Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder2 små spørsmål......

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Carman
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Okt 2007 22:30
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppland

Innlegg av Carman »

BA. skrev: "Vi" er menneskeheten. Tilsammen vet vi ganske mye, selv om hver enkelt av oss ikke vet så veldig mye.

Hva jeg vet om gjenferd kan ikke du bedømme, men du har rett. Det er ikke så mye jeg vet. Det jeg imidertid vet, er at veldig mange gjenferd er produkt av fantasien vår.

Den kunnskapen jeg snakker om er f.eks. kunnskapen om psykologien, som viser at man kan oppfatte spøkelser når man drømmer. Dette er ikke bare min kunnskap, det gjelder alle, selv om det sikert finnes noen som vil benekte dette. En annen kunnskap vi har, er at hjernen har en tilbøyelighet til å kjenne igjen mønste. Det fører til at man kan kjenne igjen menneskebilder der det ikke er noen mennesker. Da er veien til å tro det er spøkelser kort. Det er heller ikke bare min kunnskap, men alles kunnskap.

Den kunnskap som teller i en slik analyse av sannsynlighet er opp til enhver å bedømme, men 50/50 er aldri resultatet. Min mening er at kunnskap som bør vurderes er kontrollerbar undersøkelser, logiske argumenter, funn, osv.

Mange vil nok også ha med alle spøkelseshistoriene, men da mener jg man bør ta alle avslørte spøkelsesistorier over til motsatt vektskål, slik at hver isforståelse teller negativt, siden det øker sannsynlighetn for at andre også kan ha misforstått. Hver svindel ker sannsynlighetn for at også andre kan svindle osv.

Andres kunnskap har jeg ikke kommentert, men hvis den strider med virkeligheten bestrider jeg den kunnkapen. Det er neppe løgn, men kanskje villfarelser eller misforståelser, noe jeg ikke kategoriserer som løgn.

Hvis du mener jeg sier noe som ikke stemmer, eller som du lurer på, så må du stille spørsmål eller konfrontere meg med det.

Hvis man forholder seg til fakta, er det ikke min eller din person man behøver å stole på, men argumentene. Det er argumentne som teller, ikke hvem som sier dem.
Problemet er jo da at det er mye lettere å finne ting som ikke er enn ting som er. Altså om du mister ei knappenål på gulvet så er det mye lettere å finne stedene den IKKE er enn stedet den faktisk ligger. Dette gjelder vel igrunnen det meste i livet. Også kjempeblekkspruter (som det faktisk har vært påstått at ikke eksisterer til tross for funn som har blitt innrapportert, til man fikk teknologien som kan bevise at de eksisterer). Jeg skjønner at du er den typen person som må få alt ubestridelig bevist før du kan tro på noe og visse ting vil det jo alltid være veldig vanskelig å bevise.

Jeg er helt enig i at vi mennesker ofte gjerne vil tro så mye og gjerne vil se så mye at vi ofte lurer oss selv! Vi kan se særlig ansikter i et hvert mønster og vil dermed se "spøkelser" i mørke vinduer, tapeter, tåke etc. Derfor er jeg også skeptisk til bilder som blir lagt ut og filmer som "beviser" det ene eller det andre. Men av og til så skjer det ting eller folk sier en ting eller noe ved en historie, et bilde etc som gjør at jeg tror på hendelsen. Dette er ofte basert på troverdigheten til personen som forteller. Mulig litt uheldig da en person som uttrykker seg uheldig kan være minst like sannferdig som en person som har lært å snakke troverdig.

Dessverre er det sånn at ingen i verden kan kunne alt. Hverken jeg eller du kan ha noen forhåpninger om å noensinne forstå halvparten av alt som finnes i verden av psykologiske finurligheter eller ektheten av folks opplevelser. Og ting som for 100 år siden ble sett som tomme ideer og galskap er nå dagligdagse ting, feks mobiltelefonen. Jeg vil tro at om fenomenet "gjenferd" eksisterer så vil teknologien etterhvert komme så langt at til slutt må til og med gjenstridige skeptikere godta at de er et faktum, ikke et figment of our imagination....

På 1400-tallet VISSTE folk flest at jorda var flat! Man ble faktisk fenglset og straffet for å påstå noe annet...
Antall ord: 706

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
PearlDrop89
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Nov 2006 22:22
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i mitt lille rike

Innlegg av PearlDrop89 »

Carman skrev: Jeg skjønner at du er den typen person som må få alt ubestridelig bevist før du kan tro på noe og visse ting vil det jo alltid være veldig vanskelig å bevise.
Eller en ville vel heller sagt at person er skeptisk.
Antall ord: 46
<3

*****Love*****

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Carman skrev:Problemet er jo da at det er mye lettere å finne ting som ikke er enn ting som er. Altså om du mister ei knappenål på gulvet så er det mye lettere å finne stedene den IKKE er enn stedet den faktisk ligger. Dette gjelder vel igrunnen det meste i livet. Også kjempeblekkspruter (som det faktisk har vært påstått at ikke eksisterer til tross for funn som har blitt innrapportert, til man fikk teknologien som kan bevise at de eksisterer). Jeg skjønner at du er den typen person som må få alt ubestridelig bevist før du kan tro på noe og visse ting vil det jo alltid være veldig vanskelig å bevise.
Det stemmer, men hvis du bare leter systematisk, vil du finne nålen på grunnag av arbeid. Hvis ikke fnner du den nok igjen uansett, men da kanskje i foten.

Disse kjempeblekksprutene du snakker om? Er det f.eks. Kraken? Det er et sjømonster som er beskrevet noen ganger som en kjempeblekksprut, andre ganger som noe mer lignende Nessie.

Vi har lenge visst at det fantes kjempeblekkspruter. Men en del av sagnene finnes det lite grunner til å tro på. Likevel er benektelsen av disse forstatt slik vitenskapen alltid har benektet dem. Det er ingen grunn til å tro på dem, men de kan ikke motbevises.

At Kraken ikke finnes er ikke vitenskap det er tro, men det er en sannsynlighet ut fra det vi har av viten idag
Jeg er helt enig i at vi mennesker ofte gjerne vil tro så mye og gjerne vil se så mye at vi ofte lurer oss selv! Vi kan se særlig ansikter i et hvert mønster og vil dermed se "spøkelser" i mørke vinduer, tapeter, tåke etc. Derfor er jeg også skeptisk til bilder som blir lagt ut og filmer som "beviser" det ene eller det andre. Men av og til så skjer det ting eller folk sier en ting eller noe ved en historie, et bilde etc som gjør at jeg tror på hendelsen. Dette er ofte basert på troverdigheten til personen som forteller. Mulig litt uheldig da en person som uttrykker seg uheldig kan være minst like sannferdig som en person som har lært å snakke troverdig.
Personens troverdighet prøver jeg å se bort fra. Jeg forsøker å se på alle oppleveler som ekte, men jeg forsøker å finne naturlige årsaker til opplevelsene, og hukommelsen er en del av dette bildet. Vi vet at hukommelsen kan lure en, og at man har en tendens til å stole litt for mye på hukommelsen. Det kan føre til at jeg foreslår at ting er litt annerledes enn sik opplvelsen fremstiles.
Dessverre er det sånn at ingen i verden kan kunne alt. Hverken jeg eller du kan ha noen forhåpninger om å noensinne forstå halvparten av alt som finnes i verden av psykologiske finurligheter eller ektheten av folks opplevelser. Og ting som for 100 år siden ble sett som tomme ideer og galskap er nå dagligdagse ting, feks mobiltelefonen. Jeg vil tro at om fenomenet "gjenferd" eksisterer så vil teknologien etterhvert komme så langt at til slutt må til og med gjenstridige skeptikere godta at de er et faktum, ikke et figment of our imagination....
Mobiltelefoner var arbitrært den gangen, men nordlyset er e fint eksempel. Før trodde man nordlyset var magisk, nå vet vi bedre. Vi vet at dette er hel naturlige årsaker,men det er fortsatt like fascinerende
På 1400-tallet VISSTE folk flest at jorda var flat! Man ble faktisk fenglset og straffet for å påstå noe annet...
Dette stemmer ikke. Man visste at jorden var rund, det var derfor Colombus reiste vestover for å komme til India.

Derimot trodde man at jorden var unversets sentrum, og man ble henrettet for å påstå at jorden kretset rundt solen. Dette var ikke vitenskap, men tro.. Dogmatisk tro.
Antall ord: 653

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links