Det er ikke meningen å være nedlatende, men det er jo sant at du ikke har så mye erfaring med drømmearbeid, er det ikke det?BA. skrev:Det er da helt iorden å blande seg inn i diskusjonen, men da bør du diskutere det samme som vi andre gjør, eller gi klart uttrykk for at du diskuterer noe annet.
Hvis du ikke fikk med deg hva som var diskusjonstema, så er det også helt greit, men det går an å beklage det, istedetfor å oppføre seg nedlatende overfor de som faktisk vet hva diskusjonen dreier seg om.
Lucid Dreaming for eksempel, som denne diskusjonen i utgangspunktet handlet om, har du gjort det noen gang? Kan du gjøre det bevisst eller har det bare skjedd spontant noen få ganger?
Drømmetolkning da, har du gjort det noen gang? Har du gjort det på en måte som gir deg tydelige livsendringer og selvinnsikt? Eller har du bare brukt et drømmeleksikon på egenhånd og ikke fått noe ut av det?
Jeg skrev ganske mye om min egen erfaring med lucid dreaming tidligere i tråden. Men hvordan jeg skal BEVISE det for deg blir vanskelig. Derimot hvis du hadde opparbeidet deg erfaring med drømmearbeid hadde du umiddelbart forstått hva jeg snakker om fordi du faktisk har egen erfaring med det.Du kan gjerne vise at jeg tar feil, men å skryte av utdannelse eller erfaring er bare skryt, hvis du ikke kan vise til argumenter eller beviser for at jeg tar feil.
Jeg skryter ikke. Men du prøver å fremstå om en som har peiling på drømmer, ved å snakke på vegne av hele menneskehet og alt, og det uten å ha noen egen erfaring med drømmearbeid!
Det høres ut som om du snakker om vitenskapelige funn. Og hvis det er det du mener å har det jo blitt gjort masse forskning på drømmearbeid. Det er jo en egen spesialistutdannelse innen psykologien. Lucid dreaming har det også blitt gjort masse forsinkning på. I tillegg så finnes det sjamanistiske teknikker som har blitt praktisert i tusenvis av år, og vil ikke dette representere "menneskeheten" også? Et enkelt søk på nettet så bør du finne de bevisene du er ute etter."Vi" er menneskeheten. Det menneskene vet er det vi vet.
Det vi vet er funn. Konklusjonene av disse funnene er teorier, og teoriene er ikke noe vi vet, men logisk riktige antagelser basert på funn.
Når påstander ikke støttes av funn, men av personlig tro, så er det ikke noe vi vet, men noe vi tror.
Jeg må si det er litt megalomanisk å påstå at ditt synspunkt representerer menneskeheten. Dine synspunkt er ikke noe mer eller mindre "tro" enn mine. Og den menneskeheten du representerer inkluderer bare de som er enige med deg. Du må ikke glemme at jeg også er en del av menneskeheten og jeg vil på ingen måte la dine påstander representere meg eller det jeg vet.
Men når det gjelder drømmearbeid og de potensialene som ligger i å jobbe med drømmer er det tydelig at din "tro" vil endre seg når du opparbeider deg mer erfaring. Hvis du seriøst vil forske på drømmer så gjør det. Men hvis du er fornøyd med å tro at drømmer er fantasi, så er det greit for meg. Noe av poenget med diskusjonsforum er jo å slippe til mange forskjellige synspunkter.
Men du, det er ikke meningen å være nedlatende. Litt diskusjonsforums-kung-fu er jo bare artig. Takk for sparringen