g.r.y skrev:<klippet ned bittelitt... >Men her taler nok oddsen for at intellektet i mitt tillfelle står ovenfor skikkelig grisebank i møtet med følelsen (he, he)
Det var faktisk en av mine største utfordringer - å akseptere de tingene som det "paranormale" handler om.
Endel saker jeg opplevde, kunne IKKE forklares med kunnskap / intellekt. Og når en lege sa at - "ok du har visse helsemessige plager, men dette er ikke en av dem ..." så . . .
( jeg har allergi mot kolofonium, og perubalsam), og må ta hensyn til det....
Men de paranormale tingene jeg har opplevet, - gjett om jeg har forsøkt å finne logiske forklaringer på hvordan slikt går an.
Men - nei, logikken og inteligensen kommer til kort, "tilfeldigheter" var en tid en forklaring som gikk an, men etterhvert var det så voldsomt mye slike "tilfeldigheter" at dette heller ikke hang på greip.
Når så andre kommer med tilsvarende opplevelser, og erfaringer, som sammenfaller med det jeg selv opplever, - da sier intelligensen at det må jo være noe annet bak dette.
Logikken også, men logikken finner ingen knagg å henge opplevelsene på. Og dermed, - da kan det ikke gå an....
Etterhvert har status blitt at en bare MÅ akseptere de ting en opplever selv, og oppdager at andre har samme / tilsvarende opplevelser.
Men det betyr ikke at en tar alt for god fisk, det er mange ting som ikke virker "åndelig logisk" også....
Eller rett og slett så har man naturlige forklaringer på hva som faktisk skjer.
Eks "orber" som er blitt så populært de senere år, er ett eksempel, - vi så de nesten aldri før, og årsaken er enkel,
Før var fotoapprater og blitz såpass store, at de hadde lang avstand mellom blitzpære og linse.
Idag sitter blitzen mindre enn 2 cm fra linsa....
Og da er det ikke til å unngå at støvpartikler i lufta lyses opp.
Og er ute av fokus, fordi de er så nær linsa
( se på solstrålene når sola står på skrått inn et vindu.... da ser man svevestøvet )
Så: konklusjon ; Vær skeptisk til "nye" ting, - det en selv opplever, og ser at andre også har tilsvarende ting de opplever, og det ikke er andre potensielle forklaringer, DA kan man vurdere noe paranormalt.
( men jeg tror vi en dag finner måter å kunne bevise det paranormale også....)
A