Drømmer, NDO & ut av kroppenHvordan har vi en Lucid dreaming?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 30 Jul 2007 14:29
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av jon blund »

BA. skrev:Det er da helt iorden å blande seg inn i diskusjonen, men da bør du diskutere det samme som vi andre gjør, eller gi klart uttrykk for at du diskuterer noe annet.

Hvis du ikke fikk med deg hva som var diskusjonstema, så er det også helt greit, men det går an å beklage det, istedetfor å oppføre seg nedlatende overfor de som faktisk vet hva diskusjonen dreier seg om.
Det er ikke meningen å være nedlatende, men det er jo sant at du ikke har så mye erfaring med drømmearbeid, er det ikke det?

Lucid Dreaming for eksempel, som denne diskusjonen i utgangspunktet handlet om, har du gjort det noen gang? Kan du gjøre det bevisst eller har det bare skjedd spontant noen få ganger?

Drømmetolkning da, har du gjort det noen gang? Har du gjort det på en måte som gir deg tydelige livsendringer og selvinnsikt? Eller har du bare brukt et drømmeleksikon på egenhånd og ikke fått noe ut av det?
Du kan gjerne vise at jeg tar feil, men å skryte av utdannelse eller erfaring er bare skryt, hvis du ikke kan vise til argumenter eller beviser for at jeg tar feil.
Jeg skrev ganske mye om min egen erfaring med lucid dreaming tidligere i tråden. Men hvordan jeg skal BEVISE det for deg blir vanskelig. Derimot hvis du hadde opparbeidet deg erfaring med drømmearbeid hadde du umiddelbart forstått hva jeg snakker om fordi du faktisk har egen erfaring med det.

Jeg skryter ikke. Men du prøver å fremstå om en som har peiling på drømmer, ved å snakke på vegne av hele menneskehet og alt, og det uten å ha noen egen erfaring med drømmearbeid!
"Vi" er menneskeheten. Det menneskene vet er det vi vet.

Det vi vet er funn. Konklusjonene av disse funnene er teorier, og teoriene er ikke noe vi vet, men logisk riktige antagelser basert på funn.

Når påstander ikke støttes av funn, men av personlig tro, så er det ikke noe vi vet, men noe vi tror.
Det høres ut som om du snakker om vitenskapelige funn. Og hvis det er det du mener å har det jo blitt gjort masse forskning på drømmearbeid. Det er jo en egen spesialistutdannelse innen psykologien. Lucid dreaming har det også blitt gjort masse forsinkning på. I tillegg så finnes det sjamanistiske teknikker som har blitt praktisert i tusenvis av år, og vil ikke dette representere "menneskeheten" også? Et enkelt søk på nettet så bør du finne de bevisene du er ute etter.

Jeg må si det er litt megalomanisk å påstå at ditt synspunkt representerer menneskeheten. Dine synspunkt er ikke noe mer eller mindre "tro" enn mine. Og den menneskeheten du representerer inkluderer bare de som er enige med deg. Du må ikke glemme at jeg også er en del av menneskeheten og jeg vil på ingen måte la dine påstander representere meg eller det jeg vet.

Men når det gjelder drømmearbeid og de potensialene som ligger i å jobbe med drømmer er det tydelig at din "tro" vil endre seg når du opparbeider deg mer erfaring. Hvis du seriøst vil forske på drømmer så gjør det. Men hvis du er fornøyd med å tro at drømmer er fantasi, så er det greit for meg. Noe av poenget med diskusjonsforum er jo å slippe til mange forskjellige synspunkter.

Men du, det er ikke meningen å være nedlatende. Litt diskusjonsforums-kung-fu er jo bare artig. Takk for sparringen ;)
Antall ord: 600

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

jon blund skrev:
BA. skrev:Det er da helt iorden å blande seg inn i diskusjonen, men da bør du diskutere det samme som vi andre gjør, eller gi klart uttrykk for at du diskuterer noe annet.

Hvis du ikke fikk med deg hva som var diskusjonstema, så er det også helt greit, men det går an å beklage det, istedetfor å oppføre seg nedlatende overfor de som faktisk vet hva diskusjonen dreier seg om.
Det er ikke meningen å være nedlatende, men det er jo sant at du ikke har så mye erfaring med drømmearbeid, er det ikke det?
Erfaring er uveentlig i en diskusjon. Det er argumentene som er vesentlig. Ingen av oss vet noe om den andres erfaring, og selv om jeg ikke har inntrykk av at du vet noe særlig om drømmer, og ikke har noen særlig erfaring med søvnforskning, så er det ikke tema i diskusjonen. Diskuter argumentene. Hvis du kjenner til noe særlig med søvnforskning, så vil også argumentene bære preg av det. orsøk på å "vinne" diskusjonen ved å skryte av egen erfaring og lignende er bare latterlig.
Lucid Dreaming for eksempel, som denne diskusjonen i utgangspunktet handlet om, har du gjort det noen gang? Kan du gjøre det bevisst eller har det bare skjedd spontant noen få ganger?
Har du lest tråden og sett innlegget som førte til denne diskusjonen?
Drømmetolkning da, har du gjort det noen gang? Har du gjort det på en måte som gir deg tydelige livsendringer og selvinnsikt? Eller har du bare brukt et drømmeleksikon på egenhånd og ikke fått noe ut av det?
Nei, noen videre tolkning av fantasiene har jeg ikke prøvd, men at hjernen forstetter å arbeide med det du har brukt mye tid på ser ganske klart ut, så det finnes nok muligheter til å løse noen problemer ved å tolke drømmene, men jeg har ikke gjort det, og jeg finner det uinteressant for min del.
Du kan gjerne vise at jeg tar feil, men å skryte av utdannelse eller erfaring er bare skryt, hvis du ikke kan vise til argumenter eller beviser for at jeg tar feil.
Jeg skrev ganske mye om min egen erfaring med lucid dreaming tidligere i tråden. Men hvordan jeg skal BEVISE det for deg blir vanskelig. Derimot hvis du hadde opparbeidet deg erfaring med drømmearbeid hadde du umiddelbart forstått hva jeg snakker om fordi du faktisk har egen erfaring med det.
Ja, se der ja. Der sier du jo selv, indirekte, at du ikke har drevet med søvnforskning, bare lekt deg og fantasert med drømmene dine, slik du kan gjøre ved bevisste drømmer. Du ser ut til å blande litt mellom våkendrøm og bevisst drøm, men det spiller ikke så stor rolle for du kan fint være bevisst våkendrøm også.
Jeg skryter ikke. Men du prøver å fremstå om en som har peiling på drømmer, ved å snakke på vegne av hele menneskehet og alt, og det uten å ha noen egen erfaring med drømmearbeid!
Jeg snakker ikke på vegne av menneskeheten, men jeg inkluderer meg i menneskeheten. Diskuter mine argumenter og ikke ikke la deg bløffe av fine titler eller påstått kunnskap. Hvis du mener at mine argumenter er feil, så vis feilene, og forøk å hold deg til sak. Slike usakligheter du begynner med her ødelegger diskusjonen.
"Vi" er menneskeheten. Det menneskene vet er det vi vet.

Det vi vet er funn. Konklusjonene av disse funnene er teorier, og teoriene er ikke noe vi vet, men logisk riktige antagelser basert på funn.

Når påstander ikke støttes av funn, men av personlig tro, så er det ikke noe vi vet, men noe vi tror.
Det høres ut som om du snakker om vitenskapelige funn. Og hvis det er det du mener å har det jo blitt gjort masse forskning på drømmearbeid. Det er jo en egen spesialistutdannelse innen psykologien. Lucid dreaming har det også blitt gjort masse forsinkning på. I tillegg så finnes det sjamanistiske teknikker som har blitt praktisert i tusenvis av år, og vil ikke dette representere "menneskeheten" også? Et enkelt søk på nettet så bør du finne de bevisene du er ute etter.
Det er gjort mye forskning på søvn og drømmer osv. Man har f.eks. funnet hvilken del av hjernen som genererer drømmene. Man har funnet at man kan ha REM-søvn uten å drømme m.m.m.

Det er mange som har hatt lucide drømmer og kalt det drømmearbeid, men det er lek med fantasier/drømmer, ikke forskning.
Jeg må si det er litt megalomanisk å påstå at ditt synspunkt representerer menneskeheten. Dine synspunkt er ikke noe mer eller mindre "tro" enn mine. Og den menneskeheten du representerer inkluderer bare de som er enige med deg. Du må ikke glemme at jeg også er en del av menneskeheten og jeg vil på ingen måte la dine påstander representere meg eller det jeg vet.
Jeg lider overhodet ikke av storhetsvanvidd. Det er ingen grunn til å diagnostisere meg på den måten.

Jeg har ikke gitt intrykk av at mitt syn representerer menneskeheten. På direkte spørsmål om hvem "vi" er, så svarer jeg menneskeheten. Hvis du så setter "menneskeheten" inn der det står "vi", så ser du at det kun dreier seg om hva menneskeheten vet. Det er ikke å ta menneskeheten til inntekt for noe som helst, det er rett og slett kunnskap menneskeheten, representert ved forskere, har tilegnet seg.
Men når det gjelder drømmearbeid og de potensialene som ligger i å jobbe med drømmer er det tydelig at din "tro" vil endre seg når du opparbeider deg mer erfaring. Hvis du seriøst vil forske på drømmer så gjør det. Men hvis du er fornøyd med å tro at drømmer er fantasi, så er det greit for meg. Noe av poenget med diskusjonsforum er jo å slippe til mange forskjellige synspunkter.
Slike usakligheter kan du droppe.

Diskuter argumentene og dropp selvskrytet og den nedlatende holdningen.
Men du, det er ikke meningen å være nedlatende. Litt diskusjonsforums-kung-fu er jo bare artig. Takk for sparringen ;)
Nedlatenheten din er bevisst og et forsøk på hersketeknikk. Det virker imidlertid ikke, og er bare usaklig.

Hele dette innlegget ditt har ikke inneholdt en eneste saklig kommentar til topic.
Antall ord: 1087

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

Hei BA.

Vi kan fortsette denne poengløse diskusjonen i evigheter. La oss heller prøve å få til en kontruktiv diskusjon.

Jeg er interessert i å høre hva du mener er forskjellen på våkendrømming og bevisst drømming, og bevisst våkendrømming, hvis du vil forklare?
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Lurte på en ting, når man ligger og fekter og slår i været i søvne, er det lucid dreaming?
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Sol@ngelica skrev:Lurte på en ting, når man ligger og fekter og slår i været i søvne, er det lucid dreaming?
Nei det er vel mer et "ubevisst-fekting-i-søvne"-fenomen... Så fremt du ikke innså midt i en drøm at du drømte, og dermed begynte å fekte og slå i drømmen bare for moro. Da er det lucid drømming :)
Antall ord: 70
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Åkey, takk :D
Antall ord: 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

jon blund skrev:Hei BA.

Vi kan fortsette denne poengløse diskusjonen i evigheter. La oss heller prøve å få til en kontruktiv diskusjon.
Takk!

Vil du da gå tilbake til før du gjorde tråden usaklig, og svare først på om du støtter påstanden om at "Alle svar på alle spørsmål man noen gang har stilt, finnes der [i drømmene]...Alle."?

Hvis du ikke støtter denne påstanden, så har hele diskusjonen etter vært på grunnlag av en misforståelse.

Hvis du støtter påstanden, vil du da svare på hvorfor vi ikke har løst klimaproblematikken og alle andre verdens problemer for lenge siden?
Jeg er interessert i å høre hva du mener er forskjellen på våkendrømming og bevisst drømming, og bevisst våkendrømming, hvis du vil forklare?
Våkendrøm (hypnagog hallusinasjon) behøver ikke være bevisst. Du kan være sikker på at dette er virkelighet, ofte føles det virkeligere enn virkeligheten selv.

Bevisst drømming (lucid dreaming) er når du er klar over at du drømmer, du kan gå ut av drømmen hvis du vil, og du kan bestemme innholdet i drømmen mens den pågår. Du kan også "spole tilbake" og gjøre ting annerledes og dermed få en annen handling videre i drømmen.

Bevisst våkendrømming er ikke et begrep jeg kjenner til, men man kan oppleve at rett etter å ha sovet, så lammes alle musklene, man er våken, uten å kunne bevege seg. Man trenger hjelp fra andre til å "våkne ferdig". F.eks. ved en lett berøring.
Antall ord: 280

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

BA. skrev:Hvis du støtter påstanden, vil du da svare på hvorfor vi ikke har løst klimaproblematikken og alle andre verdens problemer for lenge siden?
Jeg støtter denne påstanden, men mener ikke at det er grunn nok til at burde ha funnet løsningen på alle verdens problemer for det. Svarene finnes, i drømme eller ikke drømme, men det betyr ikke at "vi" har dem for det.
Våkendrøm (hypnagog hallusinasjon) behøver ikke være bevisst. Du kan være sikker på at dette er virkelighet, ofte føles det virkeligere enn virkeligheten selv.

Bevisst drømming (lucid dreaming) er når du er klar over at du drømmer, du kan gå ut av drømmen hvis du vil, og du kan bestemme innholdet i drømmen mens den pågår. Du kan også "spole tilbake" og gjøre ting annerledes og dermed få en annen handling videre i drømmen.
Dette var interessant! Jeg visste ikke om definisjonen på våkendrøm. Tusen takk :)

Bevisst våkendrømming er ikke et begrep jeg kjenner til, men man kan oppleve at rett etter å ha sovet, så lammes alle musklene, man er våken, uten å kunne bevege seg. Man trenger hjelp fra andre til å "våkne ferdig". F.eks. ved en lett berøring.[/quote]
Antall ord: 225

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

jon blund skrev:
BA. skrev:Hvis du støtter påstanden, vil du da svare på hvorfor vi ikke har løst klimaproblematikken og alle andre verdens problemer for lenge siden?
Jeg støtter denne påstanden, men mener ikke at det er grunn nok til at burde ha funnet løsningen på alle verdens problemer for det. Svarene finnes, i drømme eller ikke drømme, men det betyr ikke at "vi" har dem for det.
Hvorfor har vi dem ikke dersom de er fritt tilgjengelige i drømmene våre? Finnes det ingen med ansvarsfølelse for jordkloden blant de som kan finne svarene i drømmene sine?
Antall ord: 110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

BA. skrev:Hvorfor har vi dem ikke dersom de er fritt tilgjengelige i drømmene våre? Finnes det ingen med ansvarsfølelse for jordkloden blant de som kan finne svarene i drømmene sine?
Hehe, here we go again...

Kanskje det finnes noen med denne ansvarsfølelsen på kloden? Kanskje de bare ikke bruker tiden sin på dette diskusjonsforumet...hva vet vel vi.

Uansett, i en diskusjon blant mennesker kan det være greit å huske på at det ikke er ALLE som snakker et eksakt, vitenskapelig og gjennomtenkt språk hvor alle ord har en på forhånd avklart og begrenset definisjon. Jeg synes det ihvertfall er veldig slitsomt. Jeg vil mye heller ha en samtale hvor subjektive synspunkt, meninger og personlig erfaring kan komme frem uten å først måtte ha det dokumentert i objektive og vitenskapelig anerkjente tidsskrifter :)
Sist redigert av jon blund på 04 Jun 2008 17:59, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

jon blund skrev:
BA. skrev:Hvorfor har vi dem ikke dersom de er fritt tilgjengelige i drømmene våre? Finnes det ingen med ansvarsfølelse for jordkloden blant de som kan finne svarene i drømmene sine?

Kanskje det finnes noen med denne ansvarsfølelsen på kloden? Kanskje de bare ikke bruker tiden sin på dette diskusjonsforumet...hva vet vel vi.
Ja, du har ikke svart på dette spørsmålet som er høyst relevant for din påstand om at absolutt alle svar finnes i drømmene våre.

Siden det finnes ansvarlige folk som drømmer, så burde det vært en enkel sak å løse alle verdens problemer i søvne.

Vi vet f.eks. at mye av det vi drømmer er fri fantasi, og vi vet hvilken del a vhjernen som genererer drømmene, og vi vet ganske mye annet også.
Antall ord: 153

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GJest

Innlegg av GJest »

Hva for du egentlig ut av dette her BA?

Føles det digg å drive å pirke opp i alt av detaljer?
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

BA. skrev:
jon blund skrev:

Ja, du har ikke svart på dette spørsmålet som er høyst relevant for din påstand om at absolutt alle svar finnes i drømmene våre.

Siden det finnes ansvarlige folk som drømmer, så burde det vært en enkel sak å løse alle verdens problemer i søvne.

Vi vet f.eks. at mye av det vi drømmer er fri fantasi, og vi vet hvilken del a vhjernen som genererer drømmene, og vi vet ganske mye annet også.
Hey, så kjapp du var til å svare. Jeg trodde jeg skulle få tid til å legge til noe først. Du få se om du gidder å komme med et tilsvar på det :)

Det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt fordi du legger så mye føringer.
Antall ord: 202

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GJest

Innlegg av GJest »

En måte å FÅ en lucid dream på er på følgende måte:

1. Skriv en liste over Drømme TEGN. ting som du ikke kan se og oppleve i våken tilstand. Se Troll, fly. Gå igjennom vegger. hoppe over 2 meter osv.
(grunnen til dette er at du kan aktivere en lucid dream, neste gang du drømmer om noe slikt. pga bearbeidingen av disse tegnene i våken tilstand)

2. Sjekk om du er våken på dag tid. still deg selv spørsmålet. " er jeg våken nå" ? Gjør det to tre ganger daglig. Virkelig vær filosofisk. "hvordan kan jeg vite at dette ikke er en drøm. Da vil du begynne å spørre dette spørsmålet i drømme også. -> Så lettere aktivere en lucid dream.

Andre måter å "virkelighets sjekke" dagen din på er å strame et strikk du har under genseren et par ganger om dagen, bare et lite holder :P I drømme, for du nemlig ikke vondt, og det blir bevis for å aktivere lucid dream.

3. Skriv Drømme logg. Skriv ned alt du drømmer. Med øvelse vil du bli flinkere til å huske drømmene dine. Du bygger forbindelser mellom bevisstheten og underbevisstheten med å
skrive ned drømmene dine med en gang du våkner.

4. Lytt på hypnose før du legger deg. Noe som har funket for meg har vært "Glenn Harrold - Lucid dreaming."
Antall ord: 240

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

jon blund skrev:Hey, så kjapp du var til å svare. Jeg trodde jeg skulle få tid til å legge til noe først. Du få se om du gidder å komme med et tilsvar på det :)

Det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt fordi du legger så mye føringer.
Ja, du får komme med kommentarene, så skal vi se om ikke det blir et svar på dem. :)

Det er ikke så mange føringer her, det må bare kunne forklare hvorfor det fortsatt er uløste problemer.
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links