med healing. Og mye mer - en israelsk psykolog som har erfart og studert Ayahuasca i 10 år sier dette -

FLUX NR 4 - 2006
Flux er et livsfilosofisk magasin om vitenskap,kunst,filosofi og dialog
http://www.flux.no

Ayahuascas virkninger er underlige og sterkt fremmedartede, men også sædeles meningsfylte, opplysende og moralsk veiledende. Professor i kognativ psykologi ved Hebrew University i Jerusalem,Benny Shanon, har 140 egne Ayahuasca-opplevelser bak seg, i tillegg til forskningsstoff fra flere hundre informanter. I mange år definerte han seg selv som ivrig ateist. Etter 10 års Ayahuascaforskning kom han tilbake fra Sør-Amerika med en radikalt fornyet verdensanskuelse. En gang under inntak av Ayahuasca-brygget tenker han med seg selv: "Hvis dette ikke er virkelig, men noe som frembringes i min egen bevissthet, må menneskesinnet være mye mer fantastisk, mye mer mystisk enn psykologer forestiller seg. Sannelig,hvis dette er noe som bare stammer fra meg,vet kognitive psykologer ingenting om menneskesinnet.

Visjonene, som alltid er intenst virkelige og som regel i sterke farger,omfatter:

-avgjørende menneskelige begivenheter som fødsel,død og gjenfødsel.
-feminine og maskuline aspekter av tilværelsen
-meningen med livet
-menneskelig historie og lidelse
-helse og helbredelse
-flora og fauna
-naturens grunnleggende fysiske krefter
-naturen som overjordisk,guddommelig
-livskreftene(med verdenssjelen,anima mundi)
-kjærlighet og velvære
-storslagne kulturelle scener
-monarkiske scener
-musikk
-konfrontasjon med kosmiske mysterier,slør faller
-mytologi,gjerne forbundet med identifikasjon med dyr
-overmenneskelige og guddommelige møter
-en kosmisk energi som driver alt liv,all bevegelse, ut fra en overordnet harmoni
-det fulle og hele kosmos som en stor symfoni av prakt og lovsang
-metafysiske og filosofiske visjoner
-perspektiver på evighet

Ayahuasca gir dype forandringer i opplevelsen av rom og tid - f.eks som utvidet rom og raskere eller saktere tid. Man kan drives inn i en slags kosmisk spiral,hvor tid plutselig synes å opphøre. Deltakere kan oppleve at de er satt utenfor, over eller bak tiden. Det kan være i form av den store stillhet,eller det kan være alt som noensinne har skjedd og alt som noensinne kommer til å skje, synes å være tilstede. Shanon bruker bildet av en bok - hvor hele boken er skrevet og foreligger,og hvor du kan gå inn og lese bitvis hvor det måtte passe.

Man kan ha store visjoner av krig og forfall, hele sivilisasjoner som kommer og går. Ofte fornemmer man en dyp poengtert og realistisk essens av virkeligheten. Man kan også oppleve intrikate geometriske figurer som formidler en nesten platonsk og meningsfylt matematisk virkelighet, likevel sterkt koplet til et dynamisk og fargerikt livsmangfold.

Som kognitiv psykolog forundrer Shanon seg over hvordan kan det f.eks ha seg at så mange mennesker med forskjellige kulturell bakgrunn opplever slanger og jaguarer? Selv hadde han mange opplevelser av samme art som de innfødte i Amazonas. Samtidig synes det som opplevelsene forandrer karakter over lengre tids bruk av brygget.

Shanon ser Ayahuasca-opplevelsen som noe mer enn å avdekke informasjon lagret i hjernen.
Han stiller opp en metafor med et hvitt lys som strømmer inn i sinnet, og et fullt spektrum av farger og former som kommer ut. Det som mottas kan sees som en perfekt refleks av hva man er, av ALT man er på det angjeldende tidspunkt, av hva man er moden for og hva man på en eller annen måte fortjener og kan ta inn over seg. Det blir en aktiv prosess, en slags skaperakt, en sinnets dans.
For å få fullt og genuint utbytte av Ayahuascas verden må kropp og sinn være renset, da vil også sinnet vise essensen av sin egen natur, med det beste av sitt eget kreative potensiale. Lys er en essens i opplevelsen. Et renset sinn vil oppleve ubegrenset rikdommer. Visualiseringene fristilles fra innhold og bestemte former. Det hele smelter sammen til suverent lys.

Shanon forsøker å sette alt dette i en sammenheng. Han stiller det gamle filosofiske spørsmålet om matematikk(og musikkens harmonier) er noe som skapes eller noe som oppdages. Hva med Ayahuasca-visjonene? Et klart skapende element,ja, men finnes det en form for virkelighet i det? Deltakernes skaperevne synes å være på sitt beste når de surfer på den spesielle energien brygget gir og kanaliserer denne inn i aktiv tilstedeværelse, samtidig som de slipper taket og går fullstendig opp i energien og de effektene den frembringer. Deltakerne opplever dette definitivt ikke som egne fantasier.
Shanon konkluderer med at visjonene er psykiske,skapende og virkelige. Noe bestemt,tydelig og virkningsfullt skjer, utover det vi oppfatter som det normale. Men er det ikke dette også kunstnere,dansere,profesjonelle musikere kan oppleve? Spørsmålet er hivlket potensiale som slumrer i oss alle. Hva slags kosmos vi til syvende og sist deltar i.

Benny Shanon - professor i kognativ psykologi ved Hebrew University Jerusalem. Han har skrevet boka Antipodes of the Mind


Dette er også fellesnevner for alle kraftplanter. Selv om de også har ulikheter i seg.
Antall ord: 1960
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Altså, nå som du allerede har forklart at disse plantene har et virkestoff, hvilken praktisk betydning har det at disse også inneholder en ånd som da tydeligvis ikke gjør noe som helst annet enn virkestoffet?
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Ludob.:
Alt kan både brukes og misbrukes.
På mange forskjellige måter.
Jepp, det stemmer at planter kan brukes og misbrukes. Problemet er at i Vesten så er det endel misbruk av planter og medisiner fordi det er en sånn distansering fra vårt sanne jeg - sanne natur - til Naturen - til det hellige - åndelige - gudommelige eller hva man vil kalle det for. Jeg kan ta et grotesk eksempel. Coca blader er vitamin- og minerralrikt og har stoffer i seg som kan minne om ginsegn og koffein. Veldig bra medisinplante. Når den går igjennom spesielle syntetiske kjemiske prosesser kan den plutselig forvandles til kokain(om man har den rette maskinen til det) - som alle vet som en kan bli avhengig av og har mye uheldige sider ved. Jeg tar dette eksempelt med pga kraftplanter vs narkotika. Så kan Coca Blader sees på som kraftplante, men om den misbrukes så er den narkotika. Det er slike forskjeller som noen ikke klarer å se ang dette med forskjeller ang de kraftplanter jeg har nevnt og narkotika. Det er disse skillene en ikke klarer å se som jeg mener er veldig viktig å se på og jeg tar ofte Coca blader vs kokain som eksempel. Et ufarlig plantemedisin vs narkotika....
Tingen er at man ikke skal oppfordre til å bruke noe slikt, nettopp fordi det kan være potensielt skadelig. Man kan gjerne finne seg selv ved bruk av slikt, men om man fortsetter å gjøre det, vil man mest sannsynligvis ende opp koko eller hekta på et eller annet. Dessuten er det stor forskjell individuelt, og det er stor forskjell fra den ene planten til den andre, og rusopplevelsene vil også være annerledes for hver gang, avbestemt etter omstendigheter, psyke og mye annet som spiller inn sine roller.
Jeg oppfordrer bare i sjamanistisk setting med seremonileder/sjamanleder. Alt annet er på eget ansvar. Så enkelt er det for min del.
Hjelpeplante? Hvorfor, når det samtidig kan være en Ødeleggelsesplante?
Det blir først avgjort om det er til hjelp eller skade når mennesket tar den i bruk.
Og noe kan virke som en hjelpende hånd det ene sekundet for så å ende opp som en fatal skade seinere. Hva med flashbacks?
Altså, om du sitter i bilen din, eventuelt i et møte på et kontor i 41. etasje, og du plutselig får for deg at du må knuse vinduet og hoppe ut, uansett hva enn annet som skjer der og da... var det egentlig til hjelp? Det var gjerne meningen at dette skulle skje?
Indianere - sjamaner og andre som har erfart dette i sine kulturer i titusener av år har ikke hatt noe særlige problemer - men de vet hvordan de skal brukes og jeg mener også at de som takler slike kraftplanter skal få lov til det uten at merkelappen ulovlig blir hengende over dem. Fordi det er mektig allierte til Moder Jord og det er et sykdomstegn at samfunnet er slik som den er som ikke respekterer,aksepterer og forstår disse plantene og ikke minst ødelegger det for dem som virkelig VET hvordan de skal håndtere dette.
Vet du hva? Vi kaller en spade for en spade.
Fordi om jeg selv har gode erfaringer med noe, så kaller jeg det ikke akkurat etter min mest subjektive definisjon selv. Jeg lar det ligge, det hadde vært et smart trekk av deg også, dersom du skulle ville ha en mer nyansert respons på dine innlegg om disse hallusinogene plantene dine. Ikke sant?
De er ikke mine planter - de tilhører Naturen - Moder Jord. Og i Vesten kaller en det for hallusinogener - blant Sør-Amerikanske sjamaner o.l. så kalles de for kraftplanter - plantehjelpere - o.l. Av erfaring så kaller jeg dem for kraftplanter og plantehjelpere. Å kalle dem for hallusinogener er faktisk vranglære FORDI disse plantene åpner opp for gudommelige - åndelige - kraft i Naturen osv som igjen påvirker vår bevissthet - den endrer - vi lever i et samfunn som ikke anerkjenner det å endre bevisstheten og være ett med Naturen - og disse plantene lærer oss enormt mye ang forbindelser med det åndelige og Naturen - det gudommelige i oss - det åpner dører. Det kan være tøffe prosesser fordi en går igjennom transformasjon død - gjenfødsel - det er snakk om egodød. Og vi lever i et samfunn som jeg har nevnt som overhodet ikke anerkjenner det å endre bevisstheten. Hadde vi anerkjent dette i vanlige skoler så hadde kraftplantene ikke vært så vanskelig å takle for de fleste.

Kraftplantene er store sjamanlærere - mye forfedrekunnskap som en kan åpne seg opp for en - og de er ikke påvirket av ego heller - veldig direkte og ærlig læring - men da må en gå igjennom tøffe mini-innvielser som jeg kaller dem for. En skal ikke ta dem for moro skyld - en skal ikke ta dem fordi man skal ruse seg - man skal ta dem for å være sjamanlærere - da vil man virkelig lære endel ting - viktig med respekt overfor disse plantene. Og kontakt med deres ånd - da er de veldig fine lærere ang sjamanisme - det åndelige.
Sist redigert av David Skywalker på 16 Feb 2007 01:30, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 862
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 90
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av nesco »

Jeg har jobbet med rusavhengige, og kan fortelle at å sammenligne heroin med ayahuaska er like fjernt som sammenligne blåsyre med sitronbrus. Dette er substanser som ikke er avhengighets dannende og har meget interessante egenskaper. Før dere kritiserer, les boken til forskeren Rick Strassman "The Spirit Molecule" om plante substansen DMT.

Siterer en anmeldelse av boka:

" This book is essential reading for anyone with an interest in the mind, philosophy, the nature of reality and spirituality. The world's most foremost expert on DMT has created a masterpiece of the genre, as he brilliantly leads the reader through a series of startling revelations about the nature of the universe, revealed behind the doorway once DMT turns the key." Karl Jansen, MD., Ph.D
Antall ord: 124
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Dr. Doktor skrev:Altså, nå som du allerede har forklart at disse plantene har et virkestoff, hvilken praktisk betydning har det at disse også inneholder en ånd som da tydeligvis ikke gjør noe som helst annet enn virkestoffet?
Å joda - om man har fått en kontakt med ånden i disse kraftplantene og så jobber den veldig dypt i oss - kropp,sinn og ånd når man spiser/drikker den - dvs hele mennesket i aktivitet - men da må vår fortid renses og det kommer opp ting fra fortiden(om man ikke har bearbeidet den noe særlig) til de grader. Det er endel transformasjoner som jeg har nevnt ang gjenfødsel - død(egodød blant annet). Om man er vant med å endre bevisstheten så takler man dette fint.

Disse kraftplantene åpner dører til det gudommelige - åndelige - til det vi var ment å være - potensialet i oss kommer til sin fulle rett. Men det handler om å vite hva man går til - og gjøre det i riktig setting. Og de som vet det bør få lov til det uten at noen kommer med den illegale merkelappen.
Antall ord: 190
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

nesco skrev:Jeg har jobbet med rusavhengige, og kan fortelle at å sammenligne heroin med ayahuaska er like fjernt som sammenligne blåsyre med sitronbrus. Dette er substanser som ikke er avhengighets dannende og har meget interessante egenskaper. Før dere kritiserer, les boken til forskeren Rick Strassman "The Spirit Molecule" om plante substansen DMT.

Siterer en anmeldelse av boka:

" This book is essential reading for anyone with an interest in the mind, philosophy, the nature of reality and spirituality. The world's most foremost expert on DMT has created a masterpiece of the genre, as he brilliantly leads the reader through a series of startling revelations about the nature of the universe, revealed behind the doorway once DMT turns the key." Karl Jansen, MD., Ph.D
Vi har jo DMT i oss allerede - og som jeg nevnte så påvirker det pinealkjertelen når vi drømmer - og planter kan også gjøre det som med Ayahuasca og Psilocybin(som er i samme kjemisk gruppe som Ayahuasca). Men problemet ang fleinsoppen her i Norge f.eks er at noen tar for mye dose av den(uten tilsyn av sjaman - seremonileder er det veldig lite lurt) og det er blitt kategorisert som et rusmiddel - og dermed når noen tar det så tenker de på det som et rusmiddel og vil få et lite sjokk fordi den utfordrer jo hele personen til de grader - kropp,sinn og ånd er i aktivitet - alle chakraer i aktivitet. Fortiden blir innhentent og om man ikke er vant med å endre bevisstheten - erfare transformasjoner så får man et sjokk i systemet. Og spesielt når man er ute blant folk som heller ikke forstår denne kraftplanten - det er jo ekstremt uheldig.

Fleinsoppens mor ble hun kalt - Maria Sabina - Mazatec sjaman - her står det noe info om henne og hun visste hvordan Psilocybin skulle takles - hun kommuniserte med dens ånd også kontinuerlig:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846

Jerome Rothenberg presents a wonderful introduction to the life, visions, and works of this illiterate healer who cured with her words in the midst of mushroom-induced trances. She lived most of her life in grinding poverty in the Oaxacan village of Huautla de Jimenez in Mexico, comforted only by the visions of the "little ones"--hallucinogenic mushrooms(Psilocybin). In the midst of one of her visionary encounters, she was invited to read a holy book and the words she saw there gave her the power to create long chants about herself as the healing woman/the sun woman/the silk scarf woman/the doll woman/the bruised woman/the tungsten woman, and on and on in a manner similar to the great "Thunder the Perfect Mind" text in the Nag Hammadi Library. In fact, some of the similarities are uncanny between this anonymous, gnostic-like text, and the words of this poor woman from the Mexican countryside. Both the story of her life, and the translation offered here of her words, are so powerful that you will never forget Maria Sabina. This humble woman has long been a member of my Pantheon of Makers

http://www.answers.com/topic/maria-sabina
María Sabina García (1888 - November 23, 1985) was a Mazatec medicine woman who lived her whole life in a modest dwelling in the Sierra Mazateca of southern Mexico. Her practice was the use of the various species of native psilocybe mushrooms such as Psilocybe mexicana).

Her life
Sabina was the first contemporary native shaman to allow Westerners to participate in the healing vigil known as the velada, where all participants partake of the psilocybe mushroom as a sacrament to open the gates of the mind. The velada is seen as a purification and as a communion with the sacred.

In the 1955, the American banker and ethnomycologist R. Gordon Wasson visited her hometown of Huautla de Jimenez, Oaxaca, and experienced a velada with her. He also brought spores of the fungus, which he identified as Psilocybe mexicana, to Paris. The fungus was cultivated in Europe and its active ingredient was duplicated as the chemical psilocybin in the laboratory by Swiss chemist Albert Hofmann in 1958.

Fint å bruke hennes chantinger i psilocybin seremonier

Chants
Alvaro Estrada, a fellow Mazatec, recorded her life and work and translated her chants. Estrada's American brother-in-law, Henry Munn, translated many of the chants from Spanish to English, and wrote about the significance of her language. According to Munn, Maria Sabina brilliantly used themes common to Mazatec and Mesoamerican spiritual traditions, but at the same time she was a unique talent, a masterful oral poet and craftsperson with a profound literary and personal charisma.

It is sung in a shamanic trance in which, as she recounted, the "little children" speak through her:

Because I can swim in the immense
Because I can swim in all forms
Because I am the launch woman
Because I am the sacred opposum
Because I am the Lord opposum

I am the woman Book that is beneath the water, says
I am the woman of the populous town, says
I am the shepherdess who is beneath the water, says
I am the woman who shepherds the immense, says
I am a shepherdess and I come with my shepherd, says

Because everything has its origin
And I come going from place to place from the origin . . .

(Alvaro Estrada, Maria Sabina: her Life and Chants)

Jeg kommer til å lære mer av fleinsopp og er glad over å ha funnet denne boka - vanskelig å få tak i og hun har enormt mye kunnskap om Psilocybin Cubensis - Teonanancatl - Mexicansk fleinsopp.
Antall ord: 939
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links