ludoburgero skrev:Det skal jeg gjerne gjøre.
Først vil jeg opplyse deg om at på den ene linken du oppga støtter de mine utsagn med det jeg selv har sagt (
http://www.forskning.no/Artikler/2004/mai/1083932850.41 )
"Utløser psykisk sykdom
- Bruk av cannabis har vist seg å være en utløsende faktor når det gjelder psykiske lidelser som schizofreni og psykoser, sier Mørland.
- For personer som er disponerte for å utvikle psykoser og andre lidelser, har hyppig hasjbruk vist seg å være en utløsende faktor som kan føre til langvarig psykisk sykdom, sier han."
Det siste der er noe som går igjen i alle forskningsrapporter.
En må være disponibel, genetisk anlagt f.eks.
Det er ikke det som står der. Det står stikk motsatt, det står:
- Man kan også - ved daglig bruk - utvikle såkalte hasjpsykoser. Disse er ikke langvarige, men opphører ved endt hasjbruk. Dette er også ganske alvorlig for personen det gjelder.
Selv for schizofreni og psykoser som utløses av cannabis er det alvorlig imot dine utsagn, fordi uten en utløsende faktor blusser ikke sykdommen nødvendigvis opp.
Dette var ingen avkreftelse av det som artikkelen sier, og du lovet 4-5 avkreftelser av hver link jeg ga.
Derfor må man også advare personer med epilepsi mot å gå på kino.
Hvis du vil, så må du gjerne gjør det. Jeg ser ikke nødvendigheten av det.
Det er penger i bildet på flere plan.
Narkomane koster Norge mye. Derfor er det samfunnsøkonomi å redusere narkotikabruken i Norge.
Dette synes jeg virker en smule kynisk av deg. For det virker ut som om du mener noe mer enn det du legger frem her... gjør du det?
Det å si at narkomane koster Norge mye blir en diskriminerende uttalelse.
Dette er igjen tullprat og forvrengning av det jeg skriver. Å si at narkomane koster Norge mye penger er ikke diskriminerende. Jeg sier ikke noe om hvorvidt det er vel anvendte penger eller ikke, bare konstaterer at kostnadene ved narkotikaproblemet er høye.
Hvor mange andre "folkegrupper" koster oss ikke minst like mye?
Alkoholproblemene koster oss ihvertfall like mye. Langtidssyke koster oss også mye, og pensjonister. Hva vil du fram til? Det ligger økonomiske interesser i alt, også myndighetenes kamp mot narkotika. Hvis det hadde vært slik det var antydet tidligere her, at
De trenger den støtten de kan få. Koste hva det koste vil.
Det er viktig å få narkomane ut av det helvete de lever i,
dersom dette er mulig. Det er en investering i menneskeliv,
ikke en samfunnskostnad. Slik ser ihvertfall jeg det.
Det er begge deler, slik jeg ser det, og jeg ser også en samfunnsgevinst i det.
Dessuten er det viktig at vi holder narkomane adskilt fra dem som bruker cannabis. Selv om mange narkomane også bruker cannabis. På samme måte som de spiser pølser, drikker brus, spiser skive med brunost, etc.
Det er da vanskelig å holde orden på når cannabismisbrukere blir narkomane. Definisjonen er lett å sette opp, men å forholde seg til den er ikke så lett. De innrømmer gjerne ike avhengigheten så lett.
Jeg vil ikke glorifisere cannabis, men mener det blir feil å bruke tittelen narkoman om en som bruker et rusmiddel (uavhengig av hvilket det er).
Hvor kommer da tittelen alkoholiker eller narkoman inn i bildet for en som drikker i helgene, på lik linje med en som tar seg en joint i ny og ne?
Min, og jeg tror nok de flestes definisjon går på avhengighet.
Antallet som har prøvd cannabis har økt og antallet innleggelser på psykiatriske avdelinger har økt. Kan det være sammenheng?
Det kan det. For dersom de har vært disponible for å utvikle psykiske sykdommer, har de gjort en stor tabbe når de prøvde cannabis.
Hvem er ikke disponible for psykiske sykdommer?
"Man blir sjelden fysisk avhengig av cannabis. En del faste brukere vil likevel oppleve et sterkt sug som må karakteriseres som psykisk avhengighet."
Altså den måten du totalt avviser at cannabis kan skape avhengighet vitner om dårlig virkelighetsforståelse. Selv de som mener dette bør legaliseres ser at dette kan skape avhengighet.
Virkelighetsforståelse? Det er store ord for å bare dreie seg om en planterus...
"Man blir sjelden fysisk avhengig av cannabis."
Uttalelsen i seg selv blir uærlig, ettersom den insinuerer at det er mulig å bli fysisk avhengig, noe som kan dokumenteres at det ikke er mulig gjennom all seriøs forskning. (da jeg sier seriøs forskning, viser jeg til all uavhengig forskning som ikke har skjulte agendaer eller har subjektive holdninger imot eller for stoffet).
Det sterke suget du snakker om, har vi også i forhold til sex.
Da kaller vi oss kåte.
Dette er det likevel ingen som kaller et problem, med mindre man er voldtektsmann eller pedofil. Så kan du jo spørre deg selv hvorvidt man kan ta denne "psykiske avhengigheten" alvorlig eller ikke..?
Du har (tror jeg) tidligere blitt bedt om å vise denne dokumentasjonen på at det er umulig.
Jeg har vist flere kilder som påpeker at fysisk avhengighet er mulig. Både fra erfaring blant fagpersonell og fra forskning. Kanskje du kan matche dette? Artikkelen fra forskning.no støtter begge våre synspunkter, kanskje vi skal se hva den skriver om dette?
- Ja, hasj gir avhengighet som svarer til kriteriene som gis av WHOs diagnostisering av avhengighet.
Og hva sier WHO?
WHO (Verdens Helseorganisasjon) skiller mellom skadelig bruk av rusmidler og avhengighet av rusmidler, hvor avhengighet er en tyngre og mer alvorlig tilstand enn skadelig bruk.
ICD-10(*) beskriver følgende om skadelig bruk og avhengighet:
SKADELIG BRUK:
Fortsatt bruk av rusmidler, til tross for åpenbare negative konsekvenser. (Eksempel: - Vold i påvirket tilstand, Problemer på skolen/i jobben, trafikkulykker, hukommelsestap, økonomiske problemer m.m.)
AVHENGIGHET:
- En sterk lyst eller følelse av tvang til å innta middelet
- Problemer med å kontrollere bruken: mengde, tid, eller å slutte
- Abstinensproblemer (kan beskrives som de fysiske og psykiske problemene en person opplever når rusmiddelet ikke lenger blir tilført kroppen for eksempel kvalme, skjelvinger, svetting, frysing, med mer. Admin.)
- Toleranse (vanligvis handler det om at en person må ha stadig mer/høyere doser for å oppnå den samme følelsen som tidligere. Admin.)
- Gir avkall på andre fornøyelser/interesser på grunn av bruk, bruker tid for å komme seg igjen etter bruken, eller bruker tid for å skaffe midlet.
- Fortsatt bruk til tross av gjentatte negative konsekvenser
ICD-10 sier at minst 3 av disse 6 kriteriene må være tilstede for at en skal kunne bedømme det som avhengighet.
(* Verdens Helseorganisasjon sitt diagnosesystem over alle slags sykdommer og lidelser)
Hamp er en gammel betegnelse på alle cannabisplantene.
Gammel betegnelse. Men idag er det slik at den betegner planter uten tilstrekkelig mengde THC. Du kan jo gå inn på Platekompaniet og si du skal ha en plate.
Bli ikke overrasket når du får en CD istedenfor vinylplate.
Gammel betyr ikke utgått. At betegnelsen er gammel kan bety at den er innarbeidet.
Til tross for at jeg ikke er glad i å bruke wikipedia i denne typen diskusjoner, legger jeg linken her, så kan du lese, og vurdere om det er troverdig selv.
http://no.wikipedia.org/wiki/Hamp
http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9313793 er vel mer troverdig for de fleste, eller
http://www.encyclopedia.com/doc/1E1-hemp.html