Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHvordan er eksistens mulig?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Undring
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 60
Startet: 24 Sep 2006 21:17
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund

Innlegg av Undring »

ingen ting er umulig..
Antall ord: 4
Jorden er vakker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Melvin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 70
Startet: 13 Feb 2007 19:35
17

Innlegg av Melvin »

Dere vil kanskje ikke vite det, men dere kommer ikke til å finne svaret på hvorfor vi eksisterer med bevisthet og det hele før dere dør. Derfor vil døden alltid være noe å se frem til.
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Spiírit

Innlegg av Spiírit »

TrappedSoul skrev:Dette er noe man som menneske kanskje aldri kan forstå seg på. :mozilla_tongue:
Vet ikke om det var du som skrev det, men noen skrev en gang at en ny verden er på vei til å bli oppdaget.
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Undring
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 60
Startet: 24 Sep 2006 21:17
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund

Innlegg av Undring »

Melvin skrev:Dere vil kanskje ikke vite det, men dere kommer ikke til å finne svaret på hvorfor vi eksisterer med bevisthet og det hele før dere dør. Derfor vil døden alltid være noe å se frem til.
Hvordan vet du det...? ;)
Antall ord: 44
Jorden er vakker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Melvin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 70
Startet: 13 Feb 2007 19:35
17

Innlegg av Melvin »

Hvordan vet du noe annet?
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Riegrot
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 327
Startet: 12 Des 2005 13:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Riegrot »

Jeg las en bok av Ramtha, det er kanalisert stoff om bla dette temaet. Han sa at bevistheten, eller sjelene hadde utspring fra ett evig lys ( noen kaller det gud)
Sjelene begynte å senke vibrasjonsfrekvensen i energi, og fikk senket det til det vi opplever som fast materie i dag.
Antall ord: 49
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Melvin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 70
Startet: 13 Feb 2007 19:35
17

Innlegg av Melvin »

Det jeg egentlig mente er at det er et metafysisk spørsmål. Man vil ikke kunne få svaret mens man lever fordi man ikke er istand til å forstå det som er utenfor denne verdenen. Et svar på hvorfor vi eksisterer og har egen bevisthet er ikke å finne i verdenen vi lever i idag. Med mindre dere er klare for å godta at vi stammer fra aper og bevishet er noe som kom med evolusjonspakken. Det vil såklart føre oss over på "hvor startet det hele?" og meningen med livet og alt. Så nei, jeg tviler på at noen kommer til å vite svaret før de dør. ..og da mener jeg VITE svaret, ikke tro på at noe er svaret, eksempelvis en religion.
Antall ord: 125

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Fishy skrev:Har tenkt masse på dette.. hvor sykt det er at ejg egentlig er bevist i det hele tatt og er her
At vi er her er ikke mer sprøtt enn at resten av naturen og universet er her. Mer rart er tanken på bevisstheten, selvbevisstheten, jeget, "jeg"-følelsen, som så vidt jeg vet, fremdeles ikke finnes tilfredsstillende vitenskapelige forklaringer på, bare løse hypoteser (nå kommer vel snart BA og arresterer meg ;) )
Melvin skrev:
Metodisten skrev:Jeg tenker, alltså er jeg...
Shakespare
Descartes, ikke Shakespare.
Ja, og det eneste vi med sikkerhet kan vite. Alt annet kan være sansebedrag osv.

Det eneste jeg vet, er at jeg intet vet. - Aristoteles

Deep Space skrev:Vi eksisterer fordi noen i en annen verden driver med et forsøksprosjekt. Tror de heter playadene eller noe sånt :)
Vi er bare brikker i et spill tenker jeg :mozilla_tongue:
Ja, eller kanskje er vårt kjente univer bare en del av en hjernecelle til en universkjempe...
Antall ord: 165
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Melvin skrev:Et svar på hvorfor vi eksisterer og har egen bevisthet er ikke å finne i verdenen vi lever i idag. Med mindre dere er klare for å godta at vi stammer fra aper og bevishet er noe som kom med evolusjonspakken.
Evolusjonsteorien sier ikke at vi stammer fra aper, bare at vi har felles forfedre. Hvordan kan du vite med så skråsikkerhet at vitenskapen aldri noensinne vil finne ut av bevissthetens mysterium?
Det vil såklart føre oss over på "hvor startet det hele?" og meningen med livet og alt. Så nei, jeg tviler på at noen kommer til å vite svaret før de dør. ..og da mener jeg VITE svaret, ikke tro på at noe er svaret, eksempelvis en religion.
De fleste religiøse vet at sin religion er sann, like mye som at darwinister vet hvordan mennesker har utviklet seg.

Solipsisme er forresten en idé om at kun jeg eksisterer, alle dere andre er bare et produkt av min fantasi.
Antall ord: 165
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Melvin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 70
Startet: 13 Feb 2007 19:35
17

Innlegg av Melvin »

MikkelRev skrev:
Melvin skrev:Et svar på hvorfor vi eksisterer og har egen bevisthet er ikke å finne i verdenen vi lever i idag. Med mindre dere er klare for å godta at vi stammer fra aper og bevishet er noe som kom med evolusjonspakken.
Evolusjonsteorien sier ikke at vi stammer fra aper, bare at vi har felles forfedre. Hvordan kan du vite med så skråsikkerhet at vitenskapen aldri noensinne vil finne ut av bevissthetens mysterium?
Ja forfedre, det var såklart det jeg egentlig mente.. Angående eksistens tenkte jeg mer på meningen med livet og hva som skjer etter man dør og om det er noe mer osv. Jeg regner med at noen før eller siden kommer med en god forklaring på bevissthet.
MikkelRev skrev:
Det vil såklart føre oss over på "hvor startet det hele?" og meningen med livet og alt. Så nei, jeg tviler på at noen kommer til å vite svaret før de dør. ..og da mener jeg VITE svaret, ikke tro på at noe er svaret, eksempelvis en religion.
De fleste religiøse vet at sin religion er sann, like mye som at darwinister vet hvordan mennesker har utviklet seg.
Religiøse har sin tro.. ikke sin kunnskap. De vet ikke noe mer enn noen som tror på julenissen. De kan sikkert late som om de vet at sin religion er sann, men det vil fortsatt være en antagelse til den dagen de dør.. såklart med mindre Gud eller en av englene personlig viser frem et mirakel som bevis.
Antall ord: 262

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Melvin skrev: Religiøse har sin tro.. ikke sin kunnskap. De vet ikke noe mer enn noen som tror på julenissen. De kan sikkert late som om de vet at sin religion er sann, men det vil fortsatt være en antagelse til den dagen de dør.. såklart med mindre Gud eller en av englene personlig viser frem et mirakel som bevis.
Slik er det med all vitenskap også. Den er bygd på aksiomer (sannheter man tar for gitt). Tro og viten er to sider av samme sak. Man tror på det man vet, men det man vet er ikke nødvendigvis sant, for det som var vitenskap igår, er overtro idag, og det som er vitenskap idag er overtro imorgen. Vitenskap er bare noe man tror på. Og det som er bevis for en, er ikke nødvendigvis bevis for en annen. Det trenger altså ikke feil når feks en kristen vet at sin religion er sann.
Antall ord: 162
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Melvin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 70
Startet: 13 Feb 2007 19:35
17

Innlegg av Melvin »

Det har jeg jo ikke sagt noe på.. jeg sier bare at det ikke er bevis for noe som helst.
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Melvin skrev:Det har jeg jo ikke sagt noe på.. jeg sier bare at det ikke er bevis for noe som helst.
Nei, da er vi tilbake igjen til Aristoteles som vet at han uten at han intet vet, intet vet ;)
Antall ord: 41
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Melvin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 70
Startet: 13 Feb 2007 19:35
17

Innlegg av Melvin »

Jaaa? Så da er vi jo enige.. og vi får ikke vite noe som helst før vi dør.
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ragerod
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 28 Jan 2007 01:23
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vest

Innlegg av ragerod »

MikkelRev skrev:
Melvin skrev: Religiøse har sin tro.. ikke sin kunnskap. De vet ikke noe mer enn noen som tror på julenissen. De kan sikkert late som om de vet at sin religion er sann, men det vil fortsatt være en antagelse til den dagen de dør.. såklart med mindre Gud eller en av englene personlig viser frem et mirakel som bevis.
Slik er det med all vitenskap også. Den er bygd på aksiomer (sannheter man tar for gitt). Tro og viten er to sider av samme sak. Man tror på det man vet, men det man vet er ikke nødvendigvis sant, for det som var vitenskap igår, er overtro idag, og det som er vitenskap idag er overtro imorgen. Vitenskap er bare noe man tror på. Og det som er bevis for en, er ikke nødvendigvis bevis for en annen. Det trenger altså ikke feil når feks en kristen vet at sin religion er sann.
Feil...slik er det ikkje med all vitenskap...er vel heller slik at dette er di tro og din viten om vitenskap. Det en selv "vet" er sannhet, er ofte bare tro krydret med ens egen desillusjon. Vitenskap krever dog så meget mer enn tro.
Antall ord: 209
If we spread lies like a disease
we might just infect those around us
with madness...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links