Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderGud g bibelen utgått???

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Gjest

Innlegg av Gjest »

jael skrev:Kravet for å kunne si "jeg vet" er at du på oppfordring kan legge fram begrunnelse for denne overbevisningen. Kom gjerne med småplukket.
Hvorfor det? Du gjør jo ikke det.
Norge var i stor grad allerede kristnet, Heilag Olav for derimot hardt fram mot de få som fortsatt holdt de gamle religionene i hevd, noe jeg ikke går god for. Men å bruke kristningen av Norge som et eksempel på utryddelse av gammel kultur er feil.
Så det var ikke kristendommen sin feil at den germanske kulturen ble utryddet i norge? Det er ivertfall feil.
Feil. Den kristne kalenderen følger ofte naturen. Påsken er et eksempel.
Feil. Før fulgte vi månefasene, DET er naturlig. Skuddåret er jo et perfekt eksempel på at kalenderen ikke passer inn i den naturlige syklusen. Hva mener du med at påsken er et eksempel? Du kan lese om kalenderen i "jul, disting og førkyrklig tiderakning."
Antall ord: 160

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Akasha memoria skrev: Hvorfor det? Du gjør jo ikke det.
Som du sikkert ser i resten av denne tråden har jeg lagt inn svar på hvorfor jeg er sikker til de som har spurt. Disse svarene kan også utdypes dersom de oppleves mangelfulle. Men sett at jeg ikke hadde svart eller ikke kunne svare - er det noen grunn for at du skal fremstå som like kunnskapsløs? Den som påstår plikter å underbygge påstanden sin, enten motparten er i stand til å gjøre det samme eller ikke. Saklig debatt følger ikke lekeplassreglene ("vil ikke du, så vil ikke jeg heller...")
Så det var ikke kristendommen sin feil at den germanske kulturen ble utryddet i norge? Det er ivertfall feil.
Hvilke deler av den norrøne kultur mener du at er blitt utryddet i og med kristendommens inntog? Forklar hvordan dette i tilfelle var det verre for nordmenn i stedet for til det bedre.
Feil. Før fulgte vi månefasene, DET er naturlig.

Jeg visste ikke at månen var mer naturlig enn solen...
Skuddåret er jo et perfekt eksempel på at kalenderen ikke passer inn i den naturlige syklusen.

Du kan jo prøve å følge muslimenes månekalender da. Ramadan forflytter seg rundt hele året - og feires både vinter og sommer. Hvordan kan dette sies å være i tråd med å følge naturen? Det følger ikke årstidene, for eksempel. Enten vi følger sol- eller månekalender må vi altså gjøre visse grep for at kalenderen skal stemme overens med virkeligheten vi lever i - for eksempel årstidene.
Hva mener du med at påsken er et eksempel?

Den følger månens bevegelser i tillegg til solvervet, slik at den faller ulikt fra år til år, men alltid faller til samme årstid. Denne tidsregningen er svært gammel, eldre enn den gregorianske kalenderen som kom senere.
Du kan lese om kalenderen i "jul, disting og førkyrklig tiderakning."
Kjempespennende, den boka vil jeg lete etter. Hvem har skrevet den?
Antall ord: 341

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
hmmfff
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Aug 2006 19:53
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Lørenskog

Innlegg av hmmfff »

Jael skrev:
hmmfff skrev:Dette er vel grunn nok til og tvile på alt som står i bibelen... Ordtaket en fjær blir til ti høns passer seg vel vil jeg tro.....

Bibeloversettelse før og nå ...
Artikkelen handler om hvordan bibeloversettelse har foregått i Norge, altså hvilke selskaper som har drevet med dette, hvem som var først drev med oversettelse til norsk og andre språk, hvilke oversettelser som er kommet ut osv.

Forklar hvordan denne artikkelen gir deg grunn til å tvile på alt som står i bibelen.

Tips: Det er bedre å bare legge ved en lenke til artikkelen i stedet for å sitere hele greia).
Tipset motatt og taes til etterettning.. *S*

En oppgave man har på skolen er og si et ord og sende det rundt i en ring. I slutten av ringen er sjeldent eller aldri ordet det samme. Det samme tror jeg om bibelen, den er blitt oversatt så mange ganger og "modernisert" at innholdet neppe er det samme lenger. Bare se på jomfru maria som vi omtaler henne. I orginaltekstene heter hun ungpiken maria.
Antall ord: 184
Jeg er alt og jeg er ingenting. Kommer ann på øyet som ser c",)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Jael skrev:
Akasha memoria skrev: Hvorfor det? Du gjør jo ikke det.
Som du sikkert ser i resten av denne tråden har jeg lagt inn svar på hvorfor jeg er sikker til de som har spurt. Disse svarene kan også utdypes dersom de oppleves mangelfulle. Men sett at jeg ikke hadde svart eller ikke kunne svare - er det noen grunn for at du skal fremstå som like kunnskapsløs? Den som påstår plikter å underbygge påstanden sin, enten motparten er i stand til å gjøre det samme eller ikke. Saklig debatt følger ikke lekeplassreglene ("vil ikke du, så vil ikke jeg heller...")
Hvilke deler av den norrøne kultur mener du at er blitt utryddet i og med kristendommens inntog? Forklar hvordan dette i tilfelle var det verre for nordmenn i stedet for til det bedre.
Feil. Før fulgte vi månefasene, DET er naturlig.

Jeg visste ikke at månen var mer naturlig enn solen...
Skuddåret er jo et perfekt eksempel på at kalenderen ikke passer inn i den naturlige syklusen.

Du kan jo prøve å følge muslimenes månekalender da. Ramadan forflytter seg rundt hele året - og feires både vinter og sommer. Hvordan kan dette sies å være i tråd med å følge naturen? Det følger ikke årstidene, for eksempel. Enten vi følger sol- eller månekalender må vi altså gjøre visse grep for at kalenderen skal stemme overens med virkeligheten vi lever i - for eksempel årstidene.
Hva mener du med at påsken er et eksempel?

Den følger månens bevegelser i tillegg til solvervet, slik at den faller ulikt fra år til år, men alltid faller til samme årstid. Denne tidsregningen er svært gammel, eldre enn den gregorianske kalenderen som kom senere.
Du kan lese om kalenderen i "jul, disting og førkyrklig tiderakning."
Kjempespennende, den boka vil jeg lete etter. Hvem har skrevet den?
UGH! Jeg gidder ikke bruke mer energi på og diskutere noe så opplagt som dette jeg... Forfatteren heter Andreas Nordberg. kos deg ;) Den boken er veldig bra og nesten den eneste ivertfall den nyeste som finnes om dette temaet.
Antall ord: 382

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

hmmfff skrev: En oppgave man har på skolen er og si et ord og sende det rundt i en ring. I slutten av ringen er sjeldent eller aldri ordet det samme. Det samme tror jeg om bibelen, den er blitt oversatt så mange ganger og "modernisert" at innholdet neppe er det samme lenger. Bare se på jomfru maria som vi omtaler henne. I orginaltekstene heter hun ungpiken maria.

Kjære deg,

Bibelen er ikke oversatt mange ganger på den måten at man oversetter fra den forrige oversettelsen. Hver gang man oversetter går man tilbake til de gamle grunntekstene på hebraisk og gresk, som er 2000 år gamle og eldre. Det er derfor ikke mulig å bruke denne hviskeleken som bilde på det som skjer med bibelen. I tilfelle må vi si at hver enkelt deltaker går tilbake til førstemann og får svaret, ikke at det hviskes videre og sendes rundt.

Det å "modernisere" en oversettelse handler ikke om å modernisere innholdet, men å gjøre språket forståelig for dagens mennesker. For eksempel het "esel" en "as" for hundre år siden. Det funker bare ikke å bruke dette ordet i dag, men begge ordene betyr jo det samme som det står på gresk eller hebraisk.

Når det gjelder Maria, så står det i Det nye testamtentet (som handler om Jesus) at hun var jomfru. Dette finnes det ingen tvil om, og oversetterne kan ikke forandre dette. Det skal de ikke heller.

I Det gamle testamentet (som ble skrevet før Jesus) finnes det en profeti eller spådom om jomfru Maria. Denne profetien gjaldt både Maria og en annen kvinne som levde før henne. På hebraisk bruker man ordet ha-alma som betyr "ung kvinne", men alle unge kvinner på jødenes tid var jomfruer hvis de ikke var gift. Derfor oversatte jødene dette med "jomfru" når de oversatte det til gresk. Denne oversettelsen laget de før Jesus ble født.

Det er derfor hipp som happ om vi oversetter "ung kvinne" eller "jomfru" i det gamle testamentet. Det handler om hvilket aspekt man vil ha fram, om man vil fokusere på den andre kvinnen som denne profetien gjaldt, eller om man vil fokusere på jomfru Maria. Uansett vet vi jo at jomfru Maria også var en ung kvinne, og i en fotnote til oversettelsen vil dette bli forklart.

Hilsen fra Jael.
Antall ord: 401

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Akasha memoria skrev: UGH! Jeg gidder ikke bruke mer energi på og diskutere noe så opplagt som dette jeg... Forfatteren heter Andreas Nordberg. kos deg ;) Den boken er veldig bra og nesten den eneste ivertfall den nyeste som finnes om dette temaet.
Å ikke gidde synes jeg er en dårlig unnskyldning. Hvis det du sier er så opplagt og korrekt burde det ikke kreve mye energi å forklare det for meg.

Det finnes mye faglitteratur på området om ulike kalendre, men jeg vil gjerne lese denne, så tusen takk!
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Jael skrev:Man kan godt uttale seg bombastisk i etiske spørsmål så lenge man har argumenter som kan bygge opp påstanden. Vi kan ikke si at all vår viten som ikke er matematisk eller det vi med Kant kan kalle analytisk a priori er usikker viten. Viten innefor andre kategorier kan være godt velfunderte og troverdige (det meste av vår viten innen vitenskapen hører ikke inn under analytisk a priori viten, for eksempel.)
Så lenge man har argumenter som støtter opp om påstanden kan bombastiske ytringer forsvares og legitimeres.
Man kan da ha argumenter for det meste, også kreasjonisme, det er likevel ikke noe vitenskapelig ved dette, og ikke noe man med rette kan uttale seg bombastisk om.
I moralske/etiske spørsmål ser jeg også at man kan uttale seg med tyngde i fakta som vedrører saken, men konklusjonene er ofte av en slik art at selv om ens argumenter er gode, finnes det også like gode argumenter imot.
Jael skrev:]Kanskje jeg bør klargjøre hva jeg mener når jeg skrev "overbevisning": Noe man har kommer fram til etter nøye vurdering. Jeg satte det i sammenheng med det andre jeg skrev - nemlig at man må ha argumenter som kan støtte opp om overbevisningen. Dette var uuttalt og jeg forstår at det derfor kunne misoppfattes. Derimot har alle rett til å ytre seg bombastisk som følge av ytringsfriheten, men de kan ikke forvente at andre skal overta denne overbevisningen hvis de ikke kan grunngi den.
Yttringsfriheten er ikke ubegrenset. Vi har også rasismeparagrafen som gir deg rett til å slippe diskriminerende eller hatefulle yttringer. Selv om du kan argumentere med at vi er forskjellige kan du ikke fastslå hva du vil med slikt utgangspunkt.
Jael skrev:]
BA. skrev:
Den beste grunnen kort oppsummert er for meg dette spørsmålet: Kan noe oppstå ut av ingenting? Eller: Hvorfor finnes det noe, i motsetning til ingenting?
Den beste grunnen til å tro på kristendommen er altså kunnskapsløshet?
Tendensiøse utsagn vil jeg ha meg frabedt i en saklig diskusjon, BA.

Gå inn i spørsmålene og gi en dekkende forklaring som er bedre fundert enn at det må finnes en Skaper. Dette handler ikke om kunnskapsløshet, men om å prøve å finne gode forklaringer og svar innenfor filosofi og logikk.
Det forstår jeg, men argumentet var en variasjon av argument av uvitenhet.

Det bygger på at du ikke vet hvordan Big Bang oppsto, derfor må det være gud, eller omformulert, siden vi ikke kan bevise at det ikke var gud som satte Big Bang igang, så må det ha vært gud som satte Big Bang igang.

Man trenger ikke ha en bedre forklaring. Man trenger egentlig kun å vise at gud sannsynligvis er unødvendig. At dette er mer sannsynlig enn at gud er nødvendig for å forklare virkeligheten.
Hvis du tenker deg Big Bang sombegynnelsen på tiden, så gir det ingen mening å spørre om hva som var før Big Bang.
Hva bevirket Big Bang? Selv om det kanskje ikke fantes tid "før" Big Bang så gir det vel likevel mening å snakke om årsak.
Nei, vi kan beregne ned til det siste sekundet etter at Big Bang startet, og til og med ned til en brøkdel av dette sekundet, men lenger tilbake enn Plancks konstant kommer vi ikke. Vi kan ikke si hva som skjedde, og heller ikke hvorfor det skjedde.
En gud vil heller ikke være noe svar, for hvem skapte denne guden igjen?
Sier du at det ikke kan finnes noe som er evig? Kan du forklare dette standpunktet?
Nei i neste svar ser du at jeg kun mener man må være konsistent i argumentasjonen. Det du krever av bevis for det ene påstanden må også kunne kreves av den andre.
Hvis ingenting kan ha vært evig, kan heller ikke gud ha vært evig, hvis noe kan ha vært evig, kan materien/energien som er grunnlaget for Big Bang ha vært evig.
Jeg sier ikke at noe ikke kan være evig. Mener du at universet må være evig? Kan du forklare og grunngi dette synet i tilfelle?
Jeg mener ikke noe om dette, men jeg mener at et krav om at universet må ha en begynnelse også krever at gud må ha en begynnelse. På samme måte må et krav om at gud er evig også kunne akseptere at universet kan være evig.
Nei en like god eller bedre, og som jeg viste i forrige svar, er Big bang en like god eller bedre forklaring enn gud.
Som sagt handler ikke dette om Big Bang - du må gå lenger bakover eller forklare hvordan hypotesen om at Big Bang var starten på alt er troverdig.
Nei. Jeg må ikke det. Ut fra en slik diskusjon ender vi bare opp med en evig dans, hva kom før...
Jael skrev:]Forklar hvordan dette var en del av kristendommens lære.
En beskrivelse av hvem som gjorde hva i tidligere tider er ikke et svar på hva som er nedfelt kristen lære.
Det er sant som du skriver - at kirken krevde mye bedre bevis enn andre instanser som brente hekser. I Roma var faktisk tallet på brente hekser 0 - null.
Kristendommens lære er hva kristendommen gjør. Når kirken står for heksebrenning, og heksejakt, og gir retningslinjer for hvordan dette skal gjøres, så er det en del av kirkens lære.
Jael skrev:]Med tanke på at vi har mye av bibelens skrifter i de gamle manuskriptene fra Qumran, så kan vi gjøre en sammenligning av disse to hebraiske tekstene og se at Leningradensis er en god overlevering - til tross for at det har gått over 1000 år mellom disse to. Vi vet at de som tok vare på disse hebraiske skriftene og som har gitt oss Leningradensis var svært nøyaktige i sin gjengivelse. Hver bokstav var hellig og kunne ikke forandres. Derfor har hebraisk fått vokaltegn som prikker og streker over og under konsonantene - de gamle skriftlærde våget ikke endre på de overleverte konsonantenes plassering.
LXX (septuaginta) spiller en stor rolle i oversettelsesarbeid, men da ikke som fremste manuskript. Man tar utgangspunkt i Leningradensis og sammenligner så med andre manuskripter, for eksempel LXX, Qumran og andre skrifter. Forskning på indre og ytre bevitnelse avgjør så hvilken setning/frase/ord som er mest opprinnelig der det skulle finnes uoverensstemmelser.
Takk for informasjonen. :)
Jael skrev:]Hvis man leser Lukas korrekt her, så ja. Men det er verdt å merke seg at Lukas er høyt utdannet greker og skriver et meget avansert gresk. I Lukas 2, 2 kan oversettes slik: ”denne innskrivning var før Kvirinius ble landshøvding”. Denne oversettelsen er språklig mulig, da det greske ordet "prote" også kan bety "før".
Hmm, dette var kreativt, men det er også uoverensstemmelser i forbindelse med grotten Jesus ble lagt i. Hvis jeg husker rett, så var det en som skrev at grotten var åpnet da de første kom for å se til den, mens en annen skrev at den ble åpnet av en engel.
Nei, det tyder ikke på at de fant noe bedre, men at noen med makt bestemte hva som skulle være den gyldige religion. Bibelen er ikke minst like gammel som de egyptiske og sumeriske skriftene, den har bare overtatt historiene derfra og tilpasset dem til bibelens tro.
Påstanden om at maktovergrep er eneste grunn til at folk flest overtok bibelens tro krever dokumentasjon. Det samme gjør påstanden om at bibelens innhold ikke er minst like gammelt som egyptiske og sumeriske skrifter.
Beklager at jeg la grunn for en slik misforståelse. Jeg skulle ha skrevet "...men at noen som hadde makt bestemte..." Vi har sett at en farao har bestemt at han skulle være den eneste gud, noe som vel var den første monoteismen, vi har sett at keiser Konstantin bestemte at kristendommen skulle være religionen, og han kalte inn til kirkemøte for bl.a. å enes om hvilke skrifter som skulle være de gjeldende.
Jael skrev:]Gud kunne avlyst hele vår vilje og gjort oss til roboter, men da ville vi ikke være mennesker som kunne kjenne Kjærligheten.
Det er ikke poenget, han kunne endret kriteriene for himmel/helvete, slik at helvete ble avskaffet.
Jael skrev:]Hvis du leste stykket på hebraisk, ville du se at ordet for "gutt" (na'ar) også kan bety "ung mann", ofte satt i forbindelse med våpebærer eller militær. Nå kan man selvsagt si at det å la 42 menn bli revet i hjel av bjørner ikke er greit det heller. Men legg merke til at teksten i 1. Kongebok 1, 23-24 ikke sier noe om at dette var Guds verk eller at Elisja gjorde en etisk god vurdering her. Det er simpelthen en beskrivelse av hva som skjedde: Elisja ble sint og forbannet dem, og bjørner kom og tok dem. Gud er ikke til stede som aktiv part her, og ingen gir bifall til det som skjedde. Kongebøkene er historisk litteratur som tar sikte på å beskrive, ikke gi moralsk veiledning.
Hvis du leser stykket på hebraisk, så ser du også at det står "qatan", som i sammenheng med "na'ar" betyr liten, ung, ubetydelig, gutt. Det står også at Elisja forbannet guttene i Herrens navn, noe som skulle tilsi at gud var med på denne ugjerningen.
Det finnes eksempler på mennesker som har forsøkt å bli kristne, men ike klart å tro på disse historiene. De har altså valgt å tro, men de klarte det ikke. Du kan si at gud gjorde deres hjerte hardt, slik han gjorde det med Egypts farao, bare for å kunne torturere Egypts befokning enda litt til.
Som sagt handler ikke tro om noe mennesker skal klare. Troen er en Guds gave vi får hvis vi ønsker den.
Nei, det er ikke alltid opp til oss å tro hva vi vil.

Det jeg har skrevet her har vist at selv om man gjerne vil tro, er det ikke alle som klarer å tro på denne historien. Når en ikke klarer å tro fordi historien strider mot ens kunnskap, så er det ikke en selv som har skyld i at en ikke klarer å tro, men den eventuelle guden som har gjort virkeligheten slik at det er vanskelig å tro på denne guden.
Jael skrev:]Det var i møte med Kjærligheten at farao forherdet seg - slik forherdet Gud faraos hjerte. Farao var mer opptatt av sin egoisme - sin rikdom - å være slaveeier - enn å bry seg med det som var godt. I møte med Kjærligheten og det som er kjærlighetens gjerninger - det som krever selvoppofrelse - gjorde faraos egen egoisme ham hard, han tålte ikke Kjærligheten. Slik kan vi si at Gud forherdet farao.
Vil du dokumentere denne påstanden? Jeg kan ikke huske det var slik, jeg husker bare at gud forherdet hans hjerte osv.
Jael skrev:
Akasha memoria skrev:JA. Nettopp fordi vi ikke burde vere krisne. Vi feirer anledninger som har ødelagt vår virkelige kultur som f.eks slaget på stiklestad. Det sier noe om hvor godt kristendommen har lykkes i sin tvang og hjernevasking.
Norge var i stor grad allerede kristnet, Heilag Olav for derimot hardt fram mot de få som fortsatt holdt de gamle religionene i hevd, noe jeg ikke går god for. Men å bruke kristningen av Norge som et eksempel på utryddelse av gammel kultur er feil.
[/quote]Kan du dokumentere at Norge var kristnet før Olav den Hellige begynte sin tvangskristning?
Jael skrev:
Akasha memoria skrev:Hva mener du med at påsken er et eksempel?

[/quote]Siden påsken kommer første søndag etter fullmåne etter vårjevndøgn, så følger den naturen?

Begge tar utgangspunkt i månefasene, men at den ene tar med vårjevndøgn i beregningene skulle bety at denne dermed følger naturen bedre forstår jeg ikke.
Antall ord: 2076

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

BA. skrev:Man kan da ha argumenter for det meste, også kreasjonisme, det er likevel ikke noe vitenskapelig ved dette, og ikke noe man med rette kan uttale seg bombastisk om.
Såfremt de argumentene man har fått tilgang til overbeviser en om at f. eks. kreasjonisme er sannsynlig, så har man all rett til å uttale seg bombastisk om dette. Men vises det til argumenter som svekker kreasjonisme, da må man ta disse i betraktning og moderere seg eller si at en tok feil. Slik er det med det meste av vår viten. Evolusjon er meget sannsynlig, så dette kan vi uttale oss bombastisk om. Men nye oppdagelser kan føre til at teorien må endres eller forkastes.
I moralske/etiske spørsmål ser jeg også at man kan uttale seg med tyngde i fakta som vedrører saken, men konklusjonene er ofte av en slik art at selv om ens argumenter er gode, finnes det også like gode argumenter imot.
Det er ikke alltid slik at motargumente er like gode. I noen saker kan det være slik, men langt fra de fleste.
Yttringsfriheten er ikke ubegrenset. Vi har også rasismeparagrafen som gir deg rett til å slippe diskriminerende eller hatefulle yttringer. Selv om du kan argumentere med at vi er forskjellige kan du ikke fastslå hva du vil med slikt utgangspunkt.
Jeg har ikke påstått at ytringsfriheten er ubegrenset. Det er fint hvis du kan ta tak i det jeg faktisk sier, og ikke bedrive stråmannsargumentasjon.

Det bygger på at du ikke vet hvordan Big Bang oppsto, derfor må det være gud, eller omformulert, siden vi ikke kan bevise at det ikke var gud som satte Big Bang igang, så må det ha vært gud som satte Big Bang igang.
Jeg beklager, men ut i fra mine få setninger har du nå gjettet deg fram til en mengde meninger som du tillegger meg - som jeg ikke har.
Jeg skrev opp et par spørsmål som åpner for videre refleksjon over hva som kan ha ført til Big Bang, jeg sa ikke at fordi vi ikke vet hvordan dette skjedde, så må det være Gud. Jeg har ikke tid til å skrive en avhandling om temaet her, derfor legger jeg fram noen få stikkord til videre refleksjon.
Man trenger ikke ha en bedre forklaring. Man trenger egentlig kun å vise at gud sannsynligvis er unødvendig. At dette er mer sannsynlig enn at gud er nødvendig for å forklare virkeligheten.
Og det er altså noe av den videre refleksjonen mine tidligere spørsmål åpner for. Kan du vise at Gud sannsynligvis er unødvendig?
Nei, vi kan beregne ned til det siste sekundet etter at Big Bang startet, og til og med ned til en brøkdel av dette sekundet, men lenger tilbake enn Plancks konstant kommer vi ikke. Vi kan ikke si hva som skjedde, og heller ikke hvorfor det skjedde.
Men det skjedde.
Fortell hvorfor Gud er usannsynlig.
Jeg mener ikke noe om dette, men jeg mener at et krav om at universet må ha en begynnelse også krever at gud må ha en begynnelse.

Hvorfor det? Er universet og Gud to like størrelser? Vi vet at universet har en begynnelse, at det ikke er evig. Hvorfor leder dette hen til et krav om at Gud må være likedan? Dette må du forklare nøye.
På samme måte må et krav om at gud er evig også kunne akseptere at universet kan være evig.
Ja, det er en mulighet at universet kan være evig ut i fra mine tidligere spørsmål. Som sagt inviterer de til en refleksjon over de muligheter som foreligger. Er det så sannsynlig at universet er evig? Hvorfor/ hvorfor ikke?
]Nei. Jeg må ikke det. Ut fra en slik diskusjon ender vi bare opp med en evig dans, hva kom før...
Nei, ikke hvis det finnes noe evig. Er universet evig, eller er det ikke det? Tenk litt over det. Forklar hvorfor det er sannsynlig eller ikke. Glem Gud for et øyeblikk.
Kristendommens lære er hva kristendommen gjør. Når kirken står for heksebrenning, og heksejakt, og gir retningslinjer for hvordan dette skal gjøres, så er det en del av kirkens lære.
Nei. Kristendommens lære er det som er nedfelt i bibelen og dens bekjennelser.
Takk for informasjonen. :)
Bare hyggelig!
Hmm, dette var kreativt

Kreativt, kanskje. Men ikke feil.
men det er også uoverensstemmelser i forbindelse med grotten Jesus ble lagt i. Hvis jeg husker rett, så var det en som skrev at grotten var åpnet da de første kom for å se til den, mens en annen skrev at den ble åpnet av en engel.
Ja. Alt etter hvem av kvinnene (de var flere, både Maria Madgalena, Maria og Salome er navngitt) som vitnesbyrdet er basert på, så vil fortellingen variere. Noen husker at de så engelen ta steinen bort. Andre så bort i det øyeblikket det skjedde. Det er dette som gjør vitnesbyrdene troverdige, fordi ethvert menneske har sin subjektive opplevelse og vil gjengi den på sin måte. Hvis vitnemålene hadde vært identiske ville de ikke vært troverdige.
Beklager at jeg la grunn for en slik misforståelse. Jeg skulle ha skrevet "...men at noen som hadde makt bestemte..." Vi har sett at en farao har bestemt at han skulle være den eneste gud, noe som vel var den første monoteismen

Hmm. Akhenaton var vel den første monoteisten, men han opphøyde da vitterlig solguden Aton til eneste gud, ikke seg selv i så måte.
vi har sett at keiser Konstantin bestemte at kristendommen skulle være religionen, og han kalte inn til kirkemøte for bl.a. å enes om hvilke skrifter som skulle være de gjeldende.
Dette er myter og misforståelser. De historiske dokumentene bevart fra kirkemøtet i Nikea viser at bibelens skrifter ikke var tema i det hele tatt. Videre var det altså ikke slik at keiser Konstantin bestemte at kristendommen skulle være rikets eneste religion, men at den skulle være rikets offisielle religion.
Det er ikke poenget, han kunne endret kriteriene for himmel/helvete, slik at helvete ble avskaffet.
Nei, det kunne han ikke, fordi kriteriene for himmel/helvete ligger ikke i disse, men i Gud og i mennesket. Gud er i sitt vesen alt som er godt. Den som sier nei til Gud, sier samtidig nei til alt det han er. Dermed står man tilbake med det som kalles helvete. Det er Guds vesen og vår frihet som setter kritieriene, intet annet.
Hvis du leser stykket på hebraisk, så ser du også at det står "qatan", som i sammenheng med "na'ar" betyr liten, ung, ubetydelig, gutt. Det står også at Elisja forbannet guttene i Herrens navn, noe som skulle tilsi at gud var med på denne ugjerningen.
Ja, det står "ne'arim qetarim". Det er snakk om unggutter, men hvilken alder er ikke godt å si. Det kan bety "ubetydelige unge menn". Småtasser kan det uansett neppe være snakk om, ettersom de møter profeten på veien til Betel.
At Herren har noe med forbannelsen å gjøre sier teksten ingenting om.
Det er det jeg sier. Vi klarer ikke alltid tro hva vi vil, minst av alt tro på Gud. Troen på Gud er en gave vi får.

Vil du dokumentere denne påstanden? Jeg kan ikke huske det var slik, jeg husker bare at gud forherdet hans hjerte osv.
Bibelen sier at Gud er Kjærlighet (1 Joh 4, 8)
Farao ville heller sitt eget beste enn andres beste, han søkte sitt eget. Han nektet å gi slavene fri fordi han mente han trengte dem. Farao klarte ikke å adlyde Kjærligheten, som ikke søker sitt eget (1 Kor 13, 5), dermed ble han forherdet.
Kan du dokumentere at Norge var kristnet før Olav den Hellige begynte sin tvangskristning?
Les Nils-Petter Enstad som underbygger denne påstanden i boka ”Sverd eller kors?”
Begge tar utgangspunkt i månefasene, men at den ene tar med vårjevndøgn i beregningene skulle bety at denne dermed følger naturen bedre forstår jeg ikke.
Det var heller ikke påstanden min. Jeg ønsket å problematisere dette med at en kalender er med "naturlig" enn en annen. Månefasene er like naturlige som jordens ferd rundt solen. Når det gjelder den islamske kalenderen, så forflytter ramadan seg som kjent gjennom alle årstidene. Det gjør ikke den kristne påsken, som følger en annen regnemåte. De er begge like naturlige, forskjellen er at sistnevnte følger årstidene.
Antall ord: 1481

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Jael skrev:
BA. skrev:Man kan da ha argumenter for det meste, også kreasjonisme, det er likevel ikke noe vitenskapelig ved dette, og ikke noe man med rette kan uttale seg bombastisk om.
Såfremt de argumentene man har fått tilgang til overbeviser en om at f. eks. kreasjonisme er sannsynlig, så har man all rett til å uttale seg bombastisk om dette. Men vises det til argumenter som svekker kreasjonisme, da må man ta disse i betraktning og moderere seg eller si at en tok feil. Slik er det med det meste av vår viten. Evolusjon er meget sannsynlig, så dette kan vi uttale oss bombastisk om. Men nye oppdagelser kan føre til at teorien må endres eller forkastes.
Nå burde ikke kreasjonistenes argumenter overbevise noen, ;)

Overbevisning er ikke i seg selv grunn nok til å være bombastisk. Selv ikke om man har argumenter som kan støtte sitt syn. Det må stilles krav til argumentene også.
Evolusjon er meget sannsynlig, men man uttaler seg ikke bombastisk om den heller. Det man uttaler seg bombastisk om er funnene. Man har funnet knokler her og der, som kan tyde på et eller annet. Altså er fakta noe man kan være bombastisk om, men konklusjonene er man mer forsiktige med. Det er f.eks. ikke så lenge siden man fant ut at dinosaurene ikke døde ut for 65 millioner år siden, men at en del små dinosaurer overlevde og har etterkommere i dagens fugler.
Det er ikke alltid slik at motargumente er like gode. I noen saker kan det være slik, men langt fra de fleste.
Dette kan også være subjektivt. Jeg synes f.eks. at mine argumenter er bedre enn dine, mens du sikkert synes dine er bedre enn mine. :)
Jeg har ikke påstått at ytringsfriheten er ubegrenset. Det er fint hvis du kan ta tak i det jeg faktisk sier, og ikke bedrive stråmannsargumentasjon.
Du skrev at alle har rett til å yttre seg bombastisk som følge av yttringsfriheten. Det sier jeg ikke er helt riktig fordi yttringsfriheten ikke er ubegrenset. Det er ingen stråmannsargumentasjon.

Jeg beklager, men ut i fra mine få setninger har du nå gjettet deg fram til en mengde meninger som du tillegger meg - som jeg ikke har.
Jeg skrev opp et par spørsmål som åpner for videre refleksjon over hva som kan ha ført til Big Bang, jeg sa ikke at fordi vi ikke vet hvordan dette skjedde, så må det være Gud. Jeg har ikke tid til å skrive en avhandling om temaet her, derfor legger jeg fram noen få stikkord til videre refleksjon.
Hvilke meninger tillegger jeg deg?

Du la fram den beste grunnen for å tro på kristendommen, og du svarer med spørsmål om noe kan oppstå av ingenting, og om hvorfor noe finnes. Kanskje du skal utdype dette, for at jeg ikke skal misforstå mer om hva den beste grunnen er.
Og det er altså noe av den videre refleksjonen mine tidligere spørsmål åpner for. Kan du vise at Gud sannsynligvis er unødvendig?
Ja, Big Bang trenger ikke å ha hatt noen gud for å sette igang ekspansjonen. Vi trenger heller ikke gud for å forklare noen av de ting som har skjedd siden.
Men det skjedde.
Fortell hvorfor Gud er usannsynlig.
Gud er bare en kompliserende faktor i det hele. Vi trenger ikke blande inn noen guder for å forklare virkeligheten rundt oss slik den er idag.
Jeg mener ikke noe om dette, men jeg mener at et krav om at universet må ha en begynnelse også krever at gud må ha en begynnelse.

Hvorfor det? Er universet og Gud to like størrelser? Vi vet at universet har en begynnelse, at det ikke er evig. Hvorfor leder dette hen til et krav om at Gud må være likedan? Dette må du forklare nøye.
Nei, Universet finnes, hvilket gjør det adskillig mer perfekt enn gud. :mozilla_tongue:

Nei, for å være alvorlig, så er det ikke noen sammenligning, men kun konsistens i argumentene jeg er ute etter.

Man sier at universet ikke kan ha vært evig, og at det må ha begynt en gang, men hvorfor må det det? Og hvis vi kjøper dette argumentet, hvorfor skulle ikke det samme gjelde gud?
På samme måte må et krav om at gud er evig også kunne akseptere at universet kan være evig.
Ja, det er en mulighet at universet kan være evig ut i fra mine tidligere spørsmål. Som sagt inviterer de til en refleksjon over de muligheter som foreligger. Er det så sannsynlig at universet er evig? Hvorfor/ hvorfor ikke?
Jeg aner ikke.
Om universet er evig eller om det begynte en gang vet jeg ikke, men det kan kanskje også være et definisjonsspørsmål. Akkurat i starten, var det da et univers, eller var det bare et kompakt punkt? Når ble det eventuelt et univers?
]Nei. Jeg må ikke det. Ut fra en slik diskusjon ender vi bare opp med en evig dans, hva kom før...
Nei, ikke hvis det finnes noe evig. Er universet evig, eller er det ikke det? Tenk litt over det. Forklar hvorfor det er sannsynlig eller ikke. Glem Gud for et øyeblikk.
Som sagt, jeg vet ikke om universet er evig eller ikke. Det er heller ikke relevant slik jeg ser det. Det som er relevant i denne diskusjonen er at vi må stille de samme krav til egne argumenter som til diskusjonspartnerens. Altså hvis ingenting kan være evig, kan heller ikke gud være evig, hvis noe kan være evig, kan også universet være det.
Nei. Kristendommens lære er det som er nedfelt i bibelen og dens bekjennelser.
Nei, kristendommens lære går adskillig utover akkurat det som står i bibelen. F.eks. er det nå kristendommens lære at kvinner også kan tale i forsamlinger, mens man ikke lenger tar så tungt på at trollmenn eller heksemestere finnes blant oss.
Hmm, dette var kreativt

Kreativt, kanskje. Men ikke feil.
Er det ikke? Kan du gå god for at det var akkurat slik? At det ikke står slik det er ment?
men det er også uoverensstemmelser i forbindelse med grotten Jesus ble lagt i. Hvis jeg husker rett, så var det en som skrev at grotten var åpnet da de første kom for å se til den, mens en annen skrev at den ble åpnet av en engel.
Ja. Alt etter hvem av kvinnene (de var flere, både Maria Madgalena, Maria og Salome er navngitt) som vitnesbyrdet er basert på, så vil fortellingen variere. Noen husker at de så engelen ta steinen bort. Andre så bort i det øyeblikket det skjedde. Det er dette som gjør vitnesbyrdene troverdige, fordi ethvert menneske har sin subjektive opplevelse og vil gjengi den på sin måte. Hvis vitnemålene hadde vært identiske ville de ikke vært troverdige.
Nei. Dette var så voldsomme oplevelser at dette burde man husket likt. Men det er klart at siden det er gått generasjoner før det ble skrevet ned, så har historiene kunne blitt endret underveis. Men det er så mange og så bemerkelsesverdige likheter at det viser klart at tokildehypotesen holder vann.
Beklager at jeg la grunn for en slik misforståelse. Jeg skulle ha skrevet "...men at noen som hadde makt bestemte..." Vi har sett at en farao har bestemt at han skulle være den eneste gud, noe som vel var den første monoteismen

Hmm. Akhenaton var vel den første monoteisten, men han opphøyde da vitterlig solguden Aton til eneste gud, ikke seg selv i så måte.
Ja, det kan være at jeg blander litt her, men jeg mener at han også satte seg selv i en særposisjon.
vi har sett at keiser Konstantin bestemte at kristendommen skulle være religionen, og han kalte inn til kirkemøte for bl.a. å enes om hvilke skrifter som skulle være de gjeldende.
Dette er myter og misforståelser. De historiske dokumentene bevart fra kirkemøtet i Nikea viser at bibelens skrifter ikke var tema i det hele tatt. Videre var det altså ikke slik at keiser Konstantin bestemte at kristendommen skulle være rikets eneste religion, men at den skulle være rikets offisielle religion.
Han bestemte at kristendommen skulle være religionen, jeg spesifiserte hverken den eneste elle den offisielle.

Det er mulig jeg har misforståt Bjørn Are Davidsens "Det som skjedde, var i stedet at man laget lister over hvilke skrifter man kunne lese fra på de kristne gudstjenestene, og hvilke man ikke kunne bruke. De som ikke ble brukt, var det heller ikke stor interesse for å kopiere og dermed bevare. Påstandene og mytene som Brown sprer om kirkens historie og Bibelens tilblivelse, er direkte fordummende for det allmenne kunnskapsnivået i befolkningen og en hån mot all seriøs historievitenskap."

Vil du si meg hva han mener da?
Nei, det kunne han ikke, fordi kriteriene for himmel/helvete ligger ikke i disse, men i Gud og i mennesket. Gud er i sitt vesen alt som er godt. Den som sier nei til Gud, sier samtidig nei til alt det han er. Dermed står man tilbake med det som kalles helvete. Det er Guds vesen og vår frihet som setter kritieriene, intet annet.
Hvis gud er allmektig, så er han også allmektig i forhold til hvor en skal tilbringe evigheten.
Ja, det står "ne'arim qetarim". Det er snakk om unggutter, men hvilken alder er ikke godt å si. Det kan bety "ubetydelige unge menn". Småtasser kan det uansett neppe være snakk om, ettersom de møter profeten på veien til Betel.
At Herren har noe med forbannelsen å gjøre sier teksten ingenting om.
Det er snakk om unggutter, ikke unge menn. Elisja forbannet dem i Herrens navn, noe som tilsier at "Herren" var den som utførte udåden.
Hvorfor skulle det ikke kunne være småtasser? Bodde det ikke barn utenfor Betlehem på den tiden?
Det er det jeg sier. Vi klarer ikke alltid tro hva vi vil, minst av alt tro på Gud. Troen på Gud er en gave vi får.
Men det er ikke alle som får den.

Bibelen sier at Gud er Kjærlighet (1 Joh 4, 8)
Farao ville heller sitt eget beste enn andres beste, han søkte sitt eget. Han nektet å gi slavene fri fordi han mente han trengte dem. Farao klarte ikke å adlyde Kjærligheten, som ikke søker sitt eget (1 Kor 13, 5), dermed ble han forherdet.
Historien skjer i 2. Mosebok. Der kan du se han forherdet faraos hjerte, men jeg fant ingenting der som bekrefter din påstand.
Jeg kunne ikke se at farao ble nevnt hverken i Johannesevangeliet eller Korinterbrevet.
Kan du dokumentere at Norge var kristnet før Olav den Hellige begynte sin tvangskristning?
Les Nils-Petter Enstad som underbygger denne påstanden i boka ”Sverd eller kors?”
Enstad sier selv han ikke har skrevet denne boken vitenskapelig, men journalistisk. Han mener at den militære kristningen av Norge varte fra ca 1000-1030.

Det er vel også sannsynlig at flere hundre års kulturell påvirkning har hatt større innflytelse enn en konges private korstog mot egne folk. Men vi er enige om at vi ikke synes noe om tvangskristningen som tross alt ble gjennomført under Olav den Hellige.
Det var heller ikke påstanden min. Jeg ønsket å problematisere dette med at en kalender er med "naturlig" enn en annen. Månefasene er like naturlige som jordens ferd rundt solen. Når det gjelder den islamske kalenderen, så forflytter ramadan seg som kjent gjennom alle årstidene. Det gjør ikke den kristne påsken, som følger en annen regnemåte. De er begge like naturlige, forskjellen er at sistnevnte følger årstidene.
Ja, da er vi enige da, begge er like naturlige.
Antall ord: 2392

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

BA. skrev:Ja, Big Bang trenger ikke å ha hatt noen gud for å sette igang ekspansjonen.
Fortell mer.
Gud er bare en kompliserende faktor i det hele.
Forklar hvorfor han er kompliserende.
Man sier at universet ikke kan ha vært evig, og at det må ha begynt en gang, men hvorfor må det det?

Etter det jeg har hørt: Fordi det utvider seg. Derfor må det ha hatt en begynnelse.
Og hvis vi kjøper dette argumentet, hvorfor skulle ikke det samme gjelde gud?
Gud og universet er ikke synonymer.

Som sagt, jeg vet ikke om universet er evig eller ikke. Det er heller ikke relevant slik jeg ser det. Det som er relevant i denne diskusjonen er at vi må stille de samme krav til egne argumenter som til diskusjonspartnerens. Altså hvis ingenting kan være evig, kan heller ikke gud være evig, hvis noe kan være evig, kan også universet være det.
Det er ingen som har sagt at ingenting ikke kan være evig.
Når det gjelder universet, så er det mulig å anvende filosofi og logikk for å vurdere sannsynligheten av et evig univers. Men som sagt har jeg altså lest (tror det var Hawkins bøker) at universet stadig utvider seg, derfor må det ha hatt en begynnelse og er ikke evig.
Nei, kristendommens lære går adskillig utover akkurat det som står i bibelen. F.eks. er det nå kristendommens lære at kvinner også kan tale i forsamlinger, mens man ikke lenger tar så tungt på at trollmenn eller heksemestere finnes blant oss.
Som sagt: Det handler om hva som står i bibelen, ikke kristnes handlinger. Uansett hvor mange hekser som er blitt brent i kristendommens navn, så inngår det ikke i Det nye testamentets lære. Uansett hvor mange kvinner som er blitt nektet å tale i forsamlinger, så inngår det ikke i Det nye testamentets lære (selv om mange antar det er slik).
Er det ikke? Kan du gå god for at det var akkurat slik? At det ikke står slik det er ment?
Det er en fullgod gresk oversettelse.
Nei. Dette var så voldsomme oplevelser at dette burde man husket likt.
Mennesker opplever alltid alt på sin egen måte. Vi klarer aldri å gjengi alt hundre prosent likt. Et lite øyeblikk så jeg en annen vei, og dermed gikk jeg glipp av noe andre så. Dette prinsippet anvendes av politiets etterforskere når de skal avgjøre om ulike vitner taler sant eller ikke.
Men det er klart at siden det er gått generasjoner før det ble skrevet ned, så har historiene kunne blitt endret underveis.

Det ble skrevet ned mens vitnene levde, så de store endringene har neppe skjedd.
Det er mulig jeg har misforståt Bjørn Are Davidsens "Det som skjedde, var i stedet at man laget lister over hvilke skrifter man kunne lese fra på de kristne gudstjenestene, og hvilke man ikke kunne bruke. De som ikke ble brukt, var det heller ikke stor interesse for å kopiere og dermed bevare. Påstandene og mytene som Brown sprer om kirkens historie og Bibelens tilblivelse, er direkte fordummende for det allmenne kunnskapsnivået i befolkningen og en hån mot all seriøs historievitenskap."

Vil du si meg hva han mener da?
Disse listene ble ikke laget i forbindelse med kirkemøtet i Nikea, men av ulike kirkefedre til ulike tider, både i øst og vest, som samlet inn fra menighetene i områdene omkring.
Hvis gud er allmektig, så er han også allmektig i forhold til hvor en skal tilbringe evigheten.
Gud har aldri vært allmektig på den måten du reflekterer her. Gud gjør ikke noe som går i mot hans eget vesen. Gud er kjærlighet, og han skapte oss av og til kjærlighet. Kjærlighet forutsetter frihet.
Det er snakk om unggutter, ikke unge menn. Elisja forbannet dem i Herrens navn, noe som tilsier at "Herren" var den som utførte udåden.
Nei, det er ingenting som tilsier at Herren gjorde det. Det er en slutning du trekker som teksten ikke sier noe om.
Hvorfor skulle det ikke kunne være småtasser? Bodde det ikke barn utenfor Betlehem på den tiden?
Småtasser løp ikke langs veiene, da det var farlig. Husker du historien om den barmhjertige samaritan? Landeveisrøvere var meget vanlig. Småbarn holdt seg nær hjemmet.
Du får ta utgangspunkt i deg selv, slik jeg må ta utgangspunkt i meg selv - noen andre mennesker kan vi dypest sett ikke vite noe om. Så kan du vurdere helt for deg selv, uten å svare for noen: ønsker du denne troen, eller ikke?
Historien skjer i 2. Mosebok. Der kan du se han forherdet faraos hjerte, men jeg fant ingenting der som bekrefter din påstand.
Jeg kunne ikke se at farao ble nevnt hverken i Johannesevangeliet eller Korinterbrevet.
Både Johannesbrevet og Korinterbrevet forteller oss hvem Gud er og er en del av bibelen og dens vitnesbyrd.

Jeg beklager så sent svar, men eksamen nærmer seg med stormskritt, så jeg er nødt å nedprioritere forumet for øyeblikket. Håper du har en strålende fin uke :)
Antall ord: 884

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Jael skrev:
BA. skrev:Ja, Big Bang trenger ikke å ha hatt noen gud for å sette igang ekspansjonen.
Fortell mer.Det er ikke så mye mer å fortelle, om det som er unødvendig. :)
Gud er bare en kompliserende faktor i det hele.
Forklar hvorfor han er kompliserende.
Fordi det legger enda en komplisert faktor til puslespillet, og denne faktoren er enda mer komplisert enn alternativet.
Man sier at universet ikke kan ha vært evig, og at det må ha begynt en gang, men hvorfor må det det?

Etter det jeg har hørt: Fordi det utvider seg. Derfor må det ha hatt en begynnelse.
Hvordan er utvidelse et bevis på en begynnelse?
Og hvis vi kjøper dette argumentet, hvorfor skulle ikke det samme gjelde gud?
Gud og universet er ikke synonymer.
Nei, men det er uvesentlig. Det er nemlig argumentene jeg snakker om ikke fenomenene.
Det er ingen som har sagt at ingenting ikke kan være evig.
Når det gjelder universet, så er det mulig å anvende filosofi og logikk for å vurdere sannsynligheten av et evig univers. Men som sagt har jeg altså lest (tror det var Hawkins bøker) at universet stadig utvider seg, derfor må det ha hatt en begynnelse og er ikke evig.
Forklar.
Som sagt: Det handler om hva som står i bibelen, ikke kristnes handlinger. Uansett hvor mange hekser som er blitt brent i kristendommens navn, så inngår det ikke i Det nye testamentets lære. Uansett hvor mange kvinner som er blitt nektet å tale i forsamlinger, så inngår det ikke i Det nye testamentets lære (selv om mange antar det er slik).
Jo, 1 kor 14 33, 34 "Som i alle de helliges menigheter skal kvinnene tie når menigheten samles. Det er ikke tillatt for dem å tale; de skal underordne seg, slik også loven sier"

Selv om bibelen sier dette, så er det ikke kristendommens lære idag. På samme måte som man tidligere rettferdiggjorde heksebrenning med bibelen var det også da kristendommens lære.
Det er en fullgod gresk oversettelse.
Nei, det er en norsk omtrentlig oversettelse. Det er ikke i samsvar med hva som står i bibelen.
Nei. Dette var så voldsomme oplevelser at dette burde man husket likt.
Mennesker opplever alltid alt på sin egen måte. Vi klarer aldri å gjengi alt hundre prosent likt. Et lite øyeblikk så jeg en annen vei, og dermed gikk jeg glipp av noe andre så. Dette prinsippet anvendes av politiets etterforskere når de skal avgjøre om ulike vitner taler sant eller ikke.
Politiet vurderer vitneutsagn ut fra en helhetsvurdering. Når to historier er omtrent ordrett likelydende, slik vi ser eksempler på i evangeliene, så er de ikke troverdige, men når helt vesentlige hendelser er vidt forskjellige, så gjør det at man må vurdere hvilken av historiene som er riktig. Begge er definitivt ikke riktige.

Uansett, så er det ikke det som var poenget, men å påpeke uoverensstemmelser i evangeliene.
Men det er klart at siden det er gått generasjoner før det ble skrevet ned, så har historiene kunne blitt endret underveis.

Det ble skrevet ned mens vitnene levde, så de store endringene har neppe skjedd.
Man antar at Markusevangeliet er det eldste, som ble nedskrevet og det ble skrevet ca 30-40 år etter hendelsene. De andre er sannsynligvis skrevet adskillig senere.

Det er jo klart at hukommelsen ikke er helt 100%, og når man kan justere historiene i 30-40 år, så kan mye komme til å bli endret. Likevel er evangeliene oppsiktsvekkende like på mange områder.
Gud har aldri vært allmektig på den måten du reflekterer her. Gud gjør ikke noe som går i mot hans eget vesen. Gud er kjærlighet, og han skapte oss av og til kjærlighet. Kjærlighet forutsetter frihet.
Gud blir bare mer og mer avmektig etter som jeg lærer ham å kjenne.
Allmektighet er ikke lenger hva det var. ;)
Nei, det er ingenting som tilsier at Herren gjorde det. Det er en slutning du trekker som teksten ikke sier noe om.
Elisja forbannet dem i Herrens navn. Det står klart at det var "Herren" som var Elisjas forbundsfelle i denne historien.
Småtasser løp ikke langs veiene, da det var farlig. Husker du historien om den barmhjertige samaritan? Landeveisrøvere var meget vanlig. Småbarn holdt seg nær hjemmet.
Hva om de bodde ved veien Elisja gikk? Mener du alle barn bodd i Betlehem den gangen? Kunne de ikke bo utenfor Betlehem?
Du får ta utgangspunkt i deg selv, slik jeg må ta utgangspunkt i meg selv - noen andre mennesker kan vi dypest sett ikke vite noe om. Så kan du vurdere helt for deg selv, uten å svare for noen: ønsker du denne troen, eller ikke?
Je har virkelig forsøkt å tro, jeg ønsket virkelig denne troen, men jeg klarte det ikke. Nå ser jeg ikke lenger noe poeng i å tro på noe som virker helt urealistisk.
Både Johannesbrevet og Korinterbrevet forteller oss hvem Gud er og er en del av bibelen og dens vitnesbyrd.
2. mosebok forteller at gud forherdet faraos hjerte. Kan du vise til noe som tilbakeviser denne spesifikke påstanden?

Hvis Johannesbrevet eller korinterbrevet sier at faraos hjerte ikke ble forherdet av gud, men at farao ønsket seg makt, så kan du henvise til dette bibelstedet, hvis ikke kan du glemme disse og forholde deg til 2 mosebok.
Jeg beklager så sent svar, men eksamen nærmer seg med stormskritt, så jeg er nødt å nedprioritere forumet for øyeblikket. Håper du har en strålende fin uke :)
Ikke noe problem. Jeg har vært en stund i Dublin og blitt kjent med en del lokale drikker der. :D
Antall ord: 1110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links