Helt enig! Det blir noe helt annent når vi ser det i et større perspektiv.Vandrer skrev:Tror flaks og uflaks er svært subjektive begreper som jeg mener betegner hvor heldig eller uheldig man synes en selv eller andre er. Men uansett er uttalelsen gjordt fra et ståsted og derfor mener jeg også at flaks eller uflaks blir et meeeeeget vrient begrep å fastslå. Formeningene om flaks/uflaks tror jeg overskygger alle andre detaljer i det da store bildet på siden av selve fokuset på flaks/uflaksen... Så med andre ord; en situasjon som tyder på uflaks, kan allikevel gi en større forståelse og mening i det lange løp og dermed skape grobunn for "happy ending"... som man kanskje ikke ville hatt om "flaksen" hadde vært der i utgangspunktet...
Hmmmmm.....eller håper jeg det bare er slik?
Fakta, teori & skepsis ⇒ Finnes flaks?
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 30 Jul 2007 14:29
- 17
- Blitt takket: 2 ganger
Antall ord: 145
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Vi mennesker elsker dessverre å slippe å tenke.
Å kalle noen tilfeldigheter blir bare å stoppe viljen til å forstå. Vi godtar at det er noe vi ikke skjønner årsakene til fordi det blir for vanskelig. Det er jo egentlig litt logisk. Men enkelte ganger er det også sånn at vi bare velger å forstå det vi vil forstå, og det er ikke alltid så heldig. Sannheten kan være vond, eller årsakene til en hendelse kan fremstå som litt søkt for oss. Og hvis vi velger å tro noe er tilfeldighet, selv om det egentlig har en veldig klar og logisk grunn, går vi kanskje glipp av noe viktig - og ender opp med å misforstå.
La oss ta et eksempel: En mann treffer en kvinne som har god kontakt med eksdama hans. Vi kaller mannen Roger, eksdama Cecilie og denne dama han treffer for Inga. De prater om tilsynelatende løst og fast, mens det denne dama egentlig gjør er å fiske etter informasjon som eksdama har bedt henne om å gjøre.
Ergo: mannen tror det var et tilfeldig møte og trodde bare hun var interessert i å snakke, mens sannheten er noe annet. Og kanskje dette bringer konsekvenser for mannen. Kanskje denne satans utspekulerte dama har skumle planer om å bruke informasjonen mot ham?
Roger snakker med kompisen: "Jeg møtte forresten tilfeldigvis på Inga her en dag... vi snakka sammen om alt mellom himmel og jord. Det var ganske hyggelig."
Inga til Cecilie: "Oppdraget fullført."
Cecilie: "Jasså, så han interesserer seg for sportsfiske nå? Og så skal han flytte til Voss for å jobbe der? Jeg kjenner sjefen der han skal jobbe, og jeg skal lage et helvete for ham. Så fint, nå kan jeg ruinere livet hans ytterligere, som om jeg ikke har gjort det nok fra før!"
Så man "vet jo aldri" (ordspill?) om noe bare er tilfeldigheter.
Å kalle noen tilfeldigheter blir bare å stoppe viljen til å forstå. Vi godtar at det er noe vi ikke skjønner årsakene til fordi det blir for vanskelig. Det er jo egentlig litt logisk. Men enkelte ganger er det også sånn at vi bare velger å forstå det vi vil forstå, og det er ikke alltid så heldig. Sannheten kan være vond, eller årsakene til en hendelse kan fremstå som litt søkt for oss. Og hvis vi velger å tro noe er tilfeldighet, selv om det egentlig har en veldig klar og logisk grunn, går vi kanskje glipp av noe viktig - og ender opp med å misforstå.
La oss ta et eksempel: En mann treffer en kvinne som har god kontakt med eksdama hans. Vi kaller mannen Roger, eksdama Cecilie og denne dama han treffer for Inga. De prater om tilsynelatende løst og fast, mens det denne dama egentlig gjør er å fiske etter informasjon som eksdama har bedt henne om å gjøre.
Ergo: mannen tror det var et tilfeldig møte og trodde bare hun var interessert i å snakke, mens sannheten er noe annet. Og kanskje dette bringer konsekvenser for mannen. Kanskje denne satans utspekulerte dama har skumle planer om å bruke informasjonen mot ham?
Roger snakker med kompisen: "Jeg møtte forresten tilfeldigvis på Inga her en dag... vi snakka sammen om alt mellom himmel og jord. Det var ganske hyggelig."
Inga til Cecilie: "Oppdraget fullført."
Cecilie: "Jasså, så han interesserer seg for sportsfiske nå? Og så skal han flytte til Voss for å jobbe der? Jeg kjenner sjefen der han skal jobbe, og jeg skal lage et helvete for ham. Så fint, nå kan jeg ruinere livet hans ytterligere, som om jeg ikke har gjort det nok fra før!"
Så man "vet jo aldri" (ordspill?) om noe bare er tilfeldigheter.
Antall ord: 309
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Moderator
- Startet: 01 Mar 2005 20:32
- 19
- Lokalisering: Trondheim
- Blitt takket: 3 ganger
Flaks er en sinnstilstand
Antall ord: 4
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFOAdmin
Hide post links |
-
- Moderator
- 19
Har faktisk vunnet 10000kr. på flaksSol@ngelica skrev:Flaks finnes i butikken- løp og kjøp!
Antall ord: 18
Admin
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
jess, flakstilstandEaglespirit skrev:Flaks er en sinnstilstand
Antall ord: 8
Hide post links |
-
- Moderator
- 19
Flax finnsjon blund skrev:jess, flakstilstandEaglespirit skrev:Flaks er en sinnstilstand
Antall ord: 13
Admin
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 30 Aug 2008 03:17
- 16
Jeg tror ikke at noen mennesker i utgangspunktet har mer flaks en andre.
Hvis man f.eks leverer inn en lottokupong for første gang i sitt liv,og vinner på den,så er det tilfeldig.
I en pokerturnering må man f.eks gå ut i fra at alle spillerene får like mange gode kort ,som dårlig kort i løpet av spillet.
Hvis man f.eks leverer inn en lottokupong for første gang i sitt liv,og vinner på den,så er det tilfeldig.
I en pokerturnering må man f.eks gå ut i fra at alle spillerene får like mange gode kort ,som dårlig kort i løpet av spillet.
Antall ord: 65
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Des 2005 21:35
- 19
- Blitt takket: 4 ganger
Vil seie at flaks/uflaks er eit resultat av kva vi sjølv velger å legge i ein situasjon, dvs at flaks speiler eit positivt syn på livet og at uflaks speiler eit negativt syn på livet. Klart tilfeldigheter vil påvirke dine val og at dine val vil skape tilfeldigheter, dette fordi vi ikkje er i stand til å sjå konsekvensane fullt ut. Derimot lærer vi heile livet og såleis blir vi betre på å takle tilfeldighetane. Vi lærer at alt har ein årsak og virkning og med det muligheten til å kontrollere utfallet.
For eksempel kan man sparke til ein stein, men ikkje forutsi kva retning steinen tek som her er tilfeldig. Med øvelse kan man sparke til steinen og forutsi retningen samt kva steinen treffer, noko som viser kontroll over årsak og virkning. Like fullt kan man trå feil og dermed skape ein tilfeldig retning på steinen sjølv etter år med øvelse.
Såleis vert det opp til ein sjølv om man vil ha eit negativt eller eit positivt syn på livet.
For eksempel kan man sparke til ein stein, men ikkje forutsi kva retning steinen tek som her er tilfeldig. Med øvelse kan man sparke til steinen og forutsi retningen samt kva steinen treffer, noko som viser kontroll over årsak og virkning. Like fullt kan man trå feil og dermed skape ein tilfeldig retning på steinen sjølv etter år med øvelse.
Såleis vert det opp til ein sjølv om man vil ha eit negativt eller eit positivt syn på livet.
Antall ord: 176
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence
we might just infect those around us
with intelligence
Hide post links |
Da vil jeg si du hadde flaks :mozilla_laughing:Eaglespirit skrev:Har faktisk vunnet 10000kr. på flaksSol@ngelica skrev:Flaks finnes i butikken- løp og kjøp!
Antall ord: 29
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 30 Aug 2008 03:17
- 16
Jeg vil si du var heldigSol@ngelica skrev:Da vil jeg si du hadde flaks :mozilla_laughing:Eaglespirit skrev:Har faktisk vunnet 10000kr. på flaksSol@ngelica skrev:Flaks finnes i butikken- løp og kjøp!
Antall ord: 38
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
"Flaks at jeg ikke ble påkjørt av toget da jeg hadde parkert bilen på skinnene og tatt meg en blund. Heldigvis våknet jeg 10 sekunder før toget hadde sittet i passasjersetet, og jeg kjørte ut i skauen hvor jeg krasja i et tre, og slapp heldigvis unna med bare noen brukne ribbein. Ren flaks!"
Så var det seinere i uka da:
"Snakk om uflaks! Jeg vant ikke en million på skrapeloddet jeg kjøpte!"
Hvordan kan det være flaks at man vinner en stor pengepremie?
Er det fordi man tipper riktig?
Ta eksempelet med 7 rette i Lotto:
Her kan man enten trekke ut en ferdigutfylt kupong og levere inn den. Man kan da si at årsakene til at man vant er blant følgende:
1) Man var på riktig sted til riktig tid.
2) Man trakk ut den faktiske vinnerkupongen, fordi
3) Maskinen på Hamar sorterte ut de riktige kulene.
4) Man hadde heldigvis penger på konto til å betale for vinnerkupongen.
5) Man gikk i det hele tatt inn for å spille.
Fyller man ut en kupong selv gjelder det samme, bare at punkt 2 kan byttes ut med at man krysset av de riktige tallene, enkelt og greit.
Hvorfor det ble trukket ut nøyaktig samme tall av maskinen som du hadde på kupongen din, er det vi ikke vet her. Det ble ihvertfall slik. Er det fra det punktet der vi kan kalle det flaks? Okay, så det vi ikke vet årsaken til er flaks? Er det flaks at Universet er her også?
Noen vil nok si det også.
Så var det seinere i uka da:
"Snakk om uflaks! Jeg vant ikke en million på skrapeloddet jeg kjøpte!"
Hvordan kan det være flaks at man vinner en stor pengepremie?
Er det fordi man tipper riktig?
Ta eksempelet med 7 rette i Lotto:
Her kan man enten trekke ut en ferdigutfylt kupong og levere inn den. Man kan da si at årsakene til at man vant er blant følgende:
1) Man var på riktig sted til riktig tid.
2) Man trakk ut den faktiske vinnerkupongen, fordi
3) Maskinen på Hamar sorterte ut de riktige kulene.
4) Man hadde heldigvis penger på konto til å betale for vinnerkupongen.
5) Man gikk i det hele tatt inn for å spille.
Fyller man ut en kupong selv gjelder det samme, bare at punkt 2 kan byttes ut med at man krysset av de riktige tallene, enkelt og greit.
Hvorfor det ble trukket ut nøyaktig samme tall av maskinen som du hadde på kupongen din, er det vi ikke vet her. Det ble ihvertfall slik. Er det fra det punktet der vi kan kalle det flaks? Okay, så det vi ikke vet årsaken til er flaks? Er det flaks at Universet er her også?
Noen vil nok si det også.
Antall ord: 267
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
Hide post links |
Det som ellers blir omtalt som "flaks" kan påvirkes med F.eks Silva metoden som noen her har erfaringer med. Eller med F.eks Remote influence.
Er det da "flaks" ? - For vanlige dødelige så blir det nok sett på flaks, på tross at du selv har manipulert situasjoner på måter som i følge andre "ikke skal være mulig".
Interessant hvordan hver og en av oss definer vår eget verdensbilde...
Er det da "flaks" ? - For vanlige dødelige så blir det nok sett på flaks, på tross at du selv har manipulert situasjoner på måter som i følge andre "ikke skal være mulig".
Interessant hvordan hver og en av oss definer vår eget verdensbilde...
Antall ord: 75
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Jess, i flakstilstand!KB skrev:Interessant hvordan hver og en av oss definer vår eget verdensbilde...
Antall ord: 17
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Nov 2006 21:18
- 18
- Kjønn (valgfri): oftopic
- Lokalisering: Urula
- Blitt takket: 185 ganger
flaks/uflaks = dualisme
Antall ord: 3
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...
Hide post links |