Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSannhetsgehalt?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
un0rmal
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Des 2005 23:45
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Finnmark
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av un0rmal »

Vermilion Oriol skrev:
un0rmal skrev:
Vermilion Oriol skrev:
un0rmal skrev: Haha. Ja. Det er ganske stor forskjell. Det er fryktelig irriterende når 13-14-15-16 åringer leker full. Bare for å være kul.
Ja...eller ruller gress i vanlig A¤ papir fordi at de skal røyke. Før du vet ordet av det, er de plutselig avhengig :lol:
Jaja, det går vel ann det og da. Hehe.

JA du såg feilen ja......vel tro meg....det går an. Min bror...på 13 kom og skrøt over at han og kompisene (som er alle sammen gangster shits) hadde gjort det. Det er en av de få gangene jeg har ledd så mye at man får vondt i magen leeenge etter :D
Ahahahah! Genialt.
Antall ord: 128
Ingenting er så bra at du ikke kan gå glipp av det.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

Vermilion Oriol skrev:
JA du såg feilen ja......vel tro meg....det går an. Min bror...på 13 kom og skrøt over at han og kompisene (som er alle sammen gangster shits) hadde gjort det. Det er en av de få gangene jeg har ledd så mye at man får vondt i magen leeenge etter :D
sorry MEN:
:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

*takker veldig for morgen latteren*
Antall ord: 77
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
chupacabra16
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Des 2006 20:34
17
Lokalisering: Holter

Innlegg av chupacabra16 »

twiggy skrev: Selv har jeg ikke opplevd så mye - - og det går år imellom. Men jeg har opplevd.... og jeg tror, jeg TROR det finnes en god del mellom himmel og jord.
.
twiggy skrev:Jeg tror rett og slett ikke på alle historiene her inne.
Selv har jeg opplevd en god del, men kan ikke få meg til å tro på fortellinger som er usammenhengende og helt klart er skrevet i rus.
jeg vet jeg høres veldig kverrulant her nå, og det skal jeg bare innrømme at jeg er også, men den der var jo veldig selvmotsigende...
jeg tviler ikke på at du har opplevd ting, men du sier jo annenhver gang at du har opplevd mye og lite... er ikke det litt merkelig ? :mozilla_undecided:
Antall ord: 126
every wish is just a journey away

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
chupacabra16
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Des 2006 20:34
17
Lokalisering: Holter

Re: Sannhetsgehalt, metode og grammatikk

Innlegg av chupacabra16 »

Theodor skrev:La meg kommentere dette i tre deler. Først det grammatiske som er verdt å kommentere ved aktiviteten til brukerne på dette forumet.

Grammatikk er ekstremt viktig i dagens samfunn, språklig presisjon likeså. Ikke bare handler det om å gjøre seg forstått, det handler også om å sende signaler om at man er en oppegående person. Sagt på en annen måte: Skriver man dårlig, blir man heller ikke tatt på alvor. Det er et velkjent og neppe bestridelig faktum at språklige evner henger nøye sammen med intelligens og også utdanningsnivå. Det er ikke det samme som at alle intelligente skriver godt, eller at alle godt utdannede er intelligente - det er bare det trenden viser, og det finnes så klart drøssevis av unntak. Ikke at mange av disse unntaket er brukere på dette forumet...Konklusjon: Den gjennomsnittlige brukeren på dette forumet er antagelig enten ung eller lavt utdannet, og sjeldent særlig intellektuell eller intellektuelt/akademisk bevandret.

Forsknings-/ og argumentasjonsmetode er mitt neste ankepunkt for relevansen i trådene på denne siden. Dette henger selvsagt også nøye sammen med intelligens og utdanningsnivå. Selv enkle poenger som "det blir ikke sant fordi du føler det eller tror det", synes å unnslippe mange her. Det finnes to fremgangsmåter for å finne sannheten, og den ene er rett, mens den andre er gal. Den rette (1) er å gjennom mange observasjoner å finne holdepunkt for at en teori stemmer. Ta Big Bang som eksempel. Grunnen til at Big Bang er forskernes yndling blant teoriene om universets begynnelse, er simpelthen at ingen andre teorier har like mange observerbare "bevis" som peker i retning av at teorien stemmer. Om det hadde kommet på bordet flere motstridende observasjoner, ville Big Bang-teorien enten blitt utviklet/endret, eller forkastet. Den gale fremgangsmåten (2) - la oss ta brukerne av denne siden, eller Bibelen, som eksempel, tar utgangspunkt i en gitt "sannhet", og velger selektivt ut de "bevisene" som bekrefter teorien. De "bevisene" som ikke passer inn/motbeviser teorien, blir forkastet.

Min konklusjon er altså at det språklige nivået deres gjør sjansene deres enda mindre for å bli tatt på alvor, mens deres barnslige/uprofesjonelle/kunnskapsløse tilnærming til vitenskap OG religion gjør det svært enkelt å stille spørsmålstegn ved påstandene deres. At én person har sett et spøkelse gjør ikke at spøkelser finnes. Like lite at én eller ti tror at jorden skal gå under i 2012. Det har gjennom historien vært mange personer som har trodd at de var Napoleon, Jesus eller Gud. Og tusener, ja, millioner og milliarder av mennesker tror på forskjellige "overnaturlige" sannheter - og alle kan ikke ha rett! Først når mange uavhengige observatører kommer til samme konklusjon/observasjonene korrelerer, kan vi snakke om en viss sannhetsgehalt.

Twiggy treffer smertefullt på én av de to akilleshelene jeg mener dere (brukerne av paranormal.no) har: Nemlig grammatikken. Og kanskje er den viktigst. For historien har vist at de taleføre (altså ikke dere) kan komme unna med like store løgner som dere prøver, bare fordi de var taleføre. Mens dere kommer til kort fordi dere både er løgnere OG lite taleføre.

Få dere litt utdanning. Lær dere å beherske språk. Få litt perspektiv.
snakk om å skilte med sine akademiske og grammatiske kunnskaper....
jeg tror virkelig ikke folk her inne er interessert i å bli tråkket på og kritisert for hver misnte lille ting man prøver å fortelle om. jeg synes du skal være forsiktig med å komme med disse svært så krasse, og sannsynligvis feilaktige vurderingene og konklusjonene dine.

så konklusjonen din på meg vil da være at siden jeg fortsatt er relativt ung og ikke har rukket å ta noen høy utdannelse ennå, har jeg heller ingen grunnlag (eller rett til) å bli tatt på alvor fordi jeg er lite intellektuell og ikke nok akademisk bevandret ?
satt på spissen, er det nok slik mange vil oppfatte deg.

disse hyøt intellektuelle vurderingene tviler jeg på at hører hjemme her, og det er folk som deg og andre som holder folk fra å fortelle om sine opplevelser. prøver man å fortelle noe her, blir man jo enten kuttet ned for at hendelsen ikke er virkelig nok, for at det grammatiske nivået ikke er høyt nok, elelr man blir beskyldt for å gå på stoff eller være dritings basert på det man har opplevd og hvrodan man skriver det.
her har vi grunnen for at jeg ikke gidder å fortelle noe mer ser jeg...
Antall ord: 768
every wish is just a journey away

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

ballerina skrev:Jeg er 15, og dere er ikke så smarte.
så er det klar forkjell på noen som ikke har problemer og di som har problemer..
har man problemer med å huske noe. uten å ha noen form for mild klister hjerne så sliter man generelt.

i dag blir folk så peppra full av viten fra skolane at man lurer hva i alle dager man skal med det? når man kommer på vgs så kan man velge noen av di tingene å kosentrere seg om.

men selvsakt. hvordan vite hva man skal velge uten å prøvd det? så den delen kan eg skjønne.så kommer enda eit spørsmål. hva med å gi alt i små doser heller? så man ikke kommer ut av skolen å er skole lei alerede som 16 åring?

kjenner ei fra nette som har ambisjoner om å bli pro fottball spiller og lege.
hu er 15 å skriver dobbelt så mye bedre enn meg.

så er klart forkjell på folk.
aksepter det. å gå videre.
Antall ord: 166
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

chupacabra16 skrev:
twiggy skrev: Selv har jeg ikke opplevd så mye - - og det går år imellom. Men jeg har opplevd.... og jeg tror, jeg TROR det finnes en god del mellom himmel og jord.
.
twiggy skrev:Jeg tror rett og slett ikke på alle historiene her inne.
Selv har jeg opplevd en god del, men kan ikke få meg til å tro på fortellinger som er usammenhengende og helt klart er skrevet i rus.
jeg vet jeg høres veldig kverrulant her nå, og det skal jeg bare innrømme at jeg er også, men den der var jo veldig selvmotsigende...
jeg tviler ikke på at du har opplevd ting, men du sier jo annenhver gang at du har opplevd mye og lite... er ikke det litt merkelig ? :mozilla_undecided:
Kanskje twiggy ruser seg sia han ikkje veit sjølv kva h*n har opplevd?(Fri tolkning av twiggy-effekten og korleis oppfatte kven som er rusa på para'n)

Kor mange er så opplyste at dei trur at rus påvirker skrivinga i negativ lei, dvs at skrivinga vert full av feil?
Antall ord: 181
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Vel, det er litt kjipt å bli anklaget for å gå på stoff, jeg så jo nettopp selv et gjennomsiktig menneske. Men når sånne superrare ting skjer hender det jeg faktisk spør meg selv om jeg bare har dritgod fantasi eller er helt gal. Så det er nok en mulighet. Dop derimot er ikke helt min greie, og det har aldri skjedd meg noe uforklarlig under påvirkning av alkohol heller. Bare i helt klar og edru tilstand.
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

nei men så skriver du hverken noe feil heller, hence du virker mer troverdig.
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Da var vi igjen på den "jeg vil kjenne paranormal-folkene fra innsiden, hvordan de virkelig er, og derfor fremstår jeg som veldig personlig"-debatten.

Jeg tror ikke jeg skal være den som sukker og huffer her,
men et sted må jo grensen gå for hvor mye dobbeltmoral man skal tåle.

Altså: om noen bruker dop her er det deres egen sak.
På samme måte som hvor ofte folk onanerer eller tørker seg i rompa.
Gud hvor frustrert jeg kan bli når jeg ser noen skal vite bedre,
og alle disse "se på disse folka dere, jeg beskriver noen!"
(og det uten å vite en skit, men komme med et lass med antagelser)

twiggy: Hvorfor i all verden lurer du på om det er noen her som bruker stoff?
Dette er ikke et kjøp-og-salg forum. Gå på QXL. :lol:
Antall ord: 146
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

karina skrev:Vel, det er litt kjipt å bli anklaget for å gå på stoff, jeg så jo nettopp selv et gjennomsiktig menneske. Men når sånne superrare ting skjer hender det jeg faktisk spør meg selv om jeg bare har dritgod fantasi eller er helt gal. Så det er nok en mulighet. Dop derimot er ikke helt min greie, og det har aldri skjedd meg noe uforklarlig under påvirkning av alkohol heller. Bare i helt klar og edru tilstand.
Samme her.
De gode opplevelser er ekte.
Skal man ruse seg, tror jeg ikke man leter etter spøkelser i utgangspunktet.
Om noen her likevel ruser seg med annet enn alkohol synes jeg det forblir deres personlige sak, med mindre de har et problem de trenger hjelp fra andre med.
Men synd er det jo... at de vil ruse seg fremfor å spise et godt måltid,
kontakte ånder, eller hva enn annet som jeg ihvertfall synes gir en sterk opplevelse.
Antall ord: 161

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

ludoburgero skrev: twiggy: Hvorfor i all verden lurer du på om det er noen her som bruker stoff?
Dette er ikke et kjøp-og-salg forum. Gå på QXL. :lol:
hahahhahaha
:badgrin: :badgrin:
Antall ord: 31
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Og BA: Det går fint an å beholde din skepsis uten å måtte spille på lag med de som kommer med destruktive og lite gjennomførte provokasjoner...
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

...ooooog forsåvidt når det kommer til skrivefeil, hvor jeg ikke ser noen signifikant relevans mellom narkotikabruk - skrivefeil - paranormale opplevelser
så vil jeg gjerne si at noen uvaner er vonde å vende, men at det i lengden vil lønne seg like mye å bruke snarveiene "d" istedenfor "det" som å kjøpe mat fra Fjordland. En merker det på lommeboka. Så en dag må også jeg begynne å kjøpe mine egne poteter i sekker.

På den annen side: de som har dysleksi skal ikke føle seg undertrykket med den sanne tanke om at de som mobber noen pga. skrivefeil har store problemer selv.
Ingen er svakere enn de som mobber dem som er svakere enn seg.
Hvis en kan kalle det en svakhet da (på lik linje som man ikke kan si neger lengre), så jeg sier med det samme at ingenting av de betegnelsene jeg her har brukt har vært ment vondt mot noen. Bortsett fra Fjordland: det smaker ikke så sinnsykt mye at det gjør noe.

(...og pssst: ja, relevansen mellom Fjordland og sms-språk var for meg ren taktisk krigføring mot narko-skrivefeil-spøkelse-tingen... det kalles latterliggjøring, og hvis du mener jeg ikke får det til, går du sannsynligvis på narkotika du også)
Antall ord: 215

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dan
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jul 2005 13:11
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Dan »

Ikke alle som har vært på Lier har vært der for å jage spøkelser ...
Antall ord: 16
Google er din venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Taraxum
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Feb 2006 20:18
18
Lokalisering: Oslo

Rart det er krig i verden?? Nope

Innlegg av Taraxum »

Hehehe... jeg er en ivrig leser av innlegg på paranormal, kjempe spennende lesestoff... Men jeg må jammen le når jeg leser alt som er skrevet her. Ikke rart at det er krig i verden folkens, når dere lar dere så fort provosere. Hva med å bare ignorere det negative? Det er allerede folk her i verden som ikke tror på spøkelser og som mener at de som opplever ting utenom det vanlig er mentalt syke, så hvorfor skal vi da bli så sinte at et sånt innlegg som dette?! Så mye energi og tid som er brukt på all "kranglingen". Men jeg må innrømme at det var bra lesestoff, sitter og humrer litt for meg selv nå.

Jeg tar vel en liten risk ved å sette inn dette innlegget, har vel sikkert noen skrivefeil (har ikke dysleksi) og det skulle ikke forundre meg om noen ble provosert av dette heller.. Men jeg mener at det vil alltid være noen som mener det eller mener det.. Hvorfor lage så mange høneflokker av en liten fjær?
Antall ord: 180

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links