misty-gutt skrev:Alle mennesker har fordommer om/mot Gud. Noen tror seg å vite mye om dette, andre er fornøyd på et vis med det en alt har og den vei, rettning, rettninger en vandrer, uten å tro eller bry seg om at Jesus er veien, ja at han er den eneste person som leder til evig frelse. Men en trenger jo selvsagt ikke Jesus som sin frelser for å leve jordelivet sitt nei. For mange, ja alle igrunnen går det utmerket an å leve uten ham, selv om alle nok kan ha sitt å stri med fra tid til annen.
Å?
Jeg da, som erkjenner at jeg ikke vet. Og troen den har jeg på meg selv og andre rundt meg, det jeg ser og det jeg ikke ser, det jeg føler. Og hva med de andre som trenger å ha noe å forholde seg til å føle seg trygg? Jeg vet jeg trenger menneskene rundt meg, og jeg vet det ikke er feil, fordi det fungerer både for meg og dem. Hva de har i tillegg av Gud, Jesus, Allah, Mohammed, Messias, Jahve, Hare Krishna, Jehova, Ole Stefan, Nicklas, Satan, Pernille og co. - det får de ha i fred.
Hvorfor kan ikke folk bare finne sin egen vei?
Hvorfor denne påprakkelsen og belærende tonen?
Hvorfor denne eneretten og hvorfra disse privilegier til å trå fram slik?
Fordommer, har vi nå alle det mot Gud?
Noe av det teiteste jeg har hørt.
Alle har enkelte fordommer, men ikke alle fordommer er av det negative slaget. Fordommer er å gjøre opp en mening om noe på forhånd, nettopp fordi man ikke har erfart det enda. Og ikke alle har erfart Gud, men har ALLE fordommer mot Ham av den grunn? Noen har sikkert funnet Gud og altså dermed erfart Ham og funnet ut at Han ikke var noe god i det hele tatt for dem. Da har de jo ikke fordommer. Andre tror på Gud og har ikke fått dette såkalte kallet eller erfart Hans kjærlighet på noen måte, og de snakker så mye om Gud og hans kjærlighet. Dette er også fordommer, har du tenkt på det?
Tro kan nesten sies å være fordommer.
Men nå er det slik at ordet fordommer er negativt ladet.
Det trenger ikke være slik.
Og ikke alle har fordommer mot Gud.
Jeg har ikke gjort opp min mening om hvordan han er, jeg har tenkt diverse tanker, vært innom forskjellige tanker om en eventuell Gud. Jeg vet ikke om han eksisterer eller ikke, jeg vet ikke engang om jeg tror på Ham. Hadde jeg vært sikker på at jeg trodde på Ham, hadde jeg kanskje hatt fordommer. Hvis jeg skulle f.eks. beskrive Ham som god.
Uten å ha erfart det.