Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynFor kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Hvorfor skriver du "Gud" med store bokstaver?
Respekt for GUD, og h*n's gjerninger.
Nei, når man prenter inn religiøs tro i barn er det helt soleklart forsøk på indoktrinering av vrangforestillinger. Det blir sikkert gjort i god tro, men det gjør det ikke mer greit i min bok.
Ikke alle ser det slik du ser det KIM.. Jeg tok det som en informasjon om det som stpr skrevet!
Fordi jeg er imot overtro og religion. Jeg er sterkt imot mennesker som hevder å sitte på "sannheter".
Og da skal ALLE være med på din vei? Min tro er noe jeg selv har valgt, da jeg føler det jeg har sett, og har fått muligheten av å gjøre for andre personer, så er ikke dette annet enn min sannhet..
Jeg finner meg ikke i å bli angrepet av deg fordi du mener du ikke har tilstrekkelig kunnskap.
Jeg har IKKE angrepet deg på noen som helst måte Kim..
Jeg deler kun mine egne opplevelser, og prøver selv å forstå hva som skjer når jeg står Face 2 Face med et åndelig vesen, som mine øyne, ører og følelser værer, og jeg av respekt av mine opplevelser velger å forsvare disse opplevlser og min tro på en GUD, så er dette ikke noen angrep på deg.
Jeg kan ha låv til å være uenig i dine betolkninger av mine opplevelser?
Jeg kan ha låv til å forsvare min tro?

MVH: Happe....
Antall ord: 251
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

HappeTittenTooYouNow skrev:
Hvorfor skriver du "Gud" med store bokstaver?
Respekt for GUD, og h*n's gjerninger.
Så som massemord, løgner, sensur, sadisme...?
Ikke alle ser det slik du ser det KIM.. Jeg tok det som en informasjon om det som stpr skrevet!
Jeg vet at ikke alle ser slik på det som jeg gjør - det er derfor indoktrinering skjer.
Uansett hvordan man vrir og vender på det er det galt å prente inn religiøs tro hos barn.
Fordi jeg er imot overtro og religion. Jeg er sterkt imot mennesker som hevder å sitte på "sannheter".
Og da skal ALLE være med på din vei? Min tro er noe jeg selv har valgt, da jeg føler det jeg har sett, og har fått muligheten av å gjøre for andre personer, så er ikke dette annet enn min sannhet..
Folk må tenke selv, men det skader ikke om de skaffer seg grunnleggende kunnskap om kritisk tenking og logikk.
Du påstår at din tro er personlig, men du velger likevel å snakke om den som sannhet i det offentlige rom. Da er den ikke lenger "personlig".
Jeg finner meg ikke i å bli angrepet av deg fordi du mener du ikke har tilstrekkelig kunnskap.
Jeg har IKKE angrepet deg på noen som helst måte Kim..
Jeg deler kun mine egne opplevelser, og prøver selv å forstå hva som skjer når jeg står Face 2 Face med et åndelig vesen, som mine øyne, ører og følelser værer, og jeg av respekt av mine opplevelser velger å forsvare disse opplevlser og min tro på en GUD, så er dette ikke noen angrep på deg.
Jeg kan ha låv til å være uenig i dine betolkninger av mine opplevelser?
Jeg kan ha låv til å forsvare min tro?
Du har lov til å forsvare din tro, men det å spekulere i mine motiver er ikke en god måte å gjøre dette på.
Antall ord: 325
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

Tråden er nå ryddet.
Ris/ros tas på PM

Mod
Antall ord: 11
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Metodisten »

Det helt grunnleggende er Jesus inntog på arenaen.

Den mannen sa aldri, nå skal vi grunlegge kristendommen, det var det andre etter ham som gjorde. Jesus sa, jeg har ett budskap.

Derfor syns jeg som ganske mange andre spiritualister att det ikke er problematisk og annerkjenne (om han har eksistert eller ikke) Jesus budskap samtidigt som jeg tror på reinkarnasjon f.eks.
jeg vet ikke om dette er en egen religion, men jeg vet det er flere tusen andre, kansje mest i USA som ser dette slik jeg gjør det.
Da er jeg ikke kristen sprør du en prest. Men jeg tror alltså att det nye testamentet ( med minus litt unøyaktigheter som man må forvente kommer over tid) har ett rett budskap i seg.
Antall ord: 127

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

Metodisten skrev:Det helt grunnleggende er Jesus inntog på arenaen.

Den mannen sa aldri, nå skal vi grunlegge kristendommen, det var det andre etter ham som gjorde. Jesus sa, jeg har ett budskap.

Derfor syns jeg som ganske mange andre spiritualister att det ikke er problematisk og annerkjenne (om han har eksistert eller ikke) Jesus budskap samtidigt som jeg tror på reinkarnasjon f.eks.
jeg vet ikke om dette er en egen religion, men jeg vet det er flere tusen andre, kansje mest i USA som ser dette slik jeg gjør det.
Da er jeg ikke kristen sprør du en prest. Men jeg tror alltså att det nye testamentet ( med minus litt unøyaktigheter som man må forvente kommer over tid) har ett rett budskap i seg.
Selvfølgelig har det et budskap i seg.
Men akkuratt HVA dette budskapet virkelig ER, er det uenighet om.
Det er ikke sikkert vi kan stole på skriftene og brevene om hendelsene rundt Jesus, da disse hendelser og ord først ble tolket av mennesker, gått på folkemunne, og nedskrevet ca 100 år etter de antatte hendelsene.
Uansett, DRIT I RELIGIONEN som menneskene har bygget opp rundt denne personen, og ta til dere VISDOMMEN i ORDENE som står nedskrevet der, om dere føler at dere finner visdom der.

Om Jesus hadde blitt inspirert av Buddistisk lære, Krishnas lære, Jødisk lære, Sokrates filosofier eller Gnostisk lære, så er det ESSENSEN av ordene som betyr noe.
Glem hva andre mennesker på den tiden eller nå HEVDER at Jesus var eller gjorde.

Finn visdommen hans, og legg det sammen med visdommen dere finner hos andre, og lev denne visdommen, uten alle de religiøse dogmene og ritualene.

Det er dette han hadde ønsket, ikke ha en religion etter seg...tror jeg ;)
Antall ord: 305
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Metodisten »

Moonstone skrev:[ Uansett, DRIT I RELIGIONEN som menneskene har bygget opp rundt denne personen, og ta til dere VISDOMMEN i ORDENE som står nedskrevet der, om dere føler at dere finner visdom der.
Det er jo det jeg sier jo.
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

Metodisten skrev:
Moonstone skrev:[ Uansett, DRIT I RELIGIONEN som menneskene har bygget opp rundt denne personen, og ta til dere VISDOMMEN i ORDENE som står nedskrevet der, om dere føler at dere finner visdom der.
Det er jo det jeg sier jo.
Jepp, jeg veit.
Og jeg er enig ;)
Antall ord: 51
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Uansett hvordan man vrir og vender på det er det galt å prente inn religiøs tro hos barn.
Nei! Det syntes jeg ikke!
Jeg mener alle barn har godt av å høre om den kollektive tro på GUD.

Å gi barna lovnader om Jule-nissen er en vrangforestilling, og ikke minst en fantasifigur, selv om hans opphav grunner i en prest som gav barn presanger som tok del i jule-GUDstjenesten.

Relgiøs tro er noe som ALLTID vil bestå..
Menneskeheten vil ALLTID måtte ha noe å "strekke" seg etter.
Menneskeheten kommer ALLTID til å leve etter et håp om "noe mer" etter døden, derfor vil relgion ALLTID bestå i en eller annen form!
Og hvis det en dag skulle skje at vitenskapen klarte å grave frem bevis på GUDs verk, så ville det ALLTID være noen som ville forkludre det til, grunnet at menneskeheten ikke har godt av å VITE.
I noens maktpososjoner vil det ALLTID være noen som mener at det er bedre menneskene TROR, fremfor å VITE!
Derfor TROR jeg at et vitenskapelig bevis for GUDs verk ALDRI kan fremskaffes..
Antall ord: 182
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Astarte »

Jeg syns det er essensielt å innprente gode verdier og moral hos barn. Og la dem få lov til å finne ut selv. Barn som blir respektert for sine meninger og oppfatninger blir mer tolenante overfor andre mennesker som tenker forkjellig fra dem.

Min sønn (ja, faktisk MIN sønn :lol: ) erklærte seg som kristen da han ville konfirmeres. Ok, sa jeg, og sa at dette er HANS valg, HANS liv, og HANS tro. Han oppfatter seg selv ikke som kristen i dag, men igjen: det er HANS valg. Han var faktisk ikke bevisst på min tro før nå etter at han ble voksen. Fordi at jeg ikke har forsøkt å påvirke han i noen som helst retning.

Det jeg derimot er redd, er fanatisme i alle former og farger. Da hadde jeg sagt hva jeg mener, og hva jeg syns. Er det noe jeg er allergisk mot så er det all form for tvang, hjernevasking og ekstremisme.

Lær barn å tenke selv, og respekter det.

Og dere: ikke KØDD med nissen daaaaaaaaaaaaa :bat :lol:
Antall ord: 175
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

HappeTittenTooYouNow skrev:
Uansett hvordan man vrir og vender på det er det galt å prente inn religiøs tro hos barn.
Nei! Det syntes jeg ikke!
Jeg mener alle barn har godt av å høre om den kollektive tro på GUD.
Hvorfor har barn godt av det? Det gir dem et grunnleggende forskjøvet syn på virkeligheten. Bibelen lærer oss ting som er i strid med virkeligheten på et ganske fundamentalt plan.
Å gi barna lovnader om Jule-nissen er en vrangforestilling, og ikke minst en fantasifigur, selv om hans opphav grunner i en prest som gav barn presanger som tok del i jule-GUDstjenesten.
Og på hvilken måte er dette forskjellig fra å innprente at guder og engler eksisterer?
Relgiøs tro er noe som ALLTID vil bestå..
Menneskeheten vil ALLTID måtte ha noe å "strekke" seg etter.
Menneskeheten kommer ALLTID til å leve etter et håp om "noe mer" etter døden, derfor vil relgion ALLTID bestå i en eller annen form!
Ja, dessverre. Det er ikke noe galt i å håpe på "noe mer" etter døden, men det er galt å spre falske "sannheter".
Og hvis det en dag skulle skje at vitenskapen klarte å grave frem bevis på GUDs verk, så ville det ALLTID være noen som ville forkludre det til, grunnet at menneskeheten ikke har godt av å VITE.
I noens maktpososjoner vil det ALLTID være noen som mener at det er bedre menneskene TROR, fremfor å VITE!
Derfor TROR jeg at et vitenskapelig bevis for GUDs verk ALDRI kan fremskaffes..
Men dessverre er det slik at alt vi har funnet ut gjennom naturvitenskapen peker på at den kristne gudetroen er forankret i en rekke feil og misforståelser.
Og vitenskapsmenn har ingen interesse av at folk skal tro.
Antall ord: 292
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Hvorfor har barn godt av det? Det gir dem et grunnleggende forskjøvet syn på virkeligheten. Bibelen lærer oss ting som er i strid med virkeligheten på et ganske fundamentalt plan.
Svar:

Helt enig i å la barn ta et valg, når de føler for det.
Men....

Hvis ikke "Ordet" om GUD, ALLAH, osv.osv. blir fortalt bara, så vet de ikke hva valg de har..

Tenk hvor mange ungdomer som vil gå inn i en depresiv tid når de den dag forstår at de skal dø en dag.
Og når de forstår betydningen av ordet "død".
Da er det faktisk godt å "støtte" seg til troen og håpet om noe "mer"..
Så... min konklusjon er at barn må få vite, og gjøre et valg selv..
Så skolens relgionslære, støtter jeg, for da for barna høre om....
Og på hvilken måte er dette forskjellig fra å innprente at guder og engler eksisterer?
På hvilken måte kan du avskrive GUD's og Engler's eksistens?
Ja, dessverre. Det er ikke noe galt i å håpe på "noe mer" etter døden, men det er galt å spre falske "sannheter".
Spre "falske sannheter"?? How do U know?
Og vitenskapsmenn har ingen interesse av at folk skal tro.
Og, der forsvant Vitenskapsmenns nøytralitet i et forskningsprosjekt!
Antall ord: 226
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

HappeTittenTooYouNow skrev: Hvis ikke "Ordet" om GUD, ALLAH, osv.osv. blir fortalt bara, så vet de ikke hva valg de har..
Man lærer om dette i religions- og livssynstimene på skolen. Det er ikke nødvendig med religiøs innprenting for at barnet skal kjenne til religionene.
Forøvrig forteller ikke bibelskoler om vitenskap eller andre religioner, så argumentet ditt faller på egen urimelighet.

De færreste blir deprimert når de først lærer om døden. Forøvrig er man ikke avhengig av religion for å danne seg egne forestillinger om hva som eventuelt skjer etter døden. Man burde istedet lært barn filosofi. Jeg kan ikke forstå hvorfor ikke dette er den del av timeplanen på grunnskolen, da det på en meget fin måte lærer barn å tenke selv og vurdere ting kritisk.
Og på hvilken måte er dette forskjellig fra å innprente at guder og engler eksisterer?
På hvilken måte kan du avskrive GUD's og Engler's eksistens?
Jeg kan ikke avskrive dem, men jeg kan ikke avskrive julenissen heller. Jeg har aldri sett noen guder eller engler, og jeg har aldri sett noen ekte nisse. Og jeg har aldri sett noen beviser som tyder på at noen av dem eksisterer. Alle disse skapningene er påstander på lik linje.
Ja, dessverre. Det er ikke noe galt i å håpe på "noe mer" etter døden, men det er galt å spre falske "sannheter".
Spre "falske sannheter"?? How do U know?
Jomfrufødsler, gå på vannet, skapelsen, Adam og Eva, Jesus som helbreder, gjøre om vann til vin, dele havet.... trenger jeg si mer?
Og vitenskapsmenn har ingen interesse av at folk skal tro.
Og, der forsvant Vitenskapsmenns nøytralitet i et forskningsprosjekt!
Hvordan? Vitenskap handler om viten - ikke tro.
Antall ord: 299
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av ludoburgero »

Alle tror.
Antall ord: 2
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Man lærer om dette i religions- og livssynstimene på skolen. Det er ikke nødvendig med religiøs innprenting for at barnet skal kjenne til religionene.
Forøvrig forteller ikke bibelskoler om vitenskap eller andre religioner, så argumentet ditt faller på egen urimelighet.
Nope!.
Det er jo nettop slik spredning av "ordet" jeg er for.
Det jeg har TRODD du er ute etter, er å eliminere ALL lære innen Livssyn/ relgion, og det er jeg i mot...
Jomfrufødsler, gå på vannet, skapelsen, Adam og Eva, Jesus som helbreder, gjøre om vann til vin, dele havet.... trenger jeg si mer?
Mirakler....

Eller, kun tolkninger som er gjort av tidlige ypperste-prester, som hadde en stab av egne skrivere..
Hvordan? Vitenskap handler om viten - ikke tro.
Enig.. Slik jeg tolket ditt innlegg som resulterte mitt svar, var at
Og vitenskapsmenn har ingen interesse av at folk skal tro.
Og dermed gikk inn i forskningsprosjekter med vekt på et negativt resultat. Altså.. forhånsdømt nederlag.

Jeg forsto i ettertid, hva du mente om hvordan Vitenskapen ønsker at "vi" skal vite, og ikke "tro"..
Sorry..
Antall ord: 185
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av ludoburgero »

Vitenskap har ikke rom for åpne tanker som ikke er sertifiserte, verifiserbare, kan spores til empiriske bevis og artikler ansett som seriøse gjort av anerkjente forskere.

Hvis den anerkjente forskeren så har blitt stilt under tvil for et eller annet han har gjort eller en uheldig uttalelse han har kommet med (dvs. plutselig slutte å være helt perfekt), skal man heller ikke lengre ta noe av det denne forskeren sier for gitt. Man kan se på det han sa før han ble gal, men også det må man ta med en klype salt. Det gjorde ikke noe om man tok alt det denne forskeren sa for gitt før, i sin iver og i sitt medlemskap i fancluben hans.

FOR DET ER SLIK VI MENNESKER ER OG FUNGERER.
Antall ord: 130
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links