Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHallusinogener - Kraftplanter/plantehjelpere...

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Undring skrev:PlantSpirit, om holotropisk pusting skriver du at man bruker musikk for å oppnå ønsket effekt,
Hvordan kan jeg skaffe musikk av den typen du beskriver?

Ellers mange innteresante innlegg du kommer med ;) mye nytt for min del
Holotropisk pusting er såpass kraftfullt(har erfaringer med det selv) at en må ha en holotropisk puste-terapeut som passer på. Musikken kan være alt fra Mari Boine(samisk sjaman-chantinger),indianermusikk,trancemusikk,rolig avspennet musikk - klassisk musikk. Det kan være hva som får deg til å føle deg vel.
Antall ord: 92
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

PlantSpirit: Trekk fra det du kaller kraftplanter og bruken av disse, så har vi veldig likt syn på dette med bevissthet og natur. Igjen har du erfaringer med det, og jeg har det ikke. :)
Antall ord: 34
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Drømmer er den eneste trancetilstanden som konservative kristne støtter i en viss grad. Bibelen er full av episoder hvor Gud og engler henvender seg til mennesker i drømmer

Tenk at vi i vår kultur her i Vesten har vært under innflytelse av Kirken i flere århundrer - over 1000 år....og de har som regel bare anerkjent dette med drømmer ang endrede bevissthetstilstander - fy faen for å si det rett ut - som deres herijinger fra fortiden ang terror på mange plan har ødelagt mye av vår bevissthet ang vår potensiale....de har kontrollert våre tankemønstre gjennom historien - mye å heale og rense i forfedrenes navn. Det er noe å TENKE på i sin bevissthet....
Antall ord: 120
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

ludoburgero skrev:PlantSpirit: Trekk fra det du kaller kraftplanter og bruken av disse, så har vi veldig likt syn på dette med bevissthet og natur. Igjen har du erfaringer med det, og jeg har det ikke. :)
Da har du egentlig ikke noe å frykte om du skulle erfare kraftplanter i fremtiden en gang om du forstår essensen av bevissthet og Natur som jeg presenterte :mozilla_wink: Siden kraftplantene spiller på lag med det i aller høyeste grad. :mozilla_cool:
Antall ord: 80
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Undring
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 60
Startet: 24 Sep 2006 21:17
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund

Innlegg av Undring »

PlantSpirit skrev:
Undring skrev:PlantSpirit, om holotropisk pusting skriver du at man bruker musikk for å oppnå ønsket effekt,
Hvordan kan jeg skaffe musikk av den typen du beskriver?

Ellers mange innteresante innlegg du kommer med ;) mye nytt for min del
Holotropisk pusting er såpass kraftfullt(har erfaringer med det selv) at en må ha en holotropisk puste-terapeut som passer på. Musikken kan være alt fra Mari Boine(samisk sjaman-chantinger),indianermusikk,trancemusikk,rolig avspennet musikk - klassisk musikk. Det kan være hva som får deg til å føle deg vel.
Men du skriver at musikken er intens til å begynne med, blir så mere symfonisk, for så å bli helt rolig. Du vet ikke om en "ferdigkomponert" sak jeg kan anskaffe meg ? Eller vil det fungere greit å selv komponere en cd med forskjellig musikk jeg føler passende?

ang. det med en holotropisk puste-terapeut som passer på, så er jeg beredt til å ta mine sjanser på egenhånd ;)
Antall ord: 161
Jorden er vakker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Undring skrev:
PlantSpirit skrev:
Undring skrev:PlantSpirit, om holotropisk pusting skriver du at man bruker musikk for å oppnå ønsket effekt,
Hvordan kan jeg skaffe musikk av den typen du beskriver?

Ellers mange innteresante innlegg du kommer med ;) mye nytt for min del
Holotropisk pusting er såpass kraftfullt(har erfaringer med det selv) at en må ha en holotropisk puste-terapeut som passer på. Musikken kan være alt fra Mari Boine(samisk sjaman-chantinger),indianermusikk,trancemusikk,rolig avspennet musikk - klassisk musikk. Det kan være hva som får deg til å føle deg vel.
Men du skriver at musikken er intens til å begynne med, blir så mere symfonisk, for så å bli helt rolig. Du vet ikke om en "ferdigkomponert" sak jeg kan anskaffe meg ? Eller vil det fungere greit å selv komponere en cd med forskjellig musikk jeg føler passende?

ang. det med en holotropisk puste-terapeut som passer på, så er jeg beredt til å ta mine sjanser på egenhånd ;)
En kan komponere en samling selv ja ang musikk man liker - blanding av rolig og musikk med mer tempo og futt i - lett blanding.
Antall ord: 187
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

PlantSpirit skrev:
ludoburgero skrev:PlantSpirit: Trekk fra det du kaller kraftplanter og bruken av disse, så har vi veldig likt syn på dette med bevissthet og natur. Igjen har du erfaringer med det, og jeg har det ikke. :)
Da har du egentlig ikke noe å frykte om du skulle erfare kraftplanter i fremtiden en gang om du forstår essensen av bevissthet og Natur som jeg presenterte :mozilla_wink: Siden kraftplantene spiller på lag med det i aller høyeste grad. :mozilla_cool:
Det er svært lite jeg frykter. Så det har ikke noe med saken å gjøre.
Hadde det derimot hjulpet meg med min dødsangst, så hadde jeg nok fått noe utav det. Men siden jeg allerede ser på dette med natur og bevissthet på ikke langt ifra samme måte som deg, så ser jeg ikke nødvendigheten med bruk ellers.
Jeg mener nemlig at man klarer seg fint i livet med en fredelig innstilling og en fredelig holdning til naturen rundt seg. Respekt for den.
Gjerne jeg går glipp av noe, uten å prøve det jeg selv anser som hallusinogener, for det er jo helt klart opplevelser man "aldri" vil oppnå på andre vis,
men igjen så tror jeg at jeg klarer meg foruten. Ihvertfall foreløpig.
Hva fremtiden vil bringe, det er en annen sak.
Jeg vil også leve i det systemet jeg lever i den dag idag, uansett hvor enn råttent jeg ser på det, og jeg vet at jeg mer enn bare passivt bidrar til å la den store kapitalismens og kynismens hjul rulle videre, at jeg selv er et ledd i den store sammenhengen som er på vei mot kollaps. Men jeg er vel vitende om det, og jeg vet at de menneskene jeg bryr meg om også finnes her. Derfor er det viktigere for meg å være her for dem, og siden de allerede er HER for meg, så... ja... hva kan jeg si?

Jeg trekker meg nok stille bort, dit jeg virkelig vil føle meg hjemme
når det først gjelder, skal du se...
En dag... ;)
Antall ord: 350
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Om man ensidig bruker den rasjonelle bevisstheten uten innflytelse av dypere bevissthetstilstander og lagring av informasjon så er det ikke rart at man tror at det man erfarer eller andre erfarer med kraftplanter er hallusinasjoner.....erfaringer med kraftplanter er ikke erfaringer med noe som "ikke er der". Men noe som ER DER for oss å tune seg innpå - og det krever å endre bevisstheten og det handler om å erkjenne og forstå vårt enorme transpersonlige/multi dimensjonale potensialet som jeg erfarer,tror og ser det. Og man åpner nye dører med dem.

Og man vil også forstå i erfaringer med kraftplanter at en kan være med å påvirke det som skjer der - via våre intensjoner og setting. En er medskapere her på Jorden.....en kan skape det en vil der og da i vårt sinn - bevissthet. Og jobbe dypt med ens intensjoner så vil det bli gjort. Det handler ikke om at en intensjon er å vinne penger i lotto - det er noe som ikke Naturen bryr seg om - hva er det Naturen og åndelige sfærer bryr seg om ang deg? Det er det som teller og det er å vekke til live noe i deg som ønsker å komme mer fram i hverdagen - intengrere dette i hverdagen. Bli inspirert til å gjøre noe positvt for samfunnet - i hverdagen - hjelpe samfunnet på et eller annet plan.

Kraftplanter vekker og gjenoppliver dører til noe som er naturlig - og så handler det om å erkjenne det for seg selv i sin bevissthet. - det er ikke alltid lett....
Sist redigert av David Skywalker på 19 Feb 2007 13:00, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 255
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Ludbo:
Det er svært lite jeg frykter. Så det har ikke noe med saken å gjøre.
Hadde det derimot hjulpet meg med min dødsangst, så hadde jeg nok fått noe utav det. Men siden jeg allerede ser på dette med natur og bevissthet på ikke langt ifra samme
måte som deg, så ser jeg ikke nødvendigheten med bruk ellers.
:D Dødsangst ja...holotropisk pusting - sjamantromming - kraftplanter....mektige metoder for gjenfødsel - død transformasjoner....du hadde garantert møtt denne dødsangsten i døren ved en av disse metodene og med en dyktig person som hjelper så kunne han/hun være med å løse opp denne dødsangsten - og skape prosesser som du kan jobbe videre med. Det er jo en vanlig angst her i Vesten - ikke så rart med tanke på den begrensete bevisstheten og dette med at en er redd for å død.......og når man erfarer transformasjoner enten via kraftplanter,sjamantromming,holotropisk pusting o.l. så vil man erfare endel død og gjenfødsel i ens bevissthet - og da handler det om å gi slipp på endel kontrollmekanismer og andre ting som holder en igjen(kan være endel ting fra fortiden og det er naturlig). Det handler om å våge,tørre og gi slipp. Og time tidspunkt riktig ang slike ting - la intuisjonen føre deg videre.
Gjerne jeg går glipp av noe, uten å prøve det jeg selv anser som hallusinogener, for det er jo helt klart opplevelser man "aldri" vil oppnå på andre vis,
men igjen så tror jeg at jeg klarer meg foruten. Ihvertfall foreløpig.
Sjamanerfaringer kan en erfare på flere måter med eller uten hjelp av disse kraftplantene om man har kommet langt i sin sjamanutdannelse.... Men disse kraftplantene er som regel veldig nyttige til å åpne nye dører - dimensjonsporter til sjamanverdenen - nære forbindelser til Naturen og åndeverdenen - eller mytologiverdenen med endel arketyper av dyr og forfedrekrefter mm. Og iforbindelse med healing og renselse som er nyttig å erfare noen ganger hvert eneste år. Godt å rense og heale systemet sitt i blant.
Jeg vil også leve i det systemet jeg lever i den dag idag, uansett hvor enn råttent jeg ser på det, og jeg vet at jeg mer enn bare passivt bidrar til å la den store kapitalismens og kynismens hjul rulle videre, at jeg selv er et ledd i den store sammenhengen som er på vei mot kollaps. Men jeg er vel vitende om det, og jeg vet at de menneskene jeg bryr meg om også finnes her. Derfor er det viktigere for meg å være her for dem, og siden de allerede er HER for meg, så... ja... hva kan jeg si?
Å integrere det en erfarer ang nære og dypere kontakten med Naturen og åndelige sfærer inn i hverdagen - det rasjonelle er også store utfordringer. :mozilla_wink:
Antall ord: 482
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

PlantSpirit skrev:Dr Doktor:
Jeg har ikke hatt nytte av disse plantene i åndelig sammenheng, og stiller meg derfor tvilende til om noen andre har det. Dette er grunnlaget for min tvil, men ikke det jeg bygger argumentene på. Legg merke til at det er tvil og ikke en sannhet jeg hevder er gyldig for alle.
Hva en tror på og erfarer har mye å si for paranormale erfaringer. Om man ikke erfarer noe særlig av åndelig art så vil en lettere ty til å være skeptisk og tvile. Naturlig det. Tro og erfaringer går hånd i hånd - våre trossystem i vår bevissthet er faktisk veldig viktig å tenke på her - det avgjør endel hva vi kan erfare og ikke......om man overhodet ikke tror på åndelige sfærer - så vil man heller ikke erfare det - hvordan endre på dette?
Legg merke til hvordan du tilegner det sitatet en helt annen faktor før du finner det for godt å svare på det.
Har jeg noensinne sagt at jeg ikke tror på åndelige sfærer? Nei. Jeg sa bare at jeg ikke har sett hensikten med å bruke det i åndelig sammenheng. Skjønner du?

Jeg kan godt bable i vei om at du virker bundet av din egen tankemåte og bitterhet over vestlig levesett som ikke tillater planten din. At hvis du gir slipp på din egen navlebeskuelse og frykt og ser hensikten med alt, så vil du se at også loven har en hensikt. At det er hensiktsmessig å snakke språket til innbyggerne i det landet du oppholder deg i. At det er hensiktmessig å ta det man har, og ikke det man så egoistisk skulle ønske man hadde. At historien har en hensikt. At det kommer en tid for alt.*

Greit nok, jeg kan jo ikke argumentere mot at du har funnet en type tobakk som gir åndelig innsikt. Stiller meg fremdeles spørrende til hvorfor denne ikke er brukt. Stiller meg også spørrende til helseeffekten.

Stiller meg spørrende til hvorfor det nå foregår så mye forskning på meditering når slemme vesten angivelig ikke er interessert i bevissthetsutvikling. Stiller meg spørrende til hvorfor østelige ting som akupunktur er godtatt i vesten, men ikke plantene dine.
PlantSpirit skrev:Meditasjon er veldig konstruktivt ja - men plantehjelperene går enda mer i dybden av vår bevissthet enn det generell enkle meditasjonsøvelser gjør - slike tilstander utfordrer oss mye mer enn meditasjon for å si det på den måten.
Kanskje du ikke vet hvordan du skal søke og lete. Kanskje du trenger plantene dine - greit nok.*

"Everyone lookin' for salvation by himself. Each like a coal thrown from the fire."


Kanskje alle vi "vestlige og uopplyste" bare skulle leve etter disse retningslinjene foreløpig:

1. Jeg avstår fra å skade levende skapninger (drap, vold).
2. Jeg avstår fra å ta ting som ikke har blitt gitt meg (tyveri).
3. Jeg avstår fra seksuelle utskeielser, eksempelvis seksuelt misbruk.
4. Jeg avstår fra ukorrekt bruk av tale (lyve, frastøtende språk, baktaling, tomt prat).
5. Jeg avstår fra rusmidler som forkludrer sinnet og resulterer i likegyldighet(da det fremdeles, etter dine ord, er en fare for at de forkludrer vestlige sinn).



* - Jeg beklager på forhånd for noen usakeligheter og dårlige diskusjonsteknikker i dette innlegget.
Antall ord: 558

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Dr Doktor:
Kanskje du ikke vet hvordan du skal søke og lete. Kanskje du trenger plantene dine - greit nok.

"Everyone lookin' for salvation by himself. Each like a coal thrown from the fire."
"Dine" planter er jo et vanlig lite mantra her - det er Naturens planter - ikke mine - jeg har ikke funnet dem opp - det er Naturen selv.
Og jeg vet hvordan jeg skal søke og lete.
Kanskje alle vi "vestlige og uopplyste" bare skulle leve etter disse retningslinjene foreløpig:

1. Jeg avstår fra å skade levende skapninger (drap, vold).
2. Jeg avstår fra å ta ting som ikke har blitt gitt meg (tyveri).
3. Jeg avstår fra seksuelle utskeielser, eksempelvis seksuelt misbruk.
4. Jeg avstår fra ukorrekt bruk av tale (lyve, frastøtende språk, baktaling, tomt prat).
5. Jeg avstår fra rusmidler som forkludrer sinnet og resulterer i likegyldighet(da det fremdeles, etter dine ord, er en fare for at de forkludrer vestlige sinn).
Jeg følger faktisk disse retningslinjer - fordi kraftplanter er IKKE rusmidler. Og det har jeg forklart meg solid - men det handler vel om å følge det en tror på og er overbevist om i sin bevissthet og du er ikke overbevist om de tanker,refleksjoner,erfaringer og meninger jeg kommer med rundt emnet kraftplanter. Helt greit - en får respektere det begge veier ang holdninger til kraftplanter.

En av de verste bivirkningene med å erfare kraftplantene er at man muligens må endre verdensbildet radikalt - en må gå igjennom gjenfødsel og dødsprosesser som er ganske tøffe. Å endre bevisstheten kan være ganske tøffe prosesser for dem som ikke er vant med det.
Så de som kan bruke slikt verktøy bør få lov til det. Å forby noe fra Naturen er faktisk å ta vekk noe som er av fri vilje - det er en menneskerett å bruke noe fra Naturen som en vet hvordan en skal bruke. Og det er kamp i forskjellige land angående retten til å bruke kraftplanter. En vil se flere rettssaker ang dem i de neste tiårene.

Jeg er nysgjerrig - hvorfor kaller du deg for Dr Doktor?
Antall ord: 354
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Ja, enig. Selv om det er din erfaring av disse plantene jeg da peker på. Andre har jo andre definisjoner og erfaringer på de samme naturplantene. Men ok, jeg retter det til:
Kanskje du ikke vet hvordan du skal søke og lete. Kanskje du trenger naturplantene - greit nok.

"Everyone lookin' for salvation by himself. Each like a coal thrown from the fire."
Du har forklart at det ikke er rusmiddel for deg, men fleinsopp brukes og defineres som det i vestlige land av vestlige innbyggere. Det er derfor det blir så vanskelig å kommunisere når ord plutselig skifter mening.
Uansett er vi nok enige, vestlige som ikke har peiling bør holde seg unna. Dette har jeg hvertfall hatt inntrykk av at også er din mening.
Sist redigert av Dr. Doktor på 19 Feb 2007 17:06, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 127

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Dr Doktor:
Jeg kan godt bable i vei om at du virker bundet av din egen tankemåte og bitterhet over vestlig levesett som ikke tillater planten din. At hvis du gir slipp på din egen navlebeskuelse og frykt og ser hensikten med alt, så vil du se at også loven har en hensikt. At det er hensiktsmessig å snakke språket til innbyggerne i det landet du oppholder deg i. At det er hensiktmessig å ta det man har, og ikke det man så egoistisk skulle ønske man hadde. At historien har en hensikt. At det kommer en tid for alt.*
Å forby noe som er fra Naturen er et lite voldtekt mot noe som en har rett til å velge å bruke - spesielt om man vet hvordan man skal takle det og bruke det.
Stiller meg spørrende til hvorfor det nå foregår så mye forskning på meditering når slemme vesten angivelig ikke er interessert i bevissthetsutvikling. Stiller meg spørrende til hvorfor østelige ting som akupunktur er godtatt i vesten, men ikke plantene dine.
Lite konstruktivt å kalle disse plantene for mine - det er fra Naturen og jeg eier dem ikke! :D :mozilla_tongue:
Ting går tregt i Vesten ang alternative behandlingsmetoder og sånt. Jeg har flere kilder til Vestlige vitenskapsmenn som er opptatt av dette med bevissthetsutvikling - transpersonlige dimensjoner i mennesket. I Nederland,Spania,Italia + et land til i Europa så lar myndighetene folket bruke enteogener/plantehjelpere. Så noen land tillater dette - og flere vil komme - det er jeg sikker på og det vil også etterhvert skape presedens i hele EU(nå er ikke Norge i EU, men det er jo svært få land i Europa som ikke er det så).

Jeg skal presentere endel vit.kilder fra vestlige vitenskapsmenn som er åpen og har erfart kraftplanter eller er veldig opptatt av bevissthetssforskning....de følger ikke vanlige vitenskapelige normer og det er også denne veien å gå - menneskets transpersonlige dimensjoner - en bok ved samme navn hadde flere emner de tok opp og nevnte flere vit. menn:

Seksjon 1: Bevissthetens gåte.

Daniel Goleman konstaterer bl.a at dagens psykologiske modeller i Vesten utelukker anerkjennelsen eller undersøkelsen av den tilstand som er den sentrale forutsetning i praktisk talt et hvert av Østens psyko-åndelige systemer. Det gjelder naturligvis Oppvåkningstilstanden, også kalt Buddha-bevissthet. Ken Wilber presenterer gjennom flere innlegg det spektrum av erkjennelsesmessige utviklingsnivåer som individet begynner å klatre oppover fra fødselen av. Dette spektrum kan inndeles i tre hovedstadier: de prerasjonelle nivåer (før fornuftens utvikling, der barnet er), de rasjonelle nivåer (der de ordinære voksne er), og de transrasjonelle nivåer (der shamaner, yogier og mystikere er). Hvert erkjennelsesmessig nivå har sin spesifike psykopatologiske risiko, og hvert nivå av psykopatologi krever en dertil egnet psykoterapi. I et innlegg av Roger Walsh skjelnes det mellom de shamanske (”reise-dynamiske”), de buddhistiske (oppmerksomhetsutviklende) og de yogiske (konsentrasjonsutviklende) bevissthetstilstander, som alle er transrasjonelle.

Seksjon 2: Meditasjon: den kongelige vei til det transpersonlige.

Meditasjon dreier seg om bevissthetens frigjøring fra sinnets makt og automatnatur. Denne frigjøring skjer gjennom trening og disiplinering av oppmerksomheten. Østens meditasjon har påvirket den vestlige kultur, men den vestlige kultur har også påvirket meditasjonen ved å bruke den utenfor en religiøs ramme. Roger Walsh oppsummerer de vitenskapelige studier av meditasjonens psykologiske, fysiologiske og terapeutiske virkninger. Over 1500 studier har blitt utført, men forskningen må ennå sies å være på sine første stadier. Jack Kornfield, buddhist og psykolog, diskuterer hvordan meditasjon gjør det lettere å se sine nevrotiske trekk, men at denne observasjon ikke er nok til å forstå eller kurere nevrosene. Meditasjon er et fint supplement til psykoterapi, men kan aldri bli en erstatning.

Seksjon 3: Klardrømmer.

Klardrømmer, det at man er bevisst at man drømmer, ble eksperimentelt bevist i 1970 av to personer som ikke kjente til hverandre: Alan Worsley i England og Stephen LaBerge i California. I søvnlaboratorier klarte de å gi tegn via øyebevegelser at de hadde klardrømmer, mens EEG-målinger av hjernebølgene viste at de befant seg på typisk drømmenivå. LaBerge hadde en tid problemer med å få sine rapporter offentliggjort, fordi anmelderne nektet å tro at det var mulig. For dem opptatt av Oppvåkningstilstanden har klardrømmer en spesiell betydning, både som indikator på ens åndelige utvikling og som en teknikk til den store Oppvåkning. Tibetansk buddhisme har en egen ”drømme-yoga”, der målet er å være et årvåkent ”vitne” 24 timer i døgnet, enten man er i såkalt våken tilstand, drømmer eller sover. For dem som tror på Oppvåkningen, er dette livet som en drøm. Hvis man lar denne drømmeholdningen synke tilstrekkelig dypt ned i underbevisstheten, vil holdningen til slutt også bringes inn i nattedrømmen, og da resultere i klardrømmer! Stephen LaBerge har ett innlegg om hvordan man kan lære seg å få klardrømmer, og et annet innlegg om veien fra klardrømmer til den store Oppvåkning.

Seksjon 4: Om de psykedeliske stoffers implikasjoner.

De psykedeliske [sinnsmanifesterende, hallusinogene] stoffene hadde sin storhetstid på 1960-tallet, før de tidlig på 70-tallet ble totalforbudt over hele den vestlige verden. De meste kjente er ayahuasca (fra liane i Amazonas), ibogain (fra roten på afrikansk plante), meskalin (fra peyote-kaktusen i Mexico og USA), psilocybin (fra mexicansk sopp og den spisse fleinsoppen i Norge), og syntetiske stoffer som LSD, ecstasy og ketamin. Myndighetenes retoriske kunstgrep var å klassifisere de psykedeliske stoffene som ”narkotika”, og gi narkotika en juridisk definisjon som ikke har noe som helst med den medisinske definisjonen å gjøre. Den medisinske definisjonen er søvnfremkallende midler, som f.eks morfin, heroin og kokain. Den juridiske definisjonen begynte med FN’s Narkotikakonvensjon i 1961, og resulterte i den såkalte Narkotikalisten (i Norge gitt i forskrift av Sosialdepartementet i 1978).

Myndighetenes fordel med denne juridiske definisjonen var bl.a å lure folk til å tro at ”narkotika” representerte en ensartet gruppe stoffer som man kunne advare mot og forby på generelt grunnlag. All narkotika var nå like skummel, farlig og ulovlig (som heroin og kokain); ikke noe mer å diskutere!! Skremselspropagandaen florerte, der psykedeliske stoffer som LSD både kunne ødelegge hjernen og resultere i (ikke bare utløse) psykoser. Psykedeliske stoffer har blitt brukt i de fleste hellige seremonier verden over, til alle tider. I shamanske ritualer, i vediske og greske mysterietradisjoner. Den australske urbefolkningen har alltid brukt pituri; hinduene brukte soma; ved de greske eleusiske mysteriers høydepunkt ved den sjette dags avslutning ble det mystiske kykeon brukt; og indianernes Native American Church har alltid brukt peyote. Stanislav Grof, som har størt erfaring i verden når det gjelder LSD-terapi, forteller at denne behandlingsform ikke bare kurerer nevroser langt mer effektivt enn noen form for samtaleterapi, men også kan forvandle dødsangst til et spennende bevissthetseventyr. Grof er en av Vestens store transpersonlige pionerer, og har gitt vesentlige bidrag når det gjelder utforskningen av et psykologisk sjikt som synes å ligge mellom det personlige og det transpersonlige.


Seksjon 5: Utviklingens transpersonlige dimensjoner.

Er vår flatlandskultur og dets gjennomsnittsmenneske ”normal”, gitt et eller annet utviklingstrinn, eller er kulturen blind for sin egen nevrose? Kulturen kan betraktes som en sterk magnetisk kraft, som trekker dem på underliggende utviklingsnivåer opp til sitt eget nivå, og som samtidig virker bremsende på dem på høyereliggende nivåene. ”You have to be a somebody before you can be a nobody”, ble et utilsiktet slagord fra den amerikanske praktiserende psykoterapeuten Jack Engler, som også underviser i buddhistisk meditasjon. Uttalelsen setter fingeren på en vesentlig forvirring i den psykologisk/åndelige litteraturen når det gjelder ego-begrepet. I vestlig psykodynamisk psykologi er egoet identisk med det administrative jeg-senteret/funskjonen, og er i seg selv noe positivt som skal utvikles (”you have to be a somebody”). I Østens åndelige litteratur har egoet en annen betydning, den narsistisk-patologiske kjernen som holder den åndelig-etiske utvikling tilbake, og som man derfor skal frigjøres fra (”before you can be a nobody”). Ken Wilber tar opp en annen vesentlig forvirring i den psykologisk/åndelige litteraturen, nemlig den manglende evnen hos mange til å skille mellom det prerasjonelle (magisk-mytisk tenkning) og det transrasjonelle (mystiske opplevelser). Typisk for New age-miljøet er jo hvordan begge disse nivåenes produkter omfavnes med samme naive glede, i frustrasjon over rasjonalismen som har dominert kulturen alt for lenge. For new age’rne er mytologi, astrologi og tarot like så ”spirituelt” som f.eks yoga og zen. Oppklaringen av denne forvirringen, og redegjørelsen for hvilke misforståelser den har resultert i, er en av Wilbers mange glitrende intellektuelle prestasjoner. En av ofrene for pre/trans-fallgruben er Carl Gustav Jung med sine arketyper. Hans storhetstid er over; han har heller aldri blitt akseptert av esoterikere og okkultister.

Seksjon 6: Problemer på veien, kliniske anliggender.

Psyken vil heller skape kriser som fremskynder en utvikling, enn tolerere stagnasjon. Det klassiske eksempelet er den shamanske innledende sykdomskrisen, som slynger den totalt uforberedte inn på hans løpebane. Å avslå ”kallet til storhet” er som regel en dårlig løsning. Abraham Maslow skrev: ”Hvis du bevisst forsøker å være mindre enn du er i stand til å være, advarer jeg deg om at du vil bli dypt ulykkelig resten av ditt liv”. Christina og Stanislav Grof skriver at mange episoder der mennesker opplever usedvanlige bevissthetstilstander, snarere er tegn på en utviklingsmessig krise enn en mental sykdom. Resultatet blir tragisk når en uforstående psykiatri hindrer denne krisens naturlige forløp ved å patologisere den, og undertrykker symptomene gjennom beroligende medisinering. Grof beskriver og diskuterer de seks hyppigste typene av slike kriser: Kundalini-kraftens oppvåkning, shamanske reiser, psykologisk fornyelse ved aktivering av den sentrale arketype, psykisk åpning, karmiske mønstre som dukker opp, og besettelsestilstander. I et annet innlegg diskuterer Grof hvordan misbruk av alkohol og narkotiske stoffer i noen tilfeller kan betraktes som en åndelig krise, som et mislykket forsøk på å oppnå helhet eller en dypere virkelighet. Det klassiske eksempelet her er Bill Wilson, grunnleggeren av Alcoholics Anonymous (AA), som i døddrukken tilstand og på stupets ytterste rand før psykens og kroppens totale kollaps, hadde en transpersonlig frelsende opplevelse. Slikt kan skje, og skjer, men ikke sats på det!

Mangelen på transpersonlige opplevelser kan stå bak mange sykelige trekk i vår kultur, som gjerne er knyttet til en mangel på dypere mening og samhørighet.

Hvordan skal man ellers tolke den kollosale publikumsinteressen for sport? Sport blir stadig mer dominerende i nyhetsbildet i fjernsyn, radio og aviser. En umettelig konsumering, materialisme og søken etter høydepunktsopplevelser er også symptomer på en underliggende flathet. Hva med popkonserter, der alle i salen sitter klare til å gi seg selv litt samhørighetsopplevelse ved å vifte med en lighter under balladene? Den enorme populariteten til ecstasy-piller kan også forklares ved at én av stoffets effekter er en følelsesmessig åpning (samhørighet).


Seksjon 8: Vitenskap, teknologi og transcendens.

Siden den vitenskapelige revolusjon på 1600-tallet har vår kultur vært dominert av en snever scientisme, med hvilket menes et livssyn utformet av en vitenskap som ikke kjenner sine metodologiske og erkjennelsesteoretiske begrensninger. Scientisme er resultatet når vitenskapen reduserer virkeligheten til det deres egne arbeidsverktøy duger til. Scientisme oppstår når vitenskapen lar sin metodologiske impotens gå på virkelighetens bekostning.

Huston Smith sier at høyere dimensjoner som ”verdier, livets mening, formål og kvaliteter smetter gjennom vitenskapen som vannet smetter gjennom fiskerens nett.”

Ken Wilber

- er muligens den første som ikke bare har kritisert dagens scientisme (det har snart de fleste av oss gjort!), men som har prøvd å reformulere vitenskapens essens, slik at den kan inkluderende andre dimensjoner enn bare den materielle.

For ham innebærer sann vitenskap følgende tre prosedyrer:

1) Instrumentell prosedyre: hvis du vil vite dette, så gjør slik og slik.

2) Intuitiv forståelse: observére og samle inn data.

3) Bekrefte eller avvise konklusjonene i fellesskap med andre som også har utført punkt 1 og 2.

Vi har videre tre mulige erkjennelsesøyne:

• ”kjødets øyne”, som gir sensoriske erfaringer og danner grunnlaget for “empirisme”.

• “forstandens øye”, som gir mentale erfaringer og danner grunnlaget for rasjonalisme.

• “kontemplasjones øye” (krever riktignok et transrasjonelt utviklingsnivå), som gir åndelige erfaringer og danner grunnlaget for mystisisme.

Med en slik erkjennelsesteori og vitenskapelig prosedyre vil også åndelige og transpersonlige erfaringer kunne bli gjenstand for vitenskapelig forskning og virkelighetserkjennelse!

Erkjennelsesmessig kortslutning, som i dagens scientisme, oppstår når ett av erkjennelsesøynene brukes utover dets eget domene til å forstå virkeligheten. De fleste forbinder kanskje nær-døden-opplevelser (NDO) med parapsykologi. En av dem som har forsket lengst på NDO er Kenneth Ring, som skriver at den typiske NDO har samme virkning på subjektet som den høyeste mystiske eller guddommelig-kosmiske opplevelse. Virkningen er en varig åndelig transformasjon. En typisk NDO virker slik at personen i større grad opplever livets sublimitet og dybder, får et økt selvverd og en forhøyet respekt for andre mennesker, blir mer åpen for tanken om reinkarnasjon, og i livssyn gjerne går i retning av en universell mystisisme. Kanskje for første gang opplever personen livet uten kulturens narsistiske og materialistiske briller. En typisk NDO følger et bestemt universelt mønster, men kan også til en viss grad være kulturelt farget (kristne møter f.eks Jesus). Dette gjelder også for lav-mystiske opplevelser generelt. Dersom subjektet ikke er tilstrekkelig moden, virker det som om det transpersonlige innholdet hensynsfullt kler seg i en akseptabel ”drakt”.


Seksjon 9: Den transcendente filosofi.

Forfatteren Aldous Huxley er bl.a kjent for å ha lansert begrepet ”den evige filosofi”, som sikter til et visst felles grunnsyn i de forskjellige åndelige systemer. Det er imidlertid bedre å bruke betegnelsen ”den evige, transcendente visdom”, da dette grunnsynet er et transrasjonelt produkt, mens ”filosofi” i dagens betydning er et rasjonelt produkt. Sentralt i den evige, transcendente visdom er det store ontologiske (ontologi, læren om væren) hierarki av sfærer/dimensjoner (f.eks ånd-sjel-sinn-kropp-materie). Hver sfære fungerer generelt som et årsaksplan for underliggende sfærer, og som et virkningsplan for de overliggende sfærer (selv om prosessen også kan gå motsatt vei). Det er her interessant at den greske etymologiske betydningen av ordet ”hierarki” er hellig styre!

Hinduismen, vår eldste verdensreligion, har to interessante begreper:

leela (den guddommelige lek) og
maya (illusjoner, drømmer).
Den guddommelige lek har vi i en fjern fortid selv vært med på å tilrettelegge, før vi umerkelig gled inn i en redusert bevissthetstilstand som relativt sett kan kalles en drømmeverden. I denne drømmeverden glemte vi leken og ble dens brikker. Denne drømmeverden kan defineres som ”identifikasjon med de lavere sfærer”. Evolusjonen går mot å våkne opp fra denne drømmeverden. Dette leder oss imidlertid ikke til en totalt passiv-statisk nirvana-tilstand, slik tradisjonell buddhisme vil ha oss til å tro.

Den guddommelige lek fortsetter nemlig også etter at vi har våknet opp, men på et høyere nivå. [I hvert fall hvis vi skal tro den danske mystikeren Martinus, som ikke er representert i boken]. Seksjonens innlegg tar for seg den transcendente visdoms metafysikk eller paradigme.

Som Ken Wilber sier, skjult metafysikk er dårlig metafysikk (slik ubevisst motivasjon ofte er patologisk). Transpersonlig psykologi har nå i tredve år beskrevet høyere bevissthetstilstander, men uten i særlig grad å ta stilling til om det er et objektivt grunnlag for dem.

Med andre ord: avslører disse opplevelsene kvaliteter ved den primære virkeligheten?


Seksjon 10: Å bry seg om verden; tjeneste og vedvarende støtte.

Vi er ennå en hovedsakelig etnosentrisk (identifikasjon med nasjon/region) dyreart, som nå befinner seg i en globalisert verden som drukner i kriser som krever et verdenssentrisk utviklingsnivå for å kunne løse. Vi har nå nok av tekniske analyser og know-how og store kongresser og internasjonale organer til å vite hva som må gjøres. Men det hjelper så lite. Et verdenssentrisk etisk perspektiv representer et evolusjonært nivå som de færreste har nådd, aller minst politikerne. De lederne som idag styrer verdenspolitikken tilhører massens utviklingsnivå, hvilket gir liten grunn til optimisme. Alle prater om samarbeid, men hvor ofte lykkes man i å danne trans-nasjonale organer der ingen av stormaktene har veto-rett?

Denne seksjonen har mange forslag til hva som må gjøres for å redde verden; med innlegg fra

Dalai Lama,
Ram Dass,
Stanislav Grof,
Peter Russel og endelig om dybdeøkologien til....
Arne Næss.

Seksjon 11: Å se inn i fremtiden.

Ken Wilber har et lengre innlegg hvor han tar for seg 14 temaer som han mener kommer til å prege den transpersonlige psykologi de neste ti årene. De ti årene har snart gått. Mitt inntrykk er at hans temaliste snarere var en disposisjon over hva han selv kom til å fokusere på i sine neste bøker. Det han ikke klarte å se var hans egen kommende skuffelse over transpersonlig psykologi-bevegelsen, som resulterte i at han i år meldte seg ut derfra
Antall ord: 2859
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Dr Doktor:
Du har forklart at det ikke er rusmiddel for deg, men fleinsopp brukes og defineres som det i vestlige land av vestlige innbyggere. Det er derfor det blir så vanskelig å kommunisere når ord plutselig skifter mening.
Uansett er vi nok enige, vestlige som ikke har peiling bør holde seg unna. Dette har jeg hvertfall hatt inntrykk av at også har vært din mening.
At det defineres som rusmiddel av myndigheter og i utgangspunktet av noen vitenskapsmenn betyr ikke at de ER DET eller SKAL VÆRE DET. Det leder lett til misbruk av slike planter om man ser på det som rusmiddel - det er så fjernt fra hva disse verktøyene skal bruke til - ikke til å feste, ha det gøy med eller leke med, som med alkohol o.l. Rusmidler my ass - det er noe av det mest misforståtte planter som finnes og at en skal forholde seg til hva noen mener om disse plantene og at det overhodet ikke stemmer må jeg få lov til å si ifra om. Å tro at det er rusmiddel er det samme som at det fører til misbruk og at en bruker det "feil". Alle vet jo at alkohol og narkotika er rusmidler - men de fleste har jo egentlig ikke peiling på disse kraftplantene som jeg mener og erfarer det. En sjaman i Amazonas bare fnyser og rister oppgitt over hodet angående vestlig generell lærdom er ang disse plantene at det er narkotika og skal sidestilles på lik linje med narkotika og alkohol. Det er så komisk og fjernt at det er til å le av enkelt og greit. Og de som ser essensen i alt det jeg skriver vil også forstå det samme...

Jeg er iallefall en av dem som ønsker å si noe om dette og så får en velge å tro på den han/hun vil. Ikke mitt valg å gjøre det - jeg presenterer sjamaners syn på dette i årtusener og mine egne erfaringer går i samme spor som dem. Det er nevnt noe med war on drugs og sosialpolitiske grunner for at slike kraftplanter blir nevnt som rusmidler. Det er så fjernt fra hva de egentlig er og for meg er det til å le av. Enkelt og greit. Og det er også planter som lett kan misbrukes fordi den har fått merkelappen rusmidler....så tror mange at det er det og intensjonene om å ta dem går i den retningen - og det fører lett til erfaringer som man overhodet ikke takler eller er klar for,fordi man søkte en vei som en ikke hadde tenkt seg på forhånd og fordi myndigheter og lign. sier at det er rusmiddel - så må man tro på dem ang det.

Men nå vet jo flere og flere som erfarer disse kraftplantene at det ikke er noe rusmidler. Og de trenger ikke å forsvare det - deres erfaringer sier det meste.
Antall ord: 486
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

PlantSpirit skrev:Å forby noe som er fra Naturen er et lite voldtekt mot noe som en har rett til å velge å bruke - spesielt om man vet hvordan man skal takle det og bruke det.
Jeg vil at du skal se dette i sammenheng med at loven har en hensikt. Du nevner at selv barn får erfare disse plantene, men det er vel antagelig under sterk veiledning og obeservasjon fra voksne. Det er ikke hensiktsmessig å la barn plukke alt de vil og putte det i munnen.
Man kan ikke lenger påføre "naturlover" på alt i samfunnet. Vi trenger lover som tar vare på innbyggerne. Det er derfor vi har f.eks trafikkregler. Problematikken med disse lovene er som nevnt tidligere, de skaper et samfunn hvor vi blir mindre og mindre oppmerksom på hva som egentlig er der, og vi blir dårligere i stand til å ta vare på oss selv i en situasjon hvor disse lovene er fraværende.
Det er min mening at man ikke er skikket til å leve uten disse lovene før man har en dyp forståelse av hvorfor disse lovene eksistere.
Sist redigert av Dr. Doktor på 19 Feb 2007 17:03, redigert 3 ganger totalt. Antall ord: 187

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links