Ja, alle kan endre vurderinge ettersom ny kunnskap dukker opp. Mens de mistroende ikke er åpen for ny kunnskap da de allerede har bestemt seg - selv om de ikke sier det med så mange ord, fordi da ser de selv hvor tullete det høres utBA. skrev:Ja, at du er skeptisk har jeg sett flere eksemper på, og jeg har også nevnt noen av dem. Jeg har ikke tenkt til å gå i disusjon rundt akkurat det.
Nå har jeg ikke tatt standpunkt hverken når det gjelder ånder eller UFO'er selv om jeg har sett e UFO.
Det er litt det skeptisisme handler om. Å ikke ta standpunkt, ikke bestemme seg for å tro noe som hels, men være åpe for den kunnskapen som finnes, og la dette være grunnlag for en løpende vurdering. Da kan n også endre vurdering etter som y kunnskap dukker opp.
Klart du kan påpeke at det er uhyre liten sannsynlighet. Men som skeptiker - i forhold til begge sider, så har jeg nok erfaring til å kunne påpeke at dette utsagnet høyst sannsynlig kommer av manglende erfaring.BA. skrev: Det at du ikke aviser det betyr ikke annet enn at du ikke er negativt troende til saken. Du kan være troende og dukan være skeptisk. Selv kan jeg ikke avvise fullstendig hverken UFO'er ellerånder, men jeg kan påpeke at det er uhyre liten sannsynlighet.
Ja, det er sant. Dersom det var slik at jeg ikke avviser mulighetene - har jeg sagt det? Det er i tilfelle feil. Jeg er veldig klar over at det ikke bare er en mulighet men at det faktisk eksisterer.BA. skrev:
At du ikke avviser mulighetene betyr heller ikke at du har fått ok beviser. Det betyr kun a du holder muligheten åpen for at det kan eksistere, akkurat som meg.
Det er sant at jeg er åpen for muligheten at ikke alt som blir sagt stemmer - ja til tider kan jeg nok være nesten som deg og avvise en del av de tingene som blir sagt. Men at "det" eksisterer, det vet jeg. Jeg er bare veldig skeptisk til fantasifulle utøvere av "det".BA. skrev:
Hvis vi tenker oss en akse der man til venstre er 100% sikker på at det eksisterer(blindt troende), og til høyre fullstendig avviser muligheten (blindt troende negativt), og hvert punkt på aksen er forskjellige grader av tro, for eller mot, så er alle utenom yttrpunktene i støre eller mindre grad skeptiske. Du er nok noe mer til venstre enn meg, men vi er begge åpne for begge muligheter.
Uenig med deg i det. Jeg tror at den teorien er veldig omfattende og at mange såkalte skeptikere, men som egentlig er mistroende bruker den som en forutintatt konklusjon.BA. skrev:
Den teorien om at alle lyver og lurer tror jeg nok ike er særlig omfattende. Det er nok mnge som ærlig og oppriktig tror, og dt finnes definitivt noen som utnytter denne troen, oglyver og bedrar for egen vinning.
Nettopp, han finner ut hvordan det kan gjøres, og han gjør det. Deretter hevder han at det var slik det ble gjort og sier samtidig at utøveren er en løgner og bedrager. Det er mange måter å gjøre ting på - og noen av de metodene James Randi hevder har blitt brukt er på lite troverdige - det er lettere å gjøre det på den åndelige måten enn på James Randis måte. Men det er en annen sak. Andre har han nok avslørt helt rettmessig. Det er likevel en helt feil fremgangsmåte og hans metoder vil mest sannsynlig aldri føre til noe bevis. Dette vet James Randi nok veldig godt om, han er ingen idiot. Så pengene var trygge hele tiden, det visste han nok.BA. skrev:
James Randi tror jeg nok du ha misforstått litt. Han avslører svindlere, .eks. Uri Geller, og han viser hvordan de gjorde det. Det er ikke slik at han finner enmåte det kan gjres på, og dermed mener det er bevist at det er gjort på den måten. Førs finner han ut hvodan det gjøres, og deretter gjentar han metoden selv.
Vanskelig å trekke sammenligninger. Men det blir omtrent som om noen sier de har drukket seg fulle på øl. Så kommer James Randi og beviser at man blir fulle av å drikke sprit. Deretter sier han at vedkommende løy for så å skjenke ham full på sprit for å bevise det. Deretter ber han personen skjenke seg full på øl igjen, etter å ha påstått at det ikke går ann, med kameraer og vitner rundt .- hva tror du egentlgi skjer med personen som da for andre gang skal drikke seg full på øl? Tror du han blir full på samme måte som første gang? Nei, du vet bedre enn det.
Jeg har da ikke sagt at James Randi jukser. Jeg har bare sagt at han konkluderer med at det er en naturlig forklaring. Han leter til han finner en mulig naturlig forklaring - hevder så at det var det som skjedde uansett hvor vanskelig det måtte være å få til - og kaller dermed utøveren for løgner. Han bruker også masse med negativ psykologi for å fritte ut utøveren. Det vil være menneskelig nesten umulig å kunne gjennomføre en åndelig test under slike forhold. Du vet hvordan tanker og følelser virker du også, for du er jo et menneske. Og disse tingene gjøres faktisk ved hjelp av tanker og følelser - sikkerhet, trygghet og ro er essensielt for å få det til.BA. skrev:
Det er mange løgner ute og går om Randi. Sjekk selv hvordan testene sal foregå. Han kan ikke jukse slik du insinuerer her. Det at han itter med sjekken betyr lite. Forsøkspersonene og kontrollørene skl bli enige p forhånd om kriteriene. Hvorvidt Randi kanrepetere fenomenet spiller da igen rolle. Hvis testen gjennomføres uten at juk eller feilkilder oppdages, så skifter sjekken eier.
Men det er sånn sett helt uvesentlig. Det fratar bare en del mennesker noen fine opplevelser. Og det er trist. Det kan nok være greit å skylde på cold readings, fantasi og manipulering - men virkeligheten er en litt annen. Tross alt. Selv om både cold readings, fantasi og manipulerer helt klart brukes, dessverre i alt for stor grad. Det er trist. kanskje mest fordi at slike som eks du, da går glipp av en del heftige greier.
Du vet jo alt om hvordan hjernen begrenser oss. så da vet du også at i tillegg til å gjøre oss for lettlurte, så kan den også gjøre oss blinde for det som faktisk er - en skeptiker bør oppholde seg et sted i midten her...