Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHallusinogener - Kraftplanter/plantehjelpere...

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 90
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av nesco »

Globeline skrev:Skal DR altså overse feilinformasjonen du kommer med og bare spille med? Hvorfor skal han det? Hvis han er genuint opptatt av temaet og ser at du kommer med feilinformasjon som argument, da må du vel kunne se poenget med å vise dette? Selv om det er ubehagelig å bli "fersket" på den måten. Det er ikke DR som viker fra temaet ved å vise til feilinformasjon. Det er du som viker fra temaet ved å kommentere den kommentaren i stede for å ta det til etteretning i videre diskusjon"
Sitatet på def. av hva som er sannhet støtter antagelivis ditt og Doktors syn på sannhet like mye som mitt. Hvis noen mener at dette handler om feilinformasjon så vil jeg gjerne høre hvilke punkter som er feil !. Her er det dere som blir fersket i å ikke ha satt dere inn i det som står der og tar det som et motargument. Ja jeg er meget uenig i at du sier "vi som sier sannheten" men sitatet var nøytralt nok. Igjen ser man det er kverrulering som er målet og ikke sak.
Antall ord: 185
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

livingdeaddoll skrev:
PlantSpirit skrev:
En som har kontakt her og der og her og der og så har han kontakt her og der og her og der... :mozilla_cool: Jeg har fått meg et lite kontaktnettverk i Europa og Sør-Amerika. Ikke så kjempestor - men grei nok. Et fint lite kraftplantekontaktnettverk. :D
Ang fleinsopp så er det jo svært liten tradisjon for sånt her i Norge ang seremonier, så en må prøve å få meg seg rutinerte(som er sjamanspirer o.l.) folk med i en slags seremoni en ønsker å ha. Det er vanskelig å skape et slikt nettverk - det skal jeg skrive under på. Og jeg deler ikke kontaktpersoner i øst og vest. Jeg må kjenne til vedkommende til en viss grad for å gjøre det.
men da er det som du sier vanskelig da.. og derfor vil ingen gå igjennom dette bryet med å komme i kontakt med en "sjaman" for å teste ut slike planter. og derfor vil slike planter fortsette med å være slike planter man vil ta i bruk hvis man vil ruse seg på billigt vis...
Man får hint på veien om man skal velge en sjamanvei og se på dem som plantelærere/kraftplanter som kan lære en noe - eller åpne opp for noe - ELLER at man velger en vei hvor man tror det er et rusmiddel(som det ikke er!) som skaper hallusinasjoner osv osv. - en får nok hint og sånt om hva det egentlig er etterhvert om man starter i feil ende som jeg ser det. Og det har skjedd for noen faktisk. Jaja, en velger jo selv. Og man får det man ber om i livet og man erfarer det man skal så får man takle det når ting kommer som de kommer.
Antall ord: 300
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

PlantSpirit skrev:
livingdeaddoll skrev:
PlantSpirit skrev:
En som har kontakt her og der og her og der og så har han kontakt her og der og her og der... :mozilla_cool: Jeg har fått meg et lite kontaktnettverk i Europa og Sør-Amerika. Ikke så kjempestor - men grei nok. Et fint lite kraftplantekontaktnettverk. :D
Ang fleinsopp så er det jo svært liten tradisjon for sånt her i Norge ang seremonier, så en må prøve å få meg seg rutinerte(som er sjamanspirer o.l.) folk med i en slags seremoni en ønsker å ha. Det er vanskelig å skape et slikt nettverk - det skal jeg skrive under på. Og jeg deler ikke kontaktpersoner i øst og vest. Jeg må kjenne til vedkommende til en viss grad for å gjøre det.
men da er det som du sier vanskelig da.. og derfor vil ingen gå igjennom dette bryet med å komme i kontakt med en "sjaman" for å teste ut slike planter. og derfor vil slike planter fortsette med å være slike planter man vil ta i bruk hvis man vil ruse seg på billigt vis...
Man får hint på veien om man skal velge en sjamanvei og se på dem som plantelærere/kraftplanter som kan lære en noe - eller åpne opp for noe - ELLER at man velger en vei hvor man tror det er et rusmiddel(som det ikke er!) som skaper hallusinasjoner osv osv. - en får nok hint og sånt om hva det egentlig er etterhvert om man starter i feil ende som jeg ser det. Og det har skjedd for noen faktisk. Jaja, en velger jo selv. Og man får det man ber om i livet og man erfarer det man skal så får man takle det når ting kommer som de kommer.
åh, nå husker jeg ikke helt hva denne planten heter, men det er en plante man røyker, som faktisk enda er lovlig i norge(tror jeg..). hørt om denne? man kan kjøpe frø, emn dette er ikke anbefalt, siden det er best å få skuddene dens..? ikke en plante som finne s naturlig i Norge..
Antall ord: 359

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Ang.innhold i artikkelen:

Denne omfatter spørsmålet om en allmenngyldig moral og etikk. Det er dog ikke sant at ideen om at det ikke finnes en sannhet kollapser på seg selv.
Referansen til medisin er ikke gyldig i denne sammenheng, da det er basert på den vitenskapelige metode, og man ikke har noe annet valg enn å ta den kunnskap man allerede har tilegnet seg gjennom vitenskapelig metode. Hvis ikke vil jo alt kunne være sannhet, og fagfeltet medisin vil opphøre å eksistere.
Om noen av dere har tenkt til å mase om at vi ikke kan vite at vitenskapelig metode er en korrekt metode, så kan dere på forhånd lese litt om hva og hvorfor den brukes. Ta gjerne med C.G Jung sine betraktninger ang. temaet tvil og erfaringer. Hvor nyttig er det å tvile på at øynene dine lurer deg når du skal ut av senga om morgenen, og at istedefor et gulv så er det et stup?

Å presisere opphavet til artikkelen var heller ikke kverrulering(dere bør finne ut hva det betyr før dere bruker det utrykket). Å si at artikkelen er fra ntnu's hjemmeside var som sagt misvisende ifh. til at det ga artikkelen en høyere troverdighet.


Ludoburgero:

Ang. sannhet viser jeg til det jeg har skrevet over. Legger også til litt:

Hvis det ikke finnes en allmenngyldig sannhet så skjønner jeg ikke hvordan du kan utpeke kverulanter, ekstreme og alle andre merkelapper du ivrig putter på dine motstandere. Du kan mene hva du vil om de du er uenige med, men ha i minne at uansett hvorfor, hva eller hvor et menneske kommer fra, så kan det ikke undergrave den logiske oppbygningen i de argumentene det kommer med.
F.eks om jeg hadde drevet med narkotika, og hadde kommet med et argument som alene beviste at narkotika var bra, så ville ikke min narkotiakbruk være et motargument. F.eks et argument som: "Såklart mener du det, du driver jo med det selv og er avhengig."
Skjønner du? Hvis jeg krysser det opp mot: "Det sier du bare fordi du er en kverrulant, trangsynt osv.", så ser du sikkert relevansen. Argumentene er gyldige/ugyldige uansett hvem de kommer fra.
Jeg har derfor ikke kommet med noen slike uttalelser om mine motstandere, men svart på deres argumenter eller sådd tvil om kilder. Dette er fult ut legitimt og nyttig i en debatt. Når jeg i tillegg sier at folk bør ha et åpent sin og finne ut alle sider ved saken på egenhånd(dette var også Buddhas ord), så får jeg tårer i øynene av at du hevder at jeg er trangsynt, kverrulerende og alt mulig rart.


Alle:

Jeg har ikke hatt nytte av disse plantene i åndelig sammenheng, og stiller meg derfor tvilende til om noen andre har det. Dette er grunnlaget for min tvil, men ikke det jeg bygger argumentene på. Legg merke til at det er tvil og ikke en sannhet jeg hevder er gyldig for alle.

Her er en sammenfatning av hva jeg mener om temaet:

- At noe er naturlig betyr ikke at det er bra for deg. Tobakk og fluesopp er et bevis her.
- At det er brukt fra gammelt av i religøse sammenhenger betyr heller ikke at det er bra for deg. Tobakk er igjen et bevis her.
- Noen kilder som er brukt har ikke så veldig høy troverdighet. Da ifh. til at de kommer fra nettsteder som ikke er uavhengige eller inneholder beviselig feilaktig informasjon,.
- Jeg setter også spørsmålstegn ved hvorfor disse plantehjelperne ikke er brukt mer i medisinsk sammenheng når de i forsøk har visst seg å være så bra. Andre og farligere stoffer blir jo brukt innen skolemedisin.
- Meditasjon har gjennom studier vist en positiv virkning på hjernen og kroppen, og i tillegg vist veldig god effet ifh. til røyk og alkohol-avvening. Det er også hevdet(men såklart ikke bevist) at meditasjon gir innsikt og åndelig forståelse. Meditasjon er ikke forbundet med noen som helst risiko. Her får man altså angivelig den samme åndeligeeffekten som ved plantene, pluss et par beviste effekter som man ikke får ved plantebruk. Jeg ser derfor ingen som helst grunn til å velge det nest beste og utsette seg for den risikoen. Selv om jeg ser argumentet ang. riktig bruk, veiledning osv. så vil jeg legge til at det er sluttet å bruke den type stoffer i terapautisk sammenheng nettopp pga. uforutsigbarheten.
Antall ord: 755

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

Dr. Doktor skrev: Her er en sammenfatning av hva jeg mener om temaet:

- At noe er naturlig betyr ikke at det er bra for deg. Tobakk og fluesopp er et bevis her.
- At det er brukt fra gammelt av i religøse sammenhenger betyr heller ikke at det er bra for deg. Tobakk er igjen et bevis her.
- Noen kilder som er brukt har ikke så veldig høy troverdighet. Da ifh. til at de kommer fra nettsteder som ikke er uavhengige eller inneholder beviselig feilaktig informasjon,.
- Jeg setter også spørsmålstegn ved hvorfor disse plantehjelperne ikke er brukt mer i medisinsk sammenheng når de i forsøk har visst seg å være så bra. Andre og farligere stoffer blir jo brukt innen skolemedisin.
- Meditasjon har gjennom studier vist en positiv virkning på hjernen og kroppen, og i tillegg vist veldig god effet ifh. til røyk og alkohol-avvening. Det er også hevdet(men såklart ikke bevist) at meditasjon gir innsikt og åndelig forståelse. Meditasjon er ikke forbundet med noen som helst risiko. Her får man altså angivelig den samme åndeligeeffekten som ved plantene, pluss et par beviste effekter som man ikke får ved plantebruk. Jeg ser derfor ingen som helst grunn til å velge det nest beste og utsette seg for den risikoen. Selv om jeg ser argumentet ang. riktig bruk, veiledning osv. så vil jeg legge til at det er sluttet å bruke den type stoffer i terapautisk sammenheng nettopp pga. uforutsigbarheten.
=D> =D> =D> =D> =D> =D> *felle en tåre* så så enig med deg =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Antall ord: 258
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Jeg syns da ikke at hallusinasjoner nødvendigvis trenger å være "kaotiske" og "meningsløse strømmer" av bilder og inntrykk og alt det der...
Ville bare kommentere det du sa der.

For når man drømmer, så er det jo ikke så langt ifra hallusinasjoner.
Og drømmer, det har jeg respekt for.
Antall ord: 55
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

ludoburgero skrev:Jeg syns da ikke at hallusinasjoner nødvendigvis trenger å være "kaotiske" og "meningsløse strømmer" av bilder og inntrykk og alt det der...
Ville bare kommentere det du sa der.

For når man drømmer, så er det jo ikke så langt ifra hallusinasjoner.
Og drømmer, det har jeg respekt for.
så kommer vi tilbake til at drømer er noe som produseres normalt i vårt hode under søvnen.
mens halusinasjoer er noe som mest sansynlig kommer av stoffer som fremkaller det eller ubalanse i stoff nivået i kroppen vår.
Antall ord: 100
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Dj_Devil skrev:
ludoburgero skrev:Jeg syns da ikke at hallusinasjoner nødvendigvis trenger å være "kaotiske" og "meningsløse strømmer" av bilder og inntrykk og alt det der...
Ville bare kommentere det du sa der.

For når man drømmer, så er det jo ikke så langt ifra hallusinasjoner.
Og drømmer, det har jeg respekt for.
så kommer vi tilbake til at drømer er noe som produseres normalt i vårt hode under søvnen.
mens halusinasjoer er noe som mest sansynlig kommer av stoffer som fremkaller det eller ubalanse i stoff nivået i kroppen vår.
Hallusinasjoner er bare å se ting, høre ting, sanse ting som ikke er der.
Det er like naturlig som drømmer, selv om det gjerne ikke forekommer like ofte.
Antall ord: 132
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

livingdeaddoll skrev:
PlantSpirit skrev:
livingdeaddoll skrev:
PlantSpirit skrev:
En som har kontakt her og der og her og der og så har han kontakt her og der og her og der... :mozilla_cool: Jeg har fått meg et lite kontaktnettverk i Europa og Sør-Amerika. Ikke så kjempestor - men grei nok. Et fint lite kraftplantekontaktnettverk. :D
Ang fleinsopp så er det jo svært liten tradisjon for sånt her i Norge ang seremonier, så en må prøve å få meg seg rutinerte(som er sjamanspirer o.l.) folk med i en slags seremoni en ønsker å ha. Det er vanskelig å skape et slikt nettverk - det skal jeg skrive under på. Og jeg deler ikke kontaktpersoner i øst og vest. Jeg må kjenne til vedkommende til en viss grad for å gjøre det.
men da er det som du sier vanskelig da.. og derfor vil ingen gå igjennom dette bryet med å komme i kontakt med en "sjaman" for å teste ut slike planter. og derfor vil slike planter fortsette med å være slike planter man vil ta i bruk hvis man vil ruse seg på billigt vis...
Man får hint på veien om man skal velge en sjamanvei og se på dem som plantelærere/kraftplanter som kan lære en noe - eller åpne opp for noe - ELLER at man velger en vei hvor man tror det er et rusmiddel(som det ikke er!) som skaper hallusinasjoner osv osv. - en får nok hint og sånt om hva det egentlig er etterhvert om man starter i feil ende som jeg ser det. Og det har skjedd for noen faktisk. Jaja, en velger jo selv. Og man får det man ber om i livet og man erfarer det man skal så får man takle det når ting kommer som de kommer.
åh, nå husker jeg ikke helt hva denne planten heter, men det er en plante man røyker, som faktisk enda er lovlig i norge(tror jeg..). hørt om denne? man kan kjøpe frø, emn dette er ikke anbefalt, siden det er best å få skuddene dens..? ikke en plante som finne s naturlig i Norge..
Salvia D. - vokser blant annet i Mexico. Og anbefales å brukes om man har hatt flere års erfaringer med sjamanistiske teknikker eller i en seremoni med seremonileder. Den er kraftig den også.
Antall ord: 392
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Drømmer er jo bare en liten del av flere måter å erfare bevissthetsendringer på sammen med meditasjon - det potensialet vi har ang bevissthetsendringer og hente opp informasjon og erfaringsmaterialet som Naturen - Universet har å by på for oss. Plantehjelperene gjør det i aller høyeste grad av egen erfaring.Om man er åpne for flere metoder og verktøy ang å komme i forskjellige trancetilstander - så vil man åpne seg opp for dype åndelige erfaringer - erfaringer med åndeverdenen.

Tror dere virkelig at det vi alle ser i hverdagen nå her i Verden - er maks av hva vi egentlig kan "se" og erfare? Ser dere ikke at det beror veldig på TROSSYSTEM - ERFARINGSSYSTEMer her? For meg er det absurd å tro at det vi ser nå er maks av hva vårt potensialet er - og så er det noen som må ha bevis for det ene og det andre som kommer utenfra. Men det handler om å tørre og våge - og åpne seg opp for dypere ting bak det vi alle kan se med våre hverdagslige briller - det ligger mye her som vi ikke har kontroll over, men som er en del av Naturen og åndelige sfærer. Og dette med bevissthet er et emne som er veldig lite forklart i Vesten....og veldig vesentlig om man skal forstå potensialet i oss mennesket - at vi er transpersonlige vesener. Vi må endre bevisstheten og tankemønstre - trosmønstre - om man skal gå mer i dybden av dette etter min mening.
Antall ord: 249
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Her er en liten mal angående emnet bevissthetstilstander - nøklene til å erfare og løse mysterier i Menneskesinnet ligger her etter min mening - og dette med å forstå at vi har en enorm kapasitet og potensiale - men det handler om å stå for det - tro på det - erfare det.....tør du å hengi deg til det?Våger du dette?Det handler også om mot - å tørre å løsrive seg fra det vi alle kan se og erfarer - men å gå dypere i materien og i åndelige sfærer - bevissthetstilstander - transpersonlige dimensjoner:

Endrede bevissthetstilstander:
Mennesket har minst fire bevissthetstilstander. Den ene er en hverdagslig, våken bevissthet preget av fornuft og rasjonalitet. Den andre er søvn. Den tredje er en meget klar, oppmerksom og våken bevissthet som oppnås gjennom blant annet buddhistisk meditasjon. Den fjerde er en endret eller alternativ bevissthet som omfatter trancer, visjoner, drømmer og ekstaser.
Endrete bevissthetstilstander kan oppstå ved hjelp av blant annet faste, fysisk utmattelse, sansedeprivasjon eller mangel på søvn. Drømmer og dagdrømmer er eksempler på lette trancer. Når man blir oppslukt av en god bok eller film, så går man også inn i trancer, såkalte hverdagstrancer. Endrede bevissthetstilstander er derfor en naturlig del av psyken. I løpet av en dag er slike lette trancer sannsynligvis mer vanlig enn rasjonell våken bevissthet. Det er altså ikke noe skummelt eller magisk ved endrede bevissthetstilstander. Alle opplever dem.

Hjernen er slik konstruert at i visse situasjoner kan vi ikke unngå endrede bevissthetstilstander. Forskere har vist at langvarig faste eller bønn skaper endringer i kjemikaliebalansen i hjernen. Dette er en fysisk respons og skjer automatisk. Vi kan derfor med stor trygghet si at Jesus, for eksempel, gikk inn i en endret bevissthetstilstand da han fastet i førti dager ute i ørkenen.

Endrede bevissthetstilstander har vært en del av menneskenes religioner siden tidenes morgen, både naturreligionene og de fem store verdensreligionene. Men i Vesten har gresk-romersk innflytelse og vitenskapens fremmarsj gjort at rasjonell bevissthet har blitt sett på som den eneste måten å oppnå sannhet og viten. Frem til i dag har den vestlige kulturen derfor vært kognisentrisk, dvs. vært sentrert rundt kun en form for kognisjon (bevissthet). Endrede bevissthetstilstander har blitt oversett og forkastet. Men de siste tiårene har psykologer og hjerneforskere fått øynene opp for endrede sinnstilstander. De ser for eksempel at visualiseringsmetodene til animistiske healere kan brukes til å lindre smerter hos pasienter.

Det flotte med endrede bevissthetstilstander er at de, i stor grad, er tilgjengelig for "vanlige" mennesker. Mystikkens rene og klare bevissthet derimot krever langvarig meditasjon eller stille bønn for å realiseres, noe som er vanskelig for de fleste. Endrede bevissthetstilstander kan imidlertid være en bro mellom rasjonell bevissthet og mystikkens rene sinnstilstand. De kan gjøre det lettere å bevege seg fra en ofte travel og stresset hverdag til stille meditasjon.

Veier til endret bevissthet:
Hypnose
Trommereiser
Drømmer
Holotropisk pusting
Psykoaktive planter
Dans
Sang
Sult,fare og(utesitting)
Nær-døden opplevelser
mm


---------------------------------------------------
1. HYPNOSE
Det er vitenskapelig dokumentert at hypnose kan bidra til å løse psykologiske problemer. I Norge er det kun psykiatere og psykologer som har lov til å praktisere hypnose. Hypnose er en psykologisk teknikk som kan brukes uavhengig av religiøst livssyn.
Psykiateren Eystein Kaldestad, som jobbet som overlege på Modum Bads Nervesanatorium, skriver i boken "Gjennom det menneskelige til det guddommelige" at "Hypnose kan helbrede funksjonelle, kroppslige forstyrrelser, slik som konversjonsnevrotiske lammelser, samt hysteriske følelsestap, synstap, stumhet osv. Likeledes kan hypnose helbrede funksjonelle fordøyelsessykdommer, hodepine og muskelsmerter, og virker gunstig på migrene."
En sesjon hos en hypnose-terapeut kan foregå på følgende måte. Man begynner gjerne med å fortelle om ens egen bakgrunn, slik at terapeuten har noe å forholde seg til. Deretter legger man seg ned på en benk eller sofa. Rommet kan være halvmørkt, og psykologen sitter ved siden eller bak en selv. Han eller hun snakker rolig og ber en for eksempel å feste blikket på et punkt i taket. Terapeuten snakker rolig om hvordan øynene etterhvert blir trette og fuktige. Punktet i taket kan begynne å bevege seg før øynene lukkes av seg selv. Psykologen sier at du kan slappe av og føle deg rolig og søvnig, rolig og søvnig osv. inntil du går inn i en lett trance. Så legger man ut på en guidet meditasjon/visualiseringsreise i et vakkert landskap. Man kan gå langs en solfylt strand eller fly over majestetiske fjell. I reisebeskrivelsen bruker terapeuten ord som vedkommende vet (på bakgrunn av de personlige opplysningene man har gitt under den innledende samtalen) at man vil reagere underbevisst på. Etter reisen har man gått såpass dypt inn i en endret bevissthetstilstand at programmeringen av underbevisstheten kan begynne. Dette høres kanskje litt skummelt ut, men trancen er ikke dypere enn at man hører alt det terapeuten sier. Det kan blant annet være enkle konfirmasjoner som at "Du er trygg på deg selv og har masse selvtillit." Det som blir sagt kan være så enkelt og ordinært at man har vanskelig for å tro at det vil ha noe effekt, men det har ofte det.
Selvhypnose er et alternativ eller supplement til hypnoterapi hos en psykolog. For de som er interessert kan anbefales boken "Selvhypnose" skrevet av psykologene Per Carlenius og Sigurd Stubsjøen.
---------------------------------------------------------------------------------------
TROMMEREISER:
Den "teknikken" som brukes i trommereiser er enkel og lite mystisk, selv om det man erfarer på reisen kan være grensesprengende. Først går man, bokstavelig talt, ut i naturen og finner et hull i bakken som ikke er menneskelaget. Det kan være en grotte, en sprekk eller et lite hull inn under en trerot. Undersjøiske ganger kan også brukes. Det er en fordel å føle en viss affinitet eller tilknytning til nedgangen. I tillegg finner man, for eksempel, en høy klippe utover havet, et høyt tre på toppen av en ås eller en fjelltinde. Nedgangen og høyden brukes til å reise til respektive den nedre og øvre verden.Deretter legger man seg ned på ryggen eller magen på gulvet på et pledd i et halvmørkt rom, og lukker øynene. Et skjerf eller lignende kan legges over dem. Så begynner healeren å tromme. Trommingen er relativt kraftig, rask og monoton. Hensikten er å sette den rasjonelle hjernehalvdelen ut av spill.

Hjernen er slik bygget at hvis lyder gjentas monotont, så vil den analytiske og fornuftige delen av hjernen til slutt overse lydene og fokusere på noe annet. Hvis den ikke har noe annet å gripe fatt i, legger den seg til å hvile. Den kuttes ut. Trommingen åpner da for den kreative venstresiden av hjernen.

Allerede fra første trommeslag kan man forestille seg at man går ned i hullet man har valgt ut, en grotte eller en fjellsprekk, slik at man stiger ned til den nedre verden, som ikke må forveksles med underverden eller helvete. Eller man kan slenge seg ut fra et stup og reise oppover mot himmelregionene i åndeverden.

Det anbefales å reise på lyden. Det vil si at sinnet tømmes og man følger lyden inntil bilder og visjoner dukker opp. I moderne sjamanisme er visualisering mer vanlig. Man ser for seg at man går, løper, svømmer, svever eller rir på et dyr ned til de nedre verdene samtidig som man er åpen for alle bilder, lyder og lukter som viser seg underveis.

Visualiseringen bør være avslappet ellers blokkerer man inntrykkene fra underbevisstheten. Forutgående trening i visualisering gjør bildene tydeligere uten at man behøver å bruke energi. Etterhvert tar underbevisstheten over og man kan lene seg rolig tilbake og se bildene som en tilskuer i en tredimensjonal kino. Det er veldig enkelt, det er bare å la det skje, men nettopp derfor kan det være vanskelig for rasjonelle mennesker.

Det eneste som står mellom deg og dyp trance er venstre hjernehalvdel. Den er veggen, muren som man må bevege seg rundt, smyge over eller "hakke" i for å lage en liten sprekk. Men når man først er forbi, så har man som regel lært det for alltid. Det er som å sykle. Forventning og ønske om gjøre alt perfekt etter boka, er blant de største hindringene. Det samme er skepsis. Skepsis er bra, men den kan vente til etter trancen er over. Da kan man være skeptisk så mye man vil. Men i en trance er skepsis det samme som å prøve å gå mens man spenner bein på seg selv. Skepsis er venstre hjernehalvdel, den har bare godt av å hvile i tyve minutter. Buddhistisk nybegynner-sinn er tingen.

Målene for reisene kan for eksempel være å finne kraftdyr, søke lærdom hos ånder eller finne igjen tapt energi. Psykiatere som har jobbet med trommereiser kan bekrefte at de har hatt pasienter som har blitt friskere etter reisene. En norsk psykolog fortalte at hun hadde en pasient som var meget syk. Alle tradisjonelle behandlingsmetoder var prøvd uten hell. Men krisen løste seg opp etter en trommereise, og pasienten har ikke hatt tilbakefall. Om det var virkelig eller bare "placebo" spiller liten rolle så lenge resultatene er vedvarende positive, uten negative bivirkninger.

Psykiateren Eystein Kaldestad skriver i boken "Gjennom det menneskelige til det guddommelige" at "I primitive stammesamfunn brukte medisinmannen noen få tradisjonelle, religiøse behandlingsformer som stammens medlemmer kjente godt til, og som var omfattet av hele deres religiøse forestillingsverden. Slik behandling var effektiv mot det som vi ville kalt psykiatriske syndromer".
-------------------------------------------------------------------------------------
DRØMMER:
Drømmer er den eneste trancetilstanden som konservative kristne støtter i en viss grad. Bibelen er full av episoder hvor Gud og engler henvender seg til mennesker i drømmer. Men drømmer er mer enn det sekulariserte mennesker vanligvis oppfatter som drømmer. I Tibet brukes drømme-yoga som en vei til opplysning, og i en del samfunn blir animistiske healere kalt "drømmere". Ved anerkjente universiteter som Stanford forsker man nå på bevisste drømmer. Bevisste drømmer innebærer at man er bevisst at man drømmer, man er våken i drømme.
Bevisste drømmer kan fremstå som like reelle som virkeligheten, det er nesten ikke mulig å se forskjell. Man kan spise mat og kjennes smaken, eller slå hånden i en murvegg og kjenne smerten. Drømmene kan virke hyperrealistiske med utrolige farger og klarhet. De kan være mer fantastiske enn "ut av kroppen"-reiser. Mange forveksler derfor "ut av kroppen"-opplevelser med bevisste drømmer.

Det er mulig å styre bevisste drømmer og selv skape det man ønsker. Man kan bokstavelig talt gjøre alt man vil. Det finnes ingen grenser. Man kan forvandle seg til et dyr eller meditere i drømme. Om dagen når man tar seg en middagslur er det også mulig å gå direkte fra våken tilstand til bevisste drømmer.

Bevisste drømmer kan brukes til å overkomme angst, fobier og frykt, fordi man i drømme kan oppsøke situasjoner som er så realistiske at de skaper nøyaktig de samme følelsesmessige reaksjonene som i det virkelige livet. Følgelig kan man i drømme eksperimentere med å overvinne for eksempel sceneskrekk ved å drømme at man taler eller synger foran en stor forsamling.

Av bøker kan anbefales "Lucid Dreaming" av Stephen LaBerge ved Stanford University.
----------------------------------------------------------------------------
HOLOTROPISK PUSTING:
åHolotropisk pusting (HP) er en av de råeste tranceinduksjon-teknikkene. Metoden ble utviklet av Stanislav Grof som er blant de fremste psykiaterne innenfor LSD-terapi. Metoden begynner å bli anerkjent av stadig flere psykologer og psykiatere, og den brukes som et tillegg til samtaleterapi.
En sesjon varer i to til tre timer. Man legger seg ned på gulvet, på ryggen, på en madrass. Rommet er nesten helt mørkt. Etter å ha slappet av og funnet roen begynner man å puste dypt og raskt mens høy rytmisk musikk fyller rommet. Det er nesten som hyperventilering, bare at man puster dypt, med magen. Dette varer i en halv time.

Man kjenner som regel at det prikker i hendene, og fingrene kan bli stive som klør. Hvis man har mange indre spenninger kan det forekomme at hele kroppen spenner seg kraftig og rister voldsomt. Så roer musikken seg og man begynner å puste roligere. Nå har venstrehjernen liten eller nesten ingen synlig innflytelse på det man føler og sanser. Man svever i den tynne atmosfæren, "høy" på luftinntak.

Etterhvert blir musikken mer symfonisk. Noen sovner, andre føler at de reiser ut i universet eller opplever tilsvarende vakre landskaper. Men mange opplever traumer fra fødsel, barndom og oppvekst. Å gjenoppleve dette kan være tøft og smertefullt.
Det forekommer nesten aldri at det dukker opp ting fra underbevisstheten som man ikke er i stand til å "takle" med hjelp av erfarne terapeuter. Til slutt blir musikken helt rolig, og man våkner sakte og forsiktig. Etter pustingen er det vanlig å bruke en halv time på tegne eller modellere det man har opplevd. Da får man tid til å få bakkekontakt igjen. Sesjonen avsluttes med en lengre samtale.

Holotropisk pusting er kanskje den raskeste måten å lære å gå inn i en dyp transe på en forsvarlig måte. Men prisen er at man må møte slangene og marerittene direkte. Rainer Maria Rilke skrev at "Våre dypeste redsler er lik drager som vokter våre dypeste skatter".

Holotropisk pusting er i prinsippet fri for teologi og kosmologi. Den er derfor en teknikk som kan kombineres med de fleste verdensanskuelser.

HP setter i gang en prosess som kun blir styrt av den "indre healer" i klienten. Terapeuten griper ikke inn i denne prosessen med mindre klienten selv ber om noe.

Tereaputens eneste oppgave er å skape trygghet. Ellers sitter hun ved siden av klienten, nærmest som en zen-buddhist, mens prosessen går av seg selv. Terapeuten er ikke annet enn en tilrettelegger, "a facilitator".

Det legges minst mulig føringer fra terapeutens side. I samtalen etter pustingen lytter hun til klienten uten å presentere tolkninger og teorier. Men hun kan komme med innspill hvis hun blir bedt om det eller ser at klienten ikke klarer selv å komme videre i prosessen. Alt gjøres med omsorg, diskresjon og forsiktighet. HP-terapeuter følger det taoistiske prinsippet om å gjøre gjennom å ikke gjøre. Derfor opptrer de heller ikke som healere. De bruker ikke "overnaturlige" evner.

Holotropisk pusting kan gjøre et langt større inntrykk enn ekstremsport. Teknikken er derfor spesielt egnet for mennesker som er avhengige av store kick, for eksempel rusmiddelbrukere eller gjengmedlemmer. Men mange vil føle at denne metoden kan være litt for voldsom, så rebirthing kan være et alternativ.
----------------------------------
PSYKOAKTIVE PLANTER:
Psykoaktive planter som Peyote og Fleinsopp har vært en del av naturreligionene i flere tusen år, fra Sibir til Sør-Amerika. Men plantene vokser fritt i naturen, og tilhører derfor ingen religion. De er derfor like forenlig med de fem store verdensreligionene som med indigene religioner.
Psykoaktive planter, eller enteogener som de også kalles, er kontroversielle i vestlige land. De forbindes ofte med narkotika. Men de er ikke narkotika per definisjon. Mange av plantene er heller ikke ulovlige. De kan imidlertid hjelpe mennesker til å gi slipp og åpne seg for det hellige.
Hvis man anser enteogener som sakramenter, er det ikke logisk å bruke dem i en rekreasjonssammenheng. Sakramenter er ikke underholdning. Å bruke psykoaktive planter som rusmidler er det samme som at en kristen skulle drikke seg full på altervin.
I dag er det en rekke sjamaner og trossamfunn som arrangerer planteseremonier. Dette er flott. Men personer som vurderer å delta på seremonier med enteogener bør ta følgende i betraktning:
Planteseremonier er kraftige. Slike seremonier bør derfor holde samme standard som holotropisk pusting-sesjoner. I holotropisk pusting er det vanlig at minst to facilitatorer er tilstede hvis fem mennesker har meldt seg på som deltagere. Hvis det kun er én animistisk healer eller tilrettelegger per ti personer som deltar på seremonier med enteogener, så er det uansvarlig. Grof og andre psykiatere som har praktisert LSD-terapi sier at reiser med psykoaktive planter krever "careful supervision".
Deltagelse på seremonier med enteogener forutsetter meget god kjennskap til naturreligioner og endrede bevissthetstilstander. Å delta på en seremoni etter kun et grunnkurs i sjamanisme er umodent og viser disrespekt for tradisjonene. Hvis målet er å mestre endrede bevissthetstilstander, bør man kun henvende seg til planteåndende dersom man lenge har prøvd trance-induksjonsmetoder, for eksempel trommereiser eller bevisste drømmer, uten å lykkes. Planteseremonier er ikke "quick-fix shamanism".
Det er en fordel å følge tradisjonene. Det finnes neo-sjamaner som er useriøse. Mange tradisjonelle animister er meget skeptiske til moderne, urban sjamanisme. Vær oppmerksom på at indianere og "natives" fra andre urbefolkninger kan nyte stor respekt i vestlige samfunn samtidig som de ikke er respektert av sine egne, blant annet fordi de gir seg ut for å følge tradisjonene uten å faktisk gjøre det. Dette har ført til en konflikt mellom neo-sjamaner og mange tradisjonelle animistiske healere.
Enteogener ble totalforbudt etter at hippier og andre såkalte "opprørere" misbrukte dem. I dag begynner myndighetene å akseptere psykoaktive planter i en religiøs kontekst, fordi de ser at seremoniene holdes av seriøse mennesker med en genuin religiøs overbevisning. Men økt misbruk vil gi myndighetene grunn til å forby slike seremonier ut fra allmennpreventive hensyn. Misbruk vil skade naturreligionene, for et eksempel på dette se her. Jo mer misbruk, jo bedre sak har kritikerne av enteogener. De som ønsker å verne om religionsfriheten og retten til å arrangere seremonier med psykoaktive planter er derfor ikke tjent med at vi vender tilbake til forholdene under hippietida. Bruk av enteogener som underholdning, eller i en kvasi-spirituell sammenheng, vil ikke gjøre annet enn å ødelegge alt det arbeidet forskere og animistiske healere har gjort for at enteogener igjen skal bli tillatt i en religiøs kontekst.
Unngå new age-"sjamaner" som tar penger for seremonier utover de utgiftene det koster å arrangere dem. Spiritualitet bør ikke selges som en handelsvare. At en healer tar imot gaver er imidlertid greit ut fra tradisjonen. Tidligere fikk healere økonomisk støtte av stammesamfunnet slik som prester i statskirken får det i dag gjennom skattepenger, så det beste vil være om animister gir støtte til sine medisinmenn og -kvinner slik at de kan overleve uten å måtte ta betaling for hver enkelt "tjeneste".
-------------------------------------
DANS:
åHjernen er konstruert på en slik måte at monotone lyder og gjentatte mer eller mindre raske bevegelser kan forårsake trancer. De fleste som har danset lenge utover natten har erfart at bevisstheten endrer seg litt. Man blir i godt humør, oppspilt og noen ganger euforisk. På house- og rave parties kan man gå inn i relativt dype trancer uten å bruke dop. I karismatiske menigheter ser man at folk som danser til ære for Gud går inn i trancer.
Sufiene, dvs. mystikerne innenfor islam, bruker dans hvor de virvler rundt og rundt inntil bevisstheten endres.
Animistiske healere er mestere i å danse. Indianerne i Nord-Amerika er kjent for soldansen og spøkelsesdansen (ghost dance). Afrikanske stammer danser rundt leierbålet, og dans er sentral i voodoo-religionen.

Dans kan kombineres med psykodrama. I dans kan man leve ut kroppens og sinnets kraft. Man kan få kontakt med instinktene. Animister danser ofte kraftdyrene sine. De danser som en ulv eller bjørn. For noen kan dette virke skummelt, kanskje okkult. Men å hente frem egen kraft ved å identifisere seg med et dyr er ganske vanlig i alle kulturer.
En rekke dyr symboliserer styrke. I Bibelen sammenlignes Guds kraft med løvens, og det er ikke uvanlig å si at et menneske slås som en løve eller er sterk som en hest. Under andre verdenskrig var jagerfly malt med haitenner, og i dag kalles sportsbiler for Jaguar og Mustang. Mange av bevegelsene i Kung Fu er hentet fra dyreverden.
De fleste kjenner at dyre-symbolikk vekker kraft i psyken. Animister tar utgangspunkt i dette når de arbeider med kraftdyr, slik at de kommer i bedre kontakt med psykens ”primitive” sider som ofte er fortrengt i siviliserte samfunn.
Vestlige mennesker har en tendens til å undertrykke instinkter og primærfølelser. Resultatet er nevroser og halvfordøyde følelser. Dette skaper stivhet og frykt for naturen. Det kan føre til ukontrollert aggresjon. Dans er en av de mest konstruktive måten å uttrykke det dyriske i menneskenaturen. Gjennom dans kan man leve ut det animalske i trygge former. Dans gjør det lettere å integrere instinkter og rasjonalitet. På den måten kan dans inspirert av sjamanismen og tradisjonelle naturreligioner skape et mer fredelig og humant samfunn.
-----------------------------------------------------------------
SANG:
Sang og musikk kan roe ned mennesker eller vekke aggresjon og sinne. Meditativ sang virker beroligende, rockekonserter skaper energi og massesuggesjon. Sang er en kraftig måte å endre bevisstheten. Sang brukes derfor i katolske messer og karismatiske menigheter.
Monoton chanting fungerer på samme måte som sang. Enkle lyder som gjentas ofte skaper automatisk fysiske endringer i hjernen. Dette er en naturlig prosess. Hvis du lavt gjentar det samme bibelverset ”Herre Jesus Kristus, forbarm deg over meg”, slik som ortodokse kristne gjør under Jesus-bønnen, så vil hjernen gradvis gå over i en meditativ tilstand. Den samme tilstanden kan oppnås ved å lytte til noen som banker monotont på en tromme. Selv tromming på en kaffekopp kan skape en lett trance.
Animistiske healere og tibetanske munker er mestere i å anvende sang og chanting for å endre bevisstheten. I seid brukes sang for å åpne sinnet for åndeverden. Det sies at Odin lærte seid av Frøya. Seidmannen eller seidkvinnen, også kalt en volve, sitter på et høysete med en stav og synger sammen med mennesker som sitter rundt henne. Ved hjelp av sangen reiser vedkommende til åndene i nedreverden eller øvreverden.
Uavhengig av religiøs tilknytning er sang helende og frigjørende. Animistiske healere sier at du kan høre på sangen til en mennesket hvor langt vedkommende har kommet på den spirituelle veien.
-----------------------------------
åSult, slit og fare er en vei til å endre bevisstheten. Jeg tror mange har opplevd dette...å gå i naturen, ha spist opp maten...det er langt hjem, og hvor er egentlig stien...

Etter noen timer til på vandring, mens usikkerheten vokser og sansene skjerpes, da kan dørene åpnes, man kan høre og se både de underjordiske og de overjordiske vesnene.

Mye (urfoks)mytologi er skapt ut av slike situasjoner.

Egentlig tror jeg hele jeger-samlersjamanismen bygger på slike slike erfaringer. Den gangen måtte man finne maten selv, daglig samling og fangst, og resultatet kunne være tider med mangel og sult.

Noen av dyrene var også farlige. Man kunne selv ende opp som bytte. Naturens krefter var skumle, med mørke og kulde. Det gjalt å være god. Man måtte kunne, vite og ville.

I sinnets villmark var skremmende vesener og villige hjelpere, da som nå.. Mange opplevde at de villige kom når det virkelig gjaldt. Slik er det vel også i dag. Når nøden er størst...osv...

Er det ikke dette drama vi gjenskaper med konsentrasjonsøvelsene i sirkler og gjennom tromming og mytologifortellinger.

Og utesittinger...der man går ut i naturen med minst mulig oppakning, for å klare seg alene minus mat.

Vi forspiste sofabønder og asfaltvandrere lengter etter at den gamle arven skal våkne...eller?

Selv har jeg opplevd at fare og sult i skogen og på vidda og havet vekker mytologien, det knyttet til episoder som jeg har opplevd som truende eller farlige, også potensiellt livsfarlig.

Det har gått bra, og slik ble erfaringene av de gode.

Men dette har vist meg at den største bevissthetsforandringen som kan beskrives er nær-dødenerfaringene, de situasjonene der man var i dødens armer, men livet ble reddet.
Antall ord: 3993
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

For min del så har jeg erfart endel metoder for å endre bevisstheten utenom plantehjelpere så har jeg også gått litt i dybden og erfart alt det andre som nevnes med få unntak. Så det er utrolig viktig etter min mening og av egen erfaring - å endre bevisstheten og trene på det om man skal utnytte vårt transpersonlige potensialet som ligger i oss alle. Og skape nære forbindelser til Naturen og Åndeverdenen så er det å endre bevisstheten uungåelig som jeg erfarer det. Å transcendere tid og rom - så må en endre bevisstheten. Når man mediterer gjør man det - når man drømmer gjør man det - når man erfarer trommereiser gjør man det - når man driver med yoga gjør man det - når man har himmelsk deilig sex gjør man det - når man går ute i Naturen og bare er der og kjenner på det som vibrerer og pulserer gjør man det......Men akk så lite Vesten vet om BEVISSTHET - det er egentlig ganske flaut for å si det rett ut å lese det generell vestlig vitenskapelig kompetanse sier om BEVISSTHET - det er SÅ begrenset og null tro på menneskets transpersonlige dimensjoner.

Bevissthetsendringer er anerkjent gjennom historien av alle urbefolkninger som har fulgt og følger urgamle spirituelle tradisjoner. Vestlig samfunn anerkjenner overhodet ikke dette generelt sett - det er rett og slett veldig essensielt om man skal forstå menneskets mysterier og transpersonlige dimensjoner - åndeverdenen - Naturen fullt ut dette med å endre bevisstheten - tilstandene der sånn.
Antall ord: 255
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Dr Doktor:
Jeg har ikke hatt nytte av disse plantene i åndelig sammenheng, og stiller meg derfor tvilende til om noen andre har det. Dette er grunnlaget for min tvil, men ikke det jeg bygger argumentene på. Legg merke til at det er tvil og ikke en sannhet jeg hevder er gyldig for alle.
Hva en tror på og erfarer har mye å si for paranormale erfaringer. Om man ikke erfarer noe særlig av åndelig art så vil en lettere ty til å være skeptisk og tvile. Naturlig det. Tro og erfaringer går hånd i hånd - våre trossystem i vår bevissthet er faktisk veldig viktig å tenke på her - det avgjør endel hva vi kan erfare og ikke......om man overhodet ikke tror på åndelige sfærer - så vil man heller ikke erfare det - hvordan endre på dette?En må virkelig tørre å gi slipp på en slags egen programmerte tankemønstre og det er å hengi seg til bevissthetsendrede metoder og verktøy. Meditasjon,yoga,sjamantromming,plantehjelpere mm er metoder som gjør at en må tørre å gi slipp på kontrollmønstre i tankesystemet sitt blant annet - og slike prosesser kan ta tid. Det blir iallefall veldig individuelt.
- At det er brukt fra gammelt av i religøse sammenhenger betyr heller ikke at det er bra for deg. Tobakk er igjen et bevis her.
Tobakk? Den tobakken jeg erfarer fra jungelen er bevissthetsendrede tilstander og all den dritten som er i Vestlig røy er borte i slik tobakk. Ingen form for avhengighet og jeg bruker Mapacho-tobakk fra Amazonas noen ganger i seremonier med meg selv. Jeg kjenner overhodet ikke noe avhengighetssug og har aldri røykt noe annet heller i livet.

Det som er brukt i titusener av år har noe hengende over seg som heter - "Det VIRKER" - det gjennskaper balanse og harmoni med Naturen og seg selv - og ikke minst nære og dype forbindelser til Naturen og åndeverdenen. Å hengi seg til dette krever endel mot og tørre å gi slipp på ting som holder en igjen mentalt(tankemønstre,trosmønstre),følelsesmessig(dype sår fra fortiden) og fysisk(mentale og følelsesmessige ting kan være med å blokkere) Sier jeg dette fordi jeg tror at det er sånn?Nei, jeg sier at det utifra mine erfaringer - og da handler det for meg om å tro på det jeg erfarer og det gjør jeg. Det er min sannhet og så får andre ha sin sannhet utifra sine erfaringer.
- Noen kilder som er brukt har ikke så veldig høy troverdighet. Da ifh. til at de kommer fra nettsteder som ikke er uavhengige eller inneholder beviselig feilaktig informasjon,.
:D Det er lett å leke for mye med sitt skeptiske sinn som liker status quo i ens bevissthet og hva en gjør i livet. Men gud bedre så kjedelig å stagnere som mennesket - er det ikke det?Det handler om å tørre,våge - gi slipp på skeptikerens lenker til livet - og når man gjør det gradvis så får man se at verden overhodet ikke er sånn som vi tenkte i utgangspunktet, men tør man - våger man å gi slipp på det verdensbildet man har?Og om man erfarer noe som går imot det - tør man innrømme det eller fornekter det?
- Jeg setter også spørsmålstegn ved hvorfor disse plantehjelperne ikke er brukt mer i medisinsk sammenheng når de i forsøk har visst seg å være så bra. Andre og farligere stoffer blir jo brukt innen skolemedisin.
I noen land i Verden så anerkjenner de Ayahuasca og Iboga spesielt i behandling av rusmisbrukere. Og det handler ikke om å bare få dem til å fungere som et vanlig menneske igjen ang slike behandlinger - men å gi slipp 100 % på sine lenker til rusmisbrukproblemene som er av dyp dyp dyp art langt inni ens mentale bevissthet - følelsesmessige bevissthet o.l. Vanlige rusmisbrukbehandlingsmetoder i Vesten er ganske begrenset - de fortsetter med medikamentbruk som er midlere enn det de var ruset på - for å fungere i hverdagen igjen - greit nok - men det er liksom ikke så mye mer - kanskje de tilbyr en Bibel og noen bibeltimer eller litt psykoterapil. Men det kreves noe uendelig mye mer om man skal "få bort" og i tillegg endre bevisstheten og det kreves endel healing og renselse og de som virkelig går inn for å gjøre noe med dette tør og går en vei som plantehjelperene åpner opp for og det krever endel selvdisiplin,vilje og mot. Fordi plantehjelperenes metoder er mye mer naturvennlig - mer rettet mot det å slette hele minnet av rusmisbruken - og det kreves enormt mye av de som er med på slike behandlingsmetoder og det tar også sin tid ang prosesser.

At det ellers ikke er mer anerkjent i Vesten er jo hele det vestlige mentale bevissthet som har skylda for ,fordi den distanserer seg fra Naturen - det transpersonlige potensialet i oss - bevissthetsendred tilstander - åndelige sfærerosv....Vesten anerkjenner ikke dette og hvordan skal de anerkjenne plantehjelperene som de ser på narkotika i utgangspunktet?
- Meditasjon har gjennom studier vist en positiv virkning på hjernen og kroppen, og i tillegg vist veldig god effet ifh. til røyk og alkohol-avvening. Det er også hevdet(men såklart ikke bevist) at meditasjon gir innsikt og åndelig forståelse. Meditasjon er ikke forbundet med noen som helst risiko. Her får man altså angivelig den samme åndeligeeffekten som ved plantene, pluss et par beviste effekter som man ikke får ved plantebruk. Jeg ser derfor ingen som helst grunn til å velge det nest beste og utsette seg for den risikoen. Selv om jeg ser argumentet ang. riktig bruk, veiledning osv. så vil jeg legge til at det er sluttet å bruke den type stoffer i terapautisk sammenheng nettopp pga. uforutsigbarheten.
Meditasjon er veldig konstruktivt ja - men plantehjelperene går enda mer i dybden av vår bevissthet enn det generell enkle meditasjonsøvelser gjør - slike tilstander utfordrer oss mye mer enn meditasjon for å si det på den måten. Når Vesten ikke anerkjenner det å endre bevisstheten generelt sett - åndelige sfærer og jobbe endel med å polere og vekke til live mer av sin transpersonlige dimensjoner så er det ikke rart at kraftplantene blir for kraftig kost for noen. I samfunn der de anerkjenner det jeg har nevnt så har de ikke problemer med det. Til og med barn får jo erfare det i noen kulturer,fordi samfunnet anerkjenner våre menneskelige transpersonlige dimensjoner - og det er hverdagslig for dem - så at noen har problemer med kraftplanter ser jeg på som et bevissthetsproblem i samfunnet i Vesten, som har hatt for mye styring av ensidig kristendomms læringer hvor vi skulle som regel være rimelig passive og lite interaktiv med vår transpersonlige potensialet - hvordan skulle Kirkens ledere o.l. ha makt over folket i fortiden(og det henger igjen nå i samfunnets generelle bevissthet)? Jo, det er å kontrollere hva de skulle lære og avvise alle former for bevissthetsendrede metoder og verktøy. Sågar brenne både trommer,planter og mennesker.....demonisere dem som gjorde det - demonisere metodene deres - det henger mye av det enda i den kollektive bevisstheten til Vesten. Det handler om å tørre og våge å gå utover det som jeg ser og erfarer.
Antall ord: 1225
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Undring
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 60
Startet: 24 Sep 2006 21:17
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund

Innlegg av Undring »

PlantSpirit, om holotropisk pusting skriver du at man bruker musikk for å oppnå ønsket effekt,
Hvordan kan jeg skaffe musikk av den typen du beskriver?

Ellers mange innteresante innlegg du kommer med ;) mye nytt for min del
Antall ord: 36
Jorden er vakker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Endrede bevissthetstilstander har vært en del av menneskenes religioner siden tidenes morgen, både naturreligionene og de fem store verdensreligionene. Men i Vesten har gresk-romersk innflytelse og vitenskapens fremmarsj gjort at rasjonell bevissthet har blitt sett på som den eneste måten å oppnå sannhet og viten. Frem til i dag har den vestlige kulturen derfor vært kognisentrisk, dvs. vært sentrert rundt kun en form for kognisjon (bevissthet). Endrede bevissthetstilstander har blitt oversett og forkastet. Men de siste tiårene har psykologer og hjerneforskere fått øynene opp for endrede sinnstilstander. De ser for eksempel at visualiseringsmetodene til animistiske healere kan brukes til å lindre smerter hos pasienter.

Det flotte med endrede bevissthetstilstander er at de, i stor grad, er tilgjengelig for "vanlige" mennesker. Mystikkens rene og klare bevissthet derimot krever langvarig meditasjon eller stille bønn for å realiseres, noe som er vanskelig for de fleste. Endrede bevissthetstilstander kan imidlertid være en bro mellom rasjonell bevissthet og mystikkens rene sinnstilstand. De kan gjøre det lettere å bevege seg fra en ofte travel og stresset hverdag til stille meditasjon.
Hvis en forstår essensen i det som står her - så vil en også forstå hvordan kraftplanter fungerer og hva den åpner opp for. En kan ikke komme utenom endrede bevissthetstilstander om man skal utvikle vår transpersonlige potensialet. Har vi et transpersonlig potensiale som menneske ?Og ha en nær og dyp forbindelse med Naturen og åndelige sfærer?Oh yeah..det er jeg ikke i det minste i tvil om. Så får en ha de holdninger,erfaringer og trossystemer en vil angående kraftplanter som en vil - men om man forstår dette med hvor viktig det er å endre bevisstheten for å fornye seg - utvikle seg - sitt potensialet - så begynner man også å skjønne at livet er mer magisk enn man kan ane seg. Det hverdagslige for kjedelig var det en som sa her........det er hvordan man legger opp til i livet. Små ting i hverdagen kan være magisk det også på sin måte - men når vi snakker om å tørre,våge og gi slipp på ens begrensninger i sitt mentale sinn - så vil man ekspandere - erfare endel bevissthetstilstander som man kan bare drømme om. Men en må jo ofre endel fra fortidens lenker,sår og blokkeringer. Det er et lite helvete å jobbe med dette i perioder, men gud bedre så fint å få smakebiter av vårt potensiale. Det ligger mye i våre trossystemer og bevissthet angående dette med hva en oppnår med livet. En velger som sagt selv :mozilla_cool:

Andesfjell-sjamaner jobber enormt mye med å endre på negative og begrensete trosmønstre i vår bevissthet som ødelegger for vår bevissthetsendrede ekspansjoner og erfaringer. I Norge har vi en som heter Rune Heivang (inkamedisin - http://www.inkamedisin.no ) som driver med slike metoder og han sa en gang at det å jobbe med Ayahuasca er som å se på en løk - og komme inn i kjernen(transpersonlige potensialet i oss - jevnlig kontakt med høyeste kraften - supersinnet - gudommelige osv) - så må en skrelle lag for lag - og det er vår fortid,tankemønstrebegrensninger mm som holder en igjen og så må renses og heales og dess mer en jobber bevisst på dette så vil lagene løse seg opp og rives ut og vi kommer nærmere vårt enorme potensialet. Våger du,tør du og gi slipp for å komme nærmere,nærmere,nærmere og nærmere vårt transpersonlige potensiale? Sånn er det i min bevissthet - og det er naturlig for meg. Så får andre ha sine tanker,erfaringer og meninger om det. :mozilla_cool:
Antall ord: 619
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links