Fakta, teori & skepsisDet finnes bare én du kan stole på!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Det finnes bare én du kan stole på!

Innlegg av Svartepus »

Xirque Zdataan skrev:
Tenk om Jahwe egentlig er den Onde. Han har jo sagt det selv: allt kommer fra meg!
Tenk om Djevelen er frigjøreren: Du skal ikke dø, men får kunskapen om godt og Ondt
Det står hellere ikke at det ikke ER andre guder; men at man ikke skal tilbe andre enn han :arrow: eiesyk.
youlian skrev: For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. joh 3.16

Den som tror på Jesus skal få evig liv! Gud elsket sinn sønn at han gan hans liv til verden for at du ikke skulle gå fortapt. Tenk på det.
tenk litt på dette
Ja er det ikke typisk... Med en gang det kommer litt vanskelige spørsmål må man gjemme seg bak intetsigende bibelsitater... Bibelen er skrevet av mennesker og gir ikke akkurat noe dundrende bra bevis i saken.
Hva med å tenke litt selv istedet for å bruke en gammel bok som referanse?
Antall ord: 182
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Alle mennesker har fordommer om/mot Gud. Noen tror seg å vite mye om dette, andre er fornøyd på et vis med det en alt har og den vei, rettning, rettninger en vandrer, uten å tro eller bry seg om at Jesus er veien, ja at han er den eneste person som leder til evig frelse. Men en trenger jo selvsagt ikke Jesus som sin frelser for å leve jordelivet sitt nei. For mange, ja alle igrunnen går det utmerket an å leve uten ham, selv om alle nok kan ha sitt å stri med fra tid til annen.

Evighetsperspektivet er det alvorlige her, for ingen av oss har fått en annen inngang til saligheten enn netopp ved/via Jesus, hvem det så enn er. Og en dag, ja en dag vil alle forstå det, også for alle som tiden har runnet ut for.

Du som sover (en åndelig søvn) stå opp!! og Jesus skal lyse for deg.

Her er noen ord som sier hvorfor vår frimodighet overfor Gud er så stor, og at vissheten vi har om han er, ja urokkelig. Dog fines det kristne som ikke lengre har så sterk tro, for så mye annet har kommet imellom, og det er trist.

Fra Hebreerbrevet: "Da vi altså, brødre, i Jesu BLOD har frimodighet til å gå inn i helligdommen,

som han har innvidd oss en ny og levende vei til gjennem forhenget, det er hans kjød,

og da vi har en stor prest over Guds hus,

så la oss trede frem med sannferdig hjerte i troens FULLE VISSHET, renset på hjertene fra en ond samvittighet og vasket på legemet med rent vann;

la oss holde uryggelig fast ved bekjennelsen av vårt håp - for han er trofast som gav løftet"

Joda, vi kan i sannhet stole på Gud all den tid vi setter vår fulle lit til Jesus Kristus, Guds Sønn. Er glad for at min ateist tilværelse er over, ja en saga blott. :mozilla_smile:
Antall ord: 334
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Feb 2007 21:12
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norra Skandinavien

Innlegg av First Day »

misty-gutt skrev:Alle mennesker har fordommer om/mot Gud. Noen tror seg å vite mye om dette, andre er fornøyd på et vis med det en alt har og den vei, rettning, rettninger en vandrer, uten å tro eller bry seg om at Jesus er veien, ja at han er den eneste person som leder til evig frelse. Men en trenger jo selvsagt ikke Jesus som sin frelser for å leve jordelivet sitt nei. For mange, ja alle igrunnen går det utmerket an å leve uten ham, selv om alle nok kan ha sitt å stri med fra tid til annen.

Evighetsperspektivet er det alvorlige her, for ingen av oss har fått en annen inngang til saligheten enn netopp ved/via Jesus, hvem det så enn er. Og en dag, ja en dag vil alle forstå det, også for alle som tiden har runnet ut for.

Du som sover (en åndelig søvn) stå opp!! og Jesus skal lyse for deg.

Her er noen ord som sier hvorfor vår frimodighet overfor Gud er så stor, og at vissheten vi har om han er, ja urokkelig. Dog fines det kristne som ikke lengre har så sterk tro, for så mye annet har kommet imellom, og det er trist.

Fra Hebreerbrevet: "Da vi altså, brødre, i Jesu BLOD har frimodighet til å gå inn i helligdommen,

som han har innvidd oss en ny og levende vei til gjennem forhenget, det er hans kjød,

og da vi har en stor prest over Guds hus,

så la oss trede frem med sannferdig hjerte i troens FULLE VISSHET, renset på hjertene fra en ond samvittighet og vasket på legemet med rent vann;

la oss holde uryggelig fast ved bekjennelsen av vårt håp - for han er trofast som gav løftet"

Joda, vi kan i sannhet stole på Gud all den tid vi setter vår fulle lit til Jesus Kristus, Guds Sønn. Er glad for at min ateist tilværelse er over, ja en saga blott. :mozilla_smile:
Du måste vara lite mer försiktig när du skriver att Jesus är enda vägen.
Det finns fortfarande människor på andra kontinenter som aldrig har hört talas
om Jesus. Och om du påstår att dom aldrig då kan komma in i din värld måste
det tolkas som ett mycket felaktigt inlägg.
Var god och tänk globalt när du skriver.
Vår planet blir bara mindre och mindre, kommunikationsmässigt sett och en blandning
av folkraser sker hela tiden. Vad ska du säga till alla miljarder människor som funnits
före Jesus födelse. Människan har ju som bekant funnits i många miljoner år.
Antall ord: 456
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Dimension skrev: Du måste vara lite mer försiktig när du skriver att Jesus är enda vägen.
Vår planet blir bara mindre och mindre, kommunikationsmässigt sett och en blandning
av folkraser sker hela tiden. Vad ska du säga till alla miljarder människor som funnits
Gud er rettferdig og derfor dømmer han og rettferdig. De som ikke har hørt evangeliet om frelse blir ikke dømt på linje med de som har hørt det, men oversikten om eller over hvordan dette skjer fra pers til pers er det nå bare Gud som har. Ellers vet vi jo at evangeliet om den sanne frelse ikke i et nu, et øyeblikk ble spredt over hele jorden men at det var/ er en prosess som vedvarer til alle folkeslag og stammer er nådd.

Matt 24:14 Og dette evangelium om riket skal forkynnes over hele jorderike til et vidnesbyrd for alle folkeslag, og da skal enden komme.
Antall ord: 234
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Feb 2007 21:12
17
Lokalisering: Norra Skandinavien

Innlegg av First Day »

misty-gutt skrev:
Dimension skrev: Du måste vara lite mer försiktig när du skriver att Jesus är enda vägen.
Gud er rettferdig og derfor dømmer han og rettferdig. De som ikke har hørt evangeliet om frelse blir ikke dømt på linje med de som har hørt det, men oversikten om eller over hvordan dette skjer fra pers til pers er det nå bare Gud som har. Ellers vet vi jo at evangeliet om den sanne frelse ikke i et nu, et øyeblikk ble spredt over hele jorden men at det var/ er en prosess som vedvarer til alle folkeslag og stammer er nådd.

Matt 24:14 Og dette evangelium om riket skal forkynnes over hele jorderike til et vidnesbyrd for alle folkeslag, og da skal enden komme.
Följande frågor vore bra om du kan svara utan att citera gamla skrifter !
Hur ser du på en globalisering av religionsläran ?
Hur kan en eventuell sammanslagning yttra sig ?
Vad skall gälla ?
Krävs kontinuerliga uppdateringar i miljontals framöver ?
Tacksam för ditt personliga svar.
Antall ord: 286
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hipstank
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 18 Okt 2006 17:40
18
Har takket: 2 ganger

Innlegg av hipstank »

Du mener at mennesker som ikke har hørt om loven ikke er ansvarlig for sine handlinger når de kommer for guds dom. Men er ikke også de etterkommere av Adam og hans syndige natur? Hvis det er tilfellet, hva er da hensikten med loven og hvorfor var det i første rekke nødvendig av gud å lage loven og de 10bud helt fra starten av, siden alle da uansett kunne ha unslippet guds dom og kommet til himmelen?
Antall ord: 193

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Japps73
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Mar 2007 13:42
17

Innlegg av Japps73 »

youlian skrev:
"Den som ser universets perfeksjon og fornekter Guds eksistens er en dåre" Albert Einstein
"Mennesket vil aldri kunne lage en maskin som er tyngre enn suft som likeval kan heve seg i luft og tilbakelegge lengre strekninger"
Simon Newcomb
Sist redigert av Japps73 på 22 Mar 2007 09:27, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

misty-gutt skrev:Alle mennesker har fordommer om/mot Gud. Noen tror seg å vite mye om dette, andre er fornøyd på et vis med det en alt har og den vei, rettning, rettninger en vandrer, uten å tro eller bry seg om at Jesus er veien, ja at han er den eneste person som leder til evig frelse. Men en trenger jo selvsagt ikke Jesus som sin frelser for å leve jordelivet sitt nei. For mange, ja alle igrunnen går det utmerket an å leve uten ham, selv om alle nok kan ha sitt å stri med fra tid til annen.
Å?
Jeg da, som erkjenner at jeg ikke vet. Og troen den har jeg på meg selv og andre rundt meg, det jeg ser og det jeg ikke ser, det jeg føler. Og hva med de andre som trenger å ha noe å forholde seg til å føle seg trygg? Jeg vet jeg trenger menneskene rundt meg, og jeg vet det ikke er feil, fordi det fungerer både for meg og dem. Hva de har i tillegg av Gud, Jesus, Allah, Mohammed, Messias, Jahve, Hare Krishna, Jehova, Ole Stefan, Nicklas, Satan, Pernille og co. - det får de ha i fred.

Hvorfor kan ikke folk bare finne sin egen vei?
Hvorfor denne påprakkelsen og belærende tonen?
Hvorfor denne eneretten og hvorfra disse privilegier til å trå fram slik?

Fordommer, har vi nå alle det mot Gud?
Noe av det teiteste jeg har hørt.
Alle har enkelte fordommer, men ikke alle fordommer er av det negative slaget. Fordommer er å gjøre opp en mening om noe på forhånd, nettopp fordi man ikke har erfart det enda. Og ikke alle har erfart Gud, men har ALLE fordommer mot Ham av den grunn? Noen har sikkert funnet Gud og altså dermed erfart Ham og funnet ut at Han ikke var noe god i det hele tatt for dem. Da har de jo ikke fordommer. Andre tror på Gud og har ikke fått dette såkalte kallet eller erfart Hans kjærlighet på noen måte, og de snakker så mye om Gud og hans kjærlighet. Dette er også fordommer, har du tenkt på det?

Tro kan nesten sies å være fordommer.
Men nå er det slik at ordet fordommer er negativt ladet.
Det trenger ikke være slik.
Og ikke alle har fordommer mot Gud.
Jeg har ikke gjort opp min mening om hvordan han er, jeg har tenkt diverse tanker, vært innom forskjellige tanker om en eventuell Gud. Jeg vet ikke om han eksisterer eller ikke, jeg vet ikke engang om jeg tror på Ham. Hadde jeg vært sikker på at jeg trodde på Ham, hadde jeg kanskje hatt fordommer. Hvis jeg skulle f.eks. beskrive Ham som god.
Uten å ha erfart det.
Antall ord: 466
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Dimension skrev: Följande frågor vore bra om du kan svara utan att citera gamla skrifter !
Hur ser du på en globalisering av religionsläran ?
Hur kan en eventuell sammanslagning yttra sig ?
Vad skall gälla ?
Krävs kontinuerliga uppdateringar i miljontals framöver ?
Tacksam för ditt personliga svar.
Jeg siterer fra skriften derfor at den er fundamente gitt oss av Gud til å forstå hans sannhets ord. Så når dette er tema så er det den naturligste ting å sitere der fra.

Globaliseringen av religionslæren kommer til å bli et faktum, arbeidet med New World Order er igangsatt forlengst og en felles religion for verden er en av dets pillarer. Kristne som har Jesus som sin eneste Herre og Frelser vil stå den globale new age læren imot, liksom du ser just nu.

Det som kommer til å gjelde er vel et samrøre av forskjellige rettninger innen det "åndelige" under new age paraplyen vil jeg tro.

Oppdateringer?? Om du her tenker på den sanne kristne tro, så vil du nok ikke finne noen gode eller rette oppdateringer på det området for frelseslæren er alt klappet og klar, for å si det sånn.

Etter den falske messias komme og virke, ja da kommer den ekte Messias tilbake og oppretter det tusenårige fredsriket.
Antall ord: 217

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

hipstank skrev:

Du mener at mennesker som ikke har hørt om loven ikke er ansvarlig for sine handlinger når de kommer for guds dom. Men er ikke også de etterkommere av Adam og hans syndige natur? Hvis det er tilfellet, hva er da hensikten med loven og hvorfor var det i første rekke nødvendig av gud å lage loven og de 10bud helt fra starten av, siden alle da uansett kunne ha unslippet guds dom og kommet til himmelen?
Det jeg sier er at Gud dømmer rettferdig. Loven kom ikke i begynnelsen med Adam, men den ble gitt ved Moses, og dermed ble den gitt til jødene. Ved å finne ut mer om dette kan jeg jo vise til romerbrevet i NT. Det kan jo være et bra sted og begynne å lære seg noe om dette, om en ønsker det.

Her: http://www.fastupwards.com/bibelen/inde ... k=45&kap=1
Antall ord: 270

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

ludoburgero skrev: Jeg har ikke gjort opp min mening om hvordan han er, jeg har tenkt diverse tanker, vært innom forskjellige tanker om en eventuell Gud. Jeg vet ikke om han eksisterer eller ikke, jeg vet ikke engang om jeg tror på Ham. Hadde jeg vært sikker på at jeg trodde på Ham, hadde jeg kanskje hatt fordommer. Hvis jeg skulle f.eks. beskrive Ham som god.
Uten å ha erfart det.
Kansje ikke ordet fordommer er dekkende for at alle skal forstå hva jeg mener. Men si holdninger, oppfattninger, egene tanker rundt dette. Det å undre seg over skaperverket og om det finnes en Gud og alt som har med dette å gjøre. Så alle her på forumet har nok hørt om oss kristne og vår Gud, og noen tanker rundt dette har vel de fleste om ikke alle skulle jeg tro.

Gud har gjort det enkelt for oss, og ved at han sende sin Sønn til oss har han forklart gjenom ham hvem han er, ja hvem Gud er. For hele guddommens fylde tok bolig i Jesus da han ble døpt i vann og Ånd, ja Guds Hellige Ånd.

Frelsen er en gave og for å kunne forstå dette så må en ta imot denne gave, for ellers blir det umulig å gripe fatt i det på den måte som rydder all tvil, frustrasjon og slikt om dette av veien. Men som jeg alltid sier og det er at det er en frivillig sak, ingen skal tvinges til å tro, men lykkelig er alle som har erfart dette og som nå lever under hans underfulle nåde.
Antall ord: 271

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

science skrev:Redde oss? Fra hvem? Satan? Og hvem er så denne djevelen? Var ikke han i himmelen engang?
Døden
science skrev:Jeg kommer aldri til å bli kristen
Hvorfor sier du det? Kjenner du fremtiden eller har du bestemt deg for "ihvertfall ikke det" ? Og om du endag føler kristendom er riktig for deg, vil det gå på akkord mot din stahet?
science skrev:Jeg kan se for meg mange okkulte mennesker, ateister og andre som fortjener himmelen mer enn enkelte kristne.
Sant. Derfor er ikke troen alene nok.
Svartepus skrev:Siden du bringer opp yoga; hva er det med yoga som går imot gudstroen din? Er det feil å puste riktig og være et balansert menneske? Da kan du
Tror han(?) sikter til at mye yoga og/eller meditasjon stammer fra andre religioner som hinduisme, og at en som driver med visse typer av yoga/meditasjon driver direkte eller indirekte med avgudsdyrkelse.
Frokost skrev:Hvor i svarte h****te står det at han hadde monopol på at han var den eneste som skulle gjøre dette i historien og ikke føle seg "tom" etterpå?
Det står ikke som jeg vet om. Tvert imot står det at du skal legge hånden din på dem og at de skal bli frisk.
Frokost skrev:Re-inkarnasjon? Drev ikke Jesus og sto opp fra de døde?
Han gjenoppstod, han ble ikke reinkarnert hvis du ser forskjellen. I reinkarnasjon er kropp og sjel to adskilte substanser der sjelen flyr fra kropp til kropp. I gjenoppstandelse kan kropp og sjel i grunnen være samme ting, for de står opp igjen ilag.
Frokost skrev:Drev ikke Jesus og messet om hva framtiden ville bringe?
Jo, han var jo en profetert profet! ;)
Xirque Zdataan skrev:Tenk om Jahwe egentlig er den Onde. Han har jo sagt det selv: allt kommer fra meg!
Tenk om Djevelen er frigjøreren: Du skal ikke dø, men får kunskapen om godt og Ondt
Ja, tenk om. Noe både kainittene og noen typer satanister har tenkt på og kommet frem til. Men hvorfor tenke det egentlig? Kan heller ikke huske det verset "allt kommer fra meg!". Djevelen (egentlig Slangen) var nok på en måte en frigjører ja, de slapp å holde på å dø av nysgjerrighet og fristelse på den frukten. Og de slapp å bo i Edens Hage mer.
Svartepus skrev:
Xirque Zdataan skrev:
Tenk om Jahwe egentlig er den Onde. Han har jo sagt det selv: allt kommer fra meg!
Det står hellere ikke at det ikke ER andre guder; men at man ikke skal tilbe andre enn han :arrow: eiesyk.
youlian skrev: For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. joh 3.16

Den som tror på Jesus skal få evig liv! Gud elsket sinn sønn at han gan hans liv til verden for at du ikke skulle gå fortapt. Tenk på det.
tenk litt på dette
Ja er det ikke typisk... Med en gang det kommer litt vanskelige spørsmål må man gjemme seg bak intetsigende bibelsitater... Bibelen er skrevet av mennesker og gir ikke akkurat noe dundrende bra bevis i saken.
Hva med å tenke litt selv istedet for å bruke en gammel bok som referanse?
Når Yahweh og Djevelen er bibelske begreper, så ma han jo også kunne bruke bibelen til å forklare skikkelsene, som jo er informasjonskilden? Håper du skjønner det iom. at du i det heletatt stilte et bibelsk (om Yahweh og Djevelen) spørsmål.
Antall ord: 627
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

youlian skrev:"Den som ser universets perfeksjon og fornekter Guds eksistens er en dåre" Albert Einstein
Det er snodig at en mann som erklærer seg som ateist ville sagt noe slikt. Mye usant er sagt om Einsteins religiøsitet, bl.a. for hans ord om at Gud ikke kastrer tegninger.

En mann spurte Einstein i et brev om hans religiøse holdning, og han siterte fra en bok han hadde lest.
Einstein skrev:It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it.
Antall ord: 143

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

jesus er død for pokker...
lev med det å lev ditt eget liv.
Antall ord: 13
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
science skrev:Jeg kan se for meg mange okkulte mennesker, ateister og andre som fortjener himmelen mer enn enkelte kristne.
Sant. Derfor er ikke troen alene nok.
Hva sier Joh. 3.16 om akkurat dette?
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links