Fakta, teori & skepsisDefinisjon på en kristen

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

puma/f

Innlegg av puma/f »

livingdeaddoll skrev:selv om jeg ikke er kristen kommer jeg til å gifte meg i en kirke, ikke bare fordi det er tradisjon og for at alle andre gjør det, men også fordi en har ikke så mange andre valg..
Så du skal stå i et hellig gudshus til en gud du ikke tror på, og stå forann en prest som beretter denne gudens tro og avgi et løsfe til en gud du ikke tror på???
Det er ikke mye pent gjort egentlig. Du har faktisk flere valg som feks. humaetisk forbunn...
Men folk for gjøre som de vil :) heldigvis så er det ikke hvor en har bryllupet som avgjør om en blirlykkelig i et ekteskap :)

puma/f
Antall ord: 121

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

Sol@ngelica skrev:Synes det virker litt rart jeg da.
Hu trodde ikke på sex før ekteskap heller.
Men med en gang hu fikk seg sin første kjæreste i en alder av 17, tok det ikke lange tida før sengevalsen for å si det pent, he he.
Kaller seg også sado.
Ja da.
Det er vel de som ikke er hyperkristne og vrenger seg på bakken mens de taler tunge, hver gang noen ber dem gå med guden sin. Det er vel også de som er kristne men som ikke sitter i søndagsklær og forbanner alt og alle som ikke har samme verdier som de selv ha. Men kan vel fint være sado og likevel frelse gud og enhver mann???
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bixz
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 16 Feb 2005 15:39
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: særp
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Bixz »

Drusilla skrev:
Jeg for min del tror på en romslig Gud.
Så jeg vil si Ja,- du kan velge å bare tro på det gode i kristendommen. Jeg tror Vår Herre vil være veldig fornøyd med det :D
Hvordan kan du tru, eller si noe sant? Og forsatt kalle deg Kristen?
Er du Gud? Vet du bedre en gud hvilken av reglene h*n har lakt ut at du skal følge, hvis ikke kommer du til helvete. Hvordan kan du lure deg selv til og tru, "Dette mente h*n, Men ikke dette?" Jeg mener ikke og komme ut som en drittsekk, jeg lurer virkelig på hvordan du greier det.

Jeg er en ateist, så mangler tru på en gud. Det er pga av mangel på bevis, og jeg trur det er umulig og ha en gud med de egenskapene de gir i GT/NT/ Koranen.
Men selv om jeg hadde 100% sikker på at den guden fantes, så trur jeg forsatt ikke at jeg hadde tilbedt han. Ikke når han sier at jeg skal drepe folk som ikke trur på det samme som meg, eller drepe personer som har hatt sex med noen andre enn sin kone, eller homoseksuelle osv.
Antall ord: 204

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TrappedSoul
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Okt 2006 10:12
18
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av TrappedSoul »

Hvis man tror på Gud og Jesus og noen av historiene i bibelen vår er man vel hva man kaller kristen? Er ikke sikker jeg, husker hvertfall at før hatet jeg alle de kristne barna på skolen... (de virkelig kristne som ville frelse oss og snakket tull...)
Antall ord: 49
Bilde
Hvis romvesner kom og behandlet mennesker slik vi behandler dyr, kanskje vi først da forstår hvor onde vi egentlig er.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Bixz skrev:
Drusilla skrev:
Jeg for min del tror på en romslig Gud.
Så jeg vil si Ja,- du kan velge å bare tro på det gode i kristendommen. Jeg tror Vår Herre vil være veldig fornøyd med det :D
Hvordan kan du tru, eller si noe sant? Og forsatt kalle deg Kristen?
Er du Gud? Vet du bedre en gud hvilken av reglene h*n har lakt ut at du skal følge, hvis ikke kommer du til helvete. Hvordan kan du lure deg selv til og tru, "Dette mente h*n, Men ikke dette?" Jeg mener ikke og komme ut som en drittsekk, jeg lurer virkelig på hvordan du greier det.

Jeg er en ateist, så mangler tru på en gud. Det er pga av mangel på bevis, og jeg trur det er umulig og ha en gud med de egenskapene de gir i GT/NT/ Koranen.
Men selv om jeg hadde 100% sikker på at den guden fantes, så trur jeg forsatt ikke at jeg hadde tilbedt han. Ikke når han sier at jeg skal drepe folk som ikke trur på det samme som meg, eller drepe personer som har hatt sex med noen andre enn si

n kone, eller homoseksuelle osv.
Jeg er både enig og uenig med deg. Jeg syns på en måte at man skal få lov til å tro akkurat det man vil, men samtidig kaller ikke jeg meg kristen, nettopp fordi jeg ikke tror på det negative i kristendommen, som f eks dommen, som egentlig er veldig sentralt.
Antall ord: 259

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beezer
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Nov 2006 23:14
18
Lokalisering: sandnes

Innlegg av beezer »

Jeg tror at vi alle alle egentlig har den samme Gud. Kjenner meg igjen i mangen av innleggene som er skrevet her. Mange av disse tankene har svirret i mitt hode også opp igjennpm åra på let etter sannheten. Dere vil forstå mer og mer etterhvert, også jeg. Man erfarer og lærer så lenge man lever.

Finn deres egen sannhet..Legg sammen trådene...Tenk selv...Vær oppmerksom på alt som kan gi deg svar.....Finn deres eget håp....Håp og tro på evig eksistens.
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bixz
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 16 Feb 2005 15:39
19
Lokalisering: særp

Innlegg av Bixz »

karina skrev:
Jeg er både enig og uenig med deg. Jeg syns på en måte at man skal få lov til å tro akkurat det man vil, men samtidig kaller ikke jeg meg kristen, nettopp fordi jeg ikke tror på det negative i kristendommen, som f eks dommen, som egentlig er veldig sentralt.
Jeg sier ikke at h*n ikke skal få lov til og tru hva h*n vill, jeg bare lurer.

Kan jo spørre deg og da, hvorfor velger du og bare tru på det gode i kristendommen?
Hva sier at gud ikke mente det han så om og stene folk som jobber på søndager, Men Jesus sa om og elske din nabo er sant.
Jeg skjønner hvis du ser på det hele som en fortelling, og velger og vraker hva som passer deg og ikke passer deg, Men hvis du virkelig trur at Jesus var født av en Jomfru. Men ikke skapelse teorien. Så skjønner jeg ikke helt hvordan du kom fram til det. Som sakt, Hele bibelen skal jo være guds ord.
Antall ord: 183

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Bixz skrev:Det er pga av mangel på bevis, og jeg trur det er umulig og ha en gud med de egenskapene de gir i GT/NT/ Koranen.
Men selv om jeg hadde 100% sikker på at den guden fantes, så trur jeg forsatt ikke at jeg hadde tilbedt han. Ikke når han sier at jeg skal drepe folk som ikke trur på det samme som meg, eller drepe personer som har hatt sex med noen andre enn sin kone, eller homoseksuelle osv.
Bibelen (GT+NT) ber deg overhode ikke drepe personer som har hatt sex med andre enn sin kone, homoseksuelle eller noen andre mennesker. Tvert imot forbyr den drap. Hva Koranen sier, skal ikke Bibelen ta ansvar for.
Antall ord: 121
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17

Re: Definisjon på en kristen

Innlegg av Jael »

karina skrev:Mener dere at man kan kalle seg kristen om man ikke tror på dommen?
Vi er alle i vår fulle rett til å kalle oss hva vi vil :mozilla_smile:
Men det er jo klart at hvis man ikke tror på dommen, så tror man ikke det samme som de kristne som tror på den... Dersom man har behov for å markere avstand til kristne som tror på dommen så blir det vel naturlig å presisere dette. Kanskje sier man "Jeg er kristen, men..."

Dette gjør man vel fordi samfunnet har en viss oppfatning av hva det å være kristen er.

Selv tror jeg på dommen. Det er positivt ladet begrep, der opphavet til det onde blir utslettet og kjærligheten kommer til å gjennomsyre alt og alle.
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
Bixz skrev:Det er pga av mangel på bevis, og jeg trur det er umulig og ha en gud med de egenskapene de gir i GT/NT/ Koranen.
Bibelen (GT+NT) ber deg overhode ikke drepe personer som har hatt sex med andre enn sin kone, homoseksuelle eller noen andre mennesker. Tvert imot forbyr den drap. Hva Koranen sier, skal ikke Bibelen ta ansvar for.
5. mos 22,23 skrev:Når en mann treffer en ung pike i byen, en som er jomfru og forlovet med en annen mann, og han har samleie med henne, 24 skal dere føre begge to til byporten og steine dem i hjel, piken fordi hun ikke ropte om hjelp enda hun var i en by, og mannen fordi han krenket en annen manns kvinne. Slik skal du rydde ut det onde hos deg.
Antall ord: 199

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

Og i denne tråden BA, har jeg forklart deg hva det betyr, https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewtopic.php?t=7696
Antall ord: 23
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:Og i denne tråden BA, har jeg forklart deg hva det betyr, https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewtopic.php?t=7696
Etter å ha sett igjennom tråden fant jeg ikke noe spesifikt svar på akkurat denne hendelsen, men jeg mener å huske noe om at noen påbud gjelder jødene og noen gjelder kristne. Da mener jeg også at du ikke kunne vise hvordan vi fant ut forskjell på disse.
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:
MikkelRev skrev:Og i denne tråden BA, har jeg forklart deg hva det betyr, https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewtopic.php?t=7696
Etter å ha sett igjennom tråden fant jeg ikke noe spesifikt svar på akkurat denne hendelsen, men jeg mener å huske noe om at noen påbud gjelder jødene og noen gjelder kristne. Da mener jeg også at du ikke kunne vise hvordan vi fant ut forskjell på disse.
Dødsstraff forklarte jeg her: https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 623#171623
Antall ord: 89
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Det står ikke "straffes med døden" eller tilsvarende, men det står nøyaktig metoden dødsstraffen skal utføres med. Det kan ikke forklares med et symbol for utestengelse.
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17

Innlegg av Jael »

MikkelRev skrev:
BA skrev:
Dødsstraff forklarte jeg her: https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 623#171623
Det var en fin forklaring. I lys av Jesu ord og NT er det rimelig å anta at det er slik Gud mente det skulle praktiseres. Samtidig sier døds-aspektet noe om den naturlige konsekvensen av synd. Vi vender oss bort fra Livet når vi synder og dermed dør vi. Men Gud Livet strekker hånden ut igjen for å redde oss ved Jesus.

Men når det er sagt, så er det klart at jødene tolket dødsstraffene på en bokstavelig måte, noe både GT og NT vitner om. Dette er det heldigvis få - om noen - jøder som gjør i dag.
Antall ord: 199

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links