Universet & dets hemmeligheter ⇒ Reality is an illusion.
Moderatorer: Asbjørn, mod univers
-
- Nybegynner
- Startet: 04 Feb 2009 23:45
- 15
- Blitt takket: 3 ganger
Re: Reality is an illusion.
Ok. Hva er jordas tid?
Antall ord: 5
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Nybegynner
- Startet: 19 Mar 2009 01:11
- 15
- Kjønn (valgfri): Lady.
- Lokalisering: Larvik.
Sjekk klokka di.Timetravel_0 skrev:Ok. Hva er jordas tid?
Antall ord: 11
Kunnskap er næring for sjelen.
-Platon-
-Platon-
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
Ja, hva forteller egentlig klokka mi?
Antall ord: 6
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 19 Mar 2009 01:11
- 15
- Kjønn (valgfri): Lady.
- Lokalisering: Larvik.
Den forteller deg, at tiden din renner ut, og at du skal DØ!Timetravel_0 skrev:Ja, hva forteller egentlig klokka mi?
Antall ord: 22
Kunnskap er næring for sjelen.
-Platon-
-Platon-
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
Jeg var helt sikker på at den fortalte om bevegelse av objekter ifh. til hverandre.
Antall ord: 15
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
"Klokka tikker, tiden går, det er slutt på dagen vår."
I denne barnevisa fortelles det ganske kort og konsist at vi alle skal dø en dag.
Samtidig forteller den at klokka tikker, altså lager lyd. Dette kommer av at viserne går mot høyre (det ble faktisk bestemt at de skulle gå denne vei for noen hundre år siden).
Disse beveger seg pga. urverket. Nå om dagen er mange klokker digitale, da tikker ikke klokka nødvendigvis. Ikke pga. det mekaniske ihvertfall. Videre i denne låta sies det at tiden går.
Tiden er visstnok lineær, skal vi tro det samme som barn går rundt og blir indoktrinert med.
Men barn tror på nissen også, så jeg er ikke helt sikker på om det stemmer at tiden går.
"Det er slutt på dagen vår" er en fin metafor for å si at det kommer en dommedag, eventuelt på individuelt plan at vi skal dø en dag. Man kan spørre seg selv om det er pga. denne sangen at det er så mange dommedagsprofetier den dag idag. Er det barna våre sin feil?
I denne barnevisa fortelles det ganske kort og konsist at vi alle skal dø en dag.
Samtidig forteller den at klokka tikker, altså lager lyd. Dette kommer av at viserne går mot høyre (det ble faktisk bestemt at de skulle gå denne vei for noen hundre år siden).
Disse beveger seg pga. urverket. Nå om dagen er mange klokker digitale, da tikker ikke klokka nødvendigvis. Ikke pga. det mekaniske ihvertfall. Videre i denne låta sies det at tiden går.
Tiden er visstnok lineær, skal vi tro det samme som barn går rundt og blir indoktrinert med.
Men barn tror på nissen også, så jeg er ikke helt sikker på om det stemmer at tiden går.
"Det er slutt på dagen vår" er en fin metafor for å si at det kommer en dommedag, eventuelt på individuelt plan at vi skal dø en dag. Man kan spørre seg selv om det er pga. denne sangen at det er så mange dommedagsprofetier den dag idag. Er det barna våre sin feil?
Antall ord: 191
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Jan 2005 21:50
- 19
- Lokalisering: Inni et skall
- Blitt takket: 2 ganger
Det en person opplever – oppleves virkelig av den personen som opplever det. Jeg synes at det derfor vil være respektløst og uklokt dersom noen nekter for hva en annen person opplever. Hvilken meninger og tolkninger en tilegner det en opplever, blir derimot subjektive oppfatninger som folk i høgste grad kan være uenige om. Jeg tror kanskje at det er lett for at disse subjektive oppfatningene ofte blir selvoppfyllene profetier (de blir ”sanne” for en selv), siden en hele tiden automatisk søker og finner bekreftelse på det en tror på.
Vi har en objektiv verden med fakta (som f.eks jeg er et menneske, jorden er rund osv) og en subjektiv indre verden (jeg har opplevd å være sanndrømt osv). Men hvor går grensen mellom det som folk flest oppfatter som fakta (objektiv) og de subjektive opplevelsene? Dette er noe jeg ikke blir klok på. For noen subjektive opplevelser er av egen erfaring høgst virkelige, dvs like virkelig som jeg opplever stolen jeg sitter på. Samtidig vil jeg påstå at det er direkte usunt å tro på at f.eks alle hallusinasjoner og alle stemmer en hører i hodet er virkelig.
Hva den ultimate sannheten egentlig er, er kanskje det vi lever ut hele tiden? Er den selve eksistensen? Ingen vil vel kunne ha monopol på virkeligheten. Ikke en engang vitenskapen. Selv den er i stadig endring med tanke på hvordan virkeligheten egentlig fungerer.
Vi har en objektiv verden med fakta (som f.eks jeg er et menneske, jorden er rund osv) og en subjektiv indre verden (jeg har opplevd å være sanndrømt osv). Men hvor går grensen mellom det som folk flest oppfatter som fakta (objektiv) og de subjektive opplevelsene? Dette er noe jeg ikke blir klok på. For noen subjektive opplevelser er av egen erfaring høgst virkelige, dvs like virkelig som jeg opplever stolen jeg sitter på. Samtidig vil jeg påstå at det er direkte usunt å tro på at f.eks alle hallusinasjoner og alle stemmer en hører i hodet er virkelig.
Hva den ultimate sannheten egentlig er, er kanskje det vi lever ut hele tiden? Er den selve eksistensen? Ingen vil vel kunne ha monopol på virkeligheten. Ikke en engang vitenskapen. Selv den er i stadig endring med tanke på hvordan virkeligheten egentlig fungerer.
Antall ord: 242
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear
Hide post links |