Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisNei,vet du hva?!!!!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
A.M
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 62
Startet: 10 Okt 2006 20:33
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av A.M »

Asbjørn skrev:Enten tror man på en GUD, eller så gjør man det ikke.

Når de som tror på en GUD skjønner at det er den samme gud, uansett hva man kaller sin religion, DA har vi kommet et viktig skritt videre.

Kristen, Hindu, Muslim, Jøde, Åsatro, Heks, osv, de fleste er hellig overbevist om at det finnes en Høyere bevissthet.
Og at man på en eller annen måte tilhører denne.

Det er helt rett, man GJØR det, det er derfra vi kommer og dertil vi skal.
Troen som en enkeltperson har, bygger på menneskelig påvirkning, noens ønsker om makt, osv.
Derfor har man mange forskjellige varianter av tro.

Helvete - det finnes, men HER PÅ JORD, HER er det vi merker alt ondt...

Personlig tror jeg på reinkarnasjon, at man lever mange liv, og skal ha med forskjellige erfaringer fra de forskjellige liv.

Ett liv skal man være rik og undertrykkende, et annet skal man være undertrykket, osv.
Sånn bytter man "situasjon" fra liv til liv, inntill man har "prøvet alt".
Dermed har man kunnskap om allslags livserfaringer, - når man ikke er bundet av "jordelivets regler".

Å slå seg på tommelen med hammeren, det vet vi gjør vondt.
Har DU prøvet det ? Hvis ikke, hvordan vil du da forklare hvordan dette føles ?
På andre siden VET man alt, og kan alt, men man mangler erfaringen.
Erfaringene er det vi er her for....

Det trur jeg... ;-)

Men har ikke tenkt å stappe det ned i halsen på deg, har du lest så langt, er det fordi du selv ville ;-)

mvh Asbjørn
Bra innlegg, endelig noen som setter ord på det jeg tenker! ^^
Troen på reinkarnasjon tror jeg at jeg er født med, husker at jeg avtalte med hundene våres at da de kom tilbake i sitt neste liv, så måtte de hoppe opp eller ta meg på kneet, det kom jo an på hva de var, men uansett, så skulle de gjøre det hvis de møtte meg, og da visste jeg at det var dem.
Antall ord: 356

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 582
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

karina skrev:Velkommen til tråden ''Vend dere om!'', en tråd full av lysende eksempler på ekte kristne fantatikere av den alle kvalmeste sorten, pluss en hel gjeng med andre litt alternative mennesker som faktisk har rett.
nå ska jeg kalle deg for bitter :mozilla_tongue:
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Drusilla skrev:
madjava skrev:
Drusilla skrev:Jeg er selv kristen og jeg blir så provosert når jeg hører om andre kristne som går rundt å slår Bibelen i hue på folk !
De ødelegger så mye for oss andre. Ja, for det er det jeg vil si her,- at det er faktisk en god del av oss som er kristne som respekterer andres tro og som ikke kommer med svovel, helvetes ild og " vend om i tide for det er vi som vet hva som er rett " taler.
Er du ei kristen heks?
Ja du kan kanskje si det sånn ! Ei heks tilber naturen og de krefter som finnes der og alt det er skapt av Gud og alt som ligger i det er lagt der av Han. For å gi deg et bilde på
" min kristendom " så kan jeg sammenligne det med en sekk med poteter. Gud er sekken som omfavner alt, han har skapt alt og holder alt i sammen men inne i sekken finnes "alt det andre". Der finnes andre guder og gudinner, engler, demoner + + . Jeg tror på en romslig Gud. :)
Høres det ikke bare litt motstridende ut å kalle seg kristen og samtidig tilbe flere guder?
Du er herved invitert til denne tråden :) : https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewtopic.php?t=9344
Antall ord: 220
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

karina skrev:Velkommen til tråden ''Vend dere om!'', en tråd full av lysende eksempler på ekte kristne fantatikere av den alle kvalmeste sorten, pluss en hel gjeng med andre litt alternative mennesker som faktisk har rett.
Hvem er så disse fanatikerne? Joh er opplagt at du tenker på, men meg også? andre? bare lurer...
Antall ord: 56
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Re: Nei,vet du hva?!!!!

Innlegg av Jael »

Chark skrev:Nå har jeg slitt i flere år med å finne "min tro". Jeg fant ut tidlig at jeg ikke var kristen og meldte meg ut av statskirken. Jeg har studert alle slags religioner og livssyn, men til slutt så dukket Wicca opp og siden den gang har jeg vert "selvpraktiserende heks". Jeg føler meg virkelig vell med min tro, og håpte at visst jeg viste respekt ovenfor andre troer, så ville jeg selv bli respektert. Men for litt siden fikk jeg høre at selv om jeg hadde vert et godt menneske (sier ikke at jeg er det på alle måter), og hjulpet andre mennesker i nød så hadde jeg havnet i helvete.Imens et kristent egoistisk mennekse, som kun brukte livet på seg selv hadde havnet i himmelen uansett! Og nå skal de komme og frelse oss ikke kristne, drive oss vekk fra de onde. Ærlig talt!Heksejakten er over, vi lever i et fritt land, og religion eller tro burde ikke bety noe så lenge folk er lykkelige med det de tror på. Vis oss respekt!
Det er dumt at mennesker forteller deg at du kommer til å havne her eller der... Ingen mennesker kan si noe om den saken, bare Gud.

Den kristne troen går jo ut på at man ikke kan gjøre seg fortjent til evig liv, vi får det gratis. Det er ikke mulig å kjøpe, for å si det sånn :mozilla_wink:

All forkynnelsen kristne driver med er jo godt ment, da. Alle har rett til å praktisere sin egen religion, også ved misjon. Tror ikke det handler så veldig mye om manglende respekt for hedninger. Hadde det vært tilfellet, hadde dere ikke blitt utsatt for forkynnelse antar jeg :D
Antall ord: 292

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Kristne påprakker andre stakkars uskyldige sin tro,
de truer med helvete, ild, svovel og evig fortapelse hvis du ikke omvender seg snartest,
de plager deg støtt og stadig med sin tro,
de respekterer ikke at du ikke tror på det samme,
de fordømmer deg som tror på noe annet,
de nærmest tvinger deg til å tro på det samme som dem,
de forherliger seg selv og vet at dem selv er bedre enn deg siden de er "frelst",
de stresser på for å frelse deg fra dine synder,
de tar ikke et nei for et nei... rett og slett frekt!

Dette er slik korstogene fares i 2007. Og derfor liker vi heller ikke kristne folk.

Men et spørsmål, hvor møter man disse folkene? Jeg har enda tilgode å treffe på dem, mens alle andre visstnok treffer dem overalt, hver eneste dag.
Antall ord: 145
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: Nei,vet du hva?!!!!

Innlegg av MikkelRev »

Jael skrev:Alle har rett til å praktisere sin egen religion, også ved misjon.
Det kommer vel snart til å bli forbudt med lov å fortelle om sin egen tro hvis man er kristen. Så mange blir jo nesten rasende når en kristen åpner munnen...
Antall ord: 43
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

MikkelRev skrev:Kristne påprakker andre stakkars uskyldige sin tro,
de truer med helvete, ild, svovel og evig fortapelse hvis du ikke omvender seg snartest,
de plager deg støtt og stadig med sin tro,
de respekterer ikke at du ikke tror på det samme,
de fordømmer deg som tror på noe annet,
de nærmest tvinger deg til å tro på det samme som dem,
de forherliger seg selv og vet at dem selv er bedre enn deg siden de er "frelst",
de stresser på for å frelse deg fra dine synder,
de tar ikke et nei for et nei... rett og slett frekt!

Dette er slik korstogene fares i 2007. Og derfor liker vi heller ikke kristne folk.

Men et spørsmål, hvor møter man disse folkene? Jeg har enda tilgode å treffe på dem, mens alle andre visstnok treffer dem overalt, hver eneste dag.
Liker du ikke kristne folk fordi du har hørt at de er sånn - men ikke fått det bekreftet ved å ha møtt dem selv?
Er det ikke det man kaller fordommer, da? :D
Antall ord: 182

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

Jeg kan fortelle hvor jeg møter dem:

Jeg har et par gamle tanter som stadig preker om hvor trist det er at vi ikke skal møtes "hjemme hos Jesus". (tror nesten de er redde for å bli ensomme der...)

I tillegg forsøker de å omvende mine to barn, noe som provoserer meg grenseløst!!
Ikke utifra at de gjør det, mine barn skal velge selv en dag og kan godt få høre om kristendommen, men måten det blir gjort på!


Jeg jobber i butikk, og har enkelte faste kunder som står og venter ved kassa til det er tomt for folk i butikken, for å forsøke å frelse meg og mine kollegaer.
Den ene med trusler om helvete, og den andre med stadig mas om jeg ikke har oppdaget den "rette kjærligheten", dvs Jesus, enda.


Dessuten kommer det til stadighet noen jeg ikke kjenner og ringer på døra mi, gjerne to og to i følge, med Bibelen under den ene armen, og Vakttårnet under den andre...
DET er folk som trenger seg på, som ikke viser respekt, verken for andres tid eller privatliv, som prakker på deg troen sin, og fordømmer andre mennesker...


Så jeg vil kalle deg heldig, MikkelRev, hvis du slipper å forholde deg til sånne mennesker i din hverdag!! Skulle ønske det var meg...
Antall ord: 226

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Re: Nei,vet du hva?!!!!

Innlegg av Jael »

MikkelRev skrev:
Jael skrev:Alle har rett til å praktisere sin egen religion, også ved misjon.
Det kommer vel snart til å bli forbudt med lov å fortelle om sin egen tro hvis man er kristen. Så mange blir jo nesten rasende når en kristen åpner munnen...
Hvis det skjer, vil kristne bli enda mer ivrige. Det er jo en oppfyllelse av Jesu profeti om at hans etterfølgere skulle bli forfulgt for hans navns skyld :mozilla_wink:
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Jael skrev:Liker du ikke kristne folk fordi du har hørt at de er sånn - men ikke fått det bekreftet ved å ha møtt dem selv?
Er det ikke det man kaller fordommer, da? :D
Det var mer en parodi eller bedre sagt, cliché på typiske innvendinger folk har mot kristne. Feks kan du jo lese gjennom denne tråden.
Antall ord: 62
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Jehovas vitner ønsker jeg ihvertfall en god reise til hælvete, og må de brenne lenge og godt.
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Lilja skrev:Jeg kan fortelle hvor jeg møter dem:

Jeg har et par gamle tanter som stadig preker om hvor trist det er at vi ikke skal møtes "hjemme hos Jesus". (tror nesten de er redde for å bli ensomme der...)

I tillegg forsøker de å omvende mine to barn, noe som provoserer meg grenseløst!!
Ikke utifra at de gjør det, mine barn skal velge selv en dag og kan godt få høre om kristendommen, men måten det blir gjort på!


Jeg jobber i butikk, og har enkelte faste kunder som står og venter ved kassa til det er tomt for folk i butikken, for å forsøke å frelse meg og mine kollegaer.
Den ene med trusler om helvete, og den andre med stadig mas om jeg ikke har oppdaget den "rette kjærligheten", dvs Jesus, enda.


Dessuten kommer det til stadighet noen jeg ikke kjenner og ringer på døra mi, gjerne to og to i følge, med Bibelen under den ene armen, og Vakttårnet under den andre...
DET er folk som trenger seg på, som ikke viser respekt, verken for andres tid eller privatliv, som prakker på deg troen sin, og fordømmer andre mennesker...


Så jeg vil kalle deg heldig, MikkelRev, hvis du slipper å forholde deg til sånne mennesker i din hverdag!! Skulle ønske det var meg...
Ja, ytringsfriheten er en dum ting å måtte forholde seg til, du :mozilla_wink: Neida!

Jehovas vitner er forresten ikke kristne. Religonsvitere plasserer dem i en egen kategori. Muslimene tror også på bibelen, men de er ikke kristne de heller :mozilla_smile:

Å true noen med helvete fordi de ikke er kristne er bare teit... Tror man ikke på helvete så er det jo ingen trussel.

Selv synes jeg det er glede og et privilegium å få diskutere og snakke med mennesker som er hellig overbevist om noe annet - og gjerne motsatt - av det jeg tror. Da får jeg utfordret meg selv og min tro, blir tvunget til å undersøke den og lære mer og kanskje få bli sikrere på det jeg tror. Dessuten er det utrolig spennende å høre hva andre tenker.

Hurra for annerledestroende! :D
Antall ord: 364

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Til helvete hva de er men de kan slutte å ringe på døra mi klokka 10 på søndager når stakkars meg ligger fyllesjuk.
De er sjuke og forvrengte.
Brenn dem, brenn dem alle.
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Lilja skrev:Jeg kan fortelle hvor jeg møter dem:

Jeg har et par gamle tanter som stadig preker om hvor trist det er at vi ikke skal møtes "hjemme hos Jesus". (tror nesten de er redde for å bli ensomme der...)

I tillegg forsøker de å omvende mine to barn, noe som provoserer meg grenseløst!!
Ikke utifra at de gjør det, mine barn skal velge selv en dag og kan godt få høre om kristendommen, men måten det blir gjort på!


Jeg jobber i butikk, og har enkelte faste kunder som står og venter ved kassa til det er tomt for folk i butikken, for å forsøke å frelse meg og mine kollegaer.
Den ene med trusler om helvete, og den andre med stadig mas om jeg ikke har oppdaget den "rette kjærligheten", dvs Jesus, enda.


Dessuten kommer det til stadighet noen jeg ikke kjenner og ringer på døra mi, gjerne to og to i følge, med Bibelen under den ene armen, og Vakttårnet under den andre...
DET er folk som trenger seg på, som ikke viser respekt, verken for andres tid eller privatliv, som prakker på deg troen sin, og fordømmer andre mennesker...


Så jeg vil kalle deg heldig, MikkelRev, hvis du slipper å forholde deg til sånne mennesker i din hverdag!! Skulle ønske det var meg...
Hurra for annerledestroende! De utfordrer meg og tvinger meg til å tenke gjennom mine egne standpunkt og undersøke min egen tro grundig :mozilla_smile:

Husk at Jehovas vitner ikke blir regnet som kristne av religionsvitere. Jehovas vitner vil ikke ha noe med "vanlige" kristne å gjøre og vice versa. De er en gruppe for seg, selv om de tror på bibelen. Muslimer tror jo også på bibelen, men de er ikke kristne de heller, vet du :D

Ellers har ikke kristne noe med å dømme sine medmennesker. Bare Gud vet hvordan det til slutt vil gå :mozilla_wink:
Antall ord: 325

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links